Το “Human” των Death, που κυκλοφόρησε το 1991, είναι ακρογωνιαίος λίθος στο death metal. Το άλμπουμ σηματοδότησε μια σημαντική καμπή τόσο για τη μπάντα όσο και για το είδος γενικότερα. Ο Chuck Schuldiner, με την ανανεωμένη σύνθεσή του, πρωτοέδειξε τους μουσικούς του σκοπούς. Για μια μπάντα που είχε ήδη κερδίσει σεβασμό με τα άλμπουμ “Scream Bloody Gore” και “Spiritual Healing“, το “Human” πήρε μια νέα, πιο πολύπλοκη κατεύθυνση, ανοίγοντας νέες διαστάσεις για τη μπάντα και το είδος.
Στις αρχές των ’90s, το death metal άλλαζε διαρκώς. Πολλές μπάντες εξερευνούσαν πιο ακραία μονοπάτια, αλλά λίγες έφταναν το τεχνικό επίπεδο που σφιχταγκάλιασαν οι Death στο “Human”. Το άλμπουμ στέκεται σε μία διασταύρωση όπου η ωμή death metal επιθετικότητα, συναντά τις περίπλοκων συνθέσεις του Chuck. Η νέα σύνθεση, με τον Schuldiner να φέρνει τον Paul Masvidal (κιθάρα) και τον Sean Reinert (τύμπανα) από τους Cynic, μαζί με τον μπασίστα Steve Di Giorgio από τους Sadus, έδωσε στη μπάντα την τεχνική υπεροχή που την ξεχώρισε.
Το άλμπουμ ξεκινά με το “Flattening of Emotions“, ένα κομμάτι που αμέσως δείχνει τη νέα κατεύθυνση των Death. Τα τύμπανα του Reinert ξεχωρίζουν από το πρώτο δευτερόλεπτο, με ακρίβεια και δυναμική. Ακολουθεί ένα καταιγιστικό κιθαριστικό ριφ που σε κάθε του στροφή, αλλάζει και κάτι. Από τα πρώτα λεπτά, το “Human” καθιερώνει τον τόνο του: ένταση με βάθος που απαιτεί προσοχή.
Ένα από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν το “Human” από τα προηγούμενα άλμπουμ των Death είναι η τεχνική δεξιοτεχνία των συντελεστών του. Ο Schuldiner ήταν πάντα ικανός κιθαρίστας, αλλά με το “Human” ανέβασε τα στάνταρ. Τα κομμάτια όπως τα “Suicide Machine” και “Secret Face” είναι γεμάτα με περίπλοκα ριφ και εξεζητημένα μοτίβα. Η μπασογραμμή του Di Giorgio προσθέτει μια επιπλέον διάσταση, δίνοντας στη μουσική βάθος και απρόβλεπτο χαρακτήρα.
Αν και τα κιθαριστικά ριφ του “Human” είναι περίπλοκα, δεν χάνουν την ουσία τους
Στιχουργικά, το “Human” αντιπροσωπεύει επίσης μια αλλαγή για τους Death. Ενώ τα προηγούμενα άλμπουμ ήταν γεμάτα με τρόμο και gore, το “Human” ασχολείται με πιο εσωτερικά και φιλοσοφικά θέματα. Τραγούδια όπως το “Suicide Machine” εξερευνούν θέματα όπως η θνητότητα και ο ανθρώπινος πόνος. Ο ίδιος ο τίτλος του άλμπουμ υποδηλώνει μια πιο ώριμη προσέγγιση. Αντί να επικεντρωθεί στον θάνατο με φυσική έννοια, ο Schuldiner εξετάζει τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, με όλες τις αδυναμίες και τα συναισθήματά του.
Το “Suicide Machine”, ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια του άλμπουμ, πραγματεύεται το αμφιλεγόμενο ζήτημα της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας. Οι στίχοι αντικατοπτρίζουν τον πόνο των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν ανίατες ασθένειες και τα ηθικά διλήμματα της αξιοπρέπειας στο θάνατο. Η ένταση της μουσικής τονίζει το βάρος του θέματος, με τα φωνητικά του Schuldiner να εκφράζουν τόσο οργή όσο και θλίψη. Το “Human” πραγματεύτηκε αληθινά ζητήματα με σοβαρότητα, κάτι που σπάνια συναντούσαμε στις αρχές των ‘90s.
Μουσικά, το “Human” συχνά περιγράφεται ως το άλμπουμ όπου οι Death αγκάλιασαν πλήρως το τεχνικό death metal, χωρίς όμως να χάνουν την ωμότητα της πρώτης εποχής τους. Τραγούδια όπως τα “Together as One” και “Lack of Comprehension” δείχνουν μια τέλεια ισορροπία μεταξύ υψηλής τεχνικής και επιθετικότητας. Τα κιθαριστικά ριφ είναι περίπλοκα αλλά χωρίς να χάνουν την ουσία τους. Τα σόλο προσθέτουν συναισθηματικό βάρος, δίχως να ακούγονται υπερφίαλα ή φλύαρα.
Ένα από τα πιο μοναδικά κομμάτια του άλμπουμ είναι το “Cosmic Sea“, ένα instrumental με αιθέρια ατμόσφαιρα και προοδευτική δομή. Είναι μια απόδειξη της πολυμορφίας των μουσικών που συμμετείχαν, με τον Di Giorgio να ξεχωρίζει στο μπάσο. Τα συνθεσάιζερ προσθέτουν ένα διαστημικό, εξωπραγματικό χαρακτήρα, υπενθυμίζοντας ότι το “Human” δεν φοβάται να πειραματιστεί.
Το “Human” ήταν το πρώτο δείγμα του πλήρους οράματος και ταλέντου του Schuldiner
Ο Daron Malakian των System of a Down σχολίασε κάποτε την επιρροή του άλμπουμ λέγοντας: «Το “Human” των Death είναι πολύ ξεχωριστό γιατί ήταν από τα πρώτα που ένωσαν την τεχνική δεξιοτεχνία με την επιθετικότητα. Δεν είχα ακούσει τίποτα παρόμοιο πριν».
Σημαντική είναι και η παραγωγή του άλμπουμ, που έγινε από τον Scott Burns στα Morrisound Studios στη Φλόριντα. Ο Burns ήταν γνωστός για τη δουλειά του με άλλες death metal μπάντες όπως οι Morbid Angel και Obituary, αλλά το “Human“ ξεχωρίζει ως μία από τις καλύτερες δουλειές του. Η παραγωγή αν και γυαλισμένη, αποτυπώνει πλήρως την ωμότητα της μουσικής. Κάθε όργανο έχει χώρο να αναπνεύσει, και η καθαρότητα του μίγματος επιτρέπει στην πολυπλοκότητα των συνθέσεων να λάμψει.
Με τα χρόνια από την κυκλοφορία του, το “Human” έχει αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη φήμη. Συχνά αναφέρεται ως ένα από τα σπουδαιότερα death metal άλμπουμ όλων των εποχών, και η επιρροή του ακούγεται σε αμέτρητες μπάντες που ακολούθησαν. Η τεχνική και η πολυπλοκότητα που αγκάλιασαν οι Death στο “Human” άνοιξαν τον δρόμο για μπάντες όπως οι Gorguts, Atheist και Obscura, που πήραν τις βάσεις του Schuldiner και τις ανέπτυξαν περαιτέρω. Ωστόσο, παρόλο που το “Human” συχνά μνημονεύεται για την τεχνική του, είναι επίσης ένα άλμπουμ με πραγματικό βάθος, κάτι που το ξεχωρίζει από πολλά άλλα στο είδος.
Ο πρόωρος θάνατος του Schuldiner το 2001 ανέκοψε μια από τις πιο σημαντικές καριέρες στο metal, αλλά το “Human” ήταν το πρώτο δείγμα του πλήρους οράματος και ταλέντου του. Ο Chuck με “Human”, καθόρισε μια νέα πορεία για τους Death και το death metal συνολικότερα. Και όχι, αυτό δεν αφόρα μόνο τη μουσική, που σχεδόν για όλους είναι δεδομένο. Σε μια εποχή όπου πολλές μπάντες επικεντρώνονταν σε gore θέματα, ο Schuldiner επέλεξε να πάει παραπέρα, εξετάζοντας τη ζωή και την ευθραυστότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Σαν να γνώριζε κάτι…
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Death