Η “πρώτη φθινοπωρινή” νύχτα ήρθε με το live των Στίχοιμα και του Anser στο Θέατρο Πέτρας. Προσωπικά λατρεύω χώρους σαν αυτούς, που υπάρχει η δυνατότητα για όλους να καθίσουν ή να καλύψουν όρθιοι τον χώρο της σκηνής. Φτάνει 19:30, παίζει parking οπότε δεν παίζει πρόβλημα και ξεκινάμε να μπαίνουμε στον αμφιθεατρικό χώρο του θεάτρου. Ο κόσμος γεμίζει με σταθερό ρυθμό θέσεις ορθίων και καθιστών. Τα φώτα του θεάτρου αναδεικνύουν την δυναμική του χώρου.
Με χαροποιεί πολύ, που τα τελευταία χρόνια, το χιπ-χοπ έχει εγκαθιδρυθεί ως το επικρατέστερο είδος μουσικής και στην Ελλάδα, σε συναυλίες καλλιτεχνών όπως οι Στίχοιμα και ο Anser, βλέπεις άτομα όλων των ηλικιών, αψηφίζοντας την παλαιά κοινωνική άποψη πως πρόκειται για εφηβική μουσική, μια άποψη την οποία ακούω απ’τα μαθητικά μου χρόνια. Συναυλίες και καλλιτέχνες σαν αυτούς εκμηδενίζουν το χάσμα γενεών. Μόλις ο χώρος γεμίσει, τα φωτα κλείνουν,ο Eversor ανεβαίνει στην σκηνή, και η ζωντανή εμφάνιση ξεκινάει.
ANSER
Την είσοδο του Eversor ακολουθούν δύο Λακεδαιμόνιοι, ο Anser με υποστήριξη από τον Andri J. Η συναυλία ξεκινάει με το “Παρανάλωμα”, με αποτέλεσμα έτσι να ξεκινήσουν και οι πρώτες φλόγες με την ανάφλεξη καπνογόνων. Ο Anser, πάντοτε με επαγγελματική παρουσία, σταθερή και προπονημένη, με κάνει να σκέφτομαι πως είναι όντως μηχάνημα ο ίδιος. Δεν χάνεται ανάσα ή flow, με το δίδυμο να είναι on point. Ακούσαμε αρκετά singles, και δουλειές κυρίως από το Flow Royal και το ΆΔΥΤΟ, με το κοινό να τα γνωρίζει όλα.

Φυσικά και το κουπλέ του από το “Εν Δράση” των Flowjob ακούστηκε, κουπλέ που εξαιτίας της εντυπωσιακής ρόλλας, τον έχει βάλει σε compilations (ελληνικά και μη) με τα πιο “τρελά flow”. Το κοινό, το ήξερε και αυτό, αλλά δεν μπορούσε να τον ακολουθήσει. Επίσης ακούστηκε και το τελευταίο Single “Ούτε Κουβέντα” του Andri J με τον Eversor. Η ώρα έφτασε 22:00 και η Μαρίνα ανέβηκε στην σκηνή.
ΣΤΙΧΟΙΜΑ
Με την είσοδο της Μαρίνας εμφανίζεται ο Explicit και ακολουθείται από τον Μανδραγόρα/ Σιφουνα. Ο κόσμος ήδη βρίσκεται σε μια έξαλλη κατάσταση και μπαίνουν οι “Μηχανές” για να δυναμώσουν τη ένταση. Ο Explicit έχει εντυπωσιακή αντοχή, ίσως την κορυφαία ανάμεσα στους Έλληνες MCs. Ένας φίλος μου θύμισε κάτι που είχα πει το 2019: “4εις Πνεύμονες” (λογοπαίγνιο με το “4εις Δαίμονες”). Είναι τόσο προπονημένος που δύσκολα χρειάζεται backs. Ο Σίφουνας τον στηρίζει, όμως ο Explicit στέκεται και μόνος του. Το πάθος του φαίνεται σε κάθε κομμάτι. Χτυπιέται πρώτος, μεταφέρει τον παλμό στον κόσμο και τον συντονίζει. Είναι πραγματικά in the zone και αυτό βοηθάει στο να δώσει αυτό το κάτι παραπάνω στο live.
Ακούστηκαν κυρίως κομμάτια από τα “Μηχανές” και “Θάλασσα”. Υπήρξαν εκπλήξεις, όπως ο Marginal, που ανέβηκε στη σκηνή με έντονη ενέργεια. Το “Είμαι Χαμένος” είχε μοναδική ατμόσφαιρα. Επίσης ακούστηκαν τραγούδια του 2006, όπως το “Όπως Τότε”, με το κοινό να τα ξέρει απ’ έξω. Κάθε φορά που έμπαινε κομμάτι από τις “Μηχανές”, ο χώρος γινόταν κόκκινος. Ο Ψηλός δεν χρειαζόταν καν να πει το ρεφρέν. Το θέατρο “καιγόταν” και ο κόσμος έχει αγαπήσει τις “Μηχανές” όσο λίγους δίσκους στην Ελλάδα. Στις 23:00 επέστρεψαν στη σκηνή ο Eversor, ο Anser και ο Andri J.
Τα τελευταία 45 λεπτά είναι ένα back-to-back ανάμεσα σε Στίχοιμα και Anser. Οι εκπλήξεις δεν σταμάτησαν να έρχονται, αφού ο Buzz ανέβηκε στην σκηνή και στάθηκε δίπλα στον Anser. Αυτό ξεσήκωσε ακόμα παραπάνω τον, ήδη ξεσηκωμένο κόσμο, ο οποίος δεν είχε σταματήσει να φωνάζει από τις 21:00. Το live έληξε στις 23:45 με το “Εδώ Αθήνα”.
Όταν δύο μεγάλα ονόματα της ελληνικής χιπ-χοπ μοιράζονται τη σκηνή, τα πράγματα δεν είναι απλά. Σίγουρα, υπάρχουν κοινά που ακούνε λίγο παραπάνω τον έναν από τον άλλον ή και τους δύο. Οι χρόνοι ωστόσο πρέπει να μοιραστούν και κάποια κομμάτια να μείνουν εκτός. Οι επιλογές όμως ήταν στοχευμένες και σωστές. Ο κόσμος δεν σταμάτησε να κινείται και να φωνάζει στίχους για τρεις ώρες. Ο αμφιθεατρικός χώρος ενίσχυε τον ήχο και η απουσία τεχνικών προβλημάτων κράτησε αμείωτη την ενέργεια. Η ροή έμεινε σταθερή μέχρι το τέλος. Φύγαμε με τον ίδιο τρόπο που μπήκαμε. Parking υπήρχε, οπότε ούτε εκεί υπήρξε πρόβλημα. Τα λέμε στο επόμενο.