Το “Επάγγελμα: Ρεπόρτερ” ξεκινάει να προβάλλεται στη “Ριβιέρα” στις 17 Αυγούστου 2023, έως και τις 23 Αυγούστου 2023. Κλείστε εισιτήρια εδώ.
Ο Michelangelo Antonioni μπόρεσε να αναδείξει την ψυχρότητα του σύγχρονου κόσμου όσο κανένας άλλος από τους Ιταλούς σκηνοθέτες που «ανήλθαν» μετά το νεορεαλισμό. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 είναι που ξεπερνά τα όρια της Ιταλίας και ξεκινά να σκηνοθετεί αγγλόφωνες παραγωγές οι οποίες θα έγραφαν τη δική τους ιστορία. Μια από τις πλέον σημαντικές του στιγμές θα κυκλοφορούσε το 1975 με πρωταγωνιστή τον ολοένα και ανερχόμενο τιτάνα Jack Nicholson. Και το όνομα αυτής, Επάγγελμα: Ρεπόρτερ (The Passenger).
Αν και στον κορμό του το Επάγγελμα: Ρεπόρτερ μοιάζει να ανήκει περισσότερο στο ιδίωμα του κατασκοπικού θρίλερ, ο δημιουργός το μετατρέπει σε έναν ατμοσφαιρικό στοχασμό
Πατώντας με το ένα πόδι στην επικαιρότητα και το άλλο στις φιλοσοφικές αναζητήσεις που καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της φιλμογραφίας του, ο Antonioni παραδίδει μια βραδυφλεγή άσκηση ύφους. Αν και στον κορμό του το The Passenger μοιάζει να ανήκει περισσότερο στο ιδίωμα του κατασκοπικού θρίλερ, ο δημιουργός τη μετατρέπει σε έναν ατμοσφαιρικό στοχασμό. Μια φιλμική απορία που ξεπερνά τα σύνορα της γλώσσας και των χωρών και καταλήγει να έχει παγκόσμιο χαρακτήρα.
Ο ρεπόρτερ David Locke προσπαθεί να καλύψει την επανάσταση στο Τσαντ για τις ανάγκες ενός βρετανικού ντοκιμαντέρ. Μετά από μια σειρά ατυχιών βρίσκεται σε ένα ξενοδοχείο όπου διαμένει και ένας άλλος βρετανός, ο David Richardson με τον οποίο θα γνωριστούν. Το ίδιο βράδυ ο Richardson θα πεθάνει από ανακοπή και, εκμεταλλευόμενος τα συμβάντα, ο Locke θα αλλάξει ταυτότητα μαζί του, προσποιούμενος το θάνατό του. Ακολουθώντας τις ενδείξεις από τα υπάρχοντα του Richardson, θα ανακαλύψει πως είναι μπλεγμένος σε μια περίεργη σπείρα η οποία εμπλέκεται με τον πόλεμο στο Τσαντ. Μην μπορώντας να κοπάσει τη φλόγα του ρεπόρτερ, ο Locke θα ακολουθήσει τα χνάρια, ψάχνοντας να βρει πόσο βαθιά φτάνει αυτό το μυστήριο.
Στο The Passenger, ο Antonioni σχεδόν υπνωτιστικά ακολουθεί τον πρωταγωνιστή ως παρατηρητής. Είναι δίπλα του σε ένα ταξίδι το οποίο ξεκινά από την άμμο της Αφρικής για να μεταβεί στη Βρετανία κι από ‘κει να διασχίσει εκ νέου την Ευρώπη. Και αυτό δεν το κάνει βασιζόμενος στην ένταση και το ρυθμό που συνήθως συνεπάγεται αυτό το φιλμικό ιδίωμα. Αντιθέτως, το υποτάσσει στο στυλ του και το μετατρέπει σε μια ambient, εσωστρεφή εμπειρία στην οποία τα τοπία παίζουν εξίσου μεγάλο ρόλο με τους ανθρώπους που τα διαβαίνουν.
Ο Antonioni σχεδόν υπνωτιστικά ακολουθεί τον πρωταγωνιστή ως παρατηρητής
Και αυτό το οποίο προκύπτει σε αυτό το ως επί το πλείστον σιωπηλό δίωρο ταξίδι είναι το θέμα της ταυτότητας. Μπορεί πραγματικά ο άνθρωπος να ξεφύγει από τον εαυτό του; Από τις παρορμήσεις του; Να μείνει ο ίδιος στα μάτια των κοντινών του ανθρώπων ή θα μεταμορφωθεί σε κάτι διαφορετικό μόλις αποφασίσει να φορέσει ένα καινούριο πρόσωπο; Και στη σύγχρονη πραγματικότητα είναι εφικτό κάτι τέτοιο;
Η ψυχρότητα και το ψυχικό κενό του σύγχρονου κόσμου εξακολουθούν να υφίστανται όπως πάντα. Αλλά αυτή τη φορά για να θέσει αυτήν την πραγματικότητα ως πανταχού παρούσα, ο Antonioni εγκαταλείπει την ολική ανάδειξη της κατάστασης εντός του αστικού ιστού. Ναι μεν δείχνει τον Locke να βαδίζει στη συννεφιασμένη Αγγλία και να κρύβεται στα κτίρια του Gaudi στη Βαρκελώνη αλλά εξακολουθεί να βιώνει την ίδια κατάσταση και στην έρημο του Τσαντ. Μια έρημο τεράστια, αχανή, που δεν περπατείται εύκολα από όποιον διαβάτη δεν ξέρει να τη διασχίσει και να επικοινωνήσει με τους ντόπιους. Ακόμα και η προσωρινή συντροφιά που θα βρει στο άλλο φύλο θα είναι με μια γυναίκα ανώνυμη η οποία δεν ξέρει γιατί τον ακολουθεί. Και ο Locke, είτε μέσω του κόσμου, είτε μέσω των άλλων ανθρώπων, παραμένει δέσμιος της άγνοιας του ποιός πραγματικά είναι. Και, όπως φαίνεται και στην ταινία, το ίδιο συμβαίνει και με τους υπόλοιπους χαρακτήρες.
Φυσικά αυτή η ταινία πλαισιώνεται από δύο υπέροχες κεντρικές ερμηνείες. Ο Jack Nicholson έχει μόλις αρχίσει να γίνεται μεγαθήριο ηθοποιίας και σε αυτήν την ταινία παίζει τον έως τότε πιο εσωτερικό του ρόλο. Αφήνοντας πίσω τη συγκρατημένη τρέλα του Easy Rider, το ίδιο έτος που θα λάμψει στο One Flew Over The Cuckoos Nest και αφού έχει γράψει ιστορία στο Chinatown, θα αφουγκραστεί τις σκέψεις του σύνθετου χαρακτήρα που υποδύεται με μοναδικό τρόπο. Η δε Maria Schneider στο πλευρό του, θα γίνει η ανώνυμη πρωταγωνίστρια η οποία θα ακροβατεί μεταξύ υπαρκτού προσώπου και φαντάσματος το οποίο λειτουργεί ως η φωνή των ερωτήσεων στο κεφάλι του Locke.
Για να θέσει αυτήν την πραγματικότητα ως πανταχού παρούσα, ο Antonioni εγκαταλείπει την ολική ανάδειξη της κατάστασης εντός του αστικού ιστού
Μια αδιαμφισβήτητα αριστουργηματική ταινία η οποία κάθε φορά φαντάζει το ίδιο εντυπωσιακή και επιβεβαιώνει τη διαχρονική αξία και την υψηλή κλάση του Antonioni. Και η επανακυκλοφορία της στη Ριβιέρα είναι ένα ραντεβού που δεν πρέπει να χαθεί. Για κανένα λόγο.
Το “Επάγγελμα: Ρεπόρτερ” ξεκινάει να προβάλλεται στη “Ριβιέρα” στις 17 Αυγούστου 2023, έως και τις 23 Αυγούστου 2023.