Το 2004, ο Mel Gibson παρουσίασε μια από τις πιο ακραίες και διχαστικές ταινίες της νέας χιλιετίας. Το The Passion of the Christ δεν ήταν ένα ακόμη βιβλικό δράμα· ήταν ένα αιματοβαμμένο πείραμα, μια προσωπική διακήρυξη πίστης και ενοχής. Ο κόσμος παρακολούθησε έναν κινηματογραφικό σταυρό, τόσο ρεαλιστικό, που πολλοί ένιωσαν τον πόνο να περνά μέσα από την οθόνη.

Το box office επιβεβαίωσε πως υπήρχε ακροατήριο για ταινίες θρησκευτικού περιεχομένου, εφόσον ήταν αρκετά προκλητικές.

Η ταινία ακολουθεί τις τελευταίες δώδεκα ώρες της ζωής του Ιησού. Ο Gibson εστίασε σχεδόν αποκλειστικά στον σωματικό πόνο και τη βία. Κάθε μαστίγωμα, κάθε πτώση, κάθε καρφί μεταφέρεται με κλινική ακρίβεια. Η χρήση αραμαϊκών και λατινικών ενισχύει το αίσθημα απόστασης από τη σημερινή εποχή, αλλά και της αυθεντικότητας. Ο Jim Caviezel ερμηνεύει τον Ιησού με ένταση, σχεδόν σαν να εξιλεώνεται και ο ίδιος για κάτι που δεν λέγεται.

Η παραγωγή είχε ελάχιστη υποστήριξη από τα στούντιο. Ο Gibson χρηματοδότησε ο ίδιος την ταινία με πάνω από 30 εκατομμύρια δολάρια. Αρνήθηκε να τη γυρίσει στα αγγλικά και απέρριψε κάθε παρέμβαση στο μοντάζ. Τα γυρίσματα έγιναν στην Ιταλία και οι περισσότερες σκηνές βίας ήταν πραγματικές, όχι ψηφιακές. Ο Caviezel χτύπησε δύο φορές από λάθος στα γυρίσματα και υπέστη υποθερμία. Οι συνθήκες γυρίσματος έγιναν μέρος του μύθου της ταινίας, σχεδόν σαν προσκύνημα.

Passion of The Christ

Η επιτυχία ήταν τεράστια. Με προϋπολογισμό περίπου 30 εκατομμύρια, η ταινία απέφερε πάνω από 600 εκατομμύρια παγκοσμίως. Το box office επιβεβαίωσε πως υπήρχε ακροατήριο για ταινίες θρησκευτικού περιεχομένου, εφόσον ήταν αρκετά προκλητικές. Ταυτόχρονα, πυροδότησε θύελλα αντιδράσεων. Πολλοί θεολόγοι και κριτικοί χαρακτήρισαν την ταινία αντισημιτική. Η απεικόνιση των Εβραίων αρχιερέων ως υπεύθυνων για τον θάνατο του Χριστού προκάλεσε αντιδράσεις από εβραϊκές οργανώσεις. Άλλοι την κατηγόρησαν για υπερβολική χρήση βίας και φετιχισμό του μαρτυρίου.

Το The Passion of the Christ άλλαξε τον τρόπο που απεικονίζεται ο Ιησούς· όχι ως σοφός δάσκαλος, αλλά ως θύμα και πολεμιστής της πίστης.

Η Καθολική Εκκλησία τη στήριξε, χωρίς επίσημη έγκριση από το Βατικανό. Πολλοί ιερείς τη χρησιμοποίησαν σε κηρύγματα και προβολές για τη Μεγάλη Εβδομάδα. Στον Ορθόδοξο κόσμο, η αποδοχή υπήρξε πιο συγκρατημένη. Οι παραδοσιακές εικόνες του Πάθους διαφέρουν από τη ρεαλιστική, σχεδόν κινηματογραφική απεικόνιση του Gibson. 

Η επιρροή της φάνηκε σύντομα. Δημιουργοί θρησκευτικών θεατρικών έργων και κινηματογράφου άρχισαν να μιμούνται τον τόνο και το ύφος της. Έκτοτε, πολλές χριστιανικές παραγωγές δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο σώμα και τον πόνο, όχι μόνο στο μήνυμα. Το The Passion of the Christ άλλαξε τον τρόπο που απεικονίζεται ο Ιησούς· όχι ως σοφός δάσκαλος, αλλά ως θύμα και πολεμιστής της πίστης.

Η χρήση της βίας δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή. Ο Gibson, βαθιά επηρεασμένος από την καθολική θεολογία του πόνου και της εξιλέωσης, ήθελε να κάνει τον θεατή να νιώσει. Η σιωπή του Ιησού, οι σκηνές με τη μητέρα του, η αργή κίνηση των γεγονότων δημιουργούν ένα σχεδόν λειτουργικό αποτέλεσμα. Η ταινία μοιάζει περισσότερο με μυστήριο παρά με αφήγηση.

O Gibson επέμεινε πως η πίστη δεν είναι ευκολία αλλά δοκιμασία.

Ταυτόχρονα, αποτέλεσε αντικείμενο πολιτικών ερμηνειών. Πολλοί σχολιαστές είδαν στο Passion μια εθνικιστική διάσταση, όπου ο Χριστός παρουσιάζεται ως μοναχικός ήρωας ενάντια σε μια διεφθαρμένη κοινωνία. Στη σύγχρονη χριστιανική τέχνη, η ταινία επανέφερε το πάθος ως κυρίαρχο θέμα. Μετά από δεκαετίες όπου η πίστη παρουσιαζόταν μέσα από χαμόγελα και ελπίδα, ο Gibson επανέφερε τον σταυρό, το αίμα, τη σιωπή. Επέμεινε πως η πίστη δεν είναι ευκολία αλλά δοκιμασία.

Το Passion έφερε ξανά στο προσκήνιο τη θεολογική διαμάχη για το πώς πρέπει να απεικονίζεται ο Χριστός. Πρέπει η εικόνα να παραμένει συμβολική ή να γίνεται κυριολεκτική; Ο Gibson επέλεξε το δεύτερο. Οι συνέπειες αυτής της επιλογής ακόμα συζητούνται. Οι περισσότεροι ηθοποίοι που υποδύθηκαν τον Ιησού του έδιναν έναν αέρα αγιοσύνης και απόστασης. Ο Caviezel έδωσε στο πρόσωπό του ανθρώπινη ευθραυστότητα. Οι πληγές του δεν είναι συμβολικές· είναι σάρκα, αίμα, οστά. Αυτό το στοιχείο μετατόπισε την αισθητική του Χριστού στον δυτικό πολιτισμό.

Καθώς κάθε χρόνο πλησιάζει η Μεγάλη Εβδομάδα, η ταινία προβάλλεται ξανά. Κάθε φορά, προκαλεί την ίδια αντίδραση: δέος, ενόχληση, συγκίνηση, αποστροφή. Δεν υπάρχει ουδέτερη στάση απέναντι σε αυτή την ταινία. Το The Passion of the Christ δεν ζητά να γίνει κατανοητό. Ζητά να βιωθεί. Με τα μάτια ανοιχτά και το στομάχι σφιγμένο.

Κανείς δεν ξέρει πότε θα κυκλοφορήσει το πολυσυζητημένο sequel που υποσχέθηκε ο Gibson. Όμως η πρώτη ταινία παραμένει ένα φαινόμενο. Όχι γιατί είναι τέλεια, αλλά γιατί χτυπά σε ένα σημείο πέρα από την τέχνη. Στο κέντρο της πίστης. Εκεί όπου ο πόνος και η ελπίδα γίνονται αχώριστα.

Artist: Morrissey

Album: I Am Not a Dog on a Chain

Label: BMG

Release Date: 20/03/2020

Genre: Indie Rock

Movie: The Passion of The Christ

Year: 2004

Duration: 127′

Genre(s): Biblical, Drama ,Religious, Historical

Director(s): Mel Gibson

Jim Caviezel, Maia Morgenstern, Christo Jivkov, Francesco De Vito, Monica Bellucci, Mattia Sbragia, Luca Lionello, Hristo Shopov, Toni Bertorelli, Claudia Gerini, Fabio Sartor, Giovanni Capalbo, Rosalinda Celentano, Olek Mincer, Jarreth J. Merz, Luca De Dominicis, Pietro Sarubbi

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές.Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας.Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version