Υπάρχουν πολλές ταινίες κινουμένων σχεδίων που, πριν ακόμη τις παρακολουθήσεις, γνωρίζεις σχεδόν με βεβαιότητα πως αποτελούν αριστουργήματα. “The Land Before Time”, “Lion King”, “Toy Story”, “Shrek”, “Nemo” και άλλες παρόμοιες ανήκουν αναμφίβολα σε αυτή την κατηγορία, αλλά δεν αποτελούν το αντικείμενο της σημερινής συζήτησης.

Σήμερα στρέφουμε το βλέμμα σε εκείνα τα κρυμμένα διαμάντια που δεν έχουν λάβει ποτέ τη θέση που τους αξίζει στην ιστορία του animation. Σε εκείνες τις ταινίες που σε κάνουν να αναρωτιέσαι: «Ρε, πώς δεν έχω δει αυτό το έπος;». Κακό marketing; Λανθασμένο timing; Ή μήπως απλώς έργα που βρήκαν κοινό μόνο σε λίγους; Η απάντηση παραμένει ασαφής. Καλώς ήρθατε, λοιπόν, σε 5+1 από τις προσωπικά αγαπημένες μου underrated animation movies, και, φυσικά, κρατάω υλικό για sequel.

1

The Secret of NIMH

Από πού να ξεκινήσω; Από το σχέδιο; Το σκοτάδι; Την ατμόσφαιρα; Τα επικά backgrounds; Τους ξεχωριστούς χαρακτήρες; Μιλάμε για ένα αριστούργημα.

Η ιστορία εξελίσσεται σε μια εποχή όπου επιστήμη και μαγεία συνυπάρχουν. Οι χαρακτήρες είναι όλοι ένας και ένας, με πρωταγωνίστρια τη χήρα ποντικό Mrs. Brisby. Εκείνη και τα τρία της παιδιά πρέπει να φύγουν άμεσα από το αγρόκτημα όπου κατοικούν, όμως η αρρώστια του μικρού Timmy τον καθιστά ανίκανο να μετακινηθεί. Τότε η Mrs. Brisby αναλαμβάνει δράση και εμείς γινόμαστε θεατές μιας πραγματικά επικής περιπέτειας.

The Secret of NIMH, Τα καλύτερα underrated animation που δεν είδες ποτέ

Γιατί δεν έγινε τόσο γνωστή; Δεν είναι και τόσο παιδική. Το σκοτάδι, το δράμα, τα στιγμιαία θριλερικά ξεσπάσματα, καθώς και το κακό – έως ανύπαρκτο – marketing εν έτει 1982 (την ίδια χρονιά με τον “E.T.”, να θυμίσω) συνέβαλαν σημαντικά στο να μη διαδοθεί όσο άξιζε. Πρόκειται για ένα ΑΠΟΛΥΤΟ MUST WATCH. Ίσως το πιο underrated animation ever (σύμφωνα με την αποψάρα μου, πάντα).

2

All Dogs Go to Heaven

Έχουμε 1989 και ο Donald Virgil Bluth (“The Secret of NIMH”, και μέλος της ομάδας του “Anastasia”) βάζει το χεράκι του σε μια ακόμη ταινιάρα. Ο τύπος είναι ξεκάθαρα επιπέδου Disney, ακόμη και αφότου αποχώρησε από τις τάξεις της. Το marketing όμως είναι marketing, και αυτό εμείς δεν το έχουμε και πολύ.

1989, λοιπόν. Ο γερμανικός ποιμενικός Charlie σκοτώνεται από τον φίλο και συνεργάτη του στο έγκλημα, τον Carface (ΟΝΟΜΑΤΑΡΑ). Αν και τρομακτικό λαμόγιο, ο Charlie πάει στον παράδεισο γιατί “all dogs go to heaven“. Αλλά, επειδή όπως είπαμε δεν είναι και ο καλύτερος χαρακτήρας, κλέβει το ρολόι του χρόνου του και επιστρέφει στη ζωή με μοναδικό σκοπό να εκδικηθεί τον Carface. Πρώτος στόχος του Charlie είναι να αρπάξει από τον Carface (ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΟΧΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ) τη μονάκριβη του Anna-Maria, το ορφανό κοριτσάκι που έχει το χάρισμα να μιλάει με τα ζώα.

Το background, η ατμόσφαιρα και το σχέδιο είναι φανταστικά. Οι χαρακτήρες καλογραμμένοι και ιδιαίτεροι. Η ταινία σε κερδίζει με τον ίδιο τρόπο που το κάνει και το “NIMH”. Το σενάριο είναι απίστευτο. Γιατί δεν πήγε; Αααχ, αυτό το marketing… Για καλή τύχη του φίλου Donald, πάντως, τα πήγε εξαιρετικά σε κυκλοφορία VHS.

3

Anastasia

Το 1997 κυκλοφορεί η “Anastasia“, μια ταινία/musical που ΔΕΝ είναι της Disney, είναι της FOX. Ο Ρασπούτιν κάνει ντου στους Ρομανώφ, το «Αναστασάκι» χάνεται, η γιαγιά του μετά από χρόνια το αναζητά έναντι αμοιβής, δύο τυπάδες ψάχνουν σωσία της για να παντελονιάσουν τα φράγκα, βρίσκουν την πραγματική Αναστασία, η οποία δε θυμάται Χριστό, και τη βάζουν να υποδυθεί τον… εαυτό της, χωρίς να γνωρίζουν πως είναι το αυθεντικό Αναστασάκι. Το έργο έχει ΜΟΥΣΙΚΑΡΑ (πάτα YouTube: “Once Upon a December”, σε παρακαλώ), πολύ καλό σχέδιο, καλοφτιαγμένους χαρακτήρες, έναν υπέροχο Ρασπούτιν (με τη φωνή του Christopher Lloyd) και μια ακόμη πιο τέλεια albino bat για κατοικίδιο.

Γιατί δεν έπιασε τόσο; Έπιασε αρκετά, No28 στο worldwide box office, με δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ, αλλά όχι σε βαθμό που να πείσει τη FOX να συνεχίσει με τέτοιου τύπου animation. Απορώ πώς ένα must-watch animated musical έχει ξεχαστεί τόσο πολύ.

4

The Brave Little Toaster

Το 1987 η Disney μας παρουσιάζει τη θαρραλέα τοστιέρα. Μία φρυγανιέρα, μία κουβέρτα, ένα λαμπατέρ, ένα τρανζιστοράκι και μία σκούπα αποφασίζουν να φύγουν από το μικρό γραφικό σπίτι στον λόφο, όπου τα έχει φάει η σκόνη, με σκοπό να βρουν το μικρό τους αφεντικό, το οποίο έχει γίνει πια κοτζάμ μαντράχαλος και ζει πλέον στη μεγαλούπολη

Το σχέδιο είναι μεν νεωτεριστικό, αλλά δείχνει αρκετά πρόχειρο. Την ίδια στιγμή, η ατμόσφαιρα, τα χρώματα, τα backgrounds, η μουσική και οι χαρακτήρες ξεχειλίζουν από κατάθλιψη. Τα περισσότερα άψυχα αντικείμενα έχουν αγριόφατσα, ενώ οι κακοί σπέρνουν πραγματικά, μιλάμε για στιγμές τρόμου, όχι αστεία (ειδικά η σκηνή με τον Clown). Το έργο είναι τρομερό. Νιώθεις την εγκατάλειψη, τη μιζέρια και το άγχος των πρωταγωνιστών σε όλο σου το πετσί. Γιατί δεν; Ε, ρε φίλε, δεν ήταν, ούτε είναι, για παιδιά. Άσε που φάνταζε προχειράτζα για Disney. Κατ’ εμέ, πολύ μπροστά από την εποχή της.

5

FernGully: The Last Rainforest

Φοβερό cast (Tim Curry, Robin Williams, Christian Slater κ.ά.). Σύγχρονο για την εποχή, σχέδιο με έντονο χρώμα, φοβερά σκηνικά, πολύ τραγούδι και καλογραμμένοι χαρακτήρες. Μία τρομερή προσπάθεια κάποιου να πάει κόντρα στη Disney, στο μακρινό 1992.

Η θεματολογία; Αριστούργημα. Το 1992 μιλάμε για τη μόλυνση του περιβάλλοντος μέσα από ξωτικά του δάσους που καβαλάνε σκαραβαίους, δέντρα της ζωής και μία νυχτερίδα που έχει “On/Off” διακόπτη στο κεφάλι της. Η φάση είναι «ήρθαν οι άνθρωποι να μας αλλοιώσουν τον πολιτισμό στο παρθένο δάσος, αλλά εμείς τα ξωτικά θα τους δείξουμε πόσο λάθος έκαναν». Το όλο πατιρντί ξεκινάει όταν εμείς (οι άνθρωποι) κόβουμε το δέντρο μέσα στο οποίο είχε φυλακιστεί ο Hexxus, το κακό πνεύμα που αποξένωσε τον άνθρωπο από τη μητέρα φύση, την οποία μισούσε (σικ).

Δεν πήγε καλά. Δεν έχει “γιατί”. Δεν πήγε. Κόστισε πολλά, έβγαλε πολύ κάτω από τα αναμενόμενα και κρίθηκε αυστηρά λόγω cast. Παρ’ όλα αυτά, επιμένω ότι είναι ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ για να δει ένα παιδί. Δεν μας ενδιαφέρουν τα κόστη και τα βραβεία όταν θέλουμε να δει κάτι ένα παιδί, το μήνυμα μας ενδιαφέρει, και αυτή η Αυστραλοαμερικανιά έχει ένα σπουδαίο μήνυμα να του μεταφέρει.

6

Οι δώδεκα Άθλοι του Αστερίξ

(ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΕΠΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΗ)

Στο +1 της αγωνιστικής βλέπουμε τον Αστερίξ να “αντιγράφει” τον Ηρακλή. Η ταινία αυτή δεν βρίσκεται εδώ για το σχέδιο, την ατμόσφαιρα, τα σκηνικά ή το σενάριό της. Βρίσκεται εδώ γιατί πρόκειται για την καλύτερη ελληνική μεταγλώττιση που έχει υπάρξει ποτέ.

Σπύρος Μπιμπίλας, Τάσος Κωστής, Χρυσούλα Διαβάτη κ.ά. δίνουν ρεσιτάλ για το πώς γίνεται μια μεταγλώττιση γεμάτη μεράκι. Οι άνθρωποι ΠΑΙΖΟΥΝ στο animation κανονικότατα. «Μα πού είναι αυτός ο μάγειρας; Μου άνοιξε την όρεξη με τα ορεκτικά και με άφησε μπουκάλα», «δεκαπέντε σύνολο», «πιστοποιητικό άλφα 38», «Βροῦτε, σταμάτα να παίζεις με αυτό το μαχαίρι, θα τραυματίσεις κανέναν στο τέλος» είναι ελάχιστες από τις εκατοντάδες απίθανες ατάκες που ακούγονται.

Το εννοώ… μιλάμε για ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ. Δεν έχω να πω κάτι για το έπος. Ο οίκος της τρελής; Ο μάγειρας; Τα φαντάσματα; Το θηρίο; Το γέλιο είναι ατελείωτο. Το έχω δει τουλάχιστον 50 φορές. 51, γιατί όσο γράφονται αυτές οι λέξεις, παίζει από πίσω. Γιατί δεν έπιασε; Έβγαλαν νέα, ξενέρωτη μεταγλώττιση. Όχι απλό must watch – δες το ΤΩΡΑ.

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές. Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας. Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version