Το 1996, ο κόσμος γνώρισε ένα είδωλο του gaming που θα άλλαζε για πάντα το τοπίο των βιντεοπαιχνιδιών. Το “Tomb Raider“, που δημιουργήθηκε από τη Core Design σε συνεργασία με την Eidos Interactive Ltd, όχι μόνο προκάλεσε σεισμό στην τότε βιομηχανία των videogames αλλά άφησε επίσης ανεξίτηλο το σημάδι του στην ποπ κουλτούρα. Αυτό το action/adventure παιχνίδι με πρωταγωνίστρια την ατρόμητη αρχαιολόγο Lara Croft έγινε γρήγορα ένας από τους πιο επιδραστικούς και αναγνωρίσιμους τίτλους της δεκαετίας του ‘90. Η Lara Croft έφτασε μέχρι και να κοσμεί το εξώφυλλο του “The Face“, ενός μηνιαίου περιοδικού μουσικής, πολιτισμού και στυλ, αποδεικνύοντας την επιρροή της.
Οι αρχικές εργασίες για το Tomb Raider ξεκίνησαν το 1993 και διήρκεσαν 18 μήνες. Ο χαρακτήρας της Lara Croft εξελίχθηκε αρκετά κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης. Μετατράπηκε από έναν ανδρικό χαρακτήρα στην εμβληματική γυναίκα αρχαιολόγο.
Το “Tomb Raider” μετέφερε τους παίκτες σε έναν κόσμο με αρχαία κειμήλια, επικίνδυνες περιπέτειες και εκπληκτικά γραφικά. Ως η ατρόμητη αρχαιολόγος Lara Croft, οι παίκτες ξεκινούσαν μία αναζήτηση κρυμμένων θησαυρών σε εξωτικές τοποθεσίες. Η πλούσια γκάμα προκλήσεων του παιχνιδιού, όπως γρίφοι, δοκιμασίες επιδεξιότητας και αναμετρήσεις με εχθρούς, καθήλωσε τους παίκτες από την αρχή.
Στο επίκεντρο της γοητείας του “Tomb Raider” ήταν η εμβληματική πρωταγωνίστριά του, η Lara Croft. Σε μια εποχή που τα παιχνίδια δράσης συχνά δεν είχαν βαθιά αφήγηση, ο χαρακτήρας της Lara προσέδωσε μια μοναδική διάσταση στο παιχνίδι. Αρχικά, ήταν υπάλληλος της Jacqueline Natla, της εργοδότριας της που μετατράπηκε σε εχθρό. Κάτι που σήμερα μπορεί να μοιάζει τετριμμένο, όμως, ήταν μια σπάνια και ενδιαφέρουσα αφηγηματική ανατροπή για την εποχή.
Τη Lara Croft έφεραν στη ζωή δύο ηθοποιοί, η Shelley Blond και η Natalie Cook
Αλλά δεν ήταν μόνο η ιστορία που έκανε τη Lara να ξεχωρίζει, ήταν και οι αξιοσημείωτες ικανότητές της στην κίνηση. Η κίνησή της ήταν ποικίλη, επιτρέποντας πολύπλοκες αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον. Μπορούσε να περπατάει, να τρέχει, να πηδάει, να κάνει πλαγιολισθήσεις, να κρέμεται από περβάζια, να αναποδογυρίζει, να βουτάει και να κολυμπάει.
Για να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της, η Lara έφερε δύο πιστόλια με άπειρα πυρομαχικά. Είχε και πρόσθετα όπλα όπως μία καραμπίνα, δύο magnum και δύο Uzis. Η Lara αντιμετώπισε πολλούς εχθρούς και θανατηφόρες παγίδες που μπορούσαν να οδηγήσουν στο θάνατό της.
Κάθε στάδιο είχε κρυμμένα μυστικά, τα οποία ήταν προαιρετικά αλλά ανταμείβανε τον παίκτη με αντικείμενα όπως medipacks, πυρομαχικά και μερικές φορές νέα όπλα. Η αποθήκευση του παιχνιδιού ήταν διαφορετική σε όλες τις πλατφόρμες. Οι εκδόσεις PlayStation και Sega Saturn απαιτούσαν από τους παίκτες να βρίσκουν σταθερά σημεία αποθήκευσης που σημειώνονταν με μπλε κρυστάλλους. Οι εκδόσεις DOS και Mac επέτρεπαν την αποθήκευση ανά πάσα στιγμή.
Τη Lara έφεραν στη ζωή δύο ηθοποιοί. Η πρώτη ήταν η Shelley Blond, μία Αγγλίδα ηθοποιός που έδωσε τη φωνή της Λάρα Κροφτ στο Tomb Raider. Αυτός ήταν ο ο δεύτερος φωνητικός ρόλος της Shelley. Η Core έψαχνε τη φωνή της Lara για 6 μήνες, αλλά δεν είχε βρει την κατάλληλη ηθοποιό. Στη Shelley στάλθηκε με φαξ το concept art του χαρακτήρα, ο οποίος περιγράφηκε ως ένας θηλυκός Indiana Jones ή James Bond, ιδιαίτερα η ερμηνεία του Sean Connery. Η Shelley χρειάστηκε μόλις πέντε ώρες για να ηχογραφήσει τις ατάκες της Lara σε μια συνεδρία με τον Nathan McCree.
Το Tomb Raider έλαβε επαίνους για τα επαναστατικά του γραφικά, το gameplay, την ιστορία του και συνέβαλε σημαντικά στην επιτυχία του PlayStation
Η δεύτερη ήταν η Natalie Cook, της οποίας τις κινήσεις και το physique αντέγραψαν για τον χαρακτήρα της Lara. Και να φανταστείτε ότι η Natalie σε όλο αυτό ενεπλάκη εξαιτίας… της Χιονάτης. «Μου τηλεφώνησε ο ατζέντης μου και μου είπε ότι κάποιος ψάχνει για μια Χιονάτη. “Παρότι έχεις μπλε μάτια, θέλουν πραγματικά να σε δουν ούτως ή άλλως”. Έτσι πήγα και πήρα τη δουλειά, αλλά μου ζήτησαν να φορέσω καφέ φακούς επαφής. Στη συνέχεια, προφανώς, προέκυψε ο ρόλος της Lara Croft και η κατάσταση ήταν η ίδια. Ο ατζέντης μου μου είπε ότι θα έπαιζε την ηρωίδα ενός νέου παιχνιδιού στον υπολογιστή. Το μόνο πράγμα που έψαχναν ήταν ένα μοντέλο με καστανά μάτια. Οπότε φόρεσα τους φακούς μου, πήγα και πήρα τη δουλειά».
Φυσικά, υπάρχουν ορισμένοι επαγγελματικοί κίνδυνοι όταν παίζεις τη Λάρα. «Είχα αρκετές προτάσεις γάμου κατά τη διάρκεια του ρόλου μου ως Lara.», θυμάται η Cook – πλέον Clarke. «Ο κόσμος έμενε κατάπληκτος όταν φορούσα τη στολή. Τους άρεσε τόσο πολύ ο χαρακτήρας. Και νομίζω ότι πραγματικά πίστευαν ότι ήταν αληθινή, βλέποντας με. Τότε άρχισαν να πιστεύουν ότι είμαι η πραγματική Lara Croft.»
Το Tomb Raider έλαβε επαίνους για τα επαναστατικά του γραφικά, το gameplay και την ιστορία του. Συνέβαλλε σημαντικά στην επιτυχία του PlayStation και έγινε ένα από τα παιχνίδια με τις μεγαλύτερες πωλήσεις του συστήματος. Παρά τις επικρίσεις που δέχτηκε για μικρές δυσλειτουργίες της κάμερας και το δύσκολο σύστημα αποθήκευσης, το αρχικό Tomb Raider παραμένει αγαπητό στους οπαδούς και τους κριτικούς.
Η Lara Croft άνοιξε νέους δρόμους προσφέροντας στους παίκτες μια ισχυρή γυναίκα πρωταγωνίστρια
Το Tomb Raider κέρδισε το βραβείο Origins Award για το καλύτερο παιχνίδι δράσης του 1997. Το παιχνίδι απέτισε φόρο τιμής στον Indiana Jones με διάφορους τρόπους και η έπαυλη της Lara είχε ως πρότυπο την πρόσοψη του κτιρίου των Derby Studios όπου η Core Design δούλευε πάνω στο παιχνίδι.
‘Ομως η σημασία της Lara Croft δεν εξαντλούνταν μόνο στα όρια gaming. Σε μια βιομηχανία που ιστορικά είχε ως πρότυπο τους ανδρικούς χαρακτήρες, η Lara άνοιξε νέους δρόμους προσφέροντας στους παίκτες μια ισχυρή, έξυπνη και ανεξάρτητη γυναίκα πρωταγωνίστρια. Η απεικόνισή της ως αρχαιολόγος και τυχοδιώκτρια αμφισβήτησε τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων, δείχνοντας ότι οι γυναίκες μπορούν να είναι εξίσου ικανές και ατρόμητες με τους άνδρες συναδέλφους τους.
H επιτυχία της Lara Croft όχι μόνο κατέρριψε τα στερεότυπα, αλλά και άνοιξε το δρόμο για μια πιο ποικιλόμορφη και χωρίς αποκλεισμούς εκπροσώπηση στα παιχνίδια. Η δημοτικότητά της όχι μόνο ενέπνευσε τις γυναίκες παίκτες αλλά είχε απήχηση και στους παίκτες όλων των φύλων. Tονίζοντας ότι ένας καλά αναπτυγμένος χαρακτήρας ξεπερνά τα όρια του φύλου.
Η επιτυχία του Tomb Raider οδήγησε στη δημιουργία περισσότερων από δώδεκα sequels και spin-offs. Το franchise επεκτάθηκε και πέρα από το gaming όταν, το 2001, η Angelina Jolie ενσάρκωσε τη Lara Croft στην κινηματογραφική μεταφορά, “Lara Croft: Tomb Raider“. Ενώ η συνέχεια της ταινίας, “Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life“, ήρθε το 2003. Οι ταινίες κατάφεραν να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του κοινού, δεν μπόρεσαν να επαναλάβουν τον θρίαμβο του παιχνιδιού και σηματοδότησαν μια φθίνουσα φάση στη δημοτικότητα του franchise.
H Lara Croft παραμένει η κινητήριος δύναμη πίσω από την επιτυχία του Tomb Raider
Τι κάνει το Tomb Raider ένα αγαπημένο και διαχρονικό franchise; Η απάντηση βρίσκεται στο λαμπρό μείγμα ατμοσφαιρικών περιβάλλοντων, έξυπνων γρίφων, προκλητικής μάχης και συναρπαστικής εξερεύνησης. Τα καλύτερα παιχνίδια της σειράς βυθίζουν τους παίκτες σε έναν κόσμο όπου αισθάνονται πραγματικά μόνοι. Ένας μοναχικός τυχοδιώκτης σε μια ξεχασμένη σπηλιά ή έναν εγκαταλελειμμένο ναό.
Η ίδια η Lara Croft παραμένει η κινητήριος δύναμη πίσω από την επιτυχία της σειράς. Δεν είναι απλώς ένας χαρακτήρας- είναι μια φιλοδοξία. Η άγρια αποφασιστικότητά της, η εξυπνάδα της και οι ακροβατικές της ικανότητες κάνουν τους παίκτες να θέλουν να γίνουν σαν εκείνη. Αυτές οι ιδιότητες είναι που την έχουν κρατήσει επίκαιρη, όχι η εμφάνισή της.