Ο βραβευμένος σκηνοθέτης/ σεναριογράφος/ παραγωγός Nicolas Winding Refn επιστρέφει στο Netflix. Mετά την τελευταία του δουλειά για το Amazon Prime, Too Old to Die Young (2019). Περνώντας τα δύο χρόνια COVID εγκλεισμού στη Δανία, τη χώρα καταγωγής του, εμπνέεται την ιδέα του Copenhagen Cowboy. Mία ανατρεπτική σειρά που ταράζει τα νερά και αποφασίζει να κάνει την παραγωγή εκεί.
Το Copenhagen Cowboy είναι πολύ διαφορετικό από οτιδήποτε άλλο έχετε δει. Ακροβατεί ανάμεσα στα όρια του θρίλερ και της δράσης. Των πολεμικών τεχνών, της φαντασίας και του sci-fi. Είναι όλα αυτά μαζί και ταυτόχρονα κανένα. Ο Nicolas Winding Refn δηλώνει ότι πραγματοποιεί τα γυρίσματα της σειράς χρονολογικά, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα για αλλαγές της τελευταίας στιγμής. Ακόμα και αυτός δεν ξέρει πού ακριβώς θα καταλήξει πριν τελειώσει και το τελευταίο επεισόδιο. Αυτό αφήνει το δημιουργικό περιθώριο για να προσδώσει αυτήν την σουρεαλιστική σεναριακή νότα που χαρακτηρίζει τη σειρά. Την οποία, με κάποιον τρόπο, καταφέρνει να την εντάξει στην υπερβατική λογική της.
Η σειρά ακολουθεί μια κοπέλα, τη Miu (Angela Bundalovic), με ανδρόγυνη εμφάνιση και υπερφυσικές δυνάμεις. Λόγω αυτών γίνεται περιζήτητη στις εγκληματικές συμμορίες της Δανίας. Οπουδήποτε βρίσκεται μπορεί να σπείρει την ευτυχία αλλά και τη δυστυχία. Ανάλογα με αυτό που νομίζει ή νιώθει η ίδια ότι οφείλει να κάνει. Οι ικανότητές της αμφισβητούνται αλλά προκαλούν και τον φόβο ανάμεσα σε νταβατζήδες, μπράβους και συμμορίτες.
Στο τέλος, η Miu θα πετύχει αυτό που δεσμεύτηκε να φέρει εις πέρας. Και κυρίως, αυτό που ανταποκρίνεται στο προσωπικό της αίσθημα περί δικαίου. Είναι επίμονη και στωική, αποφασιστική και άφοβη· μέχρι τη στιγμή που το μονοπάτι το οποίο διανύει θα την φέρει αντιμέτωπη με κάποια που φαίνεται όντως να φοβάται.
Copenhagen Cowboy | Συνθετοντας την εμπειρια μεσα απο την εικονα
Η Angela Bundalovic, όντας χορεύτρια, δεν παίζει απλώς έναν ρόλο. Είναι ο ρόλος, διαμορφώνει και συνδημιουργεί την ηρωίδα, σαν να αυτοσχεδιάζει μπροστά στην κάμερα. Eκπλήσσει τον θεατή είτε με αυτά που θα πει είτε με αυτά που θα κάνει, αλλά κυρίως με αυτά που δε θα κάνει.
Αιθεροβατεί ακόμα και όταν στέκεται ακίνητη. Ενσωματώνεται μέσα σε κάθε πλάνο, τέλεια τοποθετημένη, σαν να είναι και αυτή ένα αντικείμενο της εικόνας, στην οποία κάθε αντικείμενο στέκεται σαν να έχει και αυτό πνοή. Από τη μια στιγμή στην άλλη θα εκφράσει την εσωτερική της δύναμη με κάποια αλλόκοτη κινησιολογία. Κάποια απρόβλεπτη απόπειρα ή την τέλεια εφαρμογή πολεμικών τεχνών.
Παρά τη δήλωση του δημιουργού ότι υπάρχουν πολλές προσθήκες της τελευταίας στιγμής, σεναριακές και μη, φαίνεται ότι τίποτα, ποτέ δεν είναι τυχαίο αλλά ταυτόχρονα όλα έρχονται ως αποτέλεσμα μιας σατανικής συμπτωματικότητας. Την αφήγηση της ιστορίας αναλαμβάνει η κάμερα και εικόνες μαγικού σουρεαλισμού, κηρύσσοντας το γουρούνι σε μυστικιστικό ον που δίνει τη φωνή του στους ανθρώπους και παράλληλα τη βρίσκει μέσα από αυτούς.
Το συναίσθημα του θεατή δεν μπορεί να συναντήσει την κάθαρση, αφού χάρις στα αργά πλάνα και τις dark και synth-pop μουσικές επιλογές, άρτια παρεμβατικές, η ένταση κλιμακώνεται χωρίς ποτέ να εκτονώνεται. Αφενός η περιπέτεια της Miu δεν φαίνεται να έχει τέλος, αλλά κυρίως ούτε αυτή ούτε κανείς από τους υπόλοιπους ήρωες φαίνεται να έχουν περιθώριο για συναισθηματική έκφραση και αποδόμηση. Απλώς κάνουν αυτό που είναι και αντιδρούν σε αυτό που συμβαίνει, κυρίως με τα μάτια και τη σιωπή τους. Οι διάλογοι είναι σχετικά σύντομοι, μεστοί, σουρεαλιστικοί. Όλα αυτά συμβαίνουν κατά βάση στο ημίφως της νύχτας, ολοκληρώνοντας έτσι μια ατμόσφαιρα διαρκούς, εσωτερικής, υπαρξιακής αγωνίας, μιας αίσθησης ότι κάτι πολύ κακό παραμονεύει συνεχώς.
Copenhagen Cowboy | Η θεση της γυναικας
Ο τίτλος, κατά τον Nicolas Winding Refn, προέκυψε εντελώς τυχαία αλλά ήθελε να φτιάξει μια σειρά με πρωταγωνίστρια μια υπερηρωίδα γυναίκα. Περιτριγυρισμένος ο ίδιος στην προσωπική του ζωή από γυναίκες, όπως λέει, αλλά διαλέγοντας και μια συγγραφική ομάδα αποκλειστικά από γυναίκες, καταφέρνει μέσα από τη σειρά να τις αναδείξει στα χειρότερα αλλά και στα καλύτερά τους.
Σαρκάζει τους άνδρες και τον ναρκισσισμό τους, το πώς κατέχουν θέσεις εξουσίας νομίζοντας ότι ο κόσμος περιστρέφεται γύρω από το πέος τους, εκμεταλλευόμενοι όμως γυναίκες και στηρίζοντας την επιβίωση τους σε αυτές. Και αυτό είναι κάτι που αφορά όλα τα επίπεδα αυτού του σήριαλ, από τα πιο γήινα και προφανή, διεισδύοντας σε στερεοτυπικά πατριαρχικές μικροκοινωνίες όπως είναι ο κόσμος του trafficking, των ναρκωτικών και των ξεκαθαρισμάτων, έως και τα πιο μεταφυσικά, που αφορούν τον βασικό εχθρό της Miu, δηλαδή τον Nicklas (Andreas Lykke Jørgensen) και την οικογένειά του.
Η σεζόν τελειώνει με ένα πολλά υποσχόμενο cliffhanger που αφήνει περιθώρια για τη δημιουργία και δεύτερης, γεγονός που εναπόκειται στα μεγάλα κεφάλια του Netflix. Το Copenhagen Cowboy δεν είναι μια συνηθισμένη σειρά του Netflix. Δεν κυλάει εύκολα, δεν είναι ξεκούραστη, δεν είναι προβλέψιμη και σίγουρα δεν είναι κατάλληλη για binge watching. Αν η λογική σας τείνει να είναι τετράγωνη τότε θα αντιμετωπίσετε προκλήσεις. Από την άλλη, αν προτιμάτε την ακαριαία δράση και τους προφανείς λόγους, καλύτερα μην μπείτε στον κόπο. Αν βιάζεστε να δείτε τι θα γίνει παρακάτω, μην το σκέφτεστε καν· διότι το Copenhagen Cowboy δεν είναι απλώς μια σειρά αλλά μια εμπειρία και ενδεχομένως θα σας σοκάρει ή θα σας αφήσει με απορία.