Ας ξεκινήσουμε με μία συμβουλή στον κάθε επισκέπτη φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους. Η συναισθηματική προετοιμασία για μία συνεχή εναλλαγή εικόνων, ιστοριών και συναισθημάτων είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Όταν όμως προσαρμοστείς, παρασύρεσαι από αυτή την εναλλαγή και δεν θες να φτάσει το τέλος αυτής της διαδρομής, αδημονώντας για την αρχή της επόμενης. Ιδιαίτερα όταν ποιοτικά οι ταινίες και τα ντοκιμαντέρ αγγίζουν αυτές του Odense International Film Festival 2023. Στο μακροβιότερο φεστιβάλ κινηματογράφου της Δανίας φέτος κατατέθηκαν 4129 ταινίες. Από αυτές, επελέγησαν και προβλήθηκαν οι 129, ενώ βραβεύθηκαν οι 13.

Odense International Film Festival 2023, Papa - Notes On Life and Death

Η πληθώρα των θεματικών σε όλες τις κατηγορίες δεν επέτρεπε στον θεατή να πλήξει ή να μην επηρεαστεί από κάποια ταινία. Το βραβείο κοινού απέσπασε το ντοκιμαντέρ Papa-Notes on Life and Death (2023, Dir. Andreas Boggild Monies), κατά την προβολή του οποίου τα χαρτομάντηλα άλλαζαν χέρια εντός της αίθουσας. Λίγοι ήταν αυτοί που κατάφεραν να μην στρέψουν το βλέμμα τους μακριά από στιγμές της βωβής ταινίας Αsterion (2022, Dir. Fransesco Montager). Το φιλμ περιλαμβάνει μια λεπτομέρη καταγραφή της ταρίχευσης ενός ταύρου αρένας και της παράλληλης αναβίωσής του μέσω του ταριχευτή, ο οποίως βιώνει μία καφκική μεταμόρφωση.

Η πληθώρα των θεματικών σε όλες τις κατηγορίες του Odense International Film Festival 2023 δεν επέτρεπε στον θεατή να πλήξει

Οφείλω να ομολογήσω ότι πριν από αυτό το φεστιβάλ η τρίβη μου με τις ταινίες μικρού μήκους ήταν περιορισμένη. Περνώντας τις ώρες μέσα στις αίθουσες του φεστιβάλ δεν γινόταν να μην συνειδητοποιήσω πόση μαεστρία και άρτια κινηματογράφηση χρειάζεται προκειμένου να αποδοθεί στον περιορισμένο χρόνο των 7 ως 30 λεπτών μία ιστορία με συνοχή. Ταινίες των οποίων η πλοκή και οι χαρακτήρες όχι μόνο να μαγνητίζουν το κοινό αλλά ταυτόχρονα να είναι και ολοκληρωμένα.

Όπως ανέφερε και ο δημιουργός της ταινίας Cataract (2023, Dir. Jonathan Egholm Keis), το σενάριο γράφτηκε πολλές φορές προκειμένου να καταλήξει στα ποιά γεγονότα θα αποδοθούν και ποια θα αποσιωπηθούν. Έδωσε όμως έμμεσα στον θεατή την δυνατότητα να κατανοήσει -ή πολύ καλύτερα υποβοηθώντας τον να πλάσει- μόνος του το υπόβαθρο.

Το σενάριο του Cataract γράφτηκε πολλές φορές ώστε να τελειοποιηθεί, όπως ανέφερε ο δημιουργός του, Jonathan Egholm Keis, στο OFF 2023

Και στις δύο περιπτώσεις η ισορροπία είναι πολύ λεπτή. Από τη μια η δημιουργία αδιάφορων χαρακτήρων σε μια ιστορία με την οποία δεν υπάρχει σύνδεση. Από την άλλη η αλλοίωση της δυναμικής του φιλμ μέσω της εξιστόρησης και της επεξήγησης. Πως έφτασε δηλαδή κανείς εδώ ή γιατί να πράξει με τον τρόπο που πράττει.

Αυτή η ισορροπία δύναται να διατηρηθεί με την προβολή κάποιων παρελθοντικών περιστατικών, τα οποία διαφωτίζουν την παρούσα κατάσταση των ηρώων μας. Παράδειγμα, το From Above (2023, Dir. Nicolaj Kopernikus). Ξεκινάμε με flashback στο οποίο αποκαλύπτονται οι σχέσεις των κεντρικών χαρακτήρων. Στο Watch (2023, Sandra Yi Sencindiver) η σκηνοθέτις αφηγείται μία προσωπική ιστορία και τοποθετεί την πρωταγωνίστρια στο ίδιο περιβάλλον με τον παιδικό εαυτό της. Προβάλει παράλληλα το τότε και τώρα, αφήνοντας τις χρονικές στιγμές να αλληλεπιδρούν στον ίδιο τόπο. Εξοικονομεί έτσι πολύτιμο χώρο για την εξέλιξη της ιστορίας.

Το Odense International Film Festival 2023 αποτέλεσε μια ευκαιρία για εξοικείωση με τις ταινίες μικρού μήκους

Εναλλακτική προσέγγιση θα ήταν οι χαρακτήρες να είναι δυναμικά γραμμένοι και οι πράξεις τους να είναι πλήρως καθορισμένες από τα συναισθήματά τους. Έτσι, οποιοδήποτε flashback θα ήταν περιττό, καθώς μέσω των αποφάσεων του χαρακτήρα δύναται να προσεγγιστεί με μεγάλη ακρίβεια το παρελθόν του. Ακόμα και όταν το αίσθημα της περιέργειας του θεατή βρίσκεται σε έξαρση και απαιτεί απαντήσεις από τον δημιουργό για το παρελθόν των ηρώων του, ακόμα και τότε το μυστήριο αυτό ειναι καθηλωτικό και ενδυναμώνει την εμπλοκή του θεατή στην ιστορία ή ακόμα και την ταύτισή του με κάποιον χαρακτήρα.

Μπορεί στην περίπτωση του Cataract να είναι σχεδόν αυτονόητη η σχέση των δύο αδερφών και η κατάσταση τους. Αντίθετα, στο Circle of Trust (2022, Dir. Victor Nyaker) δεν μας δίνεται ξεκάθαρη εικόνα για τους χαρακτήρες. Τους γνωρίζουμε στο πρώτο τους ραντεβού, το οποίο κανόνισαν μέσω Internet σε ένα κλειστό γυμναστήριο απλά για να εκφράσουν ό,τι δεν τολμούν να εκφράσουν σε άλλες πτυχές της ζωής τους. Τέτοιου είδους λεπτομέρειες λοιπόν ίσως και να είναι περιττές. Αφαιρούν όλο το μυστήριο και μειώνουν την μαγεία της στιγμής. Αυτή, απογειώνεται μέσα από την ασυνήθιστη συνάντηση δύο ξένων.

Στο Odense International Film Festival 2023, η προβολή του Live της Mara Tamkovich κέντρισε το ενδιαφέρον με το καυστικό του σχόλιο

Αν και όλες οι ταινίες που προαναφέρθηκαν έχουν ως κοινό συντελεστή θεματολογίας τις ανθρώπινες σχέσεις, δεν πρέπει να θεωρηθεί ότι είναι αδύνατη η ανάπτυξη μιας άλλης θεματικής. Μιας θεματικής ίσως πιο περίπλοκης (αν μπορεί να ειπωθεί, ότι ένα κοινωνικοπολιτικό φαινόμενο είναι πιο περίπλοκο από την ανθρώπινη ψυχολογία και τις ανθρώπινες σχέσεις). Αυτό αποδεικνύει το Live (2022, Dir. Mara Tamkovich), συγκεντρώνοντας την πεμπτουσία της φίμωσης του τύπου και της κατάπνιξης των διαδηλώσεων ενάντια στο παρόν πολιτικό καθεστώς της Λευκορωσίας μέσα σε μόνο μερικές σκηνές. Το ίδιο έρχεται να μας αποδείξει και το σχεδόν ποιητικό ντοκιμαντέρ Squid Fleet (2023, Dir. Will N. Miller & Ed Ou) για την κινέζικη αλιεία καλαμαριού. Μέσα σε μόλις 11 λεπτά αναδυκνύει τις διαφορετικές πλευρές αυτού προβλήματος. Παράλληλα, εκστασιάζει τον θεατή με τα πλάνα των αλιευτικών φρεγατών στην ωκεανό.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμεληθεί η αναφορά στις animation ταινίες, οι οποίες κυριάρχησαν  με την τόσο μεγάλη ποικιλία και πρωτοτυπία τους. Ξεκινάμε από το Spring (2023, Dir. Pernille Kjaer) όπου κάθε καρέ είναι ένα σκίτσο σχεδιασμένο από την δημιουργό. Το Skinned (2022, Dir. Joachim Herisse) αποδίδει την σχέση εξάρτησης και την λεπτή κλωστή που χωρίζει το θύμα από τον θύτη. Το πετυχαίνει μέσω της ύφανσης και του ξηλώματος του σώματος και της ψυχής. Ενώ το Αmok (2022, Dir. Balazs Turai) είναι το animation, το οποίο θα σε σαγηνεύσει με τα έντονα χρώματα και την απόλυτα ταιριαστή μουσική επένδυση. Όταν τελειώσει, δεν έχεις άλλη επιλογή από το να πατήσεις replay, θέλοντας να έρθεις πιο κοντά με το κτήνος που κρύβεις μέσα σου.

Οι animated ταινίες κυριάρχησαν στο Odense International Film Festival 2023, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Spring, Skinned και Amok

Συνοψίζοντας, το Odense International Film Festival 2023 προσφέρει μεγάλη γκάμα ταινιών υψηλής ποιότητας. Η οργάνωσή του εκτοξεύει την εμπειρία μέσω της απλότητας, της ευγένειας όλων των συντελεστών και των εθελοντών. Ο σεβασμός της οργάνωσης στον επισκέπτη, με προσιτές τιμές εισιτηρίων και δωρεάν αναμνηστικές αφίσες, ξεχωρίζει. Αν ποτέ λοιπόν βρεθείς τέτοια εποχή στην Δανία, μην αμελήσεις να περάσεις από την Οdense.

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version