Το να μιλάς για το “Show No Mercy” σήμερα έχει ένα περίεργο πλεονέκτημα. Ξέρεις πού θα καταλήξουν οι Slayer, ξέρεις τι θα ακολουθήσει και πόσο μακριά θα πάει όλο αυτό. Αν όμως δεν γνωρίζαμε τίποτα για τον πρώτο τους δίσκο και έπρεπε να διαλέξουμε έναν τίτλο που να συνοψίζει όσα εκπροσώπησαν στα επόμενα χρόνια, το “Show No Mercy” θα έμπαινε αμέσως στις βασικές επιλογές. Η δημιουργία του στηρίχτηκε σε δανεικά, σε νύχτες γεμάτες πρόβες και σε μια επιμονή που ξεπερνούσε όσα μπορούσαν να σηκώσουν τότε. Με αυτά στο μυαλό, ο τίτλος του δίσκου μοιάζει σχεδόν αυτονόητος.
Η πρώιμη φάση των Slayer γαλουχήθηκε πάνω σε συναυλίες κάθε Σαββατοκύριακο, δανεικό εξοπλισμό και μια αποφασιστικότητα στα όρια της εμμονής. Η φήμη τους άρχισε να εξαπλώνεται γρήγορα στα προάστια της Νότιας Καλιφόρνιας, κυρίως επειδή τα setlist τους στηρίζονταν σε απίστευτα άγριες εκτελέσεις των επιρροών τους. Αυτή η ενέργεια τράβηξε την προσοχή μιας μικρής αλλά ανερχόμενης ανεξάρτητης δισκογραφικής, της οποίας ο ιδρυτής είδε δυναμική όχι μόνο στην ταχύτητα της μπάντας αλλά και στη σιγουριά με την οποία έπαιζαν. Η πρόσκληση να συμμετέχουν σε μια συλλογή εξελίχθηκε στο πρώτο βήμα που τους οδήγησε στην κυκλοφορία ενός άλμπουμ.
Η διαδικασία γύρω από το “Show No Mercy” καθορίστηκε από περιορισμούς που η μπάντα κατάφερε να γυρίσει υπέρ της. Η χρηματοδότηση του άλμπουμ απαιτούσε προσωπικές θυσίες, αφού ο Tom Araya εργαζόταν σε τμήμα αναπνευστικής υποστήριξης σε νοσοκομείο και ο Kerry King πήρε χρήματα δανεικά από τον πατέρα του για να καλύψουν το κόστος του στούντιο. Ο μικρός προϋπολογισμός τους ανάγκασε να ακολουθήσουν ένα πιεσμένο πρόγραμμα, δουλεύοντας μέχρι αργά το βράδυ και ολοκληρώνοντας τον δίσκο μέσα σε λίγες εβδομάδες. Ο ακραίος ήχος που προέκυψε ήταν αποτέλεσμα πραγματικών συνθηκών και όχι κάποιου σχεδιασμού, και αυτή η απουσία φινέτσας κατέληξε να γίνει ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του άλμπουμ.

Οι ηχογραφήσεις συνέπεσαν και με τη στροφή της μπάντας προς μια πιο σκοτεινή οπτική ταυτότητα. Η έλξη τους προς τις δραματικές εικόνες είχε βάση την ανάγκη να διαφοροποιηθούν από τη glam αισθητική της εποχής. Αυτή η επιλογή αποδείχθηκε καθοριστική με την πάροδο των χρόνων. Τα θέματα σε τραγούδια όπως το “Black Magic” ή το “The Antichrist” ήταν συχνά υπερβολές που στόχευαν στο να προκαλέσουν τη σκηνή της περιόδου, όμως προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις από συντηρητικές ομάδες. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, το άλμπουμ βρέθηκε στο επίκεντρο συζητήσεων για τη λογοκρισία, μετατρέποντας μια low-budget κυκλοφορία σε ζήτημα που απασχόλησε σε εθνικό επίπεδο.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του “Show No Mercy” είναι ο τρόπος με τον οποίο η εσωτερική δυναμική της μπάντας επηρέασε την κατεύθυνση του thrash metal συνολικά. Η συνεργασία των δύο κιθαριστών έφερε μαζί δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις, με τη μία να στηρίζεται στην κλασική metal δομή και την άλλη να έχει έντονη επιρροή από την ευθύτητα του punk. Αυτές οι τάσεις δημιούργησαν ένταση και απρόβλεπτη ενέργεια, στοιχεία που αργότερα έγιναν αναγνωρίσιμα σε όλη τη δουλειά της μπάντας. Παράλληλα, η ικανότητα του Dave Lombardo να συνδυάζει ταχύτητα και ακρίβεια έδωσε στα πρώτα κομμάτια μια ορμή που ήταν σπάνια για την εποχή τους. Τραγούδια όπως το “Die By The Sword” ή το “Evil Has No Boundaries” έδειξαν πώς όλα αυτά τα στοιχεία ενώθηκαν σε μια πιο εκρηκτική μορφή heavy μουσικής.
Περισσότερο όμως από τον ήχο, η κυκλοφορία του άλμπουμ δείχνει πόσο καθοριστικό ρόλο έπαιξε η φήμη στην αρχική του πορεία. Η μπάντα ξεκίνησε έναν κύκλο προώθησης που στηριζόταν κυρίως σε τοπικές εμφανίσεις σε κλαμπ, δανεικά (πάλι) φορτηγάκια και φίλους που βοηθούσαν στο στήσιμο της σκηνής. Φυσικά δεν υπήρχε οργανωμένο πλάνο μάρκετινγκ και κάθε εμφάνιση λειτουργούσε σαν προώθηση για τον δίσκο. Πολλοί οπαδοί γνώριζαν πρώτα τη μπάντα ζωντανά και μετά αναζητούσαν το άλμπουμ, δημιουργώντας έτσι έναν κύκλο όπου το αυξανόμενο κοινό οδηγούσε σε περισσότερες πωλήσεις. Μέσα στον πρώτο του χρόνο, το “Show No Mercy” εξελίχθηκε στην πιο επιτυχημένη κυκλοφορία της Metal Blade.
Καθώς το άλμπουμ συνέχιζε να κερδίζει έδαφος, η επιρροή του απλώθηκε πολύ πέρα από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ. Αρκετός κόσμος, τόσο στην Ευρώπη όσο και τη Νότια Αμερική, ένιωσε να τον τραβά ιδιαίτερα ο ρυθμός και η ατμόσφαιρά του. Με τα χρόνια, όλο αυτό βοήθησε στη δημιουργία νέων υποειδών που οδήγησαν το heavy metal σε πιο ακραίες μορφές. Καλλιτέχνες που αργότερα διαμόρφωσαν το death metal και το δεύτερο κύμα του black metal αναφέρουν συχνά το “Show No Mercy” ως καθοριστική επιρροή, όχι για την παραγωγή του, αλλά για τον τρόπο με τον οποίο ενθάρρυνε μια πιο επιθετική προσέγγιση στον ήχο.
Το “Show No Mercy” έδειξε πόσο εύκολα ένα ντεμπούτο μπορεί να βάλει μπροστά μια πορεία που δεν σταματά. Η μπάντα είδε την απήχηση του άλμπουμ να ανοίγει δρόμο για μεγαλύτερες περιοδείες και πιο γρήγορη δουλειά στα επόμενα κομμάτια της. Οι κυκλοφορίες που ακολούθησαν έγιναν πιο διάσημες, όμως όσα γεννήθηκαν εκείνη την περίοδο κράτησαν την πορεία τους σταθερή. Η σχέση των Hanneman και King, η εικόνα που προέβαλαν, οι πρώτοι οπαδοί που τους στήριξαν από κοντά και η δισκογραφική που συνέχισε να τους δίνει χώρο για σκληρύτερο υλικό προέκυψαν από τον τρόπο με τον οποίο εμφανίστηκε και βρήκε κοινό αυτό το πρώτο άλμπουμ.
Ξέρετε με τι θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε; Με μια μηχανή που προσπαθεί να πάρει μπροστά μέσα στο κρύο. Στην αρχή ο ήχος τρεμοπαίζει, η μίζα δυσκολεύεται και το μέταλλο αντιδρά σαν να μην θέλει να κουνηθεί. Με λίγες ακόμα προσπάθειες όμως οι στροφές ανεβαίνουν, ο κινητήρας ζωντανεύει και ξαφνικά έχεις μπροστά σου κάτι που δεν σταματά με τίποτα. Κάπως έτσι λειτούργησε και ο πρώτος δίσκος των Slayer, ξεκινώντας σε συνθήκες που δεν βοηθούσαν και τελικά έβαλε σε κίνηση μια μπάντα που σάρωνε τα πάντα στο διάβα της.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Slayer
Album: Show no Mercy
Label: Metal Blade Records
Release Date: 03/12/1983
Genre: Thrash Metal
1. Evil Has No Boundaries
2. The Antichrist
3. Die by the Sword
4. Fight till Death
5. Metal Storm / Face the Slayer
6. Black Magic
7. Tormentor
8. The Final Command
9. Crionics
10. Show No Mercy
Producer: Slayer
Slayer: Tom Arraya (Φωνή, μπάσο), Kerry King (Κιθάρα), Jeff Hanneman (Κιθάρα), Dave Lombardo (Τύμπανα)
Slayer (OW) | Bandcamp | Deezer | Facebook | Instagram | ReverbNation | SoundCloud | Spotify | Tidal | Twitter | VEVO | YouTube

