Ο κινηματογράφος συχνά θέτει στο επίκεντρο του τις μεγάλες φιλοσοφικές ερωτήσεις της ζωής και του πόνου, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει νέους ορίζοντες στην ερμηνεία μυθικών και θρησκευτικών προσωπικοτήτων. Ο Martin Scorsese, με την ταινία του The Last Temptation of Christ, επιφέρει μια προσέγγιση που διαφέρει δραστικά από τις παραδοσιακές εικόνες του Ιησού, προσφέροντας στον θεατή μια ματιά βαθιά ανθρώπινη και εξαιρετικά αμφιλεγόμενη.

Ο Ιησούς παρουσιάζεται όχι μόνο ως αυτός που δέχεται το μοιραίο του πεπρωμένο, αλλά και ως εκείνος που βιώνει τα βάρη της επιλογής του.

Στην ταινία αυτή, ο Scorsese δεν επιδιώκει να αναδημιουργήσει με ιεροσκελή ακρίβεια τα Ευαγγέλια, αλλά να εξερευνήσει τις εσωτερικές συγκρούσεις και τις αμφιβολίες ενός ανθρώπου που φέρει το βάρος της αποστολής του. Αντί να παρουσιάσει έναν Θεόγενο χαρακτήρα που εκμεταλλεύεται το θαύμα της θυσίας του, ο σκηνοθέτης μας δείχνει έναν Ιησού που υποφέρει, που αναζητά την απελευθέρωση από τα περιοριστικά δόγματα και που δυσκολεύεται να συμφιλιώσει το θείο με το ανθρώπινο στοιχείο μέσα του.

Μέσα από τον χαρακτήρα του Ιησού, ο Scorsese θέτει ερωτήματα γύρω από την έννοια της πίστης, τη θυσία και την πάλη εναντίον της εσωτερικής σιωπής που συνοδεύει την αληθινή αμφιβολία. Ο Ιησούς παρουσιάζεται όχι μόνο ως αυτός που δέχεται το μοιραίο του πεπρωμένο, αλλά και ως εκείνος που βιώνει τα βάρη της επιλογής του. Ο Scorsese δεν δίνει στον θεατή την ευκαιρία να παρακολουθήσει ένα υπερβατικό θαύμα, αλλά του επιτρέπει να νιώσει την εσωτερική σύγκρουση και τον πόνο που διακατέχει κάθε στιγμή.

The Last Temptation of Christ

Με μια προσέγγιση που θυμίζει αποψιλιστικές ταινίες, ο Scorsese αναλαμβάνει το ρίσκο να δείξει τις σκοτεινές πτυχές της πίστης – εκείνες τις στιγμές που δεν βρίσκουν τη θέση τους στα καθιερωμένα κείμενα αλλά αναδύονται ως αδυναμίες και εσωτερικές μάχες. Ο Ιησούς του Scorsese δεν είναι ένας άπειρος ή αδιαφάνερος υπερασπιστής, αλλά ένας άνθρωπος που φοβάται, που αμφιβάλλει και που παλεύει για να κατανοήσει το υπερβατικό νόημα της ζωής.

O Scorcese αναγκάζει το κοινό να αναλογιστεί τα όρια του τι θεωρούμε ως “ευλαβές” και τι ως “ανθρώπινο”.

Η κινηματογραφική αισθητική που επιδίωξε ο Scorsese αναδεικνύει κάθε λεπτομέρεια ως μέρος μιας μεγαλύτερης σύνθεσης, όπου κάθε πλάνη και κάθε χρώμα μεταφέρει το βάρος της υποκειμενικής εμπειρίας του Ιησού. Η χρήση του φωτός και των σκιών, σε συνδυασμό με μια μουσική επένδυση που ξεχειλίζει από συναισθήματα, καταφέρνει να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα που αγγίζει βαθιά τα νεύρα του θεατή.

Η ταινία δεν άφησε αδιάφορους ούτε τους θεσμούς ούτε τους θεατές που ελκύτηκαν από τις παραδοσιακές απεικονίσεις του Χριστού. Η κριτική που ακολούθησε την κυκλοφορία της ήταν έντονη και διχαστική: Από μια πλευρά, υπήρχαν εκείνοι που θεωρούσαν ότι η αναπαράσταση του Ιησού ως αμφίβολο και πολεμικό πλάσμα υπονομεύει την αυθεντική πίστη και την αγιότητα του. Από την άλλη, υπήρχαν φανατικοί υποστηρικτές που είδαν στην ταινία μια ανανέωση, μια απελευθέρωση από τα στερεότυπα και μια ευκαιρία να αναλογιστεί η ανθρώπινη πλευρά του ήρωα.

Ταυτόχρονα, ο Scorsese καταφέρνει να αναδείξει τον διττό χαρακτήρα της θυσίας, παρουσιάζοντας έναν Ιησού που δεν στηρίζεται σε μια απλούστερη εμπροσθοφυλακή της πίστης, αλλά σε μια πολυεπίπεδη σύγκρουση μεταξύ του εγώ και του Θεού, μεταξύ του ανθρώπου και του θεϊκού. Μέσα από αυτή τη διπλοπροσέγγιση, ο σκηνοθέτης αναγκάζει το κοινό να αναλογιστεί τα όρια του τι θεωρούμε ως “ευλαβές” και τι ως “ανθρώπινο”.

Η ταινία έρχεται σε αντίθεση με τις εμπλουτισμένες, συχνά εξιδανικευμένες απεικονίσεις του Ιησού.

Σε ένα ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο, το έργο του Scorsese μπορεί να εκληφθεί και ως μια μορφή αντίστασης. Η ταινία έρχεται σε αντίθεση με τις εμπλουτισμένες, συχνά εξιδανικευμένες απεικονίσεις του Ιησού που κυριαρχούν στα mainstream μέσα μαζικής ενημέρωσης. Εδώ, αναδεικνύεται μια σκληρή πραγματικότητα: το να είσαι άνθρωπος σημαίνει να παλεύεις με τις ατέλειες σου και να αναζητείς τον δικό σου δρόμο, ακόμη και αν αυτό σημαίνει να απομακρυνθείς από τα έθιμα και τους καθιερωμένους κανόνες.

Αναλύοντας περαιτέρω την ταινία, παρατηρούμε πως ο χαρακτήρας του Ιησού μεταμορφώνεται σε έναν καθρέφτη της εποχής του. Η συνεχής εσωτερική πάλη του αντανακλά τις διαρκείς ερωτήσεις για το νόημα της ύπαρξης και τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν. Η απεικόνιση αυτή ανοίγει ένα πεδίο διαλόγου που δεν σταματά στο επίπεδο της θρησκευτικής αφήγησης, αλλά διαπερνά τα σύνορα της φιλοσοφίας και της ψυχολογίας. Ο Scorsese κατόρθωσε να δημιουργήσει μια κινηματογραφική αφήγηση όπου ο Ιησούς δεν αποτελεί πλέον ένα στερεότυπο ή μυθοπλαστική παραβολή, αλλά έναν ζωντανό χαρακτήρα με βαθιά συναισθηματική και ψυχολογική επίδραση.

Η ταινία του Martin Scorsese παραμένει ένα αίνιγμα για όσους το παρακολουθούν, ένας διάλογος ανάμεσα στη θρησκεία και την ανθρώπινη αμφιβολία που δεν αφήνει περιθώρια για απαντήσεις, αλλά ανοίγει το χώρο για ερωτήσεις και στοχασμό. Ο Ιησούς που βλέπουμε στο The Last Temptation of Christ δεν είναι ο Ιησούς που έχει ομορφύνει η παράδοση, αλλά αυτός που πάσχει, που πάλεψε και που αναζητά το δικό του νόημα μέσα στον δικό του κόσμο αμφιβολίας και φθοράς.

Σε μια εποχή που το παραδοσιακό αφήγημα συχνά προκαλεί αντίδραση, η ταινία αυτή λειτουργεί ως καταλύτης για μια βαθύτερη συζήτηση περί ταυτότητας, πίστης και αγωνίας. Ο Scorsese δεν επιδίωξε να βάλει όλες τις απαντήσεις σε ένα πανίσχυρο μανιφέστο, αλλά έδωσε στον θεατή την ελευθερία να δει πέρα από τις ετικέτες και τις στερεότυπες εικόνες, αναζητώντας το ανθρώπινο στοιχείο που ζει βαθιά μέσα μας.

Σε μια εποχή που η πίστη συχνά προβάλλεται είτε ως απόλυτη αλήθεια είτε ως αντικείμενο χλευασμού, ο Σκορσέζε την παρουσιάζει ως διαρκή αγώνα.

Τελειώνοντας, μπορούμε να πούμε ότι το The Last Temptation of Christ λειτουργεί τόσο ως θρησκευτικό μηνυμα όσο και ως κοινωνικός καθρέφτης. Ο Scorsese καταφέρνει να αποδώσει τον Ιησού ως έναν άνθρωπο που αγωνίζεται με τα ιδανικά του, αλλά και με τις καθημερινές του αμφιβολίες. Αυτή η διττή φύση, που συνυπάρχει σε κάθε στιγμή της ταινίας, αναδεικνύει το βάθος και την πολυπλοκότητα μιας ερμηνείας που σπάνια έχει αντικατοπτριστεί στον κινηματογράφο.

Σε μια εποχή που η πίστη συχνά προβάλλεται είτε ως απόλυτη αλήθεια είτε ως αντικείμενο χλευασμού, ο Σκορσέζε παρουσιάζει την πίστη ως διαρκή αγώνα. Και ο αγώνας αυτός είναι, τελικά, το πιο ιερό στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Artist: Morrissey

Album: I Am Not a Dog on a Chain

Label: BMG

Release Date: 20/03/2020

Genre: Indie Rock

Movie: The Last Temptation of Christ

Year: 1988

Duration: 164′

Genre(s): Drama ,Religious, Historical

Director(s): Martin Scorcese

Willem Dafoe, Harvey Keitel, Barbara Hershey, Harry Dean Stanton, David Bowie, Verna Bloom, Barry Miller, Irvin Kershner, Steve Shill, Roberts Blossom, Gary Basaraba, Victor Argo, Michael Been, Paul Greco, Leo Burmester, Andre Gregory, Juliette Caton, John Lurie, Peter Berling, Pino Arancio, Aldo Ray, Peggy Gormley, Sister Margaret McEntee, Leo Marks, Marc Gowan, Leo Burmester, Giannis Voglis

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές.Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας.Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version