Η δημιουργικότητα παραμένει ένα αίνιγμα. Η προέλευσή της και η στιγμή που εμφανίζεται αποτελούν μυστήρια που εξακολουθούν να μας απασχολούν. Συχνά περιγράφεται ως θεϊκό ή υπερφυσικό φαινόμενο. Είναι μια σχεδόν πνευματική εμπειρία—ή ίσως κάτι απόκοσμο. Η λεπτή γραμμή που χωρίζει το καλό από το κακό είναι τόσο εύθραυστη, που η έκρηξη έμπνευσης μπορεί μερικές φορές να προέρχεται από ένα σκοτεινό και δυσοίωνο μέρος. Αυτή η ιδέα συνδέεται έντονα με την στοιχειωμένη αύρα που περιβάλλει αυτά τα πέντε άλμπουμ.

Ο φόβος είναι μια έντονη, πρωτόγονη εμπειρία. Επιταχύνει τον παλμό, σηκώνει την τρίχα και προκαλεί ρίγη στη σπονδυλική στήλη. Άλλοτε έχει ξεκάθαρη αιτία, αλλά μερικές φορές προκύπτει από ανεξήγητες αλλαγές στην ατμόσφαιρα, σαν μια μυστηριώδη ενέργεια ή την αίσθηση ότι κάτι αόρατο παραμονεύει. Παρότι ο φόβος μπορεί να παραλύσει, για κάποιους καλλιτέχνες έγινε πηγή έμπνευσης.

Σε άλλες περιπτώσεις, ο στοιχειωμένος χαρακτήρας ενός άλμπουμ συνδέεται με πραγματικά γεγονότα. Κάποια έργα μοιάζουν να προβλέπουν τραγωδίες, αποτυπώνοντας τη σκιά του θανάτου ή της βίας που θα επακολουθούσε στη μουσική.

Όποια κι αν είναι η μορφή του, συχνά διεισδύει στην τέχνη. Μερικές φορές παραμένει αόρατο, όπως μια σκιά στο παρασκήνιο. Άλλοτε, εμφανίζεται έντονα, σαν μια ιστορία τρόμου που ζωντανεύει στους στίχους. Τα πλαίσια δημιουργίας διαμορφώνουν την απόκοσμη ταυτότητα ενός άλμπουμ, από ανησυχητικούς στίχους μέχρι φασματικούς ήχους που αποτυπώνονται στην ηχογράφηση.

1
Sabbath Bloody Sabbath – Black Sabbath (1973)

 Η δημιουργία του πέμπτου άλμπουμ των Black Sabbath συνδέθηκε με χάος. Στην ακμή της φήμης τους, η μπάντα κατέρρεε υπό την πίεση της επιτυχίας, και η κάποτε παραγωγική τους ενέργεια είχε γίνει καταστροφική. Μετακομίζοντας αρχικά στο Λος Άντζελες για να ανασυγκροτηθούν, κατέληξαν να βυθίζονται σε κατάχρηση ουσιών. Τελικά, επέστρεψαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και εγκαταστάθηκαν στο γοτθικό κάστρο Clearwell Castle. Και εκεί δημιούργησαν ένα από τα καταραμένα albums.

Clearwell Castle, Καταραμένα albums, black sabbath

Εκεί τα πράγματα έγιναν περίεργα. Ο Tony Iommi ανέφερε: «Κάναμε πρόβες στο οπλοστάσιο, και ένα βράδυ, περπατώντας με τον Ozzy, είδαμε μια φιγούρα με μαύρο μανδύα. Την ακολουθήσαμε, αλλά εξαφανίστηκε». Ο Geezer Butler επιβεβαίωσε την ανατριχιαστική ατμόσφαιρα: «Κάναμε πρόβες στα μπουντρούμια, και ήταν τρομακτικό». Παρά τον φόβο, το περιβάλλον αυτό αναζωογόνησε τη δημιουργικότητά τους. Όπως ανέφερε ο Butler, «Το μέρος είχε ατμόσφαιρα και μας ενέπνευσε».

2
20/20 – The Beach Boys (1969)

Φυσικά, σε μία λίστα με καταραμένα albums δε γινόταν να λείπει μία αίρεση. Οι Beach Boys, γνωστοί για τις χαρούμενες μελωδίες τους, έκρυβαν σκοτάδι πίσω από την υγιή τους εικόνα. Το 1968, ο Dennis Wilson φιλοξένησε τον Charles Manson και την ομάδα του. Ο Wilson, μαγεμένος, τον αποκαλούσε «Μάγο» και τον εισήγαγε στη μουσική βιομηχανία. Οι Beach Boys ηχογράφησαν ένα τραγούδι του, το οποίο μετονόμασαν σε “Never Learn Not to Love”, χωρίς να τον αναφέρουν στους δημιουργούς.

Η κυκλοφορία του τραγουδιού εξόργισε τον Manson, ο οποίος άρχισε να απειλεί τον Wilson. Λίγους μήνες αργότερα, οι φρικτές δολοφονίες της Σάρον Τέιτ και άλλων από την αίρεση του Manson άφησαν μια ανατριχιαστική σκιά στο άλμπουμ.

3
OK Computer – Radiohead (1997)

Το “OK Computer” δημιουργεί ανησυχία ακόμα και χωρίς πλαίσιο, αλλά η ιστορία της δημιουργίας του ενισχύει τη μυσταγωγία του. Οι Radiohead ηχογράφησαν το άλμπουμ στο St. Catherine’s Court, ένα παλιό αρχοντικό στο Bath. Ο Thom Yorke ανέφερε ότι άκουγε φωνές ενώ κοιμόταν, κάτι που τον οδήγησε σε αλλόκοτες πράξεις, όπως να κόψει τα μαλλιά του με σουγιά.

4
The Dock of the Bay – Otis Redding (1968)

Το “Sittin’ On The Dock Of The Bay” του Otis Redding είναι γεμάτο μελαγχολία. Οι στίχοι, που μιλούν για απόγνωση, φαίνονται προφητικοί. Τρεις μέρες μετά την ηχογράφησή του, ο Redding πέθανε σε αεροπορικό δυστύχημα. Το μεταθανάτιο άλμπουμ περιέχει τραγούδια που ακούγονται σαν μηνύματα από τον ίδιο, όπως το “I’m Coming Home”.

5
Blackstar – David Bowie (2016)

Το “Blackstar” κυκλοφόρησε μόλις δύο μέρες πριν από τον θάνατο του David Bowie, λειτουργώντας σαν ο τελικός του αποχαιρετισμός. Στο Lazarus τραγουδά: «Look up here, I’m in heaven», αντιμετωπίζοντας με γενναιότητα τη θνητότητά του. Η στενή σύνδεση του θανάτου του Bowie με την κυκλοφορία του άλμπουμ προσθέτει μια βαριά σκιά στη μουσική. Το “Blackstar” αποτελεί μια συγκλονιστική τελευταία καλλιτεχνική του δήλωση.

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version