Υπάρχουν ταινίες που ψυχαγωγούν, άλλες που ενημερώνουν, και κάποιες σπάνιες που ξεπερνούν και τις δύο αυτές νόρμες λειτουργίες και αναδεικνύονται σε σημεία αναφοράς. Το “Blood In Blood Out”, που προβλήθηκε το 1993 με τον τίτλο “Bound by Honor”, ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Σε σκηνοθεσία του Taylor Hackford και με σενάριο βασισμένο εν μέρει σε κείμενα του ποιητή Jimmy Santiago Baca, η ταινία δεν γνώρισε αμέσως αποδοχή από κοινό και κριτικούς. Ωστόσο, με το πέρασμα του χρόνου, απέκτησε τον χαρακτήρα της καλτ κλασικής ταινίας.

Σήμερα, θεωρείται ένα ισχυρό αφήγημα της κουλτούρας των Chicano και ταυτόχρονα μια ειλικρινής καταγραφή του ρατσισμού, της συστημικής ανισότητας και της διάσπασης της ταυτότητας στην αμερικανική κοινωνία. Αυτή η διάσπαση αποτυπώνεται ξεκάθαρα στον χαρακτήρα του Miklo. Λόγω της μικτής καταγωγής του, δεν γίνεται ποτέ πλήρως αποδεκτός ούτε από τους λευκούς ούτε από τους Chicano. Ο συνεχής του αγώνας για αποδοχή και ταυτότητα, τόσο μέσα όσο και έξω από τη φυλακή, δείχνει πώς τα πολιτισμικά και φυλετικά όρια μπορούν να απομονώσουν ένα άτομο από κάθε πλευρά.

Ο διπλός τίτλος της ταινίας έχει τη δική του ιστορία. Αρχικά ονομαζόταν “Blood In Blood Out”, ως αναφορά στο τελετουργικό μύησης των συμμοριών, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο της υπόθεσης. Το στούντιο Hollywood Pictures, θυγατρική της Disney, μετονόμασε την ταινία σε “Bound by Honor”. Η αλλαγή έγινε λόγω φόβων ότι ο αρχικός τίτλος θα προκαλούσε βίαιες αντιδράσεις, μετά τις ταραχές του Λος Άντζελες το 1992 και ενόψει της επικείμενης απόφασης στη δίκη του Rodney King. Πολλοί θεατές, όμως, θεώρησαν ότι ο αρχικός τίτλος μετέφερε κάτι πιο άμεσο και ουσιαστικό. Επικεντρώνεται σε μια σκληρή αλήθεια: όταν μπεις σε ένα σύστημα – είτε είναι συμμορία, φυλακή ή κοινωνική τάξη – δεν μπορείς να φύγεις χωρίς κόστος.

Η σκηνοθεσία του Taylor Hackford αναδεικνύει τη βία, τις φυλακές και την επανεκκίνηση τριών ζωών στο Λος Άντζελες

Το “Blood In Blood Out” εκτυλίσσεται την περίοδο 1972–1984 και ακολουθεί τρία ξαδέρφια Chicano από το ανατολικό Λος Άντζελες: τον Miklo, τον Paco και τον Cruz. Οι ζωές τους ακολουθούν διαφορετικά μονοπάτια. Ο Miklo Velka (Damian Chapa), με μικτή μεξικανική και λευκή καταγωγή, προσπαθεί να αποδείξει την ταυτότητά του και να γίνει αποδεκτός στη συμμορία Vatos Locos. Ο Paco Aguilar (Benjamin Bratt), οξύθυμος και μαχητικός, κατατάσσεται στους πεζοναύτες και στη συνέχεια εντάσσεται στην αστυνομία. Ο Cruz Candelaria (Jesse Borrego), ένας ταλαντούχος ζωγράφος, καταρρέει μετά από μία τραγωδία και εθίζεται στην ηρωίνη. Καθώς απομακρύνονται μεταξύ τους, η ταινία εξερευνά τον κόσμο των φυλακών, τη βία στους δρόμους, την εξάρτηση και τις διαδρομές προς την προσωπική επανεκκίνηση.

Blood in Blood out: O πολιτισμικός καθρέφτης του Taylor Hackford

Η σκηνοθεσία του Taylor Hackford αποτελεί βασικό λόγο για την ομορφιά του “Blood In Blood Out”. Ο Hackford, που είχε προηγουμένως επιτυχία ως παραγωγός στο “La Bamba”, απέφυγε να μεταχειριστεί την ιστορία ως χολιγουντιανό μελόδραμα. Επέλεξε να αναδείξει την ωμή πραγματικότητα της ζωής των Chicano στο ανατολικό Λος Άντζελες, το πλαίσιο των φυλακών και τον φυλετικό διαχωρισμό στα αμερικανικά ιδρύματα.

Η συνεργασία του με τον Jimmy Santiago Baca αποδείχθηκε καθοριστική. Ο Baca, με προσωπική εμπειρία φυλάκισης και μετέπειτα πορεία ως αναγνωρισμένος ποιητής, μετέφερε στην ταινία βιώματα με αυθεντικότητα. Οι διάλογοι, οι σκηνές στο San Quentin και η γλωσσική ιδιαιτερότητα των Chicano αποπνέουν μία ειλικρίνεια που σπάνια συναντάται σε ταινίες στούντιο.

Ένα από τα πιο καίρια επιτεύγματα του “Blood In Blood Out” αφορά τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει τον ρατσισμό

Η προσήλωση του Hackford οδήγησε στη μεταφορά όλου του καστ στο ανατολικό Λος Άντζελες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Οι τρεις πρωταγωνιστές έζησαν μαζί, ώστε να αφομοιώσουν την τοπική κουλτούρα, τη γλώσσα και τις κοινωνικές εντάσεις. Το αποτέλεσμα είναι μια ταινία που αποπνέει βιώματα. Από τις τοιχογραφίες του Adan Hernández μέχρι το συμβολικό δέντρο El Pino, κάθε στοιχείο λειτουργεί ως πολιτισμική σταθερά. Το έργο του Hernández συνδέει την αφήγηση με την ευρύτερη παράδοση της εικαστικής έκφρασης των Chicano. Το El Pino, πραγματικό τοπόσημο στο ανατολικό Λος Άντζελες, αποκτά λειτουργία οπτικής μεταφοράς για τη συνέχεια, την αντοχή και τη μνήμη του τόπου. Ο Hackford επέμεινε να συμπεριληφθεί ως σημείο γεωγραφικής και συναισθηματικής αναφοράς.

Ένα από τα πιο καίρια επιτεύγματα του “Blood In Blood Out” αφορά τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει τον ρατσισμό. Δεν καταφεύγει σε γενικόλογες διαπιστώσεις. Αντίθετα, εστιάζει σε στιγμές που αναδεικνύονται μέσα από τους χαρακτήρες. Η πιο χαρακτηριστική φράση της ταινίας, “It’s not where you’re from, it’s where you’re at“, λειτουργεί ως θεματικός άξονας. Εκφωνείται μέσα στη φυλακή και ανατρέπει την έννοια της «φυλετικής καθαρότητας». Σε αυτό το πλαίσιο, η επιβίωση και η πίστη δεν εξαρτώνται από το χρώμα του δέρματος. Καθορίζονται από τις συνθήκες ζωής και τις πολιτικές επιλογές κάθε ατόμου.

Η ιστορία του Miklo αποτυπώνει με σαφήνεια αυτή τη συνθήκη. Σε μια από τις πρώτες σκηνές, ο ξάδερφός του, Paco, τον κοροϊδεύει για το χλωμό δέρμα του και αμφισβητεί την ταυτότητά του ως Chicano, παρότι ο Miklo ρισκάρει τα πάντα για να αποδείξει την αφοσίωσή του. Αργότερα, όταν οδηγείται στο San Quentin, η Aryan Vanguard τον απορρίπτει λόγω της λατινοαμερικανικής του καταγωγής. Παράλληλα, τα μέλη της La Onda τον αντιμετωπίζουν με καχυποψία και αμφισβητούν την αυθεντικότητά του. Αυτές οι αντιδράσεις από όλες τις πλευρές δείχνουν πώς η ταυτότητά του ελέγχεται διαρκώς.

Το “Blood In Blood Out” αποπνέει αυθεντικότητα, βιώματα και πολιτισμική μνήμη σε κάθε σκηνή του

Αν και έχει μεξικανικές ρίζες, πολλοί τον βλέπουν ως υπερβολικά λευκό, τόσο στη γειτονιά όσο και στη φυλακή. Ωστόσο, βιώνει την ίδια αστυνομική βία, την κοινωνική περιθωριοποίηση και τη θεσμική αδικία που πλήττουν και τους πιο σκουρόχρωμους συνομηλίκους του. Στο περιβάλλον της φυλακής, δεν γίνεται δεκτός από τους λευκούς λόγω της καταγωγής του και μόλις που τον ανέχονται οι Chicano κρατούμενοι. Ο Miklo τιμωρείται όχι για το παρελθόν του, αλλά για τη θέση του σε έναν κόσμο που ορίζεται από φυλετικά όρια. Εκεί, η ταυτότητα γίνεται όπλο και η εμπιστοσύνη αποκτάται μόνο με αίμα.

Η ίδια δυναμική διαμορφώνεται και στους δρόμους του ανατολικού Λος Άντζελες, όπου πολλοί Mexican-American νέοι βιώνουν καθημερινή καταπίεση. Η συστημική βία τους αφήνει χωρίς πραγματικές επιλογές. Οι αστυνομικοί δεν βλέπουν άτομα. Βλέπουν σώματα με καφέ δέρμα που θεωρούν πως πρέπει να ελεγχθούν. Ο Paco, όταν γίνεται αστυνομικός, εκπροσωπεί τις σύνθετες αποφάσεις που καλούνται να πάρουν πολλοί από όσους ανήκουν σε μειονότητες. Ενσωματώνονται σε δομές εξουσίας που κάποτε τους απέρριπταν. Η μεταστροφή του δημιουργεί ρήγμα στη σχέση του με τον Miklo. Η απομάκρυνσή του από τους Vatos Locos γίνεται μια καθοριστική σκηνή στην ταινία. Δεν έχει σημασία ότι εγκαταλείπει το έγκλημα. Σημασία έχει πως απομακρύνεται από την κοινότητα που τον διαμόρφωσε.

Το “Blood In Blood Out” διαφέρει από πολλές ταινίες του είδους του. Εστιάζει στους Chicano που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε ένα εχθρικό σύστημα. Η βία παρουσιάζεται στο πλαίσιο της καθημερινής απόγνωσης. Ο Jimmy Santiago Baca και ο Taylor Hackford δεν προτρέπουν τον θεατή να θαυμάσει τη ζωή των συμμοριών. Αντίθετα, εξηγούν τι οδηγεί σε αυτήν. Ο Montana (Enrique Castillo), ηγέτης της La Onda, μιλά για την ενδυνάμωση της La Raza μέσω της εκπαίδευσης και της ενότητας.

Στις λάτιν κοινότητες, από το Λος Άντζελες μέχρι το Βερολίνο, το “Blood In Blood Out” έγινε κάτι παραπάνω από ταινία

Η σκέψη του θυμίζει σύγχρονες θεωρίες κατάργησης των φυλακών. Ακόμα και μέσα σε τσιμεντένια κελιά και αυστηρές ιεραρχίες, διατηρείται η αναζήτηση για αξιοπρέπεια και πολιτισμική ταυτότητα. Ο Montana ενσαρκώνει αυτό το όραμα όταν λέει στον Miklo: «A true warrior uses his mind, not just his fists». Με αυτή τη φράση ενθαρρύνει την ενότητα και την πνευματική ενδυνάμωση των Chicano κρατουμένων. Η La Onda δεν είναι για εκείνον απλώς μια συμμορία. Τη φαντάζεται ως ένα κίνημα βασισμένο στη γνώση, την πειθαρχία και την αντίσταση στην απανθρωποποίηση.

Η τέχνη του Cruz, ο εθισμός που τον καταβάλλει και η πορεία του προς την επανένταξη λειτουργούν ως ξεχωριστό αφηγηματικό νήμα. Η Chicano ταυτότητα δεν παρουσιάζεται ως κάτι ενιαίο. Εμφανίζεται καλλιτεχνική, διχασμένη, βίαιη, ευαίσθητη και συχνά επώδυνη. Ο πίνακας του Cruz στην τελευταία σκηνή της ταινίας δεν αποτελεί απλώς φόρο τιμής στη χαμένη αδελφικότητα. Αποτελεί πράξη επαναδιεκδίκησης της ιστορίας. Η κάμερα ανυψώνεται σταδιακά. Όχι για να δώσει ένα τεχνητό τέλος, αλλά για να δηλώσει πως η αφήγηση ξεπερνά τους τρεις πρωταγωνιστές. Αφορά μια ολόκληρη κοινότητα και τη συλλογική της μνήμη.

Παρά την περιορισμένη επιτυχία της στα ταμεία, η ταινία βρήκε το κοινό της μέσω της κυκλοφορίας σε VHS. Στις λάτιν κοινότητες, από το Λος Άντζελες μέχρι το Βερολίνο, το “Blood In Blood Out” έγινε κάτι παραπάνω από ταινία. Μετατράπηκε σε τελετή μετάβασης για μια ολόκληρη γενιά. Πολλοί συνεχίζουν να αναπαράγουν τις ατάκες της λέξη προς λέξη. Το El Pino έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς για όσους αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στον Paco, τον Cruz ή τον Miklo. Η διαχρονικότητά της οφείλεται στο γεγονός πως, για πολλούς, λειτουργεί ως μια μορφή αναγνώρισης της ταυτότητάς τους.

Για μια ολόκληρη γενιά, το “Blood In Blood Out” λειτούργησε ως τελετή μετάβασης και αναγνώρισης ταυτότητας

Το γεγονός ότι η ταινία παραμένει σε μεγάλο βαθμό εκτός των πλατφορμών streaming φανερώνει μια διαρκή – ίσως και σκίπιμη – υποτίμηση. Η βιομηχανία συνεχίζει να αγνοεί το λάτιν κοινό και τις αφηγήσεις του. Ωστόσο, το “Blood In Blood Out” δεν περιορίστηκε ποτέ από τέτοιες «παραλείψεις». Από τα ανεπίσημα DVD μέχρι τις υπόγειες προβολές, η κοινότητα φρόντισε να διατηρήσει ζωντανή τη μνήμη του έργου. Η απήχησή του ξεπέρασε τα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών. Δημιούργησε φανατικό κοινό στη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Σουηδία. Εκεί, πολλοί ταυτίστηκαν με τα ζητήματα ταυτότητας, κοινωνικού αποκλεισμού και αντίστασης που αναδεικνύει η ταινία. Όπως είπε και ο Jesse Borrego, «Το βραβείο μας είναι να μας διατηρούν ζωντανούς για 30 χρόνια»

Σε μια εποχή όπου οι συζητήσεις για τον ρατσισμό και την ταυτότητα είναι ζωντανές, το “Blood In Blood Out” / “Bound by Honor” μοιάζει πιο επίκαιρο από ποτέ. Αποτελεί έργο που δεν καταφεύγει σε απλοποιήσεις ούτε σε ξεκάθαρες ηθικές γραμμές. Είναι μια ταινία στην οποία ο «ήρωας» εκφράζει τόσο την ανάγκη για επιβίωση όσο και τα όρια της ηθικής επιλογής. Η καλλιτεχνική της προσέγγιση δεν ηθικολογεί. Αποκαλύπτει καταστάσεις, σχέσεις και τραύματα που επιμένουν.

Το μεγάλο επίτευγμα του Taylor Hackford είναι ότι κράτησε την ταινία μακριά από κλισέ και συμβάσεις. Δεν παραβίασε την καλλιτεχνική της ακεραιότητα. Έδωσε φωνή σε μια κοινότητα που είχε συχνά αποσιωπηθεί, χωρίς να προσπαθήσει να την εκμεταλλευτεί. Δημιούργησε έναν χώρο όπου η γλώσσα, ο πόνος και η συλλογική μνήμη μπορούσαν να εκφραστούν ελεύθερα. Με αυτόν τον τρόπο, δημιούργησε μια ταινία που συνεχίζει να αντέχει στον χρόνο. Ξεπερνώντας τους κριτικούς που κάποτε την περιφρόνησαν.

Μέσα από την ταινία, ο Taylor Hackford μας καλεί να επιλέξουμε: πρόοδο και συνύπαρξη ή επιστροφή σε ξεπερασμένα μοτίβα σκέψης

Το να βλέπεις σήμερα το “Blood In Blood Out” σημαίνει να αναμετριέσαι με όσα έχουν αλλάξει και όσα παραμένουν άλυτα. Στη σύγχρονη εποχή, όπου περισσότερες ομάδες διεκδικούν χώρο και δικαιώματα που για καιρό τους στερήθηκαν, αναδύονται αντιδράσεις. Κάποιες φωνές εκφράζουν θυμό, όχι τόσο για τα όσα αποκτώνται, αλλά επειδή θεωρούν πως κάτι χάνεται. Η ταινία υπενθυμίζει ότι δεν υπάρχει μάχη ανάμεσα σε «woki» και «anti-woke». Υπάρχει μόνο η απόφαση να αναγνωρίσουμε την αξία των άλλων ή να επιστρέψουμε σε παρωχημένες αντιλήψεις.

Η αποδοχή του δικαιώματος των ανθρώπων να ζουν, να αισθάνονται και να εκφράζονται ελεύθερα δεν αποτελεί ακραία στάση. Αποτελεί την ουσία της προόδου. Και η πρόοδος, από τη φύση της, μας φέρνει μπροστά σε δύο δρόμους. Μπορούμε είτε να προχωρήσουμε μαζί είτε να μείνουμε απομονωμένοι στη σκιά ενός παρελθόντος που δεν χρειάζεται πια να υμνούμε. Είναι η στιγμή να αναγνωρίσουμε πως η ταυτότητα δεν είναι ποτέ απόλυτη. Το αίμα μπορεί να ενώνει ή να πληγώνει. Και το βασικό ερώτημα δεν είναι από πού προέρχεσαι, αλλά πού βρίσκεσαι — ηθικά, πολιτικά, πνευματικά.

Άλλωστε, όπως λέει και ο Jimmy Santiago μέσω του Paco Aguilar: «When I look at you, I don’t see color, I just see my brother».

Artist: Morrissey

Album: I Am Not a Dog on a Chain

Label: BMG

Release Date: 20/03/2020

Genre: Indie Rock

Movie: Blood in Blood Out

Year: 1993

Duration: 180′

Genre: Epic, Drama, Crime, Biography

Director: Taylor Hackford

Jesse Borrego, Benjamin Bratt, Enrique Castillo, Damian Chapa

Share.
Exit mobile version