Αν έπρεπε να διαλέξουμε μία στιγμή ως το σημείο μηδέν του black metal, τότε, η ημερομηνία 17η Φεβρουαρίου 1966 θα ήταν μία εξαιρετική επιλογή. Ο λόγος εδράζεται στη Στοκχόλμη. Εκεί γεννιέται ο Thomas Börje Forsberg aka Quorthon. Αν το όνομά του δε σας πείθει ως λόγος, τότε ας ανάφερουμε και την ιδιότητά του – δημιουργός των Bathory.
Oι Bathory ιδρύθηκαν το 1983 και αποτέλεσαν πρωτοστάτες σε ένα είδος που θα γινόταν γνωστό αργότερα ως black metal. Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ τους, που κυκλοφόρησε το 1984, αποτελεί ορόσημο στην εξέλιξη του ακραίου metal.
Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ των Bathory κυκλοφόρησε σε μια εποχή που το heavy metal τοπίο κυριαρχούνταν ακόμα από τους Iron Maiden, Judas Priest και Metallica. Ο Quorthon, έφηβος εκείνη την εποχή, εμπνεύστηκε από αυτές τις μπάντες. Ένιωθε όμως μια διακαή επιθυμία να δημιουργήσει κάτι πιο σκοτεινό και πιο πρωτοπόρο. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ωμό μουσικά album που θα βοηθούσε στη διαμόρφωση του ακραίου metal.
Περίπου ένα χρόνο πριν τη δημιουργία του συγκροτήματος, ο Quorthon είχε περάσει λίγο χρόνο στο Λονδίνο σε έναν φίλο του. Δεδομένης της έλξης του για όλα τα σκοτεινά και μυστηριώδη πράγματα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι επισκέφθηκε ένα μουσείο κέρινων ομοιωμάτων με θέμα τον τρόμο. Υπήρχε ένα συγκεκριμένο έκθεμα που του τράβηξε την προσοχή. Ξαπλωμένη σε μια μπανιέρα γεμάτη με αίμα, στη μέση μιας αίθουσας με μεσαιωνικό στιλ, ήταν μια γυμνή γυναίκα. Πάνω από την μπανιέρα υπήρχαν τρεις ακόμη γυμνές γυναίκες. Ήταν κρεμασμένες ανάποδα με αλυσίδες, με αίμα να τρέχει από τους κομμένους λαιμούς τους.
Του δόθηκε επίσης το όνομα Báthory, το οποίο μεταφράζεται ως "καλός ήρωας"
Η γυναίκα στο λουτρό ονομαζόταν Elizabeth Báthory. Μόλις έφτασε πίσω στη Σουηδία, ο Tomas άρχισε να ερευνά ποια ήταν και πώς συνδεόταν με τέτοιες φρικιαστικές εικόνες. Μια σύντομη περίληψη των όσων θα ανακάλυπτε είναι η ακόλουθη. Η Elizabeth Báthory γεννήθηκε στις 7 Αυγούστου 1560 σε ένα οικογενειακό κτήμα στο Nyírbátor της Ουγγαρίας. Η οικογένεια Báthory ήταν ουγγρικής ευγενικής καταγωγής και απέκτησε σημαντική επιρροή κατά τον Μεσαίωνα. Μάλιστα, ανέδειξε αρκετούς πρίγκιπες της Τρανσυλβανίας και έναν βασιλιά της Πολωνίας.
Ο θρύλος λέει ότι οι ρίζες της οικογένειας πηγαίνουν πίσω στο έτος 900. Τότε, ένας πολεμιστής ονόματι Vitus, ξεκίνησε να πολεμήσει έναν δράκο που ζούσε στους βάλτους δίπλα στο κάστρο του Ecsed. Ο Vitus τον σκότωσε και ανταμείφθηκε για τη νίκη του με το ίδιο το κάστρο. Του δόθηκε επίσης το όνομα Báthory, το οποίο μεταφράζεται ως “καλός ήρωας“. Φυσικά, τίποτα από όλα αυτά δεν είναι αλήθεια και οι ρίζες της οικογένειας έχουν επίσημα συνδεθεί με τον 13ο αιώνα. Ωστόσο, η πραγματική ιστορία που θα συνδεόταν με αυτήν την οικογένεια είναι εξίσου απίστευτη!
Ήταν γύρω στο 1602 όταν φήμες άρχισαν να εξαπλώνονται σε όλη την Ουγγαρία για εξαφανισμένα έφηβα κορίτσια. Ακούγονταν ψίθυροι ότι η κόμισσα Báthory εμπλέκεται με κάποιον τρόπο στην εξαφάνισή τους. Όμως, λόγω της θέσης της, αγνοήθηκαν από το δικαστήριο και καταχωρήθηκαν ως απλά παραμύθια. Αυτές οι φωνές αυξήθηκαν με την πάροδο των ετών. Ήταν τόσο έντονες ώστε ο βασιλιάς Ματθίας δεν είχε άλλη επιλογή από το να αναθέσει στον György Thurzó να διεξάγει έρευνα. Ο Thurzó και οι συνεργάτες του άρχισαν να συλλέγουν στοιχεία τον Μάρτιο του 1610. Η ερεύνα τους συγκέντρωσε μαρτυρίες από 300 ανθρώπους σε ένα διάστημα εννέα μηνών.
Ο Quorthon λοιπόν επιλέγει το όνομα της οικογένειας για να «βαφτίσει» την μπάντα του
Σύμφωνα με όλες αυτές τις μαρτυρίες, η Elizabeth Báthory είχε αρχίσει να προσελκύει τις κόρες των ντόπιων χωρικών στο Τσέιτε. Υποσχόταν καλά αμειβόμενη εργασία ως υπηρέτριες στο κάστρο. Εκεί βασάνιζε τα κορίτσια μέχρι θανάτου. Τα βασανιστήρια περιελάμβαναν ξυλοδαρμούς, κάψιμο ή και ακρωτηριασμό μελών του σώματος και διάφορες ακόμα θηριωδείες.
Στις 30 Δεκεμβρίου 1610, ο Thurzó ταξίδεψε στο κάστρο Csejte και συνέλαβε την Báthory και τέσσερις υπηρέτες της. Αναφέρεται ότι πολυάριθμα κορίτσια ανακαλύφθηκαν κλειδωμένα στο κάστρο, με ένα νεκρό και ένα άλλο ετοιμοθάνατο. Ενώ ο βασιλιάς Ματθίας ζήτησε να καταδικαστεί η Ελισάβετ σε θάνατο, ο Thurzó τον έπεισε ότι μια τέτοια πράξη θα ντρόπιαζε μια ευγενή και σημαίνουσα οικογένεια. Έτσι, αποφασίστηκε ότι αντί γι’ αυτό θα κρατούνταν σε αυστηρό κατ’ οίκον περιορισμό.
Ο Quorthon λοιπόν επιλέγει το όνομα της οικογένειας για να «βαφτίσει» την μπάντα του. Πριν καταλήξει στο “Bathory”, εξέτασε διάφορα ονόματα- συμπεριλαμβανομένων των Nosferatu, Natas, Mephisto, Elizabeth Bathory και Countess Bathory. Ο Quorthon ήδη εργαζόταν στη μικρή δισκογραφική εταιρεία Tyfon Grammofon, η οποία ανήκε στον πατέρα του, Börje Forsberg.
Στα τέλη του 1983, η εταιρεία ετοίμαζε μια συλλογή με τραγούδια από σκανδιναβικά metal συγκροτήματα. Ωστόσο, την τελευταία στιγμή, ένα από τα συγκροτήματα έκανε πίσω. Η Tyfon συμφώνησε να αφήσει τους Bathory να εμφανιστούν στον δίσκο ως αντικαταστάτες. Το άλμπουμ, που ονομάστηκε Scandinavian Metal Attack, κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1984. Ήταν η πρώτη δισκογραφική εμφάνιση των Bathory. Παρότι εντελώς άσημοι τότε, τα δύο τους κομμάτια, “Sacrifice” και “The Return of Darkness and Evil” ήταν αυτά που τράβηξαν τα βλέματα.
Ο Quorthon περιέγραψε τον πρώιμο ήχο των Bathory ως ένα "μείγμα" από Black Sabbath, Motörhead και GBH
Αμέσως μετά, ο Quorthon επιστράτευσε τον Rickard Bergman ως μπασίστα και τον Stefan Larsson ως ντράμερ. Στις 22 Μαΐου του 1984 έκαναν την πρώτη και μοναδική τους πρόβα μαζί πριν την ηχογράφηση του άλμπουμ. Δύο τραγούδια ηχογραφήθηκαν στην πρόβα της 22ας Μαΐου, τα “Witchcraft” και “Satan My Master“. Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο στο Heavenshore Studio στη Στοκχόλμη και κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Ο Quorthon περιέγραψε τον πρώιμο ήχο των Bathory ως ένα “μείγμα” από Black Sabbath, Motörhead και GBH. Επίσης ήταν επηρεασμένος από τους Exploited, Sex Pistols, Disorder, Riot/Clone, Anti-Nowhere League, Kiss, Anti Cimex, Asocial, Mob 47 και Exciter. Ο όρος “black metal” προήλθε από το ομώνυμο άλμπουμ των Venom το 1982. Πολλοί έχουν ισχυριστεί ότι οι Venom ήταν επιρροή των Bathory. Άλλοι κατηγόρησαν τους Bathory ότι αντέγραψαν τους Venom. Ο Quorthon έχει αρνηθεί ότι επηρεάστηκε από τους Venom. Ισχυριζόταν ότι «άκουσε τους Venom για πρώτη φορά στα τέλη του 1984 ή στις αρχές του 1985».
Από το πρώτο κιόλας κομμάτι, το “Storm of Damnation“, δίνει τον τόνο για το επικείμενο σκοτάδι. Αυτό το instrumental εναρκτήριο κομμάτι είναι σαν την ηρεμία πριν την καταιγίδα. Μια στιγμή απόκοσμης ησυχίας πριν ξεκινήσει το χάος. Και το χάος ξεσπά, καθώς το άλμπουμ εκτοξεύεται στο “Hades“. Mια καταιγιστική επίθεση από παραμορφωμένες κιθάρες, γρήγορα τύμπανα και τα στοιχειωμένα φωνητικά του Quorthon. Η παραγωγή μπορεί να είναι κουραστική για τα σημερινά δεδομένα, αλλά προσθέτει στη μυσταγωγική ατμόσφαιρα του άλμπουμ, δίνοντάς του μια απόκοσμη ποιότητα.
Η έμπνευση για το “Armageddon” προήλθε από έναν πίνακα του 11ου αιώνα που συνάντησε ο Quorthon όταν μελετούσε ένα βιβλίο για τη θρησκευτική ιστορία
Το τρίτο κομμάτι “Reaper” παρότι ηχογραφήθηκε προς το τέλος, οι ρίζες του πάνε πίσω στο 1983. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια έντονα τροποποιημένη εκδοχή του Witchcraft. Αυτός είναι και ο πραγματικός λόγος που το κομμάτι αυτό δεν εμφανίστηκε και στο full length. Η συνέχεια δίνεται με το “Necromansy”, με το σκόπιμο ορθογραφικό λάθος στον τίτλο του.
Ο Quorthon είχε εξηγήσει ότι αυτό το λάθος συνέβη διότι όταν ήρθε η ώρα να σχεδιάσουν τη διάταξη του άλμπουμ χρησιμοποιώντας γράμματα με παλιούς αγγλικούς χαρακτήρες, συνειδητοποίησαν ότι τους έλειπε το γράμμα “c”. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το Necromancy να γίνει Necromansy και το In Conspiracy With Satan να γίνει In Conspirasy With Satan. Αυτό δεν απασχόλησε ιδιαίτερα το συγκρότημα, καθώς πίστευαν ότι κανείς δεν θα το πρόσεχε ποτέ. Βέβαια, το “Sacrifice” στον ίδιο δίσκο, είναι σωστά γραμμένο.
Το πέμπτο κομμάτι του άλμπουμ είναι το Sacrifice, ένα κομμάτι με τρομερή ταχύτητα. Μάλιστα, συγκριτκά με την εκδοχή του στο Scandinavian Metal Attack, είναι προφανές ότι το Sacrifice του “Bathory” είναι κατά πολύ γρηγορότερο. Ωστόσο, λειτουργεί πολύ καλύτερα όταν εκτελείται σε πιο συγκρατημένη ταχύτητα, κάτι που παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Quorthon. Έπονται τα “In Conspirasy With Satan” και “Armageddon”. Δύο παλιά κομμάτια, αφού γράφτηκαν περίπου την εποχή που η μπάντα μπήκε στο στούντιο για το Scandinavian Metal Attack.
Η έμπνευση για το “Armageddon” προήλθε από έναν πίνακα του 11ου αιώνα που συνάντησε ο Quorthon όταν μελετούσε ένα βιβλίο για τη θρησκευτική ιστορία. Παρά τις πρώτες φήμες που ήθελαν τον Quorthon σατανιστή, οι στίχοι των πρώιμων Bathory ήταν εξ ολοκλήρου εμπνευσμένοι από ταινίες, κόμικς και πίνακες ζωγραφικής.
Ο Quorthon και οι Bathory ήταν πραγματικοί καινοτόμοι, σπρώχνοντας τα όρια του τι θα μπορούσε να είναι το metal
Το όγδοο κομμάτι “Raise the Dead” ήταν ένα από τα πιο πρόσφατα συνθετικά κομμάτια και είναι άλλο ένα καλό παράδειγμα της έμπνευσης τους. Το Raise the Dead είναι πραγματικά το πρώτο παράδειγμα των mid-tempo Bathory, με το υπόλοιπο άλμπουμ να κινείται σε έντονο ρυθμό. Ευτυχώς, δεδομένης της ποιότητάς του, δε θα είναι το τελευταίο. Το επόμενο κομμάτι, “War”, σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί μεσαίου ρυθμού, καθώς οι ταχύτητές του είναι ιλλιγιώδεις. Δεν είναι μόνο το τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ, αλλά και ένα από τα τελευταία που γράφτηκαν πριν την ηχογράφηση.
Το μόνο που μένει να συζητήσουμε είναι το σύντομο τελετουργικό outro που κλείνει τον δίσκο, το οποίο ο Quorthon θεώρησε ότι έκλεισε τα πράγματα αρκετά ωραία δεδομένης της εισαγωγής. Από μόνο του, αυτό το μικρό ατμοσφαιρικό κομμάτι είναι αρκετά ακίνδυνο, αλλά θα κλείσει τα πέντε πρώτα άλμπουμ των Bathory, αν και ξαναηχογραφημένο στις περισσότερες περιπτώσεις για να ταιριάζει στον ήχο του κάθε άλμπουμ. Ο συνολικός χρόνος που δαπανήθηκε για την ηχογράφηση και των δέκα κομματιών έφτασε τις 56 ώρες, αλλά το άλμπουμ που προέκυψε διαρκεί μόλις 26 λεπτά.
Αυτό που κάνει το ντεμπούτο των Bathory να ξεχωρίζει από άλλα άλμπουμ της εποχής δεν είναι μόνο ο ήχος του, αλλά και το πρωτοποριακό πνεύμα του. Ο Quorthon και οι Bathory ήταν πραγματικοί καινοτόμοι, σπρώχνοντας τα όρια του τι θα μπορούσε να είναι το metal. Η επιρροή του άλμπουμ στο είδος του black metal δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Μπάντες όπως οι Mayhem, οι Burzum και οι Darkthrone θα ακολουθούσαν τα βήματα των Bathory, οδηγώντας την ωμή, lo-fi παραγωγή και τα σκοτεινά στιχουργικά θέματα σε ακόμα μεγαλύτερα άκρα.
Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ των Bathory είναι ένα σημαντικό black metal έργο
Εκτός από τη μουσική του επίδραση, το ομώνυμο ντεμπούτο των Bathory σύστησε επίσης στον κόσμο το εμβληματικό λογότυπο με το κεφάλι τράγου της μπάντας, ένα σύμβολο που έχει γίνει συνώνυμο του ίδιου του black metal. Αυτό το λογότυπο, μαζί με το αυστηρό ασπρόμαυρο εξώφυλλο του άλμπουμ, αποτυπώνει τέλεια την απόκοσμη, αποκρυφιστική αισθητική για την οποία οι Bathory θα γίνονταν γνωστοί.
Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ των Bathory είναι ένα σημαντικό έργο του black metal που συνεχίζει να γοητεύει και να εμπνέει τους οπαδούς της ακραίας μουσικής μέχρι σήμερα. Ο ωμός ήχος του, τα σκοτεινά στιχουργικά θέματα και το πρωτοποριακό πνεύμα του το καθιστούν ένα πραγματικό κλασικό άλμπουμ στον κόσμο του heavy metal. Μπορεί οι Bathory να εξελίχθηκαν και να πειραματίστηκαν με τον ήχο τους με τα χρόνια, αλλά το ντεμπούτο άλμπουμ τους παραμένει μια απόδειξη της ατρόμητης εξερεύνησης των πιο σκοτεινών γωνιών του είδους. Στα χρονικά της ιστορίας του metal, το ομώνυμο ντεμπούτο των Bathory θα στέκεται για πάντα ως μνημείο της γέννησης του black metal και ως απόδειξη της διαρκούς δύναμης της ακραίας μουσικής.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Bathory