“Is all that we see or seem, But a dream within a dream?” είχε γράψει σε ένα από τα αγαπημένα μου ποιήματα ο μεγάλος Αμερικάνος συγγραφέας Έντγκαρ Άλαν Πόε. Και αυτός φαίνεται να είναι ο βασικός φιλοσοφικός προβληματισμός πίσω από την πολυαγαπημένη ταινία του Christopher Nolan, το Inception

Αν η ιστορία της ταινίας ακούγεται μπερδεμένη, αυτό είναι σκόπιμο.

Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία επιτρέπει σε κάποιον να διεισδύει στα όνειρα των άλλων, ο πρωταγωνιστής μας Cobb (Leonardo DiCaprio) είναι ένας “εξαγωγέας” — ένας εταιρικός πράκτορας που, μαζί με την ομάδα του, εισχωρεί στα όνειρα άλλων με σκοπό την εξαγωγή πληροφοριών. Όμως, η γνωριμία του με τον πλούσιο επιχειρηματία Saito (Ken Watanabe) μέσα στον ονειρόκοσμο του προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία. Να καθαρίσει το όνομά του και να επιστρέψει στην πατρίδα και τα παιδιά του.

Για να το καταφέρει, όμως, πρέπει να κάνει κάτι πιο δύσκολο από αυτό που έχει συνηθίσει: να τοποθετήσει μια καινούργια ιδέα στο μυαλό του νεαρού ανερχόμενου επιχειρηματία Robert Fischer (Cillian Murphy), εισχωρώντας σε πολλαπλά επίπεδα μέσα στα όνειρά του. Όμως η ίδια η πολύπλοκη ιστορία του Cobb, μπορεί να σταθεί εμπόδιο στα σχέδια του, στην μορφή της νεκρής γυναίκας του, Mal (Marion Cotillard). Και έτσι θα χρειαστεί την συνδρομή πολλών άλλων. 

Αν η ιστορία της ταινίας ακούγεται μπερδεμένη, αυτό είναι σκόπιμο. Η αφήγηση έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε ο θεατής να βιώσει την ίδια την ταινία σαν ένα όνειρο. Ο Nolan αντιλαμβάνεται εύστοχα τα κοινά στοιχεία ανάμεσα στους αφηγηματικούς κανόνες του κινηματογράφου και τη φύση των ονείρων, τοποθετώντας μας σε έναν κόσμο όπου τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας παραμένουν επιτηδευμένα δυσδιάκριτα.

Η ανάμνηση της ταινίας λειτουργεί όπως και η μνήμη ενός ονείρου.

Οι σκηνές της ταινίας ξεκινούν σχεδόν πάντα στη μέση της δράσης — κάτι που, όπως μας εξηγεί ο Cobb, χαρακτηρίζει τα ίδια τα όνειρα. Ακόμη και οι σκηνές που θεωρητικά παρουσιάζουν την πραγματικότητα, περιλαμβάνουν καταδιώξεις, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και εξαιρετικά βολικές συμπτώσεις. Ενδεικτική είναι η σκηνή στη Μομπάσα, στην οποία, παρά το γεγονός ότι η αφήγηση μας έχει διαβεβαιώσει πως πρόκειται για τον πραγματικό κόσμο, η κινηματογραφική της δομή ακολουθεί επακριβώς τους κανόνες με τους οποίους ο Cobb περιγράφει τη φύση των ονείρων.

Ακόμη και μετά τη λήξη της προβολής, η ανάμνηση της ταινίας λειτουργεί όπως και η μνήμη ενός ονείρου. Σε αυτό συμβάλλει και το εξαιρετικά έξυπνο φινάλε. Θυμάσαι αρκετά ώστε να περιγράψεις πόσο ενδιαφέρουσα και συναρπαστική ήταν η εμπειρία, αλλά οι λεπτομέρειες και οι σκηνές μπερδεύονται μεταξύ τους. 

Αυτό θυμίζει έντονα τη δομή των ταινιών του David Lynch και του Luis Buñuel, οι οποίοι, κατά τη γνώμη μου, έχουν τελειοποιήσει τη μεταφορά των ονείρων στον κινηματογράφο. Ο Nolan, ωστόσο, προσθέτει τη δική του προσωπική πινελιά, παρουσιάζοντας τη συγκεκριμένη θεματολογία με έναν πρωτότυπο τρόπο, μέσα από τη συναρπαστική δομή ενός καλοκαιρινού blockbuster.

Τεχνικά, η ταινία, δεν έχει γεράσει ούτε μέρα.

Αυτή ακριβώς είναι, νομίζω, η μεγάλη γοητεία της ταινίας. Ο Nolan, πέρα από την υπαρξιακή φιλοσοφία που διατρέχει το έργο, δημιουργεί και έναν φόρο τιμής στην ίδια την τέχνη του κινηματογράφου. Παρά τη σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζει τις ταινίες του, αυτή τη φορά κλείνει το μάτι, σχεδόν με nerd τρόπο, στους λάτρεις της έβδομης τέχνης, ενσωματώνοντας αναφορές στα αγαπημένα του κινηματογραφικά είδη.

Μας προσφέρει έναν συνδυασμό υπαρξιακού δράματος, επιστημονικής φαντασίας και κατασκοπικού θρίλερ. Οι επιρροές του — από το Matrix και τις ταινίες του James Bond έως το The Shining του Kubrick — έχουν σαφείς οπτικές αναφορές στο Inception, με έναν ολόκληρο ονειρόκοσμο να βασίζεται στη Bond ταινία On Her Majesty’s Secret Service (1969), την αγαπημένη του Nolan.

Ένα ακόμη στοιχείο που έχει συντελέσει στη διαχρονική απήχηση του Inception είναι το περίφημο, αμφίσημο φινάλε του. Η κάμερα μένει καρφωμένη στη σβούρα που γυρίζει, χωρίς ποτέ να μας αποκαλύπτει αν τελικά πέφτει ή όχι. Είναι ο Cobb στην πραγματικότητα ή σε κάποιο τελευταίο, βαθύτερο όνειρο; Ο Nolan δεν έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση και, σύμφωνα με δηλώσεις του, δεν σκοπεύει να το κάνει ποτέ. Όχι γιατί θέλει να παραπλανήσει το κοινό, αλλά γιατί θεωρεί πως το ίδιο το ερώτημα είναι πιο σημαντικό από την απάντηση.

Είναι μια ταινία που παραμένει ανατρεπτική, κομψή, απρόβλεπτη και αινιγματική.

Τεχνικά, η ταινία —όπως όλες του— δεν έχει γεράσει ούτε μέρα. Αν δεν την είχα δει και μου έλεγαν ότι κυκλοφόρησε φέτος, δεν θα μου φαινόταν καθόλου παράξενο. Με τη γνωστή, λιτή χρήση ψηφιακών εφέ, τις θεαματικές σκηνές καταδίωξης και την εντυπωσιακή φωτογραφία του συχνού του συνεργάτη Wally Pfister, ο Nolan μας μεταφέρει σε έναν ονειρόκοσμο τόσο πειστικό, που είναι δύσκολο να μη φανεί αληθινός. Όλη αυτή η τεχνικά άρτια οπτική εμπειρία υπογραμμίζεται από τη μινιμαλιστική, αλλά επιβλητική μουσική του Hans Zimmer.

Το Inception είναι μια ταινία που επανεφευρίσκει τους τρόπους με τους οποίους το σινεμά μπορεί να προκαλέσει το μυαλό, να ξεγελάσει τις αισθήσεις και να γεννήσει ερωτήματα που δεν απαντώνται ποτέ πλήρως. Παραμένει ανατρεπτική, κομψή, απρόβλεπτη και αινιγματική, ανεξαρτήτως εποχής ή συγκυρίας.Εκεί που τελειώνει η αφήγηση, αρχίζει η δική μας προβολή πάνω στην ιστορία. Κι εκεί, όπως στη σβούρα του Cobb, το μόνο που έχει σημασία είναι: σταμάτησε ή όχι;

Artist: Morrissey

Album: I Am Not a Dog on a Chain

Label: BMG

Release Date: 20/03/2020

Genre: Indie Rock

Movie: Inception

Year: 2010

Duration: 148′

Genre(s): Sci-Fi, Thriller, Action

Director(s): Christopher Nolan

Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Elliot Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Marion Cotillard, Michael Caine, Dileep Rao, Tom Berenger, Pete Postlethwaite

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version