Το 1968, οι Rolling Stones ήταν στα πρόθυρα μετάβασης. Μετά από χρόνια επιτυχιών που τους καθιέρωσαν ως αντι-Beatles, ήρθε η ώρα να δοκιμάσουν κάτι πιο επικίνδυνο. Η απάντηση λεγόταν “Sympathy for the Devil”. Ήταν το κομμάτι που άλλαξε τη φήμη τους για πάντα. Από “κακά αγόρια” του rock σε εν δυνάμει διαβολικούς προφήτες του χάους. Και όμως, πίσω από την πρόκληση, κρυβόταν μια σύνθετη ιστορία έμπνευσης, παρεξηγήσεων και καθαρής δημιουργικής φωτιάς.

O Jagger ήθελε ένα τραγούδι όπου ο ίδιος ο Διάβολος θα εξιστορούσε τις πράξεις του ανά τους αιώνες.

Το αρχικό concept του τραγουδιού προήλθε από ένα ποίημα της Marianne Faithfull, συντρόφου του Mick Jagger την εποχή εκείνη. Το πρώτο προσχέδιο έμοιαζε περισσότερο με folk μπαλάντα. Ο τίτλος δεν ήταν καν αυτός. O προσωρινός του τίτλος ήταν “The Devil is My Name”. Ο Jagger εμπνεύστηκε επίσης από το μυθιστόρημα “Ο Δαιμονισμένος” του Ντοστογιέφσκι και τη μορφή του Μεφιστοφελή από τον Faust του Γκαίτε. Ήθελε ένα τραγούδι όπου ο ίδιος ο Διάβολος θα εξιστορούσε τις πράξεις του ανά τους αιώνες.

Η πρώτη ηχογράφηση ήταν αργή, σχεδόν μελαγχολική. Ώσπου μπήκε στο στούντιο ο κιθαρίστας Keith Richards και ο παραγωγός Jimmy Miller, οι οποίοι — κατά τον Charlie Watts — ήταν “έτοιμοι για κάτι πιο ρυθμικό”. Η απόφαση να δώσουν samba ρυθμό στο τραγούδι άλλαξε την πορεία του. Η χρήση congas και percussions από τον Rocky Dijon το απογείωσε σε ένα άκουσμα σχεδόν τελετουργικό.

Η ηχογράφηση έγινε στα Olympic Studios στο Λονδίνο, το 1968, και απαθανατίστηκε από τον σκηνοθέτη Jean-Luc Godard στο ντοκιμαντέρ One Plus One. Εκεί φαίνεται η σταδιακή διαμόρφωση του κομματιού από μελαγχολική folk σε εκρηκτικό afro-latin rock. Όμως στο ίδιο ντοκιμαντέρ καταγράφεται και το περιστατικό που σημάδεψε τη διαδικασία: η φωτιά που ξέσπασε στο στούντιο. Αν και κανείς δεν τραυματίστηκε, πολλοί θεώρησαν την πυρκαγιά… προφητική. Οι θεωρίες για “σατανική ενέργεια” δεν άργησαν.

Ούτως ή άλλως εγώ και εσείς ήμασταν” δηλώνει ο Jagger. 

Στιχουργικά, το τραγούδι είναι ένας κατάλογος από ιστορικές φρικαλεότητες, ειπωμένες με πρώτo ενικό πρόσωπο. “I stuck around St. Petersburg when I saw it was a time for a change” — ο Λένιν, η Οκτωβριανή Επανάσταση, η σταύρωση του Χριστού, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, οι Κοσμοναύτες, όλα περνούν μέσα από τον λόγο ενός ευγενικού, ειρωνικού “ανθρώπου της δυστυχίας”. Το κομμάτι προκαλεί γιατί δεν αποστασιοποιείται. Δεν καταγγέλλει. Δηλώνει “συμπάθεια”. Ούτως ή άλλως εγώ και εσείς ήμασταν” δηλώνει ο Jagger. 

Αυτό ήταν το μεγαλύτερο σοκ για το κοινό. Οι Stones έδωσαν φωνή στον Διάβολο και τον ηρωοποιήσαν. Η Αμερική του ’68 – ήδη τραυματισμένη από τη δολοφονία του Martin Luther King και την έκρηξη των αντιπολεμικών κινημάτων – δεν το πήρε καλά. Οι Stones χαρακτηρίστηκαν “σατανιστές”. Το τραγούδι απαγορεύτηκε από ραδιοφωνικούς σταθμούς και μπήκε στο στόχαστρο χριστιανικών ομάδων. Αργότερα, κάποιοι το συνέδεσαν αβάσιμα με τη δολοφονία του Meredith Hunter στο Altamont το 1969, κατηγορώντας τους Rolling Stones ότι “έφεραν το κακό”.

Παρά τις αντιδράσεις, το κομμάτι γνώρισε τεράστια επιτυχία. Αποτελεί ένα από τα πιο διαχρονικά τους τραγούδια και δεν λείπει σχεδόν ποτέ από τις περιοδείες τους. Οι διασκευές και οι κινηματογραφικές του χρήσεις είναι δεκάδες: Interview with the Vampire, Fallen, Suicide Squad, ακόμα και σε διαφημίσεις. Ο Jagger πάντα επέμενε ότι το τραγούδι είναι “μια υπενθύμιση ότι ο Διάβολος βρίσκεται μέσα μας”. Η πρόκληση, επομένως, δεν ήταν φτηνή. Ήταν φιλοσοφική. Πώς συμβιώνουμε με τη βία και την εξουσία μέσα στην ιστορία μας; Πόσο αθώοι είμαστε ως ακροατές;

Ο Διάβολος μερικές φορές φοράει πουκάμισο με print, χορεύει samba και τραγουδάει σαν τον Jagger.

Σήμερα, το “Sympathy for the Devil” θεωρείται ορόσημο για το πώς ένα τραγούδι μπορεί να σπάσει όρια — μουσικά, κοινωνικά και θεολογικά. Και το ότι ένα τόσο rhythmically uplifting κομμάτι περιγράφει με απάθεια τον σταυρό, τον Χίτλερ και τη δολοφονία των Ρομανώφ. Είναι μια μουσική σπουδή πάνω στην ειρωνεία και την ανθρώπινη σκοτεινιά. Ο Διάβολος δεν φοράει πάντα μαύρα. Μερικές φορές φοράει πουκάμισο με print, χορεύει samba και τραγουδάει σαν τον Jagger.

Artist: Sober On Tuxedos

Album: Good Intentions

Label: Heaven Music

Release Date: 11/12/2020

Genre: Nu Metal, Metalcore

Artist: Rolling Stones

Song: Sympathy For The Devil

Label: Decca Records

Release Date: 06/12/1968

Genre: Samba Rock

Producer: Jimmy Miller

Rolling Stones: Mick Jagger (Φωνή), Keith Richards (Κιθάρα), Bill Wyman (Shekere), Charlie Watts (Τύμπανα), Brian Jones (Κιθάραμ σιτάρ), Nicky Hopkins,(Πιάνο) Rocky Dijon (congas), Marianne Faithfull, Anita Pallenberg (Δεύτερες)

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version