Red Hot Chili Peppers: Californication | Επιστροφή από το χείλος της καταστροφής

Όταν οι Red Hot Chili Peppers κυκλοφόρησαν το “Californication” τον Ιούνιο του 1999, δεν αναζητούσαν τον επόμενο μουσικό «ήχο της εποχής». Επέστρεφαν από μια περίοδο κρίσης, γεμάτη εμπορικά αδιέξοδα, προσωπικά προβλήματα και μουσικά βήματα που δεν τους ταίριαξαν. Το άλμπουμ αυτό έγινε η αφετηρία για κάτι εντελώς νέο, μια ευκαιρία να ξαναορίσουν τον εαυτό τους και να επανασυνδεθούν με τον πυρήνα της μπάντας.

Για να καταλάβει κανείς τι σημαίνει πραγματικά το “Californication”, πρέπει πρώτα να δει τι λίγο πώς κόντεψαν να διαλυθούν οι Red Hot Chili Peppers — τόσο ως ανθρώποι όσο και ως καλλιτέχνες. Η δεκαετία του ’90 ήταν γεμάτη αναταράξεις. Ο John Frusciante εγκατέλειψε το συγκρότημα το 1992, στη μέση της περιοδείας, παλεύοντας με τον εθισμό και την ψυχική φθορά. Το “One Hot Minute”, με τον Dave Navarro στην κιθάρα, έμοιαζε με προσπάθεια που κινήθηκε ανάμεσα σε σκόρπιες ιδέες και αταίριαστες μουσικές διαθέσεις. Η ενέργεια μέσα στη μπάντα είχε χαθεί, το κοινό απομακρύνθηκε σταδιακά και η παρουσία τους στη σκηνή έδειχνε να ξεθωριάζει.

Η επιστροφή του Frusciante και η λεπτή ισορροπία

Πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας, όμως, είχε ήδη αρχίσει να κινείται κάτι. Η επανένωση με τον John Frusciante ήταν δύσκολη και βασιζόταν σε λεπτές ισορροπίες. Ο Flea χρειάστηκε να απειλήσει με αποχώρηση για να γίνει το πρώτο βήμα. Από την άλλη, ο Frusciante έπρεπε να ξεφύγει από μια καθημερινότητα που, σύμφωνα με όσους τον ζούσαν τότε, τον οδηγούσε σταθερά προς την καταστροφή. Όταν τελικά μπήκαν ξανά στο στούντιο, έμοιαζαν περισσότερο με μια μπάντα σε αποσύνθεση, που προσπαθούσε να καταλάβει τι είχε μείνει ζωντανό και τι άξιζε να σωθεί.

Red Hot Chili Peppers: Californication | Επιστροφή από το χείλος της καταστροφής

Μέσα σε αυτή την εύθραυστη συνθήκη, το “Californication” πήρε μορφή σταδιακά. Οι τέσσερις τους μπήκαν στο στούντιο χωρίς μεγάλες προσδοκίες, με μόνο στόχο να ξαναβρούν τον κοινό παλμό. Το υλικό που άρχισε να προκύπτει δεν στηριζόταν σε φανταχτερές ιδέες ή πειράματα. Αντίθετα, είχε απλότητα, καθαρότητα και ισορροπία. Η συνεργασία βελτιωνόταν μέρα με τη μέρα, και το άλμπουμ άρχισε να αποκτά δικό του χαρακτήρα. Η βιομηχανία τούς είχε ήδη ξεγράψει, όμως εκείνοι συγκεντρώθηκαν σε κάτι πιο ουσιαστικό: πώς να πουν την ιστορία τους με ουσιαστικό τρόπο. Το “Blood Sugar Sex Magik” ανήκε πια στο παρελθόν. Το “Californication” είχε άλλες προτεραιότητες, άλλες εντάσεις, και γενικά έβλεπε με άλλο βλέμμα στον κόσμο.

Μουσικά, το άλμπουμ λειτούργησε σαν μια ήρεμη επανεκκίνηση. Ο John Frusciante, καθαρός και πιο σταθερός, άφησε πίσω τον έντονο ήχο της προηγούμενης περιόδου. Προτίμησε μια κοφτή και απλή προσέγγιση. Η κιθάρα του κρατούσε ρόλο που στήριζε το ρυθμικό μέρος και άφηνε χώρο στη ροή. Σε πολλά σημεία έμοιαζε περισσότερο με φόντο παρά με οδηγό. Αυτό φαίνεται καθαρά σε κομμάτια όπως το “Scar Tissue“, που δείχνει ότι η μπάντα άρχισε να χρησιμοποιεί τη μελωδία και τη λεπτομέρεια πιο συνειδητά.

Ένα άλμπουμ με καθαρό ήχο και εσωτερική ένταση

Η παραγωγή, και πάλι υπό την καθοδήγηση του Rick Rubin, ευθυγραμμίστηκε με τη διάθεση των RHCP εκείνη την περίοδο. Αντί για θόρυβο ή υπερβολική επεξεργασία, ο Rubin διάλεξε έναν ήχο πιο καθαρό, πιο απλό. Η μπάντα έπαιζε με ένταση όταν χρειαζόταν, όμως απέφευγε τις υπερβολές. Υπήρχαν στιγμές κόπωσης, στιγμές έντασης και στιγμές απόλυτης συγκέντρωσης. Όλα αυτά έδεναν σε ένα ενιαίο σύνολο με σαφή προσανατολισμό. Το “Around the World“, παρότι θυμίζει την παλιά τους ταχύτητα, είναι δομημένο με ακρίβεια που δεν συναντάται συχνά στους προηγούμενους δίσκους τους.

Στιχουργικά, το “Californication” στρέφεται περισσότερο προς την αυτοπαρατήρηση. Ο Anthony Kiedis άφησε πίσω του τις ασαφείς εικόνες και έγραψε με πιο άμεσο και καθαρό τρόπο. Η αλλαγή αυτή φαίνεται να είχε και προσωπικούς λόγους. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, η αμερικανική ποπ κουλτούρα είχε αρχίσει να σχολιάζει τον ίδιο της τον εαυτό. Το MTV παρέμενε επιδραστικό, αλλά έδειχνε πιο ειρωνικό και πιο συνειδητό για τον ρόλο του. Ταυτόχρονα, το κλίμα στη νεανική μουσική γινόταν πιο συγκρατημένο, με λιγότερο ενθουσιασμό και περισσότερο σκεπτικισμό. Ο Kiedis φάνηκε να το καταλαβαίνει αυτό, και οι στίχοι του κινούνται σε πιο σκεπτικούς τόνους.

Το “Californication” ως κομμάτι παρεξηγείται συχνά. Πολλοί το βλέπουν σαν ύμνο στην Καλιφόρνια, όμως λέει κάτι τελείως διαφορετικό. Περιγράφει μια κουλτούρα που έχει βαλτώσει στην επιφάνεια. Ο Anthony Kiedis μιλά για τα πρότυπα, τα φαντάσματα διάσημων και όνειρα που εξάγονται μαζικά. Δεν εξιδανικεύει τίποτα, απλώς δείχνει που οδηγεί όλο αυτό.

Ο πιο ήρεμος και ώριμος ήχος φαίνεται σε όλο το άλμπουμ. Το “Otherside” είναι από τα κομμάτια που δείχνουν καθαρά αυτή την αλλαγή. Στηρίζεται σε ένα απλό, επαναλαμβανόμενο riff που μένει στο μυαλό. Οι στίχοι μιλούν για τον εθισμό, με τρόπο που δείχνει πώς είναι να ζεις μέσα σε αυτόν. Το τραγούδι δεν οδηγεί σε λύση. Η ένταση μένει μέχρι το τέλος, όπως και το συναίσθημα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο “Under the Bridge“, που κρατά σταθερό το ίδιο κλίμα. Η μπάντα δείχνει αυτή την προσέγγιση και σε άλλα κομμάτια. Στα “This Velvet Glove” και “Savior“, για παράδειγμα, δοκιμάζει πιο ήσυχες ιδέες. Ο ήχος είναι απλός, χωρίς ένταση. Το φανκ υπάρχει, αλλά δεν τραβά την προσοχή. Όλα είναι πιο μαζεμένα, χωρίς εντυπωσιασμούς.

Η ενορχήστρωση χωρίς εγωκεντρισμούς και οι στιγμές αντίφασης

Ο Flea, που ήταν πάντα ο πιο εκφραστικός στη μπάντα, έπαιξε το μπάσο με πιο ήρεμο τρόπο. Αντί να το φέρνει μπροστά, όπως συνήθιζε, το χρησιμοποίησε για να δένει τον ήχο. Κρατούσε τις ενορχηστρώσεις ενωμένες χωρίς να τις βαραίνει. Ο Chad Smith, από την άλλη, άφησε στην άκρη τα έντονα περάσματα στα τύμπανα. Έδωσε έμφαση στο ρυθμό και στη σταθερότητα. Η προσοχή του πήγε στο να κρατήσει τη ροή και όχι στο να εντυπωσιάσει.

Το “Californication” δεν κοιτά πίσω. Δεν ακολουθεί τον ήχο του “Mother’s Milk” και δεν φέρνει την ένταση του “Blood Sugar Sex Magik”. Κινείται αλλιώς. Μέσα του υπάρχει μια ήσυχη μελαγχολία. Μοιάζει να παραδέχεται πως η φήμη, η νιότη και οι υπερβολές κάποτε τελειώνουν. Αν παλιότερα οι Red Hot Chili Peppers έπαιζαν στα ξέφρενα πάρτι, τώρα μοιάζουν να συνοδεύουν τη σιωπή που μένει όταν όλοι έχουν φύγει. Όταν το φως χαμηλώνει και ο χώρος αδειάζει. Το άλμπουμ, ωστόσο, περιλαμβάνει και αντιφατικά σημεία. Κομμάτια όπως τα “Get On Top” και “I Like Dirt” κρατούν στοιχεία από το funk-punk στυλ της μπάντας. Η προσέγγιση αυτή λειτουργεί με διαφορετικά αποτελέσματα σε κάθε περίπτωση. Αυτές οι στιγμές θυμίζουν κάτι γνώριμο. Λειτουργούν σαν ηχητικά απομεινάρια από μια εποχή που η μπάντα προσπαθεί σιγά σιγά να αφήσει πίσω της.

Σε εμπορικό επίπεδο, ο δίσκος πέτυχε ξεκάθαρα. Πούλησε πάνω από 15 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Το “Californication” έδωσε ξανά ζωή στην πορεία της μπάντας και τη σύστησε σε νεότερο κοινό. Η αλλαγή αυτή δεν χάθηκε γρήγορα. Κράτησε. Η δυναμική συνεχίστηκε με το “By the Way” το 2002 και με το “Stadium Arcadium” το 2006. Βλέποντάς το εκ των υστέρων, το “Californication” άνοιξε έναν καινούργιο δρόμο για το ποιοι ήταν και πώς ήθελαν να προχωρήσουν.

Η ιστορία της μπάντας είχε πολλές αλλαγές, όμως η πορεία της δείχνει κάτι παράξενα σταθερό. Ο John Frusciante έφυγε το 2009 και γύρισε δέκα χρόνια αργότερα. Παρότι το σχήμα άλλαξε αρκετές φορές, το “Californication” έμεινε βασικό σημείο αναφοράς. Είναι ίσως ο πιο ισορροπημένος δίσκος τους. Κατάφερε να ενώσει προσωπικά βιώματα με νέα δημιουργική κατεύθυνση, χωρίς να χαθεί μέσα στη φήμη του. Και δεν είναι υπερβολή να πούμε πως, είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι, δεν μπορούμε παρά να αποδεχτούμε ότι είναι ένας από τους σημαντικότερους δίσκους της νεότερης μουσικής ιστορίας. Άλλωστε, όσο διαφορετικά κι αν είναι τα μουσικά γούστα του καθενός, οι πιθανότητες να μην ξέρει τον στίχο “How long, how long will I slide? Well, separate my side” είναι πραγματικά ελάχιστες.

Artist: Sober On Tuxedos

Album: Good Intentions

Label: Heaven Music

Release Date: 11/12/2020

Genre: Nu Metal, Metalcore

Artist: Red Hot Chili Peppers

Album: Californication

Label: Warner Bros.

Release Date: 08/06/1999

Genre: Atmospheric Black Metal, Folk Black Metal, Post-Metal

1. Around the World

2. Parallel Universe

3. Scar Tissue

4. Otherside

5. Get on Top

6. Californication

7. Easily

8. Porcelain

9. Emit Remmus

10. I Like Dirt

11. This Velvet Glove

12. Savior

13. Purple Stain

14. Right on Time

15. Road Trippin’

Producer: Rick Rubin

Red Hot Chili Peppers: Anthony Kiedis (Φωνή), John Frusciante (Κιθάρα), Flea (Μπάσο), Chad Smith (Τύμπανα)

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές.Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας.Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version