Αν ακούς μουσική τις τελευταίες δεκαετίες, σίγουρα έχεις παρατηρήσει πως πολλά νέα τραγούδια φέρνουν στο μυαλό παλαιότερες επιτυχίες. Για αρκετούς το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Το 1997, το “Mo Money Mo Problems” του The Notorious B.I.G. βασίστηκε στο “I’m Coming Out” της Diana Ross. Την ίδια εποχή, ο Puff Daddy χρησιμοποίησε το “Every Breath You Take” των The Police στο “I’ll Be Missing You”, ενώ ο Will Smith άντλησε σχεδόν ολόκληρο το “Men in Black” από το “Forget Me Nots” της Patrice Rushen.

Σήμερα, όμως, η εικόνα είναι πιο εμπορική και οργανωμένη. Ο Jayson Greene από το Pitchfork εξηγεί ότι πρόκειται για μια στρατηγική που πλέον ελέγχεται από εταιρείες όπως η Primary Wave. Αυτές δεν περιορίζονται σε απλές συμφωνίες παραχώρησης δικαιωμάτων. Αντίθετα, αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη δημιουργική διαδικασία, ελέγχοντας ποια τραγούδια ανακυκλώνονται και με ποιον τρόπο.

Ο Greene υποστηρίζει ότι η διαφορά σε σχέση με τη δεκαετία του ’90 είναι καθοριστική. Τότε, παραγωγοί επέλεγαν μόνοι τους τα samples. Σήμερα, στελέχη εταιρειών καθορίζουν τις κατευθύνσεις για καλλιτέχνες όπως ο Yung Gravy, του οποίου το “Betty (Get Money)” ανακυκλώνει το “Never Gonna Give You Up” του Rick Astley. Αντίστοιχα, η Britney Spears και η Dua Lipa έχουν χρησιμοποιήσει αποσπάσματα από τραγούδια του Elton John.

Από τα samples στο Excel: η νέα επιχειρηματική λογική

Η Primary Wave ιδρύθηκε από τον Larry Mestel και άλλους πρώην στενούς συνεργάτες της μουσικής βιομηχανίας. Ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’90, όταν η αγορά των CDs βρισκόταν στο απόγειό της, και ίδρυσαν την εταιρεία ακριβώς τη στιγμή που το Napster άλλαζε το τοπίο. Στόχος τους δεν ήταν απλώς να διατηρήσουν τα δικαιώματα διάσημων καταλόγων, αλλά να τους εκμεταλλευτούν επιθετικά και καινοτόμα.

Ένα παράδειγμα: αγόρασαν τα δικαιώματα του καταλόγου του Kurt Cobain και ξεκίνησαν την παραγωγή του ντοκιμαντέρ “Montage of Heck”, στηριζόμενοι σε αρχειακό υλικό. Σε άλλη περίπτωση, διαμόρφωσαν καμπάνια με λαχείο στην πολιτεία της Μασαχουσέτης, χρησιμοποιώντας το “Dream On” των Aerosmith. Το τραγούδι ακουγόταν στις διαφημίσεις, και οι στίχοι του τυπώνονταν πάνω στα λαχεία. Κάθε χρήση έφερνε διπλό κέρδος στην εταιρεία.

Όταν το νέο τραγούδι σου μοιάζει με κάτι παλιό

Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο εγείρει ερωτήματα. Είναι θετικό για τη μουσική η αυξανόμενη εξάρτηση από τραγούδια του παρελθόντος; Ίσως ναι, αν θεωρήσουμε πως επαναφέρουν στη μνήμη κομμάτια που αγαπήθηκαν. Όμως η πραγματικότητα δείχνει πως περιορίζουν τη δημιουργικότητα. Η μουσική ιστορικά δανείζεται στοιχεία από το παρελθόν. Αλλά η διαφορά σήμερα είναι η υπερπροστατευτική διαχείριση των καταλόγων, που προσομοιάζει περισσότερο σε χρηματοοικονομική διαχείριση παρά σε τέχνη.

Η νέα αυτή πραγματικότητα, στην οποία η δημιουργικότητα ρυθμίζεται από τις απαιτήσεις μεγάλων εταιρειών, καθιστά τη μουσική σκηνή λιγότερο ανοιχτή στο ρίσκο και περισσότερο προβλέψιμη. Το πρόβλημα δεν είναι η ύπαρξη αναφορών ή δανεισμών. Είναι ότι πίσω από κάθε δανεισμό υπάρχει πια ένα Excel.

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές.Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας.Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version