Close Menu
    What's Hot

    Οι Elephant στο Electricity Sound Studio

    2025-05-14

    Το πανεπιστήμιο ανεβαίνουν στη σκηνή και παίζουν Metallica

    2025-05-14

    Queens of the Stone Age: Yπόγεια εμπειρία με το “Alive in the Catacombs”

    2025-05-14
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Trending
    • Οι Elephant στο Electricity Sound Studio
    • Το πανεπιστήμιο ανεβαίνουν στη σκηνή και παίζουν Metallica
    • Queens of the Stone Age: Yπόγεια εμπειρία με το “Alive in the Catacombs”
    • Μια υπέροχη βραδιά metalcore έρχεται 31 Μαΐου στο An Club!
    • Cube 2: Hypercube | O τρόμος όταν καταρρέει η πραγματικότητα
    • Motörhead: Άγαλμα του Lemmy αποκαλύφθηκε στο Burslem
    • Part of the Theory: «Ό,τι γράφουμε, μας οδηγεί — εμείς απλώς ακολουθούμε»
    • The Ruins of Beverast: «Δεν βλέπω την τέχνη ως αποστολή αυτοβελτίωσης»
    Τετάρτη, 14 Μαΐου
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Ό,τι αξίζει να ακούσεις και να δειςΌ,τι αξίζει να ακούσεις και να δεις
    • ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
      1. Μουσικά Νέα
      2. Cine/TV
      3. Σε άλλα νέα
      4. Όλα

      Οι Elephant στο Electricity Sound Studio

      2025-05-14

      Το πανεπιστήμιο ανεβαίνουν στη σκηνή και παίζουν Metallica

      2025-05-14

      Queens of the Stone Age: Yπόγεια εμπειρία με το “Alive in the Catacombs”

      2025-05-14

      Motörhead: Άγαλμα του Lemmy αποκαλύφθηκε στο Burslem

      2025-05-13

      Together: Η Alison Brie και ο Dave Franco σε ένα εφιαλτικό body horror

      2025-05-09

      Duster: Ο Josh Holloway επιστρέφει σε ρόλο ταχύτητας και εγκλήματος στο νέο crime drama του Max

      2025-05-09

      Το Elden Ring γίνεται ταινία από την A24

      2025-05-09

      Echo Valley: Η Julianne Moore βοηθά τη Sydney Sweeney να καλύψει έναν φόνο στο νέο θριλερ του Apple TV+

      2025-05-09

      TikTok for Artists: Η νέα εποχή της πλατφόρμας και ο εφιάλτης της spotifyοποίησης

      2025-04-11

      Βραδιάζει…Μια Ροκ Σταρ Εξομολογείται του Αντώνη Μποσκοϊτη στο Θέατρο Μικρό Χορν

      2025-02-18

      Πέντε μικρά έργα του Samuel Beckett στο LOXODOX

      2025-02-10

      Χειμωνιάτικο Παραμύθι της Τούλας Ζαχαριουδάκη στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη

      2025-01-15

      Οι Elephant στο Electricity Sound Studio

      2025-05-14

      Το πανεπιστήμιο ανεβαίνουν στη σκηνή και παίζουν Metallica

      2025-05-14

      Queens of the Stone Age: Yπόγεια εμπειρία με το “Alive in the Catacombs”

      2025-05-14

      Motörhead: Άγαλμα του Lemmy αποκαλύφθηκε στο Burslem

      2025-05-13
    • ΜΟΥΣΙΚΗ
      1. Δισκοκριτικές
      2. Συνεντεύξεις
      3. Αφιερώματα & Άρθρα
      4. Όλα

      Stygian Path: The Lorekeeper | Album Review

      9.0 2025-05-12

      Benediction: Ravage of Empires | Album Review

      6.5 2025-05-12

      Marina Satti: POP TOO | Album Review

      7.0 2025-04-27

      Behemoth: The Shit Ov God | Album Review

      7.5 2025-04-25

      Part of the Theory: «Ό,τι γράφουμε, μας οδηγεί — εμείς απλώς ακολουθούμε»

      2025-05-13

      The Ruins of Beverast: «Δεν βλέπω την τέχνη ως αποστολή αυτοβελτίωσης»

      2025-05-12

      Venom Inc: «Η ωμότητα δεν είναι στυλ, είναι θέση»

      2025-05-08

      Kaleida: «Η mainstream pop δεν μας συγκινεί»

      2025-05-02

      Tool: Lateralus | To άλμπουμ που δεν τελειώνει

      2025-05-11

      Iced Earth: Dark Saga | Η σκοτεινή ιστορία του Spawn

      2025-05-11

      Morbid Angel: Altars of Madness | No Order, No Mercy

      2025-05-06

      Iron Maiden: Fear of the Dark | Ένα άλμπουμ ανάμεσα σε δύο εποχές

      2025-05-06

      Οι Elephant στο Electricity Sound Studio

      2025-05-14

      Μια υπέροχη βραδιά metalcore έρχεται 31 Μαΐου στο An Club!

      2025-05-13

      Part of the Theory: «Ό,τι γράφουμε, μας οδηγεί — εμείς απλώς ακολουθούμε»

      2025-05-13

      The Ruins of Beverast: «Δεν βλέπω την τέχνη ως αποστολή αυτοβελτίωσης»

      2025-05-12
    • CINEMA
      1. Κριτικές ταινιών
      2. Αφιερώματα & Άρθρα
      3. Midnight Express
      4. Όλα

      A Working Man | Film Review | Ο Jason Statham σε γνώριμα λημέρια

      6.5 2025-05-10

      Warfare | Film Review | Μια ωμή εμπειρία πολέμου

      9.0 2025-05-10

      Thunderbolts* | Film Review | Υπερήρωες χωρίς λάμψη

      8.0 2025-05-01

      Sinners | Film Review | Ο τρόμος τη βρίσκει με μπλουζ και γκόσπελ

      8.5 2025-04-23

      Cube 2: Hypercube | O τρόμος όταν καταρρέει η πραγματικότητα

      2025-05-13

      Conan the Barbarian: Η Κιμμέρια καρδιά της φαντασίας

      2025-05-10

      Friday the 13th | Ο τρόμος δεν κρυβόταν στη μάσκα, αλλά πίσω από την κάμερα

      2025-05-05

      Star Wars: Πως άλλαξε για πάντα τον κινηματογράφο

      2025-05-02

      The Film Pit x Midnight Express παρουσιάζουν: Ninja Terminator

      2025-03-19

      The Film Pit x Μιdnight Express @ Cinobo Πατησίων present: Miami Connection

      2025-02-20

      Profondo Rosso: Βίαιοι φόνοι στη Ρώμη | Midnight Express

      2025-02-07

      ALIEN | Ένα Ταξίδι Τρόμου, Δράσης και Επανάστασης | Midnight Express

      2025-01-18

      Cube 2: Hypercube | O τρόμος όταν καταρρέει η πραγματικότητα

      2025-05-13

      Conan the Barbarian: Η Κιμμέρια καρδιά της φαντασίας

      2025-05-10

      A Working Man | Film Review | Ο Jason Statham σε γνώριμα λημέρια

      6.5 2025-05-10

      Warfare | Film Review | Μια ωμή εμπειρία πολέμου

      9.0 2025-05-10
    • POP CULTURE
      1. Σειρές
      2. Netflix
      3. Prime Video
      4. Όλα

      Devil May Cry | Season 1 | Δαιμονική δράση, emo αισθητική και nu metal

      7.5 2025-04-19

      Daredevil: Born Again | Season 1 Review | Η στροφή του MCU προς την ωριμότητα

      9.0 2025-04-16

      The Last of Us | Season 2 Premiere Review | Ηρεμία πριν τη θύελλα

      8.5 2025-04-14

      The White Lotus | Season 3 Review | Όμορφη αλλά άτονη

      7.0 2025-04-13

      Adolescence | Series Review | Μια ωμή παρουσίαση της πραγματικότητας

      9.0 2025-03-31

      Squid Game | Season 2 Review | Επιστροφή στην αρένα ή στασιμότητα;

      6.0 2024-12-27

      Kaos | Season 1 Review | Μαύρη κωμωδία & Μυθολογία

      7.5 2024-09-09

      Terminator Zero | Season 1 Review | Νέα πνοή στο franchise

      7.0 2024-09-08

      Fallout | Season 1 | Review

      9.0 2024-04-14

      Monarch: Legacy of Monsters | Season 1 – Episodes 1 & 2 | Review

      6.0 2023-11-18

      Lupin | Season 3 | Review

      6.0 2023-11-13

      Onimusha | Season 1 | Review

      7.5 2023-11-12

      Todd McFarlane’s Spawn: Όταν η καταδίκη έγινε τηλεοπτική αφήγηση

      2025-05-10

      Devil May Cry | Season 1 | Δαιμονική δράση, emo αισθητική και nu metal

      7.5 2025-04-19

      10 anime αν σας άρεσε το Devil May Cry

      2025-04-19

      Ο Μιχαήλ Άγγελος και η ιστορία πίσω από την Καπέλα Σιξτίνα

      2025-04-17
    • EVENTS
      1. Ατζέντα
      2. Ανταποκρίσεις
      3. Όλα

      Μια υπέροχη βραδιά metalcore έρχεται 31 Μαΐου στο An Club!

      2025-05-13

      Death Disco Open Air Festival 2025: Δύο ημέρες γεμάτες σκοτεινή μουσική στην καρδιά της Αθήνας

      2025-05-12

      Machine Head και Fleshgod Apocalypse θα βρεθούν στην ίδια σκηνή

      2025-04-14

      Οι Health επιστρέφουν στην Αθήνα με νέο album!

      2025-03-08

      Φοίβος Δεληβοριάς Trio, 05/05/2025 @ The Queen’s Hall, Edinburgh UK

      2025-05-08

      Dark Tranquillity, Moonspell, Hiraes 27/04/2025 @Gagarin 205

      2025-05-02

      Blackbraid, Dekadent, Eons Aura 29/04/2025 @Κύτταρο

      2025-05-01

      Graveyard 12/04/2025 @Floyd

      2025-04-15

      Μια υπέροχη βραδιά metalcore έρχεται 31 Μαΐου στο An Club!

      2025-05-13

      Death Disco Open Air Festival 2025: Δύο ημέρες γεμάτες σκοτεινή μουσική στην καρδιά της Αθήνας

      2025-05-12

      Φοίβος Δεληβοριάς Trio, 05/05/2025 @ The Queen’s Hall, Edinburgh UK

      2025-05-08

      Dark Tranquillity, Moonspell, Hiraes 27/04/2025 @Gagarin 205

      2025-05-02
    • ΘΕΑΤΡΟ
      1. Ανταποκρίσεις παραστάσεων
      2. Επερχόμενες παραστάσεις
      3. Όλα

      Καπούτ του Άλντο Νικολάι @ Θέατρο Αλκμήνη

      2025-01-20

      Άγουρα Κεράσια του Μανούσου Μανουσάκη @ Θεάτρο Αλκμήνη

      2024-11-05

      Απολυμένη των Αλέξανδρου Λιακόπουλου και Γιωργή Κοντοπόδη, 13/04/2024 @Θεάτρο Αλκμήνη

      2024-05-09

      Θέλω να σου Κρατάω το Χέρι, του Τάσου Ιορδανίδη, 02/10/2022 @Θέατρο Άλφα

      2023-04-21

      Βραδιάζει…Μια Ροκ Σταρ Εξομολογείται του Αντώνη Μποσκοϊτη στο Θέατρο Μικρό Χορν

      2025-02-18

      Χειμωνιάτικο Παραμύθι της Τούλας Ζαχαριουδάκη στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη

      2025-01-15

      To Aνθρώπινο Δυναμικό της Νίκης Δουλγεράκη στο ΠΛΥΦΑ

      2023-04-28

      O Γλάρος του Άντον Τσέχωφ στο Θέατρο Άττις

      2023-04-28

      Βραδιάζει…Μια Ροκ Σταρ Εξομολογείται του Αντώνη Μποσκοϊτη στο Θέατρο Μικρό Χορν

      2025-02-18

      Πέντε μικρά έργα του Samuel Beckett στο LOXODOX

      2025-02-10

      Καπούτ του Άλντο Νικολάι @ Θέατρο Αλκμήνη

      2025-01-20

      Χειμωνιάτικο Παραμύθι της Τούλας Ζαχαριουδάκη στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη

      2025-01-15
    • DEPARTISTS
      1. Απόψεις
      2. Εκ της διευθύνσεως
      3. Όλα

      Η μουσική της ανεκπλήρωτης επιθυμίας

      2025-02-23

      Από τη φιλολογία στη μυθολογία: Πώς ο Tolkien επανακαθόρισε την έννοια της δημιουργίας

      2024-12-10

      Έχει αξία σήμερα ο βωβός κινηματογράφος;

      2024-11-17

      K-pop: Από Κορεάτικη υποκουλτούρα σε παγκόσμιο φαινόμενο

      2024-11-15

      Άλλο ένα κείμενο για το κοινό του Poor Things του Λάνθιμου

      2024-01-19

      Λεξ όρμα τους, ξεχαρβάλωσε τη νόρμα τους

      2022-07-04

      Dark Tranquillity: It’s a Choice between Heaven & Hell (From good to best)

      2025-04-24

      10 anime αν σας άρεσε το Devil May Cry

      2025-04-19

      David Lynch: 10 εφιάλτες με soundtrack

      2025-04-19

      The Cure: Mια ιστορία σε δεκατέσσερα κεφάλαια

      2025-04-19
    Ό,τι αξίζει να ακούσεις και να δειςΌ,τι αξίζει να ακούσεις και να δεις
    Αρχική » Rolling Stones: Paint It Black | Όταν το σκοτάδι βρήκε ρυθμό
    Αφιερώματα & Άρθρα

    Rolling Stones: Paint It Black | Όταν το σκοτάδι βρήκε ρυθμό

    Πώς οι Rolling Stones μετέτρεψαν το “Paint It Black” από αποτυχημένο demo σε έναν σκοτεινό, διαχρονικό ύμνο της ανησυχίας
    Ξιφαράς ΓιώργοςΑπό Ξιφαράς Γιώργος2024-05-02
    Facebook Twitter Copy Link
    Rolling Stones: Paint It Black | Όταν το σκοτάδι βρήκε ρυθμό
    Share
    Facebook Twitter Copy Link

    Όταν οι Rolling Stones μπήκαν στα RCA Studios στις αρχές του 1966, το “Paint It Black” ήταν ακόμη μια ατελής ιδέα. Το τραγούδι δεν είχε κατεύθυνση, απλώς έναν μουσικό σκελετό. Δημιουργικά, το συγκρότημα βρισκόταν σε κρίσιμη καμπή. Μόλις είχαν αρχίσει να αποδεικνύουν την αξία τους ως συνθέτες, με κομμάτια όπως τα “The Last Time” και “Satisfaction”. Όμως η πίεση αυξανόταν. Έπρεπε να δείξουν ότι η επιτυχία τους δεν οφειλόταν στην τύχη.

    Είχαν απομακρυνθεί από τις blues ρίζες τους και έπρεπε πλέον να διαμορφώσουν έναν δικό τους ήχο. Η ειρωνεία του “Satisfaction” απουσίαζε. Το ίδιο και η ένταση του “19th Nervous Breakdown”. Η σιγουριά που χαρακτήριζε τις μεγάλες επιτυχίες τους ως τότε είχε χαθεί. Ο Keith Richards είχε γράψει μια μελαγχολική μελωδία, κατά την περιοδεία στην Αυστραλία. Ο Mick Jagger πρόσθεσε στίχους που έσταζαν σκοτάδι και κενό. Κι όμως, παρά τις καλές προσπάθειες, κάτι δεν λειτουργούσε. Για λίγο σκέφτηκαν να το παρατήσουν.

    Πειραματισμοί στο σκοτάδι

    Τότε συνέβη κάτι απρόσμενο. Το “Paint It Black” άλλαξε μορφή μέσα από μια σειρά απλών στούντιο αποφάσεων. Το ίδιο ίσχυσε για αρκετά τραγούδια από το άλμπουμ “Aftermath”, που εξέφραζαν ένα γενικότερο πνεύμα πειραματισμού. Το “Lady Jane” περιλάμβανε dulcimer και τσέμπαλο, ενώ το “Under My Thumb” έφερε στο προσκήνιο τη μαρίμπα. Οι Rolling Stones φάνηκαν πρόθυμοι να ανατρέψουν τις προσδοκίες, όχι με σχέδιο, αλλά λόγω δημιουργικής αμηχανίας. Δεν υπήρξε κάποια έκλαμψη έμπνευσης ή μεγάλη στρατηγική. Μια σειρά από ασυνήθιστες, σχεδόν τυχαίες επιλογές μεταμόρφωσαν το τραγούδι.

    Ως τα μέσα του 1966, οι Rolling Stones δεν ήταν πια το μπλουζ αντίβαρο στους Beatles. Είχαν αρχίσει να διαμορφώνουν τη δική τους πιο σκοτεινή ταυτότητα. Οι επιτυχίες τους δεν πουλούσαν ελπίδα αλλά απογοήτευση. Ήταν η μπάντα που έλεγε στον κόσμο πως είχε κάθε λόγο να νιώθει θυμό. Όμως η πρόκληση μεγάλωνε. Θα συνέχιζαν να εξελίσσονταν ή θα έπεφταν στην επανάληψη;

    Rolling Stones: Paint it Black | Όταν το σκοτάδι βρήκε ρυθμό

    Το “Paint It Black” δεν έμοιαζε ικανό να τους κρατήσει στο παιχνίδι — τουλάχιστον όχι με τη μορφή που είχε αρχικά. Ξεκίνησε ως ένα απλό κομμάτι με βασικό ρυθμό. «Θα ήταν απλώς αστείο», είπε ο Mick Jagger, χαρακτηρίζοντας τις πρώτες εκδοχές βαρετές. «Απλά άλλο ένα τραγούδι μιας beat μπάντας».

    Καθώς ο χρόνος πίεζε και η ανάγκη για νέο hit μεγάλωνε, ο μπασίστας Bill Wyman αποφάσισε να πειραματιστεί. Σύρθηκε κάτω από ένα Hammond και άρχισε να χτυπά τα πεντάλ με τις γροθιές του. Δημιούργησε έτσι μια δεύτερη γραμμή μπάσου που έδωσε στο κομμάτι χαμηλή ένταση και διαφορετική δυναμική. Αυτή η αυθόρμητη κίνηση οδήγησε το τραγούδι σε άγνωστα μονοπάτια, με έναν παλλόμενο και υπνωτικό ρυθμό. Δεν ανήκε πια στο rock ‘n’ roll, αλλά σε κάτι πιο σκοτεινό.

    Ο Brian Jones και ο ήχος της ανησυχίας

    Enter Brian Jones – ο πολυοργανίστας της μπάντας, που ένιωθε όλο και πιο αποξενωμένος. Η επιρροή του μέσα στους Rolling Stones μειωνόταν, καθώς η συνεργασία των Jagger-Richards είχε αναλάβει τα ηνία. Η χρήση ναρκωτικών είχε επιδεινωθεί, ενώ η αστάθεια στη συμπεριφορά του δημιουργούσε προβλήματα τόσο στις ζωντανές εμφανίσεις όσο και στο στούντιο. Ο Jones, όμως, αναζητούσε νόημα μέσα από τον ήχο. Εστίαζε στους πειραματισμούς, προσπαθώντας να βρει καινούριες κατευθύνσεις. Ήθελε να νιώθει δημιουργικά ενεργός, έστω κι αν είχε απομακρυνθεί από την κιθάρα. Δεν τον ενδιέφεραν πια τα ακόρντα ή τα riff, αλλά οι υφές. Πειραματιζόταν με ό,τι του τραβούσε την προσοχή: dulcimer, μαρίμπες, κότο. Είχε γίνει ο ηχητικός εξερευνητής της μπάντας. Και για το “Paint It Black”, στράφηκε στο σιτάρ.

    Ο Jones ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το σιτάρ όταν άκουσε τον George Harrison να πειραματίζεται με ινδικούς ήχους στο “Norwegian Wood”. Αντί να τον μιμηθεί πρόχειρα, αποφάσισε να το προσεγγίσει πιο σοβαρά. Πήρε ανεπίσημα μαθήματα από τον Harihar Rao, μαθητή του Ravi Shankar. Δεν έγινε δεξιοτέχνης, αλλά κατάλαβε πώς να το χρησιμοποιήσει. Το σιτάρ μπορούσε να προσθέσει ένταση και έναν υπόγειο εξωτισμό. Δεν τον ενδιέφερε η αυθεντικότητα. Ήθελε ο ήχος να προκαλεί ανησυχία.

    Ο απόκοσμος ήχος του σιτάρ έγινε η ραχοκοκαλιά του τραγουδιού. Έπαιζε τη μελωδία των φωνητικών και διαμόρφωσε το εμβληματικό riff της εισαγωγής. Δεν ήταν απλώς διακοσμητικό στοιχείο· έδωσε στο κομμάτι τον βασικό του χαρακτήρα. Έτσι, ο Jones έδωσε μί ανέα οπτική στο πώς μπορεί να ακούγεται ένα ροκ τραγούδι. «Ήταν κάτι περισσότερο από ένα ηχητικό εφέ», δήλωσε ο παραγωγός Andrew Loog Oldham. «Μερικές φορές, ο Brian κρατούσε ενωμένο ολόκληρο το άλμπουμ».

    Με αυτό το παράξενο νέο ηχητικό περιβάλλον, οι στίχοι του Jagger άρχισαν να αποκτούν συνοχή. Αν και φαινομενικά μιλούν για θλίψη και απώλεια, αντανακλούν μια γενικότερη πολιτισμική αμηχανία. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, η κοινωνία βίωνε τη φθορά του μεταπολεμικού ονείρου. Τραγούδια σαν το “Paint It Black” αποτύπωναν το βάρος που γεννούσαν ο πόλεμος και η αποξένωση.  Λίγα χρόνια πριν, οι αναφορές στον θάνατο, στο πένθος και στην ψυχική απάθεια θεωρούνταν υπερβολικές για τη mainstream μουσική. Όμως τώρα, με το σιτάρ να ελίσσεται και τα τύμπανα του Charlie Watts να ηχούν, τα λόγια αποκτούσαν διαφορετική ένταση. Το «I see a red door and I want it painted black» δεν ακουγόταν μελοδραματικό. Έμοιαζε με εμμονή και υποβόσκουσα απειλή.

    Η γραμμή ανάμεσα στη μεταφορά και την ψύχωση γίνεται όλο και πιο θολή όσο το τραγούδι εξελίσσεται. Και αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο. Το “Paint It Black” δεν προτείνει λύση ούτε αποκαλύπτει κάποιο βαθύτερο νόημα. Απλώς βυθίζεται στη δίνη του.

    Ένας ύμνος στη σύγχυση της εποχής

    Το “Paint It Black” κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1966, πρώτα στις ΗΠΑ και έπειτα στο Ηνωμένο Βασίλειο, λίγο μετά το άλμπουμ “Aftermath”. Η χρονική στιγμή δεν ήταν σχεδιασμένη, μα αποδείχθηκε αναπάντεχα ταιριαστή. Η Αμερική βρισκόταν σε πλήρη εμπλοκή στον πόλεμο του Βιετνάμ. Δεν υπήρχε καλοκαίρι αγάπης. Υπήρχε μόνο μια εποχή σύγχυσης και φόβου.

    Το τραγούδι ανέβηκε γρήγορα στην κορυφή των charts και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Πέρα από την εμπορική του επιτυχία, συνδέθηκε βαθιά με τη συλλογική εμπειρία της εποχής. Για τους Αμερικανούς στρατιώτες στο Βιετνάμ, το “Paint It Black” λειτούργησε σαν ψυχικός καθρέφτης. Ο ρυθμός του, γρήγορος και ανήσυχος, και η σκοτεινή του ατμόσφαιρα, απέδιδαν το χάος και την απόγνωση του πολέμου πιο εύστοχα από πολλά τραγούδια διαμαρτυρίας. Έμοιαζε με ήχο παραφροσύνης. Έφερνε στο νου την απειλή. Θύμιζε το σπίτι, αν το σπίτι είχε γίνει μια κόλαση από την οποία δεν υπήρχε διαφυγή.

    Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, το τραγούδι είχε ήδη μετατραπεί σε κινηματογραφική συντομογραφία για την ψυχική κατάρρευση. Η παρουσία του σε ταινίες όπως το “Full Metal Jacket” και σε σειρές όπως το “Tour of Duty” ενίσχυσε τη σύνδεσή του με το ψυχολογικό τραύμα του πολέμου. Αυτή η νέα χρήση επηρέασε σταδιακά την εικόνα του τραγουδιού στο κοινό. Από προσωπική έκφραση πένθους, μετατράπηκε σε σύμβολο του κόστους της βίας. Έτσι, το “Paint It Black” απέκτησε περισσότερα επίπεδα νοήματος απ’ όσα ίσως φαντάζονταν οι δημιουργοί του μέσα στο χαοτικό στούντιο της RCA το 1966. Ο Stanley Kubrick το επέλεξε για να κλείσει το “Full Metal Jacket”. Το “Tour of Duty” το χρησιμοποίησε ως κεντρικό του θέμα. Κανείς από τους δύο δεν άλλαξε το περιεχόμενό του, αλλά και οι δύο ανέδειξαν τη δύναμη που ήδη περιείχε.

    Ο τίτλος του τραγουδιού προκάλεσε και αυτός σύγχυση. Η Decca Records τον τύπωσε κατά λάθος ως “Paint It, Black”, προσθέτοντας ένα άσκοπο κόμμα που οδήγησε σε παρερμηνείες. Ορισμένοι θεώρησαν πως υπήρχε ρατσιστικό υπονοούμενο. Η μπάντα αρνήθηκε κατηγορηματικά κάτι τέτοιο. «Σημαίνει αυτό που λέει», δήλωσε ο Jagger με σαφήνεια. «Απλώς μιλά για την ανάγκη να γίνει ο κόσμος μαύρος». Πέρα από τις διαμάχες για την ερμηνεία, το τραγούδι έχει ξεπεράσει εδώ και καιρό τους δημιουργούς του. Ακόμα και ο Richards έχει παραδεχτεί πως αισθάνεται αποστασιοποιημένος από τις ρίζες του: «Μερικές φορές νιώθεις ότι δεν το έγραψες εσύ. Είναι κάπως έξω από το ρεύμα. Από πού προήλθε, δεν ξέρω».

    Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το πόσο καθοριστική έγινε η συμβολή μελών που συνήθως έμεναν στο περιθώριο. Τα πεντάλ του οργάνου του Wyman, το σιτάρ του Jones, τα tribal drum fills του Watts. Σε μια μπάντα που οριζόταν κυρίως από τη συνεργασία Jagger–Richards, το “Paint It Black” αποτελεί σπάνιο παράδειγμα συλλογικής δημιουργίας. Εδώ, τα πειράματα στο στούντιο εκφράστηκαν πιο δυνατά από τους ίδιους τους στίχους.

    Η διαχρονικότητα της έντασης

    Παρά — ή ίσως εξαιτίας — της αμφισημίας του, το “Paint It Black” παραμένει ένα από τα πιο διαχρονικά τραγούδια των Rolling Stones. Κομμάτια όπως τα “Sympathy for the Devil” και “Gimme Shelter” έχουν επίσης πολιτισμικό βάρος. Ωστόσο, το “Paint It Black” ξεχωρίζει για τον ηχητικό πειραματισμό, τη λυρική μελαγχολία και την αυθόρμητη εφευρετικότητα. Η δύναμή του δεν προέρχεται από κάποιο οργανωμένο όραμα, αλλά από ένταση, αποσπασματική έμπνευση και ακατέργαστο συγχρονισμό.Επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι έχει διασκευαστεί αμέτρητες φορές, από πανκ συγκροτήματα έως συμφωνικές ορχήστρες, και συνεχίζει να στοιχειώνει την ποπ κουλτούρα.

    Για ένα συγκρότημα που παρουσιαζόταν ως προκλητικό, cool και ελαφρώς απειλητικό, αυτό ήταν το τραγούδι που τους ταίριαξε απόλυτα. Δεν ήταν όμορφο, ούτε καλογυαλισμένο, και σίγουρα όχι ασφαλές. Έμοιαζε με εκπομπή κάποιου που βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού, χωρίς να μπορεί να το περιγράψει. Το “Paint It Black” έμοιαζε – και εξακολουθεί – με ρωγμή στην επιφάνεια. Ίσως και για αυτό να λειτουργεί ακόμη. Δεν προσπαθεί να εξευγενίσει τον πόνο ή να δώσει βάθος στη θλίψη. Τα αφήνει να εκφραστούν με τον μόνο τρόπο που ξέρουν: δυνατά, αλλόκοτα και χωρίς απαντήσεις.

    Τελικά, η ιστορία πίσω από το “Paint It Black” είναι απλή. Ένα μισοτελειωμένο κομμάτι, μια μπάντα στα όρια της, ένα σιτάρ παρατημένο σε μια γωνία και μερικοί μουσικοί που αρνούνται να τα παρατήσουν. Και τελικά ίσως έτσι ξεκινούν οι ανατροπές. Όχι με σαφές σχέδιο, αλλά με χάος.

    Info ⓘ

    Artist: Sober On Tuxedos

    Album: Good Intentions

    Label: Heaven Music

    Release Date: 11/12/2020

    Genre: Nu Metal, Metalcore

    Info

    Artist: Rolling Stones

    Album: Paint It Black

    Label: Decca Records

    Release Date: 07/05/2024

    Genre: Blues Rock, Hard Rock

    Personnel

    Producer: Andrew Loog Oldham

    Rolling Stones: Mick Jagger (Φωνή), Keith Richards (Κιθάρα), Bill Wyman (Μπάσο), Charlie Watts (Τύμπανα), Brian Jones (Κιθάραμ σιτάρ)

    Follow Rolling Stones

    Rolling Stones (OW) | Facebook | Instagram | X/Twitter | YouTube | Spotify

    Rolling Stones
    Follow on Google News Follow on Facebook Follow on Instagram Follow on X (Twitter) Follow on Threads Follow on Spotify
    Share. Facebook Twitter Copy Link
    ΠροηγούμενοPerkele, The Beggar Belief, 26/04/2024 @ Κύτταρο
    Επόμενο Nemedian Chronicles: The Savage Sword | Album Review

    ΣΧΕΤΙΚΑ ME AYTO

    Η ιστορία πίσω από θρυλικά logos μπαντών

    2024-11-17

    Οι Rolling Stones ανακοίνωσαν τον τίτλο του νέου τους άλμπουμ, Hackney Diamonds

    2023-09-05
    Our Picks

    Ήξερες ότι είναι διασκευές; Pt. IV (Quiet Riot, Nazareth)

    2023-12-29
    7.5

    Cradle of Filth: Screaming of the Valkyries | Album Review

    2025-03-24

    Rammstein: Άνοιξε η γενική προπώληση για την Αθήνα!

    2023-11-09
    7.0

    September 5 | Film Review | Αληθινό και έντονο

    2025-03-12
    Stay In Touch
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Threads
    • Spotify
    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ
    Μουσικά Νέα

    Οι Elephant στο Electricity Sound Studio

    Από DEPART Staff2025-05-14

    Οι Elephant επιστρέφουν με ένα 20λεπτο live session στο Electricity Sound Studio, λίγο μετά το νέο τους EP “Generation of Identity Crisis”

    Το πανεπιστήμιο ανεβαίνουν στη σκηνή και παίζουν Metallica

    2025-05-14

    Queens of the Stone Age: Yπόγεια εμπειρία με το “Alive in the Catacombs”

    2025-05-14

    Μια υπέροχη βραδιά metalcore έρχεται 31 Μαΐου στο An Club!

    2025-05-13
    About Us
    About Us

    Το απόλυτο spot για μουσική, κινηματογράφο και σειρές, με έμφαση στην εναλλακτική σκηνή. Εξερευνούμε κάθε γωνιά του underground, αναδεικνύοντας δημιουργίες που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα.

    Email Us: [email protected]

    Our Picks

    Eurovision 2024: Ωραίο και αυτό το δυστοπικό simulation

    2024-05-11

    Release Athens 2023: Οι Insomnium σάρωσαν την Πλατεία Νερού με επική εμφάνιση!

    2023-06-07

    Νεκρή η γνωστή ηθοποιός Michelle Trachtenberg

    2025-02-26
    Facebook X (Twitter) Instagram Spotify Threads
    • ΜΟΥΣΙΚΗ
    • CINEMA
    • POP CULTURE
    • DEPARTISTS
    ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ | ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ

    © 2025 DEPART

    Πληκτρολόγησε παραπάνω και πάτα Enter για αναζήτηση. Πάτα Esc για ακύρωση.