Release Athens 2023: Wu-Tang Clan, Ocean Wisdom, ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ, ΕΘΙΣΜΟΣ, Twinsanity, 27/07/2023 @Πλατεία Νερού | Live Report
H αυλαία του Release Athens 2023 είναι προ των πυλών και ο ενθουσιασμός μου δεν κρύβεται! Μια βραδιά αφιερωμένη στο hip hop, με ονόματα – θρύλους της σκηνής είναι το καλύτερο κλείσιμο του φετινού φεστιβάλ (για εμάς τους απανταχού hip-hopαδες).
Αν και δεν κύλησε όπως ακριβώς το φανταζόμουν και το περίμενα, καθώς τελευταία στιγμή έγιναν αλλαγές στο line up, οφείλω να αναφέρω τον επαγγελματισμό και το σεβασμό που έδειξαν οι εγχώριοι καλλιτέχνες στον κόσμο, χωρίς απουσίες και με ακρίβεια λεπτού στις εμφανίσεις τους. Εμφανίσεις εντυπωσιακές, με τους καλλιτέχνες να ορίζουν το “representing”.
Στο stage του Release εμφανίστηκαν οι Twinsanity & Dj Micro, Εθισμός & Melow, Ταφ Λάθος, Ocean Wisdom και φυσικά οι θρυλικοί Wu-Tang Clan (ή έστω, ένα μέρος τους). Έλληνες rappers ξεσηκώνουν τον κόσμο,με feats και bboys on stage. Τη σκυτάλη παίρνει ο βρετανός Ocean Wisdom με μια αξέχαστη εμφάνιση και η βραδιά ολοκληρώνεται με την ιστορική κολεκτίβα να ανεβαίνει στη σκηνή. Ένταση, ρυθμός, συναισθήματα και vibes πλημμύρισαν χθες την Πλατεία Νερού κάνοντας το φετινό closing να αφήνει το στίγμα του. (Στέλλα Καλπίδη)
Με ένα επικό -και επεισοδιακό- hip-hop βράδυ, το Release Athens 2023 μας αποχαιρέτησε και έδωσε συνάμα ραντεβού για του χρόνου
Μα τι βραδιά ήταν αυτή; Τα είχε όλα από την ξενέρα στην αρχή και το γεγονός ότι θα έλλειπαν τρία μέλη των Wu Tang, τις εξαιρετικές εμφανίσεις των Ελλήνων ράπερ, μέχρι και το φαντασμαγορικό φινάλε με τους Αμερικάνους θρύλους, που έκλεισαν εντυπωσιακά το event. Το φινάλε του φετινού Release Athens Festival έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο, καλύπτοντας το ραπ κοινό σε μεγάλο βαθμό. Στο stage εμφανίστηκαν με τη σειρά, Twinsanity, Εθισμός, Ταφ Λάθος, Ocean Wisdom και φυσικά ο λόγος που πήγαμε όλοι εκεί οι Wu Tang, ενώ αξίζει να σημειωθεί, ότι οι περισσότεροι Έλληνες καλλιτέχνες έφεραν μερικά feats, που έκαναν τη βραδιά ακόμα καλύτερη. (Φανούρης Ροδίτης)
Twinsanity
Οι Twinsanity ή αλλιώς MC Linkone και Eyekonik, είναι δίδυμα αδέρφια που μπορεί να έχουν ως “βάση” την Αθήνα, η rap τους όμως είναι αγγλόφωνη. Είναι ένα απο εκείνα τα λίγα crews που μπορούν να ραπάρουν οπουδήποτε τους ζητηθεί χωρίς ενδοιασμό, είτε μιλάμε για μικρά αντιρατσιστικά φεστιβάλ, είτε μιλάμε για μια μεγάλη διοργάνωση όπως το Release Athens. Η ιδιοσυγκρασία τους ταιριάζει σχεδόν παντού, ακόμα και σε events με πιο “δρομίσιο” χαρακτήρα. Βάλτε τους όπου θέλετε και θα δώσουν το 101% του εαυτού τους. Ίσως αναρωτιέστε που το κατάλαβα αυτό, από μία ημίωρη εμφάνιση κι εγώ θα σας πω φυσικά, ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τους ακούω.
Σας μιλάω μπέσα, αυτά τα δύο τυπάκια ελάχιστα εντυπωσιάζονται από το μέγεθος της σκηνής που πατάνε και δεν “σκαλώνουν” ιδιαίτερα αν το κοινό μπροστά τους είναι περιορισμένο. Το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεται κάποιος από τις πρώτες ρίμες, είναι η τεράστια αγάπη τους για την rap. Το δεύτερο είναι μάλλον ότι το ταλέντο τους “μοιράστηκε” στην γέννα σε ίσα κομμάτια, λες και προορίζονταν ακριβώς για αυτό που κάνουν.
Το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεται κάποιος από τις πρώτες ρίμες, είναι η τεράστια αγάπη τους για την rap
Το στυλ τους είναι λίγο αινιγματικό. Δεν ξέρεις αν προτιμούν την παλιά ή την νέα “σχολή”, μάλλον αρέσκονται περισσότερο στο να κάνουν “αλχημείες” και αυτό δεν με χαλάει καθόλου. Δεν θα έλεγα ότι είναι κάποια μίξη, σίγουρα όμως είναι κάτι που τα “γέρικα” αυτιά μου το δέχονται με ευχαρίστηση, χωρίς να αναλώνονται στο να βρουν την κατάλληλη ταμπέλα. Οι Twinsanity χρειάστηκαν λίγη “βοήθεια” με το “καλησπέρα”, οπότε οι Νιόνιος και Στέλιος (Νιο Στε) ανέβηκαν στην σκηνή για το Mess With This. Το υπόλοιπο set πέρασε “νεράκι”. Πολύ καλά πήγε αυτό, αν θέλετε την άποψη μου. Οι Twinsanity ήρθαν και έφυγαν “κύριοι”, στρώνοντας ολόισια το “χαλί” για τους επόμενους. (Άγγελος Κοντός)
Οι πρώτοι που εμφανίστηκαν στο stage ήταν οι πιο «άσημοι» Twinsanity λίγο μετά τις 19:00 (19:10 συγκεκριμένα). Ο Linkone και ο Eyekonik ήταν εξαιρετικοί πάνω στη σκηνή, τραγούδησαν αρκετά από τα γνωστά τους τραγούδια, δίνοντας ενέργεια με το καλημέρα στα 40 λεπτά που εμφανίστηκαν. Στη σκηνή μαζί τους ανέβηκαν και οι Νιο.Στε, ερμηνεύοντας μαζί ένα από τα πιο γνωστά κομμάτια τους το «Mess with this», ενώ ταυτόχρονα ανέβασαν στη σκηνή και τον brake dance crew Waveomatics , ολοκληρώνοντας μια ωραία hip hop εμφάνιση.
Τους Twinsanity τους είδα live για πρώτη φορά, με εξέπληξαν με το πάθος που βγάζουν πάνω στο stage και είναι σαφώς καλύτεροι live. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι δυο τους είναι δίδυμα αδέρφια έχουν γεννηθεί Αγγλία (με Αγγλίδα μητέρα) και έχουν μεγαλώσει στην Ελλάδα και αυτός είναι ο λόγος που ραπάρουν το ίδιο καλά σε αγγλικά και ελληνικά. Σίγουρα πάντως μετά από αυτή την εμφάνιση, θα επιδιώξω να πάω σε κάποιο live, μιας και με κέρδισαν. (Φανούρης Ροδίτης)
ΕΘΙΣΜΟΣ
Πρώτα φεύγει η ψυχή και μετά το “χούι” λέει μια σοφή παροιμία και δεν έχω παρά να συμφωνήσω. Το δικό μου “χούι” (ένα από τα πολλά) είναι ότι καμιά φορά μιλάω χωρίς να ξέρω και την πατάω. Ούτε καν θυμάμαι γιατί δεν με ενθουσίαζε ο Εθισμός, μάλλον θα είχα βάλει κάποιο κομμάτι του και θα ήμουν στραβωμένος με κάτι άλλο, ποιος ξέρει. Η ουσία είναι ότι το drill αυτού του τύπου είναι κάτι πολύ περισσότερο από ενδιαφέρον, ειδικά στην “ζωντανή” εκδοχή του.
Κακά τα ψέματα, οι drill-αδες αυξάνονται με εντυπωσιακούς ρυθμούς, σε βαθμό που κάποιοι rappers μπορεί να μας “ξεφεύγουν”. Πρέπει να είσαι άσχετος όμως για να σου συμβεί αυτό με τον ΕΘΣ. Την τελευταία πενταετία ο άνθρωπος συστηματικά δημιουργεί την δική του ιστορία, μια ιστορία που – όχι άδικα – φέτος τον οδήγησε στην σκηνή του Release Athens. Στην rap μουσική δεν είναι εύκολο, αλλά ούτε και συνηθισμένο να είσαι “lone warrior”, αυτό είναι μάλλον γνωστό. Αν δεν έχεις τα skills η σκηνή μπορεί να αποδειχθεί τεράστια.
Ο ΕΘΣ μάλλον το γνώριζε, πήρε λοιπόν τα ρίσκα του και πιστέψτε με, το παλικάρι έχει την δύναμη αλλά και την ευκολία που χρειάζεται για να την “γεμίζει”. Έχει καθαρή φωνή και στίχους που σε κάνουν να ξεχνάς τελείως το γεγονός, ότι το drill έχει κάποια σχέση με την trap. Έχει για παραγωγό τον Melow που του γράφει μουσικάρες, δίνοντας του το απαραίτητο “σπρώξιμο” για να βγάλει από μέσα του το καλύτερο. Τέλος, ίσως και το πιο σημαντικό, έχει πιστούς φίλους κάτω από την σκηνή, αλλά και πάνω σε αυτήν.
Έχει καθαρή φωνή και στίχους που σε κάνουν να ξεχνάς τελείως το γεγονός, ότι το drill έχει κάποια σχέση με την trap
Ο Cego Menz ήταν ο πρώτος που εμφανίστηκε χθες για να συμμετέχει στο κομμάτι CPM. Για τον Buzz που ακολούθησε λίγο μετά δεν χρειάζονται συστάσεις. Δυνατό δίδυμο, το Face Control είναι κομματάρα και σίγουρα μία από τις καλύτερες στιγμές του χθεσινού set. Το Made in Athens είναι ωραίο κομμάτι, επίσης καραγούσταρα με το Bogota. Μόνο καλό μου έκανε ότι τα έμαθα όλα αυτά χθες, σε “ζωντανή σύνδεση”. Δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που ένας rapper μου βάζει “γυαλιά”. Προηγήθηκαν άλλοι στο παρελθόν και μάλλον θα υπάρξουν και στο μέλλον. Για τον ΕΘΣ τώρα πια γνωρίζω όσα πρέπει, δεν έχω δικαιολογία ούτε και διάθεση για να αρνούμαι την αξία του. (Άγγελος Κοντός)
Χωρίς καμία καθυστέρηση,τηρώντας το timetable, ξεκινάει ένα beat έντονο, δυναμικό που ξεσηκώνει το κοινό. Όλα τα βλέμματα στρέφονται στη σκηνή και ο κόσμος ξεκινάει να πλησιάζει περισσότερο. Ξεκινώντας το set του, ο Melow στα decks δίνει τον παλμό.
Τα beats τραντάζουν την Πλατεία Νερού και ο ΕΘΙΣΜΟΣ μπαίνει στη σκηνή ζεστός, ξεκινώντας το ακατάπαυστο flow του. Δυναμικός, με αδιάκοπο interaction με το κοινό, ο ΕΘΣ με τα drill του “παίζει” μαζί μας και εκπροσωπεί την εγχώρια σκηνή με ένα πολύ δυνατό ξεκίνημα.
Με ένα συνεχές roller coaster ενέργειας, ο ΕΘΙΣΜΟΣ “μπαίνει στη φάση σαν να είναι εξωγήινος” όπως μας λέει και μας ξυπνάει για να ακολουθήσει μια εντυπωσιακή βραδιά
Δεν θα το κρύψω, δεν είμαι φαν του συγκεκριμένου είδους, αλλά αναμφίβολα αυτή η δυάδα μας έδειξε τι μπορεί να κάνει η νέα γενιά του hip hop. Καθαρό flow, δυνατό beat, στίχος που μόνο σε drill δεν παραπέμπει και μια σκηνική παρουσία γεμάτη αυτοπεποίθηση.
Με ένα συνεχές roller coaster ενέργειας, ο ΕΘΙΣΜΟΣ “μπαίνει στη φάση σαν να είναι εξωγήινος” όπως μας λέει και μας ξυπνάει για να ακολουθήσει μια εντυπωσιακή βραδιά. Cego Menz και Buzz θα εμφανιστούν στη σκηνή και πάνω στις παραγωγές του Melow θα δώσουν ένα έξτρα vibe και θα κρατήσουν το hype ψηλά. Ένα δυνατό performance, με τον ΕΘΣ να σαρώνει τη σκηνή και να μας κρατάει “ζεστούς” για μια βραδιά πολλά υποσχόμενη! (Στέλλα Καλπίδη)
Επόμενος που ανέβηκε πάνω στο stage, λίγο πριν τις 20:00, ήταν ο ράπερ που ήθελα να δω περισσότερο μετά του Wu Tang φυσικά. Ο λόγος για τον Εθισμό, έναν καλλιτέχνη που έχει συνεχή αυξανόμενη πορεία και χρόνο με το χρόνο και κομμάτι με το κομμάτι εμφανίζεται καλύτερος. Ο Ελληνοπορτογάλος καλλιτέχνης με το που βγήκε στη σκηνή φάνηκε πόσο αγαπητός είναι, που το λιγοστό κοινό που βρισκόταν στην Πλατεία νερού εκείνη την ώρα άρχιζε να τον ζητωκραυγάζει.
Ο Εθισμός επέλεξε να τραγουδήσει μερικά από τα καλύτερα κομμάτια του, όπως το «Bogota», το «El Trafico» και το «Made in Athens», με το κοινό να τραγουδά μαζί του. Στο «Bogota» μάλιστα ο ράπερ έπαιξε με το κοινό του. Στη σκηνή ανέβασε τον Cego Menz και είπαν μαζί το «CPM», αλλά και τον φίλο Buzz που ερμήνευσαν μαζί το «Face Control» ένα τραγούδι που κυκλοφόρησε στην αρχή της καριέρας του.
Στη σκηνή ανέβασε τον Cego Menz και είπαν μαζί το «CPM», αλλά και τον φίλο Buzz που ερμήνευσαν μαζί το «Face Control»
Τον Εθισμό τον είδα live για δεύτερη φορά, μετά το περσινό Off the Hook και σε αυτόν τον ένα περίπου χρόνο είδα τεράστια εξέλιξη στο live performance του. Αξίζει να σημειωθεί, ότι στα decks ήταν ο Melow, ο οποίος, όπως ανέφερε και ο Εθισμός ήταν άρρωστος, όμως έδωσε το 100% των δυνατοτήτων του, συμπληρώνοντας τον έλληνα ράπερ. (Φανούρης Ροδίτης)
ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ
Ακούγεται γνώριμος ήχος, οικείο beat. Με σεβασμό στο κοινό του και άψογος στην ώρα του, ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ (Ταυτισμένος Λάθος, κατά κόσμο Παναγιώτης Κυριακού), με τον Dj Micro στα decks, ξεκινάει το δικό του act της βραδιάς. Οι συστάσεις εδώ είναι περιττές.
O Dj Micro ξεκινάει το set του και ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ μπαίνει στη σκηνή έχοντας ξεκινήσει ήδη το flow του. Εντυπωσιακή είσοδος αν μην τι άλλο! Κάποιες δυσλειτουργίες στον ήχο (έντονος συριγμός των μικροφώνων και μια απροσδιόριστη αίσθηση “μπουκωμένου” ηχείου) δεν πτοούν τον ΤΑΦ, αλλά ούτε και το κοινό το οποίο τον καλωσορίζει θερμά.
Δεν περίμενα κάτι λιγότερο, να πω την αλήθεια μου. Χρόνια στη σκηνή, ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ ξέρει πως να παίξει με τα συναισθήματα του κόσμου. Συναισθηματικός, μελαγχολικός και καθαρός στίχος, με τα beats να τον απογειώνουν, θα μπορούσα να πω ότι ήταν “η ηρεμία πριν την τρικυμία” η εμφάνισή του.
Οι συστάσεις για τον ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ είναι περιττές
Πριν ολοκληρώσω τη σκέψη μου, ξεκινάει το “Άου!” και προκαλεί πανικό! Το beat γρήγορο, η ένταση του κόσμου εντυπωσιακή και ο ΤΑΦ καλύτερος από ποτέ. Τα φώτα χαμηλώνουν το video wall πάνω στο stage “παίρνει φωτιά”. Το beat αλλάζει, γίνεται πιο καθαρό και δυνατό. Βίντεο από πυρκαγιές παίζουν ακατάπαυστα. Ο Dj Micro ξεκινάει τα scratches και προκαλεί πολύ έντονα συναισθήματα. Ένα τεράστιο “ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ” αναγράφεται στο wall. Ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ στην προκειμένη έκανε αυτό που σκεφτόμαστε πολλοί. Μέσα από τη σκηνή του Release έδωσε ένα ισχυρό μήνυμα – “κατηγορώ” για τις δυστοπικές καταστάσεις που βιώνουμε. Το κοινό τον αποθεώνει και στα πρόσωπα αρκετών μπορείς να διακρίνεις μια ταύτιση με αυτό το ξέσπασμα. Σειρά έχουν τα “Ακάρεα”, με τον ΤΑΦ να συνεχίζει να μας κρατάει όλους σε ένταση. Κοινωνική ένταση θα έλεγα.
Όπως μας έδειξε, παραμένει μια έκπληξη για το κοινό του, κ όχι μόνο. Αν και στην ανακοίνωση του line up της σημερινής ημέρας μου δημιουργήθηκαν πολλές απορίες για την παρουσία του,, σίγουρα ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ μου τις έλυσε όλες. Είχε κάτι να μας πει και το έκανε με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Γιατί, κακά τα ψέματα, θέλει κότσια να κάνεις performance – statement στο stage του Release ενώ ακολουθούν κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας σκηνής. Από μένα είναι ναι! Και ένα μεγάλο ευχαριστώ για το συναίσθημα που μου δημιούργησε. (Στέλλα Καλπίδη)
Ένα τεράστιο “ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ” αναγράφεται στο wall. Ο ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ στην προκειμένη έκανε αυτό που σκεφτόμαστε πολλοί. Μέσα από τη σκηνή του Release έδωσε ένα ισχυρό μήνυμα – “κατηγορώ” για τις δυστοπικές καταστάσεις που βιώνουμε
Λίγο πριν τις 21:00 ανέβηκε στο stage ο Ταφ Λάθος, ο πιο παλιός από τους Έλληνες που συμμετείχαν στο show. Ο Ταφ Λάθος αν και τόσα χρόνια στο χώρο, ποτέ δεν είχα την ευκαιρία να τον δω από κοντά και η πρώτη μου επαφή μαζί του ήταν παραπάνω από ικανοποιητική. Ο Ροδίτης ράπερ ερμήνευσε αρκετά κομμάτια από τον πρόσφατο δίσκο του, όπως τα «Ακάρεα» και το «Αού», αλλά και παλιότερα αγαπημένα, ενώ ερμήνευσε και τραγούδια των Ψυχόδραμα 07, κάνοντας και ένα tribute στον φίλο Δ.Π.Θ, που πέρσι έφυγε ξαφνικά από τη ζωή. Ο Ταφ Λάθος μας μάγεψε με τη μουσική και τους στίχους του, περνώντας και πολλά μηνύματα, και ήταν μια υπέροχη εμφάνιση που δεν πρόκειται να την ξεχάσω ποτέ. (Φανούρης Ροδίτης)
Ocean Wisdom
Για την μουσική του Ocean Wisdom είχα έτσι κι αλλιώς μία σχετικά καλή εικόνα, δεν είχα κάποια πρόθεση να εκπλαγώ όταν τον πρωτοείδα χθες στην πλατεία Νερού. Έτσι νόμιζα τουλάχιστον. Δεν ξέρω αν το γνωρίζετε, ο τύπος είναι πραγματικό “πολυβόλο”. Φτύνει ρίμες πιο γρήγορα από την σκιά του, γι ‘αυτό είχα μεγάλη περιέργεια να δω την “ζωντανή” εκδοχή του. Μια ώρα περίπου περίμενα να κάνει ένα λάθος, να χάσει ένα στίχο ή να βάλει το κοινό να τραγουδάει για λογαριασμό του, ώστε να έχει λίγες στιγμές ξεκούρασης. Περίμενα την καθυστερημένη ανάσα που θα προκαλέσει μία ατέλεια, κάτι τέλος πάντων από το οποίο θα “πιαστώ” για να “γκρεμίσω” τον μύθο. Μην το πολυκουράζω, “ατύχησα” κι έχω μια υποψία ότι δεν θα έβρισκα τίποτα, ακόμα και αν το set διαρκούσε μερικές ώρες ακόμα.
Ήταν παραπάνω από εμφανές από την πρώτη στιγμή, ότι η σύνδεση του Ocean Wisdom με το κοινό βγαίνει τόσο αβίαστα όσο και τα skills του. Δεν ξέρω τι παίζει με τους βρετανούς rappers και την σκηνική τους παρουσία, η κατάσταση όμως μου θύμισε την περσινή εμφάνιση του Central Cee στο Off the Hook. Τότε είδα με κάποια έκπληξη και την επιρροή της βρετανικής rap στο ελληνικό κοινό, ειδικά στους πιτσιρικάδες. Χθες απλά το επιβεβαίωσα, ο χαμούλης που προκλήθηκε από το δεύτερο κιόλας κομμάτι ήταν αρκετά πειστικός για μένα.
Ήταν παραπάνω από εμφανές από την πρώτη στιγμή, ότι η σύνδεση του Ocean Wisdom με το κοινό βγαίνει τόσο αβίαστα όσο και τα skills του
Ο Ocean Wisdom είναι περισσότερο της (πολύ) νέας “σχολής”, αυτό είναι ακόμα ένα χαρακτηριστικό του που φάνηκε αμέσως. Έχει όμως εντυπωσιακή γνώση για τις “ρίζες” και αυτό περνάει και σε κάποια κομμάτια. Το Eye Contact ήταν μια τέτοια περίπτωση. Γνήσιο breakbeat με λιγα scratches, απλά κομματάρα. Το Ting Dun ήταν επίσης σε παρόμοιο “σήμα”. Υπήρχαν ακόμα πολλά hints μέσα στα κομμάτια του Ocean Wisdom που μαρτυρούσαν παλιά rap. Ένα μπασάκι α λα Cypress Hill όπως στο Brick Bat, κάποια scratches ή κάποιο verse που αποδόθηκε με πιο κλασικό τρόπο, όχι δηλαδή με τους μανιώδεις ρυθμούς που συνηθίζει να χρησιμοποιεί ο βρετανός.
Όλα τα παραπάνω γίνονταν με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση. Η εναλλαγή από πιο “σκοτεινούς” ήχους όπως το Mr. Fix It, σε πιο uptempo κομμάτια όπως το Hootie Hoo είχε τέτοια φυσικότητα που δεν έπαιρνες καν χαμπάρι. Το Chicken Wing ήταν ακόμα μια καλή περίπτωση, ίσως και η πιο αντιπροσωπευτική του ήχου με τον οποίο συνήθως καταπιάνεται ο Ocean Wisdom. Νομίζω ότι όσο πλησιάζαμε στο τέλος ο Ocean Wisdom έριχνε τους τόνους, τουλάχιστον μέχρι την εκπνοή του Headlock. Το σετ έκλεισε πανηγυρικά με το Revvin’ και μερικά από τα πιο γρήγορα και περίτεχνα flows που προσωπικά έχω ακούσει σε rap κομμάτι, είτε μιλάμε για “ζωντανή” είτε για audio έκδοση. Για τέτοια περίπτωση μιλάμε, δεν κάνω καθόλου πλάκα.
Έχει όμως εντυπωσιακή γνώση για τις “ρίζες” και αυτό περνάει και σε κάποια κομμάτια. Το Eye Contact ήταν μια τέτοια περίπτωση
Λοιπόν, το σκέφτομαι από την ώρα που τέλειωσαν οι Wu Tang Clan, γενικά το επεξεργάστηκα αρκετά. Μπορεί να με έχει χτυπήσει και η ζέστη ή να είμαι ακόμα λίγο ξενερωμένος, μπορεί και τα δυο μαζί, όλα παίζουν. Θα το γράψω όμως γιατί το πιστεύω. Αντικειμενικά μιλώντας, βάζοντας στην άκρη τους όποιους συναισθηματισμούς και τηρουμένων κάποιων αναλογιών, ο Ocean Wisdom μάλλον ήταν ότι καλύτερο έχει να δείξει η τελευταία μέρα του Release Athens. Δεν κέρδισε απλά τις εντυπώσεις. “Λήστεψε” το live στην “ψύχρα” και μάλλον το πήρε μαζί του στο Λονδίνο. Ξέρω ότι μπορεί να το μετανιώσω αυτό που γράφω αλλά δεν το βλέπω. Πάμε παρακάτω. (Άγγελος Κοντός)
Οι Βρετανοί φημίζονται για τη σχέση τους με τον χρόνο. Έτσι, on time και χωρίς καμία καθυστέρηση ξεκινάει η εμφάνιση του Ocean Wisdom. Ο Dj προλογίζει και με το set του σηκώνει την Πλατεία Νερού στον αέρα. Με απίστευτο vibe εμφανίζεται στο stage ο Ocean Wisdom και το μικρόφωνο παίρνει φωτιά. Πολυεργαλείο ο Βρετανός!
Flow με ταχύτητα άπιαστη, προφορά απίστευτη, δεν χάνει ούτε μία λέξη και εντυπωσιάζει το κοινό με τα skills του. Συνεχής διάδραση με τον κόσμο, o Ocean Wisdom μας απέδειξε περίτρανα γιατί οι Βρετανοί έχουν ένα μέρος της καλύτερης παρουσίας στη hip hop σκηνή.
Αντικειμενικά μιλώντας, βάζοντας στην άκρη τους όποιους συναισθηματισμούς και τηρουμένων κάποιων αναλογιών, ο Ocean Wisdom μάλλον ήταν ότι καλύτερο έχει να δείξει η τελευταία μέρα του Release Athens
Για το flow του σας είπα; Θα σας ξαναπώ! Εντυπωσιακός από την αρχή μέχρι το τέλος, γρήγορος, καθαρός και με ολόσωστες ανάσες μας χάρισε χθες ένα μοναδικό οπτικοακουστικό θέαμα! Ασταμάτητος, μοναδικός στο είδος του και με αξιοζήευτη επιρροή στο κοινό.
Με reggae vibes μπορεί να πει κανείς, σε όλη τη διάρκεια του act του o Ocean Wisdom μας άφησε άφωνους, μας έκοψε την ανάσα και, προσωπικά, με μύησε στον κόσμο του drill. Του δικού του drill για να είμαστε ακριβείς.
Δεν περίμενα κάτι λιγότερο. Αναμφίβολα επιβεβαίωσε τη φήμη του και είναι ένα από τα καλύτερα live performances που είδα. Και για του λόγου το αληθές, ίσως ήταν και το καλύτερο performance της βραδιάς! (Στέλλα Καλπίδη)
Λίγο πριν βγουν οι θρύλοι, στη σκηνή ανέβηκε, λίγο πριν τις 22:00 (21:50) ο Ocean Wisdom και «έσπασε» τo stage. Ο Άγγλος ντριλάς, ήρθε στη χώρα μας και μας δίδαξε τι είναι drill, από την χώρα που το «ανακάλυψε». Ότι και να πεις για αυτόν είναι λίγο, ενεργητικός και ανεβαστικός, έκανε ολόκληρη την Πλατεία νερού να χορεύει. Εγώ για να πω την καθαρή αλήθεια δεν τον ήξερα και είχα ακούσει μόνο μερικά κομμάτια λίγο πριν το live, οπότε δεν είχα κάποιες προσδοκίες.
Δεν περίμενα κάτι λιγότερο. Αναμφίβολα ο Ocean Wisdom επιβεβαίωσε τη φήμη του και είναι ένα από τα καλύτερα live performances που είδα
Παρότι δεν τον γνώριζα και το drill με κουράζει μετά από κάποια ώρα, ο συγκεκριμένος στα 50 περίπου λεπτά που ήταν στη σκηνή δε με έκανε λεπτό να βαρεθώ, όπως και το μεγαλύτερο μέρος του κοινού, αλλά ούτε σταμάτησα να χορεύω και αυτό για εμένα λέει πολλά για το ταλέντο και την μεταδοτικότητα του. Θα πω με σιγουριά, πως νιώθω τυχερός που τον είδα live και από δω και στο εξής θα παρακολουθώ την πορεία του, περιμένοντας κάποια στιγμή στο μέλλον να επιστρέψει στην Ελλάδα και να τον ξαναδώ live. (Φανούρης Ροδίτης)
Wu-Tang Clan
Δεν ήξερα ότι οι Wu-Tang Clan εμφανίζονται με full μπάντα και φυσικά όργανα, το έμαθα όμως χθες από πρώτο “χέρι”. Θα προτιμούσα τα beats με τα samples, αλλά δεν χαλάστηκα κιόλας, μπήκα αμέσως στο πνεύμα. Βοήθησε πολύ και το intro με την μελωδία του Can’t Stop Me Now, που αποδόθηκε άψογα από τους μουσικούς. Κάτω από συνεχείς επευφημίες εμφανίζεται ο RZA. Πρώτα επιτίθεται με το Killer Bees και συνεχίζει παραλλάσοντας του στίχους του Bang Bang, θυμίζοντας Kill Bill ost εποχές .” Wu-Wu-Wu-Wu…” . Με την εισαγωγή του Da Mystery of Chessboxing άρχιζαν να εμφανίζονται και οι υπόλοιποι, με πρώτους τους Capadonna και U-God. Ήταν αλήθεια λοιπόν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, είχαμε μπροστά μας τους Wu-Tang Clan.
Με το One Blood Under W το πήρε πάνω του για λίγο ο Masta Killa, μας μετέφερε για λίγο στο 2000, αλλά σχεδόν αμέσως επιστρέψαμε στις ρίζες με το Shame On A Nigga. Σιγά – σιγά ο κόσμος άρχισε να “στροφάρει” και να ανταποκρίνεται περισσότερο. Επόμενη εικόνα, τα χέρια μαζικά κινούνται πάνω κάτω υπό τους ήχους του Wu-Tang Clan Ain’t Nuthing ta F’ Wit. Ένας κύκλος ανοίγεται μπροστά μου και άνθρωποι πηγαινοέρχονται στο εσωτερικό του. Λίγο πιο punk από ότι θα περίμενε κάποιος, είναι όμως και αρκετά λογικό. Τα φυσικά όργανα “έβγαζαν” μια ροκιά στο όλο σκηνικό, κάτι που υποψιάζομαι ότι μπορεί να ξένισε και μερικούς.
Ήταν αλήθεια λοιπόν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, είχαμε μπροστά μας τους Wu-Tang Clan
Ο Method Man μπορεί να μην ήταν εκεί, ακούστηκε όμως η ομώνυμη κομματάρα ή τουλάχιστον κάποια verses από αυτήν. Αυτό κιόλας ήταν ένα βασικό χαρακτηριστικό της εμφάνισης των Wu-Tang Clan. Αρκετά κομμάτια αποδόθηκαν σε μέρη και συνδυάστηκαν φτιάχνοντας ένα μεγαλύτερο consept. Το κοινό σε γενικές γραμμές “αγκάλιασε” αυτή την ιδέα, ακόμα κι όταν ο ρυθμός της φάνταζε κάπως παρωχημένος. Το τέλος του Tearz ήταν αυτό που τράβηξε μία “γραμμή”, αλλάζοντας για λίγο το περιεχόμενο αυτού που βλέπαμε.
Οι Wu-Tang Clan ξέρουν να φτιάχνουν ένα καλό show κι εγώ πιστεύω πως μπορώ να αναγνωρίζω ένα όταν το έχω μπροστά μου. Μπορώ να δω επίσης τα “σημάδια” όταν αυτό μετατρέπεται σε αφιέρωμα. Για λίγη ώρα, από το video wall πέρασαν κάποιες μορφές του hip hop, που σήμερα δεν είναι μαζί μας. Ο Notorious BIG και ο 2Pac ήταν φυσικά ανάμεσα τους, όμως οι Wu-Tang Clan επέμειναν αρκετά όταν εμφανίστηκε ο “δικός τους” Ol’ Dirty Bastard, μέσα σε αποθέωση. Για να είμαι ειλικρινής δεν το περίμενα, αλλά αυτή η “αναφορά” υπό τους ήχους των Shimey Shimey Ya και Got Your Money, έδωσαν ένα δυνατό boost.
Οι Wu-Tang Clan ξέρουν να φτιάχνουν ένα καλό show κι εγώ πιστεύω πως μπορώ να αναγνωρίζω ένα όταν το έχω μπροστά μου
Ο Reakwon συνέχισε με το Ice Cream και το C.R.E.A.M ήρθε επιτέλους λίγο μετά. Δεν είχαμε πολύ ακόμα, ο κόσμος άρχισε μάλλον να το αντιλαμβάνεται και στο Gravel Pit έγινε ένα μικρό πάρτυ. Νερά πετάγονταν στον αέρα, μπλούζες ανέμιζαν σε χέρια και οι φωνές ανέβαζαν συνεχώς την ένταση. Το Triumph ήταν το τελευταίο κομμάτι και συνοδευόταν από εξαιρετικά visuals, “βγαλμένα” κατευθείαν από τα βάθη του μυαλού του RZA. Δεν θα πω κάτι καινούριο, ο τύπος είναι ιδιοφυΐα και δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς αυτό. Κάπως έτσι λοιπόν έπεσε η αυλαία του Release Athens 2023. Η χθεσινή βραδιά θα μπορούσε ίσως να διεξαχθεί με κάπως καλύτερους όρους. Όπως και να ‘χει όμως, το τελικό αποτέλεσμα δεν απείχε πολύ από την εξαιρετική εικόνα του υπόλοιπου φεστιβάλ, που απ’ ότι φαίνεται είναι μοιραίο να έχει και τις “στραβές” του.
Ξέρω ότι είναι δύσκολο αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Πρέπει να μιλήσουμε και για τον “ελέφαντα στο δωμάτιο”, που καθόρισε σε μεγάλο βαθμό το χθεσινό event. Έφτασα στην πλατεία Νερού λίγο πριν τις 19:00, αμέσως μετά την επί τόπου ανακοίνωση της διοργάνωσης, που αφορούσε την απουσία 3 μελών των Wu-Tang Clan χωρίς να τους κατονομάζει. Λίγο πριν την είσοδο, ο κόσμος ενημερωνόταν κάπως πρόχειρα για το γεγονός με ένα δίλημμα. Είτε περνάς το check-in και μετά δεν υπάρχει επιστροφή, είτε φεύγεις και κάποια στιγμή θα υπάρξει αποζημίωση, την μορφή της οποίας ακόμα δεν την έχουμε πληροφορηθεί. Το έψαξα λιγάκι, ρώτησα κόσμο και έμαθα ότι μάλλον πρόκειται για τους Method Man, Ghostface Killah και GZA και μου έπεσε λίγο το σαγόνι.
Λίγο πριν την είσοδο, ο κόσμος ενημερωνόταν κάπως πρόχειρα για το γεγονός με ένα δίλημμα. Είτε περνάς το check-in και μετά δεν υπάρχει επιστροφή, είτε φεύγεις και κάποια στιγμή θα υπάρξει αποζημίωση, την μορφή της οποίας ακόμα δεν την έχουμε πληροφορηθεί
“Αυτούς ήρθαμε να δούμε οι περισσότεροι, άντε και τον RZA” σκέφτηκα. Μπήκα μέσα τελικά, με την ελπίδα ότι ίσως πρόκειται για κάποια άλλη τριάδα. Λίγο αργότερα, η διοργάνωση εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση που επιβεβαίωσε τα ονόματα και ουσιαστικά έριξε το “μπαλάκι” στο συγκρότημα. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν οι ισχυρισμοί ότι ενημερώθηκαν για τις απουσίες αυτές την τελευταία στιγμή και ότι το δελτίο τύπου που είχε σταλεί από το συγκρότημα, ενημέρωνε για την παρουσία και των 9 μελών του. Όσο ξενερωμένος και να είναι κάποιος οφείλει να βλέπει κάθε κατάσταση ψύχραιμα. Σύμφωνα με αυτό, από την στιγμή που η διοργάνωση χαρακτηρίζεται γενικά από μια αδιαμφισβήτητη σοβαρότητα και ελλείψει ανακοίνωσης από την μεριά της μπάντας, πιθανώς να μην υπάρχει κάτι άλλο για να ειπωθεί.
Παρόλα αυτά, δεν παύει να φαίνεται περίεργο ότι ένα από τα ιστορικότερα hip hop crews παγκοσμίως, αντιμετώπισε τόσο ανεύθυνα και αντιδεοντολογικά την όλη κατάσταση. Δεν έχω καμία διάθεση να κάνω τον ντετέκτιβ, αλλά προσωπικά δυσκολεύομαι ακόμα να πιστέψω ότι το συγκρότημα δεν ενημέρωσε ουσιαστικά κανέναν, για την απουσία τριών από τα πιο βασικά μέλη του. Μου φαίνεται κάπως ακραίο απλά να ήρθαν αυθημερόν 6 από αυτούς σε φάση, “γειά σας ήρθαμε, αυτοί είμαστε και κάντε ότι καταλαβαίνετε”.
Παρόλα αυτά, δεν παύει να φαίνεται περίεργο ότι ένα από τα ιστορικότερα hip hop crews παγκοσμίως, αντιμετώπισε τόσο ανεύθυνα και αντιδεοντολογικά την όλη κατάσταση
Κακά τα ψέματα, τουλάχιστον για την περίπτωση Method Man, ξέρουμε ότι έχει “πιστολιάσει” ξανά συναυλίες στο παρελθόν, δεν είναι έκπληξη. Υπήρχαν όμως κάποιοι ψίθυροι καιρό τώρα, ότι δεν θα βρίσκεται στην πλατεία Νερού. Μάλιστα, σε κάποιες συνομιλίες με φίλους της μπάντας στα social, παραδέχεται ότι γνώριζε και η διοργάνωση για την επικείμενη απουσία του. Επίσης με ένα γρήγορο διαδικτυακό ψάξιμο στα αγγλικά, θα διαπιστώσετε ότι ο Method Man έχει χάσει τις περισσότερες (αν όχι όλες) εμφανίσεις της μπάντας, από τον Σεπτέμβρη του ‘22.
Για τους άλλους δύο δεν έχω κάτι να προσθέσω, έγραψα κάποιες σκέψεις αλλά δεν έχω κάτι άλλο πέρα από εικασίες, δεν έχει και νόημα άλλωστε. Μένει να δούμε αν θα έχουμε κάποια ανακοίνωση από τους Wu-Tang Clan, κάτι που αμφιβάλλω ότι θα υπάρξει και αν δεν υπάρξει, έχουν σοβαρή ευθύνη για ότι συνέβη χθες. Από την άλλη, περιμένω να αποζημιωθούν σχετικά σύντομα και δίκαια όσοι επέλεξαν να μην εισέλθουν στον χώρο. Ας μην ξεχνάμε, χθες το βράδυ έμειναν πολλές παρέες λειψές και αρκετές φάτσες ήταν ξενερωμένες με όλα τα παραπάνω. Σε μια εποχή δύσκολη για όλους και όλες, πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον κάποιος σεβασμός, για ανθρώπους που βάζουν 40 ή 50 φράγκα από το υστέρημα τους, με την σιγουριά ότι προβλέπεται και το ανάλογο αντίκρυσμα. (Άγγελος Κοντός)
Μένει να δούμε αν θα έχουμε κάποια ανακοίνωση από τους Wu-Tang Clan, κάτι που αμφιβάλλω ότι θα υπάρξει και αν δεν υπάρξει, έχουν σοβαρή ευθύνη για ότι συνέβη χθες
Προς έκπληξη μου (και δεν ήταν η μόνη) οι Wu-Tang εμφανίστηκαν στη σκηνή με full band. Ο RZA ξεκινάει τον πανικό και με παραλλαγή των στίχων του Bang Bang “He shoot the clan!”. Ο κόσμος δεν αργεί να μπει στο ρυθμό και τα χέρια ξεκινούν να υψώνονται ψηλά (δημιουργώντας το χαρακτηριστικό σύμβολο- νυχτεριδα των Wu).
Στη σκηνή μπαίνει και η υπόλοιπη κολεκτίβα, αλλά με σημαντικές απουσίες.Παλιά αγαπημένα κομμάτια, επικά scratches και ένα κοινό εκστασιασμένο ήταν λίγο πολύ το κλίμα της βραδιάς. Εξαιρετικό show, το οποίο δίνει τη θέση του για λίγο σε αφιέρωμα θρυλικών αγαπημένων καλλιτεχνών της hip hop σκηνής που δεν βρίσκονται πια εν ζωή. Biggie, DMX, 2Pac είναι μερικοί από αυτούς που τίμησαν οι Wu- Tang με τον δικό τους τρόπο. Φυσικά για το τέλος άφησαν την αναφορά στον Ol’ Dirty Bastard, καθώς ήταν από τα ιδρυτικά μέλη του Clan.
Σε performance άνω της μιας ώρας, οι Wu-Tang μας θυμίζουν γιατί έχουν το όνομα και τη φήμη που έχουν! Η αυτοκρατορία, όμως, των Wu-Tang μας επιφύλασσε μια δυσάρεστη έκπληξη. 3 από τα μέλη της δεν εμφανίστηκαν στη σκηνή του Release, με την διοργάνωση να ενημερώνει τον κόσμο στην είσοδο, χωρίς να κατονομάζει τους καλλιτέχνες. Ο κόσμος είχε το δίλημμα να παρακολουθήσει τη συναυλία με την σύσταση που είχε δημιουργηθεί εκείνη τη στιγμή ή να μην επικυρώσει το εισιτήριο του και να γίνει επιστροφή χρημάτων, με διαδικασία που ακόμα δεν είναι γνωστή. Με επίσημη ανακοίνωση του Release Athens 2023, μετά την έναρξη της ημέρας ενημερωνόμαστε ότι τα μέλη που απουσιάζουν είναι οι Method Man, GZA, Ghostface Killa. Το λές και χτύπημα κάτω από τη ζώνη.
Σε performance άνω της μιας ώρας, οι Wu-Tang μας θυμίζουν γιατί έχουν το όνομα και τη φήμη που έχουν
Παρά το ανορθόδοξο συμβάν και τη γλυκόπικρη αίσθηση που μας άφησε η ελλιπής εμφάνιση των Wu-Tang, δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε το γεγονός ότι μας χάρισαν μια αξέχαστη βραδιά! Μετά τη λήξη του live, μέλη των Wu παρέμειναν στο stage και υπέγραφαν merch υλικό για τους fans. (Στέλλα Καλπίδη)
Αυτή η υπέροχη βραδιά, που ξεκίνησε με τεχνικές δυσκολίες, έπρεπε να ολοκληρωθεί με τους θρύλους να ανεβαίνουν πάνω στη σκηνή και να κάνουν χαμό. Οι Wu Tang αν και κατέβηκαν… στον αγώνα με απουσίες, δεν ήρθαν στη χώρα μας οι Method Man, Ghostface Killah και GZA, κατάφεραν να κάνουν πανικό.
Οι Αμερικάνοι ανέβηκαν στο stage στην ώρα τους (23:15) με ολόκληρη μπάντα και μας παρουσίασαν μερικά από τα καλύτερα τραγούδια της πολυετής πορείας τους, όπως το «C.R.E.A.M.», «Wu Tang Clan Ain’t Nuthing F’Wit», «Gravel Pit» και «Ice Cream». Όσοι βρεθήκαμε εκεί και παραμείναμε, μιας και λίγο πριν μπούμε μέσα μας ανακοίνωσαν για τις απουσίες και όσοι επιθυμούσαν μπορούσαν να πάρουν τα χρήματα τους πίσω, παρακολουθήσαμε ένα θεαματικό show.
Ο RZA ως ψυχή και «μαέστρος» του crew, πήρε την «μπαγκέτα» του και διηύθυνε την εμφάνιση των Wu Tang με τις υπέροχες ποιητικές διηγήσεις του. Με RZA να διηγείται ιστορίες από τα παλιά έγινε ένα tribute σε σπουδαίους καλλιτέχνες της ραπ σκηνής που συνδέονται με τους Wu Tang, όπως ο DMX, 2Pac, Biggie κ.α. Φυσικά στα tributes άφησαν για το τέλος τον Ol’ Dirty Bastard, ένα από τα ιδρυτικά μέλη των Wu Tang, με τον γιο του Young Dirty Bastard να το αναλαμβάνει με τεράστια επιτυχία, καθώς θύμιζε αρκετά τον πατέρα του.
Με RZA να διηγείται ιστορίες από τα παλιά έγινε ένα tribute σε σπουδαίους καλλιτέχνες της ραπ σκηνής που συνδέονται με τους Wu Tang, όπως ο DMX, 2Pac, Biggie κ.α.
Οι Wu Tang δεν ήρθαν στη χώρα μας για τουρισμό, έδειξαν ότι γούσταραν την όλη φάση μιας και η εμφάνιση τους κράτησε πάνω από μία ώρα και μετά το τέλος της συναυλίας παρέμειναν επί σκηνής υπογράφοντας πάνω σε φανέλες και φούτερ των φαν που βρίσκονταν από κάτω. Σπουδαία εμφάνιση από τους Αμερικάνους και παρότι ελλιπείς, κατάφεραν να μας «χαράξουν» απίστευτες αναμνήσεις στο μυαλό μας που θα μείνουν για πάντα. (Φανούρης Ροδίτης)