Ο René Laloux άρχισε να ασχολείται με την τέχνη του animation με παράδοξο τρόπο. Έχοντας σπουδάσει ζωγραφική, και μετά από κάποια χρόνια ενασχόλησης με την διαφήμιση, πιάνει δουλειά σε μια ψυχιατρική κλινική στην οποία αρχίζει να χρησιμοποιεί το animation ως ένα πειραματικό τρόπο ψυχοθεραπείας. Εκεί πραγματοποιεί και την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, το Monkey’s Teeth / Les dents du singe (1961), το σενάριο της οποίας ήταν γραμμένο από ασθενείς της κλινικής.

Ο René Laloux χρησιμοποίησε το animation ως πειραματικό τρόπο ψυχοθεραπείας

Οι δύο μικρού μήκους που ακολούθησαν αποτέλεσαν συνεργασία με τον καλλιτέχνη Roland Topor συγγραφέα μεταξύ άλλων, του βιβλίου Le Locataire chimérique του 1964 στο οποίο είναι βασισμένο το The Tenant (1976) του Roman Polanski, έπαιξε τον ρόλο του Renfield  στο remake του Nosferatu του Werner Herzog (1979) και είναι γνωστός στην Γαλλία για το σουρεαλιστικό του χιούμορ και τους παράδοξους κόσμους του. Μαζί με τον Topor ολοκλήρωσαν  το 1974 και την πρώτη από τις τρεις μεγάλου μήκους ταινίες του Laloux το Fantastic Planet / La Planète sauvage.

Το Fantastic Planet είναι μια τόσο έντονη οπτικά ταινία που δύσκολα μπορεί κάποιος να ξεχάσει. Βασισμένος στη νουβέλα επιστημονικής φαντασίας “Oms en série” (Όμς στη σειρά, 1957) του Stefan Wul, ο Laloux μας μεταφέρει σε ένα πλανήτη στον οποίο οι άνθρωποι (Oms, λογοπαίγνιο από το γαλλικό homme, δηλαδή “άνθρωπος”) δεν αποτελούν το κυρίαρχο είδος αλλά έχουν τον ρόλο του κατοικίδιου η ακόμα χειρότερα αντιμετωπίζονται ως παράσιτα από τους γιγάντιους και διανοητικά ανώτερους Draag.

Με αυτό το concept η ταινία βρίσκει την ευκαιρία να θίξει με διαχρονικό τρόπο ζητήματα όπως ο ρατσισμός, η επιβολή εξουσίας  και η κακομεταχείριση των ζώων. Το animation, αν και μινιμαλιστικό, καταφέρνει να μας ταξιδέψει σε έναν σκληρό αλλά ταυτόχρονα πανέμορφο κόσμο ο οποίος λειτουργεί με την δική του βιολογία και με τη δική του φυσική. Μέσα από τα μάτια του ήρωα εξερευνούμε και εμείς αυτό τον πλανήτη χωρίς να ξέρουμε ακριβός τους κανόνες του, και τον ακολουθούμε στην προσπάθειά του να καταλάβει το περιβάλλον μέσα στον οποίο γεννήθηκε.  Και αυτό το περιβάλλον αποτελεί τον βασικό πρωταγωνιστή της ταινίας.

Το Fantastic Planet είναι μια τόσο έντονη οπτικά ταινία που δύσκολα μπορεί κάποιος να ξεχάσει

Ο πλανήτης του Fantastic Planet είναι ένα απειλητικός αλλά ταυτόχρονα πανέμορφος κόσμος στον οποίο πραγματικά δεν ξέρεις τι θα αντιμετωπίσεις στην επόμενη γωνία. Η ζωή εκεί λειτουργεί με δικούς τις νόμους και κανόνες, και το γοητευτικό που καταφέρνει να κάνει η ταινία είναι ότι αυτοί οι κανόνες, όσο περισσότερα μαθαίνεις για τον πλανήτη τόσο περισσότερο νόημα βγάζουν. Η οπτική γλώσσα της ταινίας βοηθάει τον θεατή να ταυτιστεί με τον ήρωα, να νιώθει και αυτός ότι θέλει να μάθει περισσότερα για τον κόσμο στον οποίο βρίσκετε, να καταλάβει την λογική του και να οργιστεί με τις αδικίες του.

La planète sauvage, Midnight Express

Σε αυτό βοηθούν πολύ και οι παραλληλισμοί με κοινωνικοπολιτικά ζητήματα του δικού μας πλανήτη οι οποίοι αν και ξεκάθαροι δεν εμποδίζουν το μαγικό μας ταξίδι σε αυτόν τον άγνωστο πλανήτη προσγειώνοντας μας στην πεζότητα τις καθημερινότητάς μας. Αντιθέτως μας βοηθούν να μπούμε ακόμα πιο έντονα στην υποκειμενικότητα του ήρωά μας αλλά και να αναθεωρήσουμε το πόσο λανθασμένα δεδομένα έχουμε και εμείς σαν άνθρωποι τις σχέσεις του ανώτερου με το κατώτερο, του θεϊκού με το ανθρώπινο αλλά και τις σχέσεις του καταπιεστή με τον καταπιεζόμενο.

Ο Laloux, μετά από το Fantastic Planet έκανε άλλες δυο ταινίες μεγάλου μήκους οι οποίες και οι δυο ανήκουν στον είδος της επιστημονικής φαντασίας και αν και δεν είναι τόσο γνωστές θα τις κατέτασσα εύκολα στα αριστουργήματα του είδους, και είναι για μένα η καλύτερη κινηματογραφική απόδοση του κινήματος κόμικ επιστημονικής φαντασίας που άκμασαν στη Γαλλία τις δεκαετίες του 60′, 70′ και 80′.

Ο Laloux, μετά από το Fantastic Planet έκανε άλλες δυο ταινίες μεγάλου μήκους οι οποίες και οι δυο ανήκουν στον είδος της επιστημονικής φαντασίας

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Time Masters / Les maîtres du temps (1982) βασισμένη και αυτή σε νουβέλα του Stefan Wul (L’Orphelin de Perdide, 1958), αποτελεί συνεργασία με τον μεγάλο Γάλλο κομίστα Mœbius, και η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Gandahar (1987) βασισμένη σε νουβέλα του Jean-Pierre Andrevon (Les Hommes-machines contre Gandahar, 1969) αποτελεί συνεργασία με τον Γάλλο κομίστα Caza. Μετά το  Gandahar ο Laloux πραγματοποίησε άλλες δύο μικρού μήκους ταινίες, το Comment Wang-Fo fut sauvé, 1987 και το La prisonnière 1988.

Το Midnight Express προβάλει το La planète sauvage στη Ριβιέρα, την Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023. Προλογίζει ο Φοίβος Κρομμύδας.

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version