Η νέα ταινία του Ryan Coogler μοιάζει με ένα gospel κομμάτι που το συνοδεύει μια μπλουζ μπάντα αποτελούμενη από τα αδέρφια Winchester. Συνδυάζει τον ρυθμό της μουσικής με σταθερή αφηγηματική ένταση, διατηρώντας την προσοχή του θεατή από την αρχή ως το τέλος. Η αφήγηση προχωρά με τόλμη, ξεδιπλώνοντας μια ιστορία γεμάτη μπύρα και αίμα. Ο χώρος όπου εκτυλίσσεται η πλοκή λειτουργεί ως σημείο σύγκλισης της αμερικανικής φυλετικής ιστορίας με στοιχεία υπερφυσικού. Το “Sinners” ακολουθεί δική του πορεία· αντιδρά, συγκρούεται και φανερώνει τις προθέσεις του χωρίς φιλτράρισμα.
Τοποθετημένο στο Μισισιπή του 1932, το “Sinners” ακολουθεί τα δίδυμα αδέρφια Smoke και Stack (και τους δύο υποδύεται ο Michael B. Jordan), τα οποία επιστρέφουν από τον γκανγκστερικό υπόκοσμο του Σικάγο με σκοπό να ανοίξουν ένα juke joint, δηλαδή έναν αυτοσχέδιο χώρο διασκέδασης για την αφροαμερικανική κοινότητα, στην ιδιαίτερη πατρίδα τους, όπου εξακολουθεί να επικρατεί o φυλετικός διαχωρισμός. Με τα εγκληματικά τους κέρδη ως χρηματοδότηση και κίνητρο την επιθυμία να προσφέρουν ένα καταφύγιο στην κοινότητά τους, απευθύνονται στον ξάδερφό τους Sammie (Miles Caton), έναν εξαιρετικά ταλαντούχο κιθαρίστα και γιο ιεροκήρυκα.
Καθώς το μαγαζί ανοίγει για μία μόνο νύχτα, γίνεται φανερό ότι η μουσική του Sammie έχει τη δύναμη να ξεπερνά τα όρια της πραγματικότητας—και ότι έχει προσελκύσει κάτι πολύ πιο απειλητικό από απλό ενθουσιασμό. Η γιορτή μετατρέπεται σε σφαγή, όταν το κλαμπ πολιορκείται από βρικόλακες που τραγουδούν ιρλανδική φολκ και επιδιώκουν να καταναλώσουν όχι μόνο αίμα, αλλά και πολιτισμό.
Μια προσεκτικά χτισμένη αφήγηση, όπου οι χαρακτήρες, η μουσική και η ιστορία διαμορφώνουν ένα φορτισμένο τοπίο έντασης
Η πρώτη ώρα θυμίζει ένα σχολαστικά δομημένο δράμα εποχής του αμερικανικού Νότου. Σε αντίθεση με πολλές ανάλογες παραγωγές, ο Coogler δεν επισπεύδει την έλευση της βίας. Εστιάζει στους χαρακτήρες, στο τοπίο και την κοινότητα. Η παρακολούθηση των Smoke και Stack να διασχίζουν σκονισμένους δρόμους, να διαπραγματεύονται με ύποπτους γαιοκτήμονες και να αναζητούν μουσικούς, μάγειρες και τεχνίτες για το μαγαζί, έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον. Η ένταση χτίζεται σταδιακά, με υπόγειες ενδείξεις: η παρουσία της Ku Klux Klan, η εσωτερική σύγκρουση των ηρώων, το φορτίο του πολέμου. Ο Coogler επιλέγει να αφήσει αυτά τα στοιχεία να υποβόσκουν, χωρίς να τα φανερώνει αμέσως.

Η διπλή ερμηνεία του Michael B. Jordan αποφεύγει τα συνηθισμένα τεχνάσματα των οπτικών εφέ. Δημιουργεί δύο ξεχωριστούς χαρακτήρες, με διαφορετικό ρυθμό και παρουσία. Ο Smoke είναι άκαμπτος, υπολογιστικός, με στρατιωτική πειθαρχία και ένα βλέμμα που φανερώνει μία διαρκή εγρήγορση. Ο Stack είναι παρορμητικός και πιο χαλαρός στην κίνησή του. Η μεταξύ τους χημεία αποδεικνύει την ικανότητα του Jordan να αποτυπώνει τη δυαδικότητα. Και οι δύο αδερφοί επιδιώκουν να προστατεύσουν τους δικούς τους, υιοθετώντας όμως διαφορετικές στρατηγικές και κουβαλώντας διαφορετικά βάρη.
Ο Miles Caton, στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, υποδύεται τον Sammie με μια ηρεμία που δίνει ειπλέον βάρος στα ξεσπάσματά του. Οι σκηνές με την κιθάρα του είναι κεντρικές για τη σύνδεση των θεματικών της ταινίας. Σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές, μια μεγάλη μουσική σεκάνς στο μέσο της ταινίας λειτουργεί ως κομβικό σημείο. Η μουσική του Sammie συνδέεται με εικόνες από διαφορετικές εποχές και υπογραμμίζει τη σημασία της μνήμης και της συνέχειας.
Το “Sinners” χρησιμοποιεί τον τρόμο για να δείξει πώς η ελευθερία αμφισβητείται όταν η έκφραση γίνεται διαρκώς υπόλογη
Ο τρόμος του Coogler βασίζεται σε συμβολισμούς. Οι βρικόλακες συνδέονται με την έννοια της αποικιοκρατίας. Ο Remmick (Jack O’Connell), ο βασικός ανταγωνιστής, μιλάει ήρεμα, όμως η συμπεριφορά του υπονοεί επιβολή. Κινείται μέσα στον χώρο με σιγουριά και διεκδικεί τον έλεγχο των πάντων γύρω του. Η επίθεσή του στοχεύει στη διάλυση της προσπάθειας των Smoke και Stack να δημιουργήσουν έναν ασφαλή τόπο για την κοινότητά τους. Οι βρικόλακες παρεμβαίνουν στη μουσική, στον λόγο και στη συλλογική εμπειρία, προσπαθώντας να κυριαρχήσουν.
Αυτή η εναλλαγή ανάμεσα στη βιαιότητα και τη σκηνοθετική ακρίβεια χαρακτηρίζει το “Sinners”. Η ταινία αλλάζει συνεχώς ρυθμό: οικογενειακό δράμα, ιστορική αλληγορία, μιούζικαλ, και σκηνές τρόμου. Ορισμένες μεταβάσεις δεν έχουν απόλυτη συνοχή. Για παράδειγμα, η κορύφωση βασίζεται περισσότερο στο θέαμα και επαναλαμβάνει γνώριμα μοτίβα του είδους. Επίσης,η τελική σύγκρουση ανάμεσα στον Smoke, τον Stack και τους βρικόλακες δεν δημιουργεί ιδιαίτερη ένταση. Ωστόσο, ο Coogler διαχειρίζεται το χάος μέσα από σταδιακή εξέλιξη και προσεκτικό χτίσιμο χαρακτήρων.
Αν υπάρχει ένα βασικό ερώτημα στο “Sinners”, είναι το εξής: Τι απομένει από την έννοια της ελευθερίας όταν κάθε έκφραση πρέπει να αποδεικνύει την αξία της; Όταν κάθε νότα και κάθε κίνηση χρειάζεται να δικαιολογηθεί μέσα σε μια κοινωνία που αμφισβητεί την ανθρώπινη υπόσταση; Παρά τα στοιχεία του τρόμου, το “Sinners” ασχολείται κυρίως με την καθημερινότητα των Αφροαμερικανών καλλιτεχνών στον αμερικανικό Νότο, σε μια εποχή όπου κάθε δημόσια παρουσία μπορούσε να προκαλέσει μέχρι και θάνατο.
Το “Sinners” κινείται απρόβλεπτα, μετατρέποντας έναν χώρο διασκέδασης σε πεδίο μνήμης και συλλογικής εμπειρίας
Ο Coogler σκηνοθετεί με ένταση και χωρίς φειδώ. Πειραματίζεται με τη μορφή, αφήνοντας την αφήγηση να κυλήσει με τρόπο ελεύθερο και απρόβλεπτο. Ο ρυθμός της ταινίας δεν μένει σταθερός· αλλάζει καθώς το juke joint εξελίσσεται. Στην αρχή λειτουργεί ως σημείο συνάντησης για την κοινότητα. Καθώς η ένταση ανεβαίνει, γίνεται χώρος αντίστασης, και στο τέλος καταγράφει τα ίχνη της σύγκρουσης. Οι μετατοπίσεις αυτές αντικατοπτρίζουν την κεντρική πρόθεση του Coogler: να δώσει μορφή σε μια συλλογική εμπειρία.
Το “Sinners” είναι ακατέργαστο, γεμάτο εντάσεις και συχνά απρόβλεπτο. Αυτά τα χαρακτηριστικά λειτουργούν ως βασικά στοιχεία της ταυτότητάς του. Η ταινία δεν προσπαθεί να ισορροπήσει ή να συγκρατηθεί. Ο Coogler παρουσιάζει μια σύνθετη δημιουργία: ένα φιλμ με βρικόλακες που δεν ασχολείται επί της ουσίας με τον εν λόγω μύθο, εστιάζει περισσότερο στην κοινωνία που τον δημιούργησε. Η θεματική προσέγγιση υπερβαίνει το είδος. Ίσως προσελκύσει με την ένταση, αλλά διατηρεί το ενδιαφέρον με το περιεχόμενο και τις ιδέες της.
Artist: Morrissey
Album: I Am Not a Dog on a Chain
Label: BMG
Release Date: 20/03/2020
Genre: Indie Rock
Movie: Sinners
Year: 2025
Genre: Action, Drama, Horror, Thriller
Director: Ryan Coogler
Michael B. Jordan, Hailee Steinfeld, Miles Caton, Jack O’Connell, Wunmi Mosaku, Jayme Lawson, Omar Miller, Delroy Lindo
Sinners
Το “Sinners” αξιοποιεί τον τρόμο ως όχημα για μια βαθιά κοινωνική και ιστορική ανάγνωση. Ο Ryan Coogler παραδίδει μια πολυεπίπεδη ταινία που αντλεί δύναμη από τους χαρακτήρες και τη μουσική, χτίζοντας έναν κόσμο φορτισμένο, συγκρουσιακό και επίκαιρο σε κάθε του πτυχή