Το “Hypnotize” κυκλοφόρησε το 2005, ως το δεύτερο μέρος του τελευταίου διπλού άλμπουμ των System of a Down. Εκείνη την εποχή, το συγκρότημα βρισκόταν στο αποκορύφωμα της επιτυχίας του, με τον μοναδικό συνδυασμό folk, punk, metal και κοινωνικά φορτισμένων στίχων που τον χαρακτήριζε, να το έχει καταστήσει ξεχωριστό φαινόμενο στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Έτσι, το “Hypnotize”, όπως και το “Mezmerize”, αποτυπώνει την πολύπλευρη ταυτότητα των SOAD, φέρνοντας στο προσκήνιο μηνύματα ενάντια στον πόλεμο και τον κοινωνικό εφησυχασμό.
Οι System of a Down ανέκαθεν έστρεφαν τη μουσική τους σε ζητήματα με βάρος, και το “Hypnotize” κινείται στο ίδιο πνεύμα. Ο πόλεμος και οι αναφορές στη γενοκτονία των Αρμενίων καθορίζουν τον άξονα του άλμπουμ, με τους Serj Tankian και Daron Malakian να διαμορφώνουν το περιεχόμενό του. Την ίδια στιγμή, οι John Dolmayan και Shavo Odadjian δίνουν στα κομμάτια τη ρυθμική συνοχή και τα πειραματικά στοιχεία που το διέπουν. Το “Hypnotize” εξερευνά τις αντιφάσεις του κόσμου, εκφράζοντας τα βιώματα των μελών ως Αρμενοαμερικανών. Από το “Attack” έως το “Soldier Side”, κάθε κομμάτι διαθέτει τη δική του ενέργεια και πολυπλοκότητα, συνθέτοντας μια ενιαία πορεία που λειτουργεί ως ολοκληρωμένο ταξίδι για τον ακροατή.
Κυκλοφόρησε έξι μήνες μετά το “Mezmerize” και λειτουργεί ως άμεση συνέχειά του, με το “Hypnotize” να κινείται σε πιο σκοτεινό τόνο. Τραγούδια όπως το “Holy Mountains” συνδυάζουν το βαρύ riffing με κοινωνικές αναφορές, διευρύνοντας το εύρος της θεματικής του δίσκου. Το “Mezmerize” είχε στραφεί σε μια πιο άμεση προσέγγιση, ενώ το “Hypnotize” δίνει χώρο στον πειραματισμό. Η μπάντα αντιμετωπίζει τα δύο άλμπουμ ως συγκοινωνούντα δοχεία, το καθένα με τη δική του προοπτική μέσα στο συνολικό καλλιτεχνικό τους όραμα.
Το “Hypnotize” ανοίγει με το “Attack”, ένα anthem κατά του πολέμου που μεταφέρει την οργή των SOAD μέσα από επιθετικούς στίχους. Λίγο αργότερα, το “Holy Mountains” στρέφεται στη γενοκτονία των Αρμενίων, ένα θέμα βαθιά συνδεδεμένο με το ίδιο το συγκρότημα, και στίχους που παραπέμπουν στο όρος Αραράτ, σύμβολο της αρμενικής ταυτότητας. Στο “Vicinity of Obscenity” αναδεικνύεται η σουρεαλιστική πλευρά των SOAD, με μια δόση χιούμορ που λειτουργεί ως παύση από τα πιο βαριά θέματα του δίσκου, φανερώνοντας την πολυδιάστατη προσέγγιση της μπάντας. Αμέσως μετά, το “Lonely Day”, με τη φωνή του Malakian, μιλάει για την απομόνωση, δίνοντας έναν πιο εσωστρεφή τόνο σε σχέση με τα υπόλοιπα κομμάτια.

Η δημιουργία των “Hypnotize” και “Mezmerize” δεν ήταν ακριβώς ομαλή, καθώς τα μέλη της μπάντας είχαν πλέον ξεκάθαρες διαφορετικές δημιουργικές κατευθύνσεις. Ο Malakian ανέλαβε περισσότερο βάρος στη σύνθεση, πράγμα που προκάλεσε τριβές με τον Tankian. Παρ’ όλα αυτά, η δυναμική που διαμορφώθηκε ανάμεσά τους συνέβαλε στην ιδιαίτερη καλλιτεχνική προσέγγιση για τα δύο άλμπουμ.
Αυτές οι εντάσεις εντός SOAD υπήρχαν πάντα, αλλά λειτουργούσαν σαν κομμάτι της δημιουργικής τους χημείας. Η κοινή τους καταγωγή και η σοβαρότητα με την οποία αντιμετώπιζαν τα θέματα που τους απασχολούσαν τούς κράτησαν ενωμένους. Μέσα από αυτή τη δυναμική, το “Hypnotize” βρίσκει τον δικό του τόνο: ένα μείγμα χιούμορ και βάρους που κρατά το ενδιαφέρον αμείωτο. Οι αρμενικές folk πινελιές και οι πιο τολμηρές μουσικές επιλογές ολοκληρώνουν τον ήχο του δίσκου χωρίς να ξεφεύγουν από τη μουσική μανιέρα της μπάντας.
Η ίδια αυτή ισορροπία ανάμεσα στο χιούμορ και τη σοβαρότητα διατηρείται και στο “Hypnotize”, το οποίο αποτυπώνει την απογοήτευση της μπάντας για τον κόσμο, αγγίζοντας ζητήματα όπως η γενοκτονία των Αρμενίων και οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Η ύπαρξη χιούμορ και ειρωνείας είναι ο τρόπος των System of a Down να μεταφέρουν τα μηνύματα χωρίς διδακτισμό. Η πολιτική του διάσταση γίνεται ιδιαίτερα έντονη στο ομότιτλο κομμάτι, όπου ο Tankian κατακρίνει την κοινωνική απάθεια. Οι στίχοι «Why don’t you ask the kids at Tienanmen Square, Was fashion the reason why they were there?» αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Μετά το “Hypnotize”, η πορεία των SOAD πήρε διαφορετική κατεύθυνση, αφού η μπάντα δεν προχώρησε ποτέ σε νέο άλμπουμ. Παρ’ όλα αυτά, η επιρροή του δίσκου και το πολιτικό φορτίο που μετέφερε κράτησαν ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού, με εκατομμύρια ανθρώπων να περιμένουν μια επιστροφή στο στούντιο. Τον Νοέμβριο του 2020, οι SOAD έσπασαν τη σιωπή τους με τα “Protect the Land” και “Genocidal Humanoidz”, τα πρώτα νέα τραγούδια τους μετά από 15 χρόνια, ως αντίδραση στον Δεύτερο Πόλεμο του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, διαθέτοντας τα έσοδα μέσω του Armenia Fund. Παρότι τα δύο singles αναζωπύρωσαν την ελπίδα για ένα ολοκληρωμένο comeback, ένα νέο άλμπουμ δεν έχει εμφανιστεί ακόμη από την εποχή του “Hypnotize”.
Η αναμονή για νέο άλμπουμ συνεχίζεται, όμως οι SOAD έχουν δείξει πως κάθε τους επιστροφή αξίζει την προσμονή. Το 2023 εμφανίστηκαν μία και μοναδική φορά στο φεστιβάλ Sick New World, ενώ το 2024 ακολούθησαν δύο ακόμη lives, ανάμεσά τους και μια ιδιαίτερα σημαντική εμφάνιση με τους Deftones στο Golden Gate Park. Παρά τις διαφορετικές δημιουργικές πορείες, με τον Malakian στους Scars on Broadway και τον Tankian στη σόλο δουλειά του, η μπάντα εξακολουθεί να συγκεντρώνεται ξανά για στιγμές που θεωρεί ουσιαστικές. Γι’ αυτό και η ελπίδα για ένα νέο άλμπουμ παραμένει ζωντανή.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: SOAD
