Η δεκαετία του ’90 για την ελληνική πραγματικότητα είναι ένα σημείο καμπής για το πώς η pop κουλτούρα αρχίζει να αφομοιώνεται ευρύτερα και σταδιακά να αλλάζει πρόσωπο. Οι αλυσίδες ταχυφαγείων πληθαίνουν, τα εμπορικά κέντρα αυξάνονται, η μουσική αλλάζει αλλά το αθηναϊκό σκηνικό διατηρεί τη μελαγχολική γκριζάδα του. Όσοι πέρασαν την εφηβεία και την έναρξη της ενηλικίωσης σε εκείνα τα χρόνια τη θυμούνται με νοσταλγία, οι άλλοι, σαν τους νοσταλγούς του Woodstock, ρομαντικοποιούν όσα δεν έζησαν.
Σε μια τέτοια πραγματικότητα και με το βλέμμα στραμμένο στην επέλαση της ηλεκτρονικής μουσικής ο Κωνσταντίνος Βήτα, ο Μιχάλης Δέλτα και ο Αντώνης Πι συνέρχονται σε μουσικό σώμα για να πειραματιστούν με τις δυνατότητες που η συγκεκριμένη δίοδος τους παρέχει. Δημιουργούν τους Bobby Blast και, επηρεασμένοι από το ανερχόμενο ρεύμα, εξερευνούν το acid ηχοτοπίο. Στίχοι όμως δεν υπάρχουν για να πλαισιώσουν τους ήχους τους.
Οι Στέρεο Νόβα δεν γνώριζαν ότι έμελλε να γίνουν το βαρύτερο χαρτί της ελληνικής σκηνής της εποχής
Κάποια στιγμή ο Κωνσταντίνος Βήτα φέρνει στο τραπέζι κάποιες λέξεις που έγραψε και αποφασίζουν να αλλάξουν πρόσωπο. Από Bobby Blast μεταμορφώνονται στο σχήμα το οποίο θα ενσαρκώσει το ηχητικό αντίστοιχο του να κοιτάς την πόλη από το παράθυρο του λεωφορείου και του ηλεκτρικού. Οι Στέρεο Νόβα, χωρίς να το γνωρίζουν ακόμα, θα γίνουν το βαρύτερο χαρτί της ελληνικής σκηνής για τη δεκαετία που διανύουν.
Η οριστική εδραίωση θα έρθει τον επόμενο χρόνο με το δίσκο που πολλοί μέχρι και σήμερα, συμπεριλαμβανομένου και εμού, θεωρούν ως το αριστούργημά τους. Η Ντισκολάτα είναι το album που μετατρέπει τους Στέρεο Νόβα από μια αξιοπρόσεκτη μπάντα σε ένα σχήμα το οποίο θα μείνει στο χρόνο. Από την αρχή του instrumental Νέα Ζωή 705 και την ακρόαση της φωνής του Κωνσταντίνου Βήτα να προφέρει «Μερικές φορές τις νύχτες περνάς σε κλειστά κλαμπ της συμφοράς» στο Παζλ Στον Αέρα, τίποτα δε θα ήταν ξανά το ίδιο.
Η μονοτονία της πόλης και η εμμονή με τον καταναλωτισμό θα αποδομηθεί με πρωτάκουστο τρόπο και το MTV θα τους τιμήσει με το να προβάλλει το βίντεοκλιπ για το Μικρό Αγόρι. Το απαύγασμα θλίψης που ακούει στο όνομα Το Ταξίδι της Φάλαινας, 30 χρόνια μετά την κυκλοφορία του εξακολουθεί να κάνει τον κόσμο να θέλει να κάνει έρωτα στο αστεροσκοπείο. Δίσκος-βίωμα, με όλη τη σημασία της λέξης.
Το απαύγασμα θλίψης που ακούει στο όνομα Το Ταξίδι της Φάλαινας, 30 χρόνια μετά την κυκλοφορία του εξακολουθεί να κάνει τον κόσμο να θέλει να κάνει έρωτα στο αστεροσκοπείο
Όταν ατενίζεις από το παράθυρο ενός αμαξιού τη νύχτα στην πόλη, το μόνο που παρατηρείς είναι θολά αποσπάσματα της καθημερινότητας τα οποία, αν συντεθούν, μοιάζουν με ένα σχεδόν ντανταϊστικό στιχουργικά ποίημα. Και κάθε φορά που ο Ασύρματος Κόσμος του 1994 ξεκινά να παίζει, αυτές οι εικόνες ζωντανεύουν. Ένας δίσκος που εξακολουθεί στο δρόμο των προηγούμενων κυκλοφοριών αλλά ακούγεται ταυτόχρονα πιο κοντινός στην αφηρημένη spoken word ποίηση.
Σκέψεις που απλώνονται και παίρνουν μορφή, βιομηχανικοί ήχοι, sampleαρισμένες φωνητικές λούπες. Τα πάντα αλλάζουν, αλλά οι Στέρεο Νόβα εξακολουθούν να τα παρατηρούν. Το videoclip για το 3000 Μέρες ακόμα και σήμερα παραμένει ένα σπουδαίο καλλιτεχνικό επίτευγμα ενώ το Δεν Αλλάζω Τα Ηχεία Μου αποτελεί μια ευθεία δήλωση από πλευράς των δημιουργών.
Το Τέλσον από την άλλη είναι ένας δίσκος ογκώδης, ένα magnum opus δύο ωρών το οποίο ακόμα και σήμερα φαντάζει σχεδόν δύσκολο στην ακρόασή του. Ανάλογα με το ποιόν θα ρωτήσει κανείς, πρόκειται είτε για ένα αποτυχημένο πείραμα που θα λειτουργούσε καλύτερα αν υπήρχε κάποια φειδώ είτε για ένα σπουδαίο, γενναίο καλλιτεχνικό εγχείρημα από το οποίο δεν πρέπει να λείψει ούτε λεπτό. Στις δύο ώρες του, όμως, υπάρχει υλικό το οποίο συγκλονίζει και σημεία όπως το ομώνυμο, το Μπλε Δωμάτιο, το Σώμα και το Ατάρι. Μετά την ολοκλήρωση του δίσκου ο Αντώνης Πι αποχωρεί από τους Στέρεο Νόβα, οι οποίοι συνεχίζουν ως δίδυμο.
Το videoclip για το 3000 Μέρες των Στέρεο Νόβα ακόμα και σήμερα παραμένει ένα σπουδαίο καλλιτεχνικό επίτευγμα
Πριν τη διάλυσή τους το 1998 θα κυκλοφορήσουν δύο δίσκους. Το πλέον δυσεύρετο σε φυσική μορφή Βιταμίνα Τεκ και μια συνεργασία με τον Σταμάτη Κραουνάκη με το όνομα Ωφέλιμο Φορτίο. Το Βιταμίνα Τεκ πειραματίζεται ακόμα και με breakbeat ρυθμούς ενώ έχει στο tracklisting του ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του σχήματος, το Ταξίδι Στη Γη. Στο Ωφέλιμο Φορτίο βρίσκουμε συνδυασμό των ηλεκτρονικών στοιχείων με παραδοσιακή μουσική και δημιουργεί μια ευπρόσδεκτη ambient αίσθηση, κατάλληλη για προσωρινό κύκνειο άσμα. Και μετά παύση.
Μια one-off επανένωση του σχήματος γίνεται για να γιορταστεί η Τρίτη επέτειος κυκλοφορίας της Lifo σε ένα πάρτυ στις 5 Δεκέμβρη του 2008. Αν και το σετ τους διαρκεί μόλις 50 λεπτά, ο κόσμος το αγκαλιάζει και το καθιστά μια σημαντική ημερομηνία για την μπάντα και φανερώνει την επιθυμία να τους ξαναζήσει επί σκηνής. Η στιγμή αυτή, όμως, θα ερχόταν 10 χρόνια αργότερα.
Και τελικά, εν μέσω καύσωνα, οι Στέρεο Νόβα θα σταθούν ως ένα διάλειμμα πνευματικής δροσιάς. Ήμασταν ίδιοι, κι όμως δεν έχουν αλλάξει
Το 2018 οι Στέρεο Νόβα επανενώνονται ως δίδυμο και κυκλοφορούν το δίσκο Ουρανός. Ένα δίσκο βουτηγμένο στη νοσταλγία και τις αναμνήσεις μιας άλλης εποχής η οποία μπορεί να φαντάζει ως αιώνες πριν αλλά στην πραγματικότητα δεν έφυγε ποτέ. Και με κομμάτια όπως το Βίντεο Κλαμπ, την Ασύμμετρη Διάταξη και τη Θηβών δείχνουν πως και οι ίδιοι θυμούνται τι είναι αυτό που τους έκανε τόσο μαγικούς. Η δε εμφάνισή τους στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος την ίδια χρονιά γίνεται πεδίο χορού και απανωτών συγκινήσεων.
Οι Στέρεο Νόβα στις αρχές του έτους επανασυνδέθηκαν για μια εμφάνιση που θα αποτελούσε το σημείο εκκίνησης του Eleusis 2023. Όσοι δεν κατάφεραν να παρευρεθούν έμειναν να αναρωτιούνται αν άραγε θα υπάρξει η ευκαιρία να δουν το δίδυμο που όρισε την εναλλακτική ελληνική σκηνή των 90s και γνωστοποίησε μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης που μεγάλο μέρος του κοινού έως τότε αγνοούσε. Και τελικά, εν μέσω καύσωνα, οι Στέρεο Νόβα θα σταθούν ως ένα διάλειμμα πνευματικής δροσιάς. Ήμασταν ίδιοι, κι όμως δεν έχουν αλλάξει.