Σκέψου λοιπόν να έχεις μία μπάντα και να ετοιμάζεσαι να κυκλοφορήσεις το πρώτο σου single. Ποιες μπορεί να είναι οι προσδοκίες σου; Να αποκτήσεις μερικούς παραπάνω fans, ίσως να βρεις ένα καλύτερο συμβόλαιο και να σε παίξει το MTV. Πιθανώς να προστεθούν κι άλλα που τώρα δε μου έρχονται στο μυαλό. Ωστόσο, δύσκολα κάποιος θα περίμενε να γράψει ιστορία και να μείνει το όνομά του στον αιώνα τον άπαντα. Γιατί οι Rage Against the Machine με το “Killing in the Name” πέτυχαν ακριβώς αυτό. Nα γράψουν το όνομά τους με χρυσά γράμματα στα κιτάπια της ιστορίας.
Η γένεση του τραγουδιού συνέβη το 1991, με φόντο τον ξυλοδαρμό του Rodney King. Τα πλάνα που κατέγραψε η κάμερα κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης έδειχναν τέσσερις αστυνομικούς του LAPD να χτυπούν τον King, έναν Αφροαμερικανό αυτοκινητιστή, σε μια σοκαριστική επίδειξη αστυνομικής βίας. Το υλικό διαδόθηκε γρήγορα, εξοργίζοντας τον κόσμο και αποτελώντας ένα σοκαριστικό δείγμα της φυλετικής αδικίας στις ΗΠΑ. Θα έλεγε κανείς ότι λίγα έχουν αλλάξει από τότε, αλλά αυτή είναι μία κουβέντα για άλλη ώρα.
Οι RATM, που ιδρύθηκαν την ίδια χρονιά από τους Zack de la Rocha και Tom Morello, πήραν το περιστατικό σοβαρά. Και οι δύο άνδρες είχαν προσωπικές εμπειρίες με διακρίσεις και ακτιβισμό που διαμόρφωσαν τις απόψεις τους. Ο πατέρας του De la Rocha ήταν ένας Chicano καλλιτέχνης και ο παππούς του υπήρξε Μεξικανός επαναστάτης. Από την άλλη, ο Morello, η κενυατική του καταγωγή τον συνέδεε με την αντίσταση κατά των Βρετανών αποικιοκρατών. Λόγω των ριζών τους, και οι δύο, κατανοούσαν το βάθος της κοινωνικής αδικίας και τη διάχυτη παρουσία της στην Αμερική.
Το “Killing in the Name” γρήγορα μετατράπηκε σε ένα από τα πιο δυνατά κομμάτια των RATM
Ο Morello συνέλαβε το εμβληματικό riff του “Killing in the Name” κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος κιθάρας. Καθώς πειραματιζόταν με drop D tuning, ένα συνηθισμένο κούρδισμα για τη δημιουργία βαρύτερων ήχων, το riff του φάνηκε ενδιαφέρον. Τελείωσε νωρίς το μάθημα για να το ηχογραφήσει και το πήγε αμέσως στην πρόβα της μπάντας. Το κομμάτι άρχισε σιγά-σιγά να παίρνει μορφή. Ο παραγωγός Garth Richardson θυμάται να συζητά τη δύναμη του μηνύματος του τραγουδιού με τον de la Rocha, ο οποίος ήταν βαθιά επηρεασμένος από προσωπικότητες όπως ο Malcolm X. Με θυμό για τη βάναυση μεταχείριση του King και τη φυλετική προκατάληψη που ενδημεί στους αμερικανικούς θεσμούς, το “Killing in the Name” διοχέτευσε τον θυμό τους στη μουσική.
Οι στίχοι του τραγουδιού ήταν άμεσοι, ελάχιστοι μεν, ισχυρότατοι δε. Φράσεις όπως «Μερικοί από αυτούς που εργάζονται στις δυνάμεις είναι οι ίδιοι που καίνε σταυρούς» έδειχναν τη σχέση μεταξύ αστυνομίας και οργανώσεων όπως η Κου Κλουξ Κλαν, υπογραμμίζοντας το μήνυμα του συγκροτήματος για το ρατσισμό εντός των αρχών επιβολής του νόμου. Η επαναλαμβανόμενη ατάκα «Fuck you, I won‘t do what you tell me», έγινε ένα επαναστατικό μάντρα, που συμπυκνώνει την αντίσταση στην εξουσία. Η απλότητά του το έκανε προσιτό, ενώ η θέρμη του αξέχαστο.
Με την κυκλοφορία του το 1992 ως το πρώτο single του συγκροτήματος, το “Killing in the Name” γρήγορα μετατράπηκε σε ένα από τα πιο δυνατά κομμάτια των RATM. Ήταν το lead single του ντεμπούτου άλμπουμ τους, ένα πολιτικά φορτισμένο αριστούργημα που στόχευε την κοινωνική ανισότητα, τον αμερικανικό καπιταλισμό και τον ρατσισμό.
Το κομμάτι έκανε τους RATM ασυμβίβαστους σταυροφόρους ενάντια στη λογοκρισία
Η τολμηρή στάση των RATM απέναντι στα ίδια τα συστήματα που τα περισσότερα συγκροτήματα ίσως φοβόντουσαν να επικρίνουν, οδήγησε σε μια αμφιλεγόμενη σχέση με τα mainstream μέσα ενημέρωσης. Μεγάλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί των ΗΠΑ απαγόρευσαν το τραγούδι λόγω των στίχων του, αν και μια λογοκριμένη έκδοση κατάφερε να κερδίσει έδαφος στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη. Η ενέργεια και οι προκλητικοί στίχοι του τραγουδιού απέκτησαν αφοσιωμένο κοινό στο εξωτερικό, όπου το μήνυμα των RATM βρήκε απήχηση σε ένα ευρύ φάσμα ακροατών.
Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτό το συγκρουσιακό κομμάτι απέκτησε φήμη μέσω μιας σειράς ακούσιων εκπομπών. Στις 21 Φεβρουαρίου 1993, ο DJ του BBC Radio 1 Bruno Brooks μετέδωσε κατά λάθος την άκοπη έκδοση, μεταδίδοντας το άγριο ρεφρέν «Fuck you, I won’t do what you tell me» του de la Rocha στους Βρετανούς ακροατές. Πάνω από 100 παράπονα κατατέθηκαν, αλλά το περιστατικό ανέβασε περαιτέρω τη φήμη του τραγουδιού, κάνοντας τους RATM ασυμβίβαστους σταυροφόρους ενάντια στη λογοκρισία και την αδικία.
Χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2009, το “Killing in the Name” βρήκε μια απροσδόκητη αναβίωση. Ένα ζευγάρι Βρετανών, ο Jon και η Tracy Morter, ήταν απογοητευμένοι από την ετήσια κυριαρχία στα χριστουγεννιάτικα charts των singles από το The X Factor, ένα τηλεοπτικό ριάλιτι που παρήγαγε σταθερά εμπορικές, ποπ επιτυχίες για τις γιορτές. Οι Morter ξεκίνησαν μια εκστρατεία στο Facebook για να φέρουν το “Killing in the Name” στην κορυφή των charts αντ’ αυτού. Η καμπάνια απογειώθηκε, με περισσότερους από 750.000 υποστηρικτές και την υποστήριξη μεγάλων ονομάτων όπως ο Dave Grohl, ο Paul McCartney και οι The Prodigy.
Oι RATM συμμετείχαν σε εκστρατείες για τον τερματισμό των πρακτικών του Γκουαντάναμο
Οι RATM συμμετείχαν στην τελική προσπάθεια της καμπάνιας, με τον Morello να αναγνωρίζει την προσπάθεια ως μια ιστορία «Δαυίδ και Γολιάθ» μεταξύ της βάσης και των εμπορικών μέσων ενημέρωσης. Όταν το τραγούδι έφτασε στο Νο.1 των Χριστουγέννων με πάνω από 500.000 downloads, οι RATM έγραψαν ιστορία, κερδίζοντας ένα παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες για το ταχύτερο ψηφιακό single με πωλήσεις στο Η.Β. Η νίκη είχε επίσης φιλανθρωπικά οφέλη, καθώς το συγκρότημα δώρισε πάνω από 160.000 λίρες Αγγλίας από την καμπάνια σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.
Το “Killing in the Name” έκτοτε χρησιμοποιείται με τρόπους που οι RATM δεν θα μπορούσαν ποτέ να προβλέψουν. Συχνά από ομάδες στις οποίες αντιτίθενται ενεργά. Το 2012, ο Βρετανός δεξιός πολιτικός Nigel Farage χρησιμοποίησε το κομμάτι σε ένα συνέδριο του κόμματος, ωθώντας τον Morello να καταγγείλει δημόσια την πράξη, δηλώνοντας: «Είμαστε ενάντια σε όλα όσα υποστηρίζετε». Ομοίως, το 2020, ένα viral κλιπ έδειχνε υποστηρικτές του Trump σε μια συγκέντρωση να το χορεύουν, οδηγώντας τον Morello να πει: «Δεν ήταν ακριβώς αυτό που είχαμε στο μυαλό μας».
Ίσως η πιο απροσδόκητη τροπή ήρθε με τις αναφορές ότι το “Killing in the Name” είχε χρησιμοποιηθεί στο στρατόπεδο κράτησης του Γκουαντάναμο για να βασανίζονται οι κρατούμενοι μέσω αισθητηριακής στέρησης. Αυτή η αποκάλυψη τρόμαξε το συγκρότημα, καθώς το μήνυμα του τραγουδιού βρισκόταν σε πλήρη αντίθεση με τέτοιες πρακτικές.
Τριάντα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το τραγούδι παραμένει επίκαιρο, βρίσκοντας νέα ζωή με τραγικά περισταστικά
Οι RATM συμμετείχαν σε εκστρατείες για τον τερματισμό των πρακτικών της εγκατάστασης και στη συνέχεια εργάστηκαν στο ντοκιμαντέρ “Killing in Thy Name”, το οποίο εμβαθύνει στην ιστορία της φυλετικής καταπίεσης των ΗΠΑ και στο ρόλο της «λευκότητας» στις κοινωνικές δομές εξουσίας. Το ντοκιμαντέρ χρησιμοποιεί το τραγούδι ως εκπαιδευτικό εργαλείο για να συζητήσει τον συστημικό ρατσισμό με τους μαθητές, προωθώντας τον στόχο των RATM να ευαισθητοποιήσουν και να εμπνεύσουν την αλλαγή.
Τριάντα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το τραγούδι παραμένει επίκαιρο, βρίσκοντας νέα ζωή με τραγικά περιστατικά όπως η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020. Ο Morello σχολίασε κάποτε ότι «όταν ανάβουμε τα φώτα στο πλήθος και μπαίνει το τελευταίο ρεφρέν, νομίζω ότι αν ψάξετε κάτω από το λεξικό για τον ορισμό της λέξης “apeshit”, θα πρέπει να υπάρχει μια εικόνα ανθρώπων που χάνουν το μυαλό τους με αυτό το τραγούδι».
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Rage Against the Machine