Γνωστή ως η φωνή των συγκροτημάτων Linea Aspera (με τον Ryan Ambridge) και Keluar (με τον Sid Lamar των Schwefelgelb), η Zanias έχει και το προσωπικότης project με το ίδιο όνομα και επιστρέφει στην Αθήνα την Κυριακή 26/02 στο Temple για μια μοναδική εμφάνιση. Είναι επίσης DJ και παραγωγός, συνιδρυτής της κολεκτίβας Fleisch του Βερολίνου και τώρα διευθύνει τη δισκογραφική εταιρεία με το ίδιο όνομα. Λίγες μέρες πριν την εμφάνιση της στη χώρα μας, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για το καλλιτεχνικό παρόν, το παρελθόν και το μέλλον της και όχι μόνο.
Αρχικά θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για τη συνέντευξη. Πώς νιώθεις για την επιστροφή σου στην Ελλάδα; Πώς ήταν η τελευταία σου εμπειρία πέρσι στη χώρα μας όπου έπαιξες με τους Linea Aspera;
Είμαι τόσο ενθουσιασμένη που επιστρέφω στην Ελλάδα. Είναι μία απο τις αγαπημένες μου χώρες τόσο από άποψη συναυλιών όσο και σαν προορισμός γενικότερα. Η τελευταία μας επίσκεψη ήταν τόσο σύντομη αλλά ταυτόχρονα τόσο έντονη σαν εμπειρία. Το κοινό στην Ελλάδα έχει μια από τις καλύτερες ενέργειες που έχω νιώσει. Στην εμφάνιση των Linea Aspera συνόδευαν τα τραγούδια τόσο φωναχτά που μετά βίας μπορούσαμε να ακούσουμε τους εαυτούς μας πάνω στην σκηνή.
Αυτό συνέβη ακόμα και κατά τη διάρκεια του νέου τραγουδιού, το οποίο κανείς δεν είχε ακούσει. Κάτι το οποίο βρήκα φοβερά αξιαγάπητο από τη στιγμή που κανείς δεν θα μπορούσε να γνωρίζει ήδη τους στίχους. Αυτή τη φορά, όμως, θα μείνουμε παραπάνω. Ώστε αφ’ενός να περάσω χρόνο με έναν απο τους καλύτερους μου φίλους, και αφ’ εταίρου, να ξεκουραστώ πριν ολοκληρώσουμε την περιοδεία μας στο Tbilisi.
Πρόκειται να κυκλοφορήσετε σύντομα ένα νέο άλμπουμ με τίτλο “Chrysalis”. Έχουμε πάρει ήδη μια γεύση με δυο κομμάτια που ανεβάσατε πρόσφατα, το “metrics” και το “simulation”. Είναι αντιπροσωπευτικά της κατεύθυνσης που ακολουθεί το άλμπουμ ή να περιμένουμε περισσότερες εκπλήξεις;
Αυτό που αποκάλυψα είναι η γενικότερη αίσθηση, με τα υπόλοιπα κομμάτια να συνιστούν το καθένα το δικό του μοναδικό σύμπαν. Επίσης έχω ετοιμάσει και ένα πιο πειραματικό άλμπουμ. Η κυκλοφορία του οποίου θα ακολουθήσει σύντομα την παρούσα. Στο οποίο, ίσως να ακούσει κανείς και τις περισσότερες εκπλήξεις.
Νιώθεις πως το “Chrysalis” πρόκειται να είναι ένα πάτημα για κάτι μεγαλύτερο για τους Zanias στο μέλλον;
Η αλήθεια είναι πως νιώθω έναν άνεμο αλλαγής. Δεν έχω αγαπήσει ποτέ κάτι που έχω δημιουργήσει μέχρι τώρα σε τέτοιο βαθμό. Θέλω να πιστεύω ότι αυτό σημαίνει πως θα συμφωνήσει και ο υπόλοιπος κόσμος με αυτή την αίσθηση.
Στο παρελθόν έχεις αγγίξει μέσω των στίχων σου κάποια πολιτικά/κοινωνικά θέματα. Είναι κάτι που συμβαίνει και στο “Chrysalis”;
Έμμεσα, ναι. Το “Metrics” αποτελεί μια κριτική για το πως μας κάνει να νιώθουμε ο καπιταλισμός. Ένα άλλο κομμάτι του δίσκου, με τίτλο “Closing”, ερευνά την εγγενή φύση της μοναχικότητας που νιώθουμε όταν έχουμε βιώσει κάτι τραυματικό, ένα συναίσθημα στο οποίο πολλοί από εμάς υποβαλλόμαστε λόγω κοινωνικών ζητημάτων που ως είδος θα έπρεπε να έχουμε διαχειριστεί και αφήσει πίσω μας καιρό τώρα.
Προσπαθώ να αφήνω τη μουσική ανοιχτή σε ερμηνείες, αλλά η προσωπική μου αποστολή μέσα από όλο αυτό είναι να δίνω ελπίδα για τη δημιουργία ενός καλύτερου μέλοντος. Με το να καταπραΰνουμε την ψυχή μπορούμε να δώσουμε στους εαυτούς μας τη δύναμη να πολεμήσουμε ενάντια στις δομές που εκπροσωπούν την άκρατη απληστεία και συμβάλλουν στην περιβαλλοντική καταστροφή που απειλεί την ίδια μας την ύπαρξη. Μπορούμε και πρέπει να αντισταθούμε.
Από τη στιγμή που έχετε το δικό σας label, Fleisch records, μπορείτε να δώσετε μια εικόνα για το ποιά είναι η κατάσταση στη μουσική βιομηχανία τώρα που βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου σχεδόν έχουμε ξεπεράσει την πανδημία;
Είναι ένα χάος! Το βινύλιο είναι ένα δαπανηρό βάρος που πάει πίσω τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κυκλοφοριών και το οποίο καθίσταται κάτι όλο και λιγότερο βιώσιμο λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής και διανομής. Οι περιοδίες αρχίζουν και γίνονται απαγορευτικά ακριβές. Το κοινό απλά δεν έχει πια την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει εισιτήρια και merch. Οι πλατφμόρμες που φιλοξενούν μουσική εξακολουθούν να εκμεταλλεύονται την δουλειά των καλλιτεχνών και αποτυγχάνουν ακόμα και στο να παρουσιάσουν το ελάχιστο κέρδος εξ’ αιτίας της κακής τους διαχείρησης.
Ο καπιταλισμός αποτυγχάνει και η μουσική είναι από τις πρώτες βιομηχανίες-θύματα. Επειδή η σημασία της είναι πολύ βαθιά για να καταννοηθεί απο μία κουλτούρα που βάζει στο επίκεντρο το κέρδος. Βαδίζουμε προς μια κρίση, η οποία θα επιρρεάσει τους πάντες. Οπότε προσπαθώ η μουσική να μην είναι το μόνο πράγμα που με ανησυχεί. Σε αυτό που έρχεται θα είμαστε όλοι στην ίδια μοίρα.
Ως Dj, έχω αντιληφθεί πως τα τελευταία τρία χρόνια, έχει υπάρξει μια μεγάλη στροφή των ακροατών προς το darkwave, την Ebm, τη σκοτεινή ηλεκτρονική pop, το post punk και τα σκοτεινά, κρύα και μινιμαλιστικά είδη γενικότερα. Νιώθεις πως αυτό είναι απλά σημάδι των καιρών που ζούμε ή πως αυτά τα είδη είναι απλά ο ήχος των ’20s;
Οι σκοτεινές εποχές συνήθως συνεπάγονται και σκοτεινή μουσική. Το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι πως είναι μια συνθήκη που έχει ακόμα μέλλον.
Έχω παρακολουθήσει κάποιες εμφανίσεις σου στο HOR BERLIN, τις οποίες βρήκα αρκετά ενδιαφέρουσες και τονωτικές χωρίς να στερούνται της χαρακτηριστικής σου σκοτεινής, μουσικής προσέγγισης. Πιστεύεις πως η εμφάνισή σου εκεί βοήθησε, κατά κάποιο τρόπο, ώστε περισσότεροι άνθρωποι να ανακαλύψουν τα προσωπικά σου projects;
Ναι, οπωσδήποτε. Έχω συναντήσει πολλούς ανθρώπους που μου είπαν πως ανακάλυψαν τη μουσική μου στο Hör. Είναι μια υπέροχη πλατφόρμα οπού μπορείς να μοιράζεσαι τη μουσική σκηνή του Βερολίνου με τον κόσμο. Ειδικά κατά την διάρκεια της πανδημίας, λειτούργησε πολύ. Είναι λίγο περίεργο να μαγνητοσκοπείς ένα DJ set σε ένα μικροσκοπικό δωμάτιο χωρίς κοινό. Μπορεί όμως να είναι διασκεδαστικό αν φανταστώ ότι είμαι απλά σπίτι και απολαμβάνω τα αγαπημένα μου κομμάτια.
Το να ασχολείσαι με τόσα πολλά projects (Linea Aspera-Zanias-Keluar στο παρελθόν), σημαίνει πως το καθένα απο αυτά, κατά κάποιο τρόπο, ικανοποιεί ένα διαφορετικό κομμάτι του εαυτού σου. Θα ήθελες να μας πεις πως το καθένα απο αυτά σε “γεμίζει” σαν άνθρωπο;
Ειλικρινά πρόκειται απλά για διαφορετικά projects που έστησα με διαφορετικούς ανθρώπους. Οι Linea Aspera και οι Keluar προέκυψαν επειδή δεν ήμουν σε θέση να κάνω παραγωγή μουσικής μόνη μου. Δεν εξέφραζαν εξ’ ολοκλήρου το ποιά είμαι. Ήταν μια ευκαιρία για μένα να τραγουδήσω και να κάνω αυτό που αγαπώ. Τώρα πια παράγω τη δική μου μουσική και μπορώ να εκφραστώ πλήρως μέσω των Zanias. Είχα ακόμα και την πολυτέλεια να βρω μουσικό συνεργάτη (Neu-Romancer) ο οποίος είναι η τέλεια επιλογή γι’ αυτό που κάνω.
Έχεις γεννηθεί στην Αυστραλία, αλλά πλέον ζεις στο Βερολίνο. Η απόφασή σου να μετοικήσεις εκεί λογικά στο παρόν απολογίζεται ως κάτι σωτήριο, αλλά τι δυσκολίες συνάντησες στην αρχή; Έφτασες ποτέ στο σημείο να πεις “δεν θα τα καταφέρω εδω”;
(Γέλια) Τις περισσότερες φορές το νιώθω πιο πολύ σαν κατάρα, ειληκρινά. Είναι ένα περιβάλλον εκ διαμέτρου αντίθετο από αυτό που με έλκει. Λιακάδα, παραλίες, τροπικά δάση, φιλικοί άνθρωποι με τους οποίους μπορείς να κάνεις εύκολα χιούμορ. Το μόνο πράγμα που με δένει με το Βερολίνο είναι η κοινότητα των φίλων και συνεργατών που έχω εκεί. Τους αγαπώ υπερβολικά πολύ για να φύγω και αν έφευγαν αυτοί, τότε σίγουρα δεν θα έμενα ούτε εγώ.
Δεν θέλω να ακουστώ αχάριστη, από τη στιγμή που η Γερμανία είναι μια υπέροχη χώρα για τον τρόπο με τον οποίο επιτρέπει στους καλλιτέχνες να διαμένουν εκεί με επαγγελματική visa. Αλλά μου λείπει ο ήλιος και ο ωκεανός. Δεν έχω αντιμετωπιστεί και με την καλύτερη συμπεριφορά απο τις γερμανικές αρχές. Έχω αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες, αλλά νιώθω πως οι δυσκολίες ήταν αυτό που με έφερε τόσο κοντά με τους φίλους μου. Ο αγώνας είναι μέρος της όλης διαδικασίας. Ίσως όχι της υγιέστερης διαδικασίας, αλλά με τον έναν ή τον άλλο τρόπο αποδίδει.
Εκτός από την αγάπη σου για τη μουσική, ποιές άλλες μορφές τέχνης σε εμπνέουν ως μουσικό και ως άνθρωπο;
Όσον αφορά τη μουσική, δεν εμπνέομαι τόσο από άλλες μορφές τέχνης, όσο από τα άμεσα, αληθινά βιώματα- κυρίως από αυτά που έχουν σχέση με τη φύση, και συγκεκριμένα από αυτά που εμπλέκουν την κίνηση του σώματος. Λατρεύω να δουλέυω με visual artists πάνω στο οπτικό κομμάτι της τέχνης μου, αλλά όταν γράφω μουσική, θα μου προσφέρει περισσότερα το να πάω για surfing στην αγαπημένη μου παραλία από το να επισκεφτώ μια γκαλερί.
Για να είμαι ειληκρινής, μου είναι εξαιρετικά δύσκολο να συγκεντρωθώ σε άλλες μορφές τέχνης, και βαριέμαι πολύ γρήγορα, ειδικά αν το προσδοκόμενο είναι κατά κάποιο τρόπο να “ενθουσιαστώ” από κάτι το οποίο εμφανώς προυπέθεσε μεγάλο κόστος. Στη φύση μπορώ να βιώσω μια φυσική ροή, και εκεί γεννιούνται και οι καλύτερές μου ιδέες.
Linea Aspera στη σκηνή VS Zanias στη σκηνή. Ποιές είναι οι διαφορές που θα πρόσεχε κάποιος από την πρώτη στιγμή;
Η Laura φαίνεται αρκετά διαφορετική από τον Ryan, και εκτός από τα synths, παίζει και μπάσο. Εγώ έχω drum pads τα οποία απολαμβάνω απόλυτα να χτυπώ, είμαι πολύ λιγότερο συγκροτημένη, και πολύ περισσότερο δραστήρια. Είναι μια πολύ βαθύτερη κάθαρση γενικότερα.
Πες μας λίγα πράγματα παραπάνω σχετικά με τα μελλοντικά σου πλάνα και τα μουσικά projects. Τι παραπάνω να περιμένουμε από εσένα το 2023;
Για να είμαι σε θέση να διατηρήσω την πνευματική μου υγεία, υπάρχει μόνο ένα project: οι Zanias. Υπάρχει ένα κομμάτι που θα κυκλοφορήσει απο το νέο label του Pablo Bozzi “Second Sight” στις 24 Φεβρουαρίου (μέρα 242, για του φανς του EBM). Έπειτα, τον Απρίλη, θα κυκλοφορήσω το “Chrysalis”, και ελπίζω σύντομα μετά από αυτό να κυκλοφορήσω το πιο πειραματικό μου άλμπουμ. Έπειτα θα είμαστε σε παγκόσμια περιοδεία από τη νότια Αμερική μέχρι την κεντρική Ασία και την Αυστραλία, και όταν βρούμε τον απαραίτητο χρόνο, θα δουλέψουμε επίσης σε κάτι καινούριο. Ευελπιστούμε να έχουμε την ευκαιρία και για λίγη ξεκούραση κάποια στιγμή.