Το Κοράκι: Βάφοντας τον ’90s κινηματογράφο σε γοτθικό ασπρόμαυρο

Το Κοράκι του Alex Proyas αποτελεί για τον κινηματογράφο μια απόλυτα ιδιάζουσα περίπτωση.

Σε πολλά επίπεδα «ορίζει» μια αισθητική μιας ολόκληρης γενιάς. Φιλμικής και μη. Ταυτόχρονα, αποτελεί μια ταινία καταραμένη, τόσο σε θέμα πλοκής όσο και στο backstory της. Και 30 χρόνια μετά, το Midnight Express φροντίζει να τη φέρει στη Ριβιέρα, νωρίτερα απ’ την καθιερωμένη ώρα προβολών του κιόλας. Ο λόγος απλός: είναι μια ταινία που οφείλει να ακουστεί δυνατά.

Η τραγωδία που γέννησε το "The Crow"

Το χρονικό της ταινίας εκκινεί νωρίτερα από τη στιγμή που το σενάριο ακούμπησε για πρώτη φορά το τραπέζι κάποιου στούντιο. Πιο συγκεκριμένα, 13 χρόνια πριν την κυκλοφορία του. Ο James O’ Barr βιώνει τον άδικο χαμό της μνηστής του σε αυτοκινητιστικό και η ψυχολογία του αγγίζει τον πάτο. Μέσα στο διάστημα πένθους ξεκινά να σχεδιάζει ένα κόμικ, που ως στόχο έχει τον εξαγνισμό του.

Μια είδηση στην εφημερίδα για τη δολοφονία ενός αρραβωνιασμένου ζευγαριού για το δαχτυλίδι αρραβώνων τους από ένα ληστή συμπληρώνει ένα ακόμα κομμάτι του μακάβριου νοητού παζλ. Το κόμικ ολοκληρώνεται σχεδόν μια δεκαετία αργότερα. H κάθαρση δεν επιτυγχάνεται όμως. Αυτό που μένει είναι μια ιστορία εκδίκησης, με γοτθικές αναφορές που ξεκινούν από τον Poe και φτάνουν μέχρι τους Cure

Το Κοράκι: Βάφοντας τον ’90s κινηματογράφο σε γοτθικό ασπρόμαυρο

Ο O’ Barr προτείνει μια μεταφορά σε κάποια μεγάλα στούντιο. Η πρώτη πρόταση για μεταφορά σε ταινία αφορά σε ένα μιούζικαλ με τον Michael Jackson στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Όσο και να αποτελεί ένα μεγάλο «What if?», η συγκεκριμένη εκδοχή κάνει το δημιουργό να εγκαταλείψει το στούντιο. Μέχρι που ο συγγραφέας John Shirley αποφασίζει, σε συνεννόηση με τον δημιουργό του κόμικ, να προχωρήσει στη συγγραφή ενός σεναρίου βασισμένου στο κόμικ.

Το σενάριο αυτό θα βραβευτεί από το Writers Guild of America και ο παραγωγός Edward Pressman έρχεται να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στο εγχείρημα. Μετά την απόλυση του Shirley και την αντικατάστασή του από τον David Schow, επιστρατεύεται ο σκηνοθέτης, Alex Proyas, να γεμίσει την κενή καρέκλα.

Τα μεγάλα φαβορί για να αναλάβουν τον κεντρικό ρόλο ήταν ο River Phoenix και ο Christian Slater. Mέχρι που προτείνεται το όνομα του Brandon Lee. Αφού καταφέρει να πείσει και τον επιφυλακτικό O’ Barr, ο Lee θα γίνει η ενσάρκωση της θρυλικότερης φιγούρας του μοντέρνου γοτθικού κινηματογράφου. Και ως τραγική ειρωνεία, αυτή θα είναι και η τελευταία εμφάνισή του.

Η τραγωδία στα γυρίσματα και η δικαίωση

Για κάποιο λόγο, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα του, Bruce, η ίδια κακοτυχία θα χτυπήσει και τον ίδιο. Ένα πιστόλι που χρησιμοποιήθηκε για τα γυρίσματα, μετά από μια τραγική σειρά συμπτώσεων και ελλιπούς ελέγχου από τους υπεύθυνους, θα καταστεί ικανό να σκοτώσει όποιον βρισκόταν στην άκρη της κάννης του. Και αυτό το πιστόλι έτυχε να στραφεί προς τον Brandon Lee, τραυματίζοντας και σκοτώνοντάς τον.

Η ταινία έμοιαζε καταδικασμένη. Όμως, με το πείσμα και το διαρκή αγώνα για προσαρμογές σε σεναριακό και τεχνικό επίπεδο, η κυκλοφορία του φιλμ κατέστη δυνατή. Και στις 13 Μαΐου του 1994 ο κόσμος γνώρισε τον Eric Draven. Μια παγκόσμια εισπρακτική επιτυχία που θα αντιμετωπιστεί διθυραμβικά και θα την καθιερώσει ως μια από τις πλέον σημαντικές ταινίες της δεκαετίας.

Η σκοτεινή αφήγηση του Eric Draven

Η πλοκή της ταινίας ξεκινά από δύο θανάτους. Αυτούς του Eric Draven και της αρραβωνιαστικιάς του, Shelly. Θύτες, μια συμμορία η οποία την ημέρα πριν το γάμο τους αποφασίζουν να εισβάλλουν στο σπίτι τους και να προβούν στις βιαιότερες δυνατές πράξεις. Όμως η οργή κάποιες φορές ξεπερνά και το θάνατο. Ο Eric θα ξαναγυρίσει από τον άλλο κόσμο με συντροφιά ένα μεταφυσικό κοράκι. Και έναν σκοπό, να τιμωρήσει τους υπεύθυνους και τους ανώτερούς τους. Όπως και να προστατεύσει αυτούς που έμειναν πίσω και εξακολουθούν να κινδυνεύουν.

Η αισθητική παρακαταθήκη του "The Crow"

Πέρα από το αυτονόητο του περάσματος της goth αισθητικής στο mainstream πεδίο, η ταινία του Proyas εξακολουθεί να λάμπει για πολλούς ακόμα λόγους. Αναμειγνύει την αστική παρακμή με τη noir καταδίκη σε πιο σκούρες τέμπερες. Ενώ όλα τα καρέ της ταινίας είναι έγχρωμα, φαντάζουν ασπρόμαυρα, όπως οι σελίδες του κόμικ. Μόνο εκεί που πραγματικά θα χρησιμεύσει, θα λάμψει η υπόλοιπη χρωματική παλέτα.

Όταν χρειαστεί να ξεχυθεί το αίμα, να ανάψει η φωτιά, αλλά και να λάμψει ο ήλιος που θα ζεστάνει όσους τρέμουν από τη βροχή και το φόβο. Αλλά ταυτόχρονα, το σκοτάδι και η νύχτα θα προβληθούν με μια σύγχρονη, καταστροφική γοητεία που εξακολουθεί να εμπνέει αισθητικά όσους τραβιούνται από την ερεβώδη τέχνη. Έστω κι αν είναι απλά ένας «θυρωρός» μπροστά στα πιο νοσηρά. Και γι’ αυτό, αν μη τι άλλο, είναι μια ταινία σημαντική.

Brandon Lee: Ο άνθρωπος πίσω από το μύθο

Για τον Brandon Lee οι απόψεις διίστανται. Είναι η απόλυτη ενσάρκωση του θλιμμένου αρλεκινικού φαντάσματος; Είναι απλά ένα ομορφόπαιδο που ο νεποτισμός του χάρισε το ρόλο; Είναι κιτς ή ταιριαστός με την εποχή και το ύφος της ταινίας ο ρόλος; Βλέποντας τη διαρκή τάση του κινηματογράφου να προσπαθεί για κάτι «ρεαλιστικό» και gritty σε κάθε λογής πηγή, έχω καταλήξει πως ο Lee πλαισιώνει απόλυτα το συνολικό στυλ της ταινίας. 

Από τη μια, πειραχτήρι κι ατακαδόρος με κωλοπαιδίστικο ύφος. Απ’ την άλλη, όμως, 100% ανθρώπινος, με πόνο και αγάπη. Όχι ένας βαρύθυμος νιχιλιστής που αχνοφαίνεται στην οθόνη γιατί «είναι τόσο σκοτεινή η ζωή πια». Καμία τέτοια ανάγκη. Ήταν ήδη αρκετά ρεαλιστικός με έναν πρωτοποριακό και ταυτόχρονα απόλυτα ’90s τρόπο. Εξακολουθεί και παραμένει έτσι, και λειτουργεί απόλυτα 30 χρόνια μετά. Κανένα remake δεν μπορεί να το ξεπεράσει αυτό.

Το soundtrack που όρισε μια εποχή

Για το δε soundtrack, ενδεχομένως να μη χρειάζεται να πούμε πολλά. Το γεγονός ότι έχει το Burn των Cure και τη διασκευή του Dead Souls των Joy Division από τους Nine Inch Nails θα αρκούσαν. Κι αν αυτά δεν αρκούν, η διασκευή του Ghostrider των Suicide από τον Henry Rollins, οι Helmet, οι Jesus And Mary Chain και οι My Life With The Thrill Kill Kult συναπαρτίζουν την τέλεια ηχητική περιγραφή του σελιλόιντ. Υφαίνουν ηχητικά τη σύγχρονη industrial απελπισία δίνοντάς της έναν badass αλλά και λυρικό τόνο.

Το μαύρο φτερό που συνεχίζει να πετά

Το Κοράκι έτυχε μιας κακής φιλμικής κληρονομιάς αλλά και αποθέωσης ως standalone δημιούργημα. Και τα μαύρα του φτερά εξακολουθούν να παφλάζουν στο νυχτερινό ουρανό του κινηματογράφου. Aκόμα και μέσα από τη βροχή που δεν κρατά πάντα.

Όσοι μπήκαμε στην κουλτούρα του μαύρου μανό και κραγιόν τα προηγούμενα 30 χρόνια, το οφείλουμε σε αυτήν την ταινία. Και τις συγκινήσεις που μας θερμαίνουν την ψυχούλα ακόμα κι όταν λαμβάνει χώρα η νιοστή προβολή της. Αυτή, όμως, θα είναι η πρώτη κινηματογραφική. Και δε θα μοιάζει με τις άλλες.

Artist: Sober On Tuxedos

Album: Good Intentions

Label: Heaven Music

Release Date: 11/12/2020

Genre: Nu Metal, Metalcore

Movie: The Crow

Duration: 102′

Year: 1994

Genre(s): Action, Crime, Fantasy, Romance, Horror

Director: Alex Proyas

Brandon Lee, Michael Wincott, Rochelle Davis

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version