Αν θυμάσαι εκείνα τα Sony Discman που στρίμωχνες με το ζόρι στην τσέπη του μπουφάν, τότε καταλαβαίνεις το σκηνικό. Εκεί μέσα άκουσα πρώτη φορά το “Seasons in the Abyss”. Πατάω play, και το “War Ensemble” ξεκινάει με εκείνο το μακελειό που μόνο οι Slayer μπορούσαν να στήσουν. Τα τύμπανα, οι κιθάρες, η φωνή του Tom Araya, όλα ακούγονταν σαν στρατός που προελαύνει απρόσκλητος στο κεφάλι σου. Δεν υπήρχε τίποτα ευγενές εκεί μέσα, μόνο οργή και μια αίσθηση ότι αυτό που παίζει δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα σε κανέναν.
Λίγο αργότερα έμαθα ότι πίσω από εκείνη την ηχητική καταιγίδα βρισκόταν, πάλι, ο Rick Rubin. Το “Seasons in the Abyss” ήταν το σημείο όπου οι Salyer έδεσαν την ακατέργαστη βία του “Reign in Blood” με το σκοτάδι του “South of Heaven”. Ήταν και το τελευταίο άλμπουμ με τον Dave Lombardo στα τύμπανα, πριν επιστρέψει χρόνια μετά, κλείνοντας έτσι την πιο ισχυρή τριλογία που άφησε η μπάντα στο thrash metal.
Στα τέλη των ’80s, το όνομα Slayer έπαιζε παντού, σε μπλούζες, κασετόφωνα και κουβέντες ανάμεσα σε metalheads που έψαχναν κάτι πιο ακραίο. Με τα “Reign in Blood” και “South of Heaven” είχαν ήδη χαράξει τον δικό τους δρόμο, συνδυάζοντας ταχύτητα, σκοτάδι και θεματολογία που κανείς άλλος δεν άγγιζε. Οι Tom Araya, Kerry King, Jeff Hanneman και Dave Lombardo ήθελαν να πάνε αυτόν τον ήχο ένα βήμα παραπέρα, να τον σφίξουν, να τον εξελίξουν χωρίς να χάσει τη δύναμή του. Έτσι γεννήθηκε το “Seasons in the Abyss”, ένας δίσκος που ένωσε τη βία και την ενέργεια των προηγούμενων άλμπουμ με μια πιο ώριμη ακρίβεια.
Η ηχογράφηση κράτησε αρκετούς μήνες μέσα στο 1990 και έγινε σε διάφορα στούντιο του Λος Άντζελες, όπως τα Hit City West και Record Plant. Οι Slayer δούλεψαν στενά με τον Rick Rubin, που είχε ήδη αναλάβει τα δύο προηγούμενα άλμπουμ τους, και με τον ηχολήπτη Andy Wallace. Η συνεργασία με τον Wallace έδωσε στο άλμπουμ έναν πιο προσεγμένο ήχο, διατηρώντας παράλληλα την αγριάδα που χαρακτήριζε τη μπάντα, αφήνοντας κάθε λεπτομέρεια της μουσικής να αναδειχθεί.
Ο στόχος τους ήταν να κρατήσουν την ενέργεια που είχαν στις ζωντανές εμφανίσεις τους, ενώ ταυτόχρονα ήθελαν να ανοίξουν τον ήχο τους με πιο mid-tempo και μελωδικά περάσματα. Όπως είπε ο Kerry King, «Θέλαμε να αποτυπώσουμε την ένταση των live μας, δοκιμάζοντας όμως και νέα μουσικά μονοπάτια». Στιχουργικά, το άλμπουμ βουτά σε πιο σκοτεινά και ρεαλιστικά θέματα, αγγίζοντας τον πόλεμο, τους κατά συρροή δολοφόνους και την κοινωνική σήψη. Παράδειγμα αυτού αποτελούν τα “War Ensemble” και “Dead Skin Mask” που δείχνουν καθαρά αυτή τη στροφή. Όπως είχε πει κάποτε ο Jeff Hanneman, «το “Seasons of Heaven” είναι απλώς μια συνέχεια του “South of Heaven”. Ήμασταν ακόμα στο ίδιο mindset, μόνο που αυτή τη φορά τα θέματα ήταν πιο ρεαλιστικά και πιο κοντά σε όσα συμβαίνουν γύρω μας».
Αυτό το πνεύμα πέρασε και στον τρόπο που δούλευαν στο στούντιο. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές είναι αυτή πίσω από τα φωνητικά του “Temptation”. Ο Tom Araya τα ηχογράφησε δύο φορές, μία όπως ο ίδιος ένιωθε το τραγούδι και μία σύμφωνα με τις ιδέες του Kerry King. Όταν οι δύο εκδοχές παίχτηκαν κατά λάθος ταυτόχρονα, το αποτέλεσμα ακούστηκε αλλόκοτα ελκυστικό και η μπάντα αποφάσισε να το κρατήσει έτσι. Επίσης άρχισαν να παίζουν πιο ελεύθερα με τον ρυθμό και την ένταση, χωρίς να χάνουν την ταυτότητά τους. Το “War Ensemble” κρατά την ταχύτητα που τους καθιέρωσε, ενώ το “Skeletons of Society” και το ομώνυμο κομμάτι μας πάνε σε πιο αργά περάσματα, χτίζοντας μια ατμόσφαιρα γεμάτη παράνοια.
Το “Seasons in the Abyss” ανοίγει με το “War Ensemble”, ένα κύμα ταχύτητας και οργής. Το κομμάτι σχολιάζει τη βαρβαρότητα του πολέμου και έγινε γρήγορα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα τραγούδια των Slayer. Με τα επιθετικά riffs και τα φωνητικά του Tom Araya να σε πιάνουν από τον λαιμό, το συγκρότημα συμπυκνώνει ό,τι σημαίνει thrash metal σε λίγα εκρηκτικά λεπτά. Το “Dead Skin Mask” αλλάζει εντελώς τον ρυθμό του άλμπουμ, επιβραδύνοντάς το σημαντικά. Το κομμάτι αντλεί έμπνευση από τον αρρωστημένο κόσμο του Ed Gein, του διαβόητου κατά συρροή δολοφόνου, και η κιθαριστική δουλειά του Jeff Hanneman μαζί με την ερμηνεία του Tom Araya το κάνουν ένα από τα πιο ανατριχιαστικά σημεία του δίσκου. Στο τέλος, το απόκοσμο outro με τη φωνή ενός παιδιού να παρακαλεί «Let me out of here Mr. Gein» προσθέτει μια δόση ψυχολογικού τρόμου που μένει στο μυαλό πολύ μετά το τέλος του κομματιού.
Το “Seasons in the Abyss” σημείωσε επιτυχία τόσο μουσικά όσο και εμπορικά. Με την κυκλοφορία του, μπήκε κατευθείαν στο νούμερο 40 του Billboard 200, το υψηλότερο σημείο που είχαν φτάσει οι Slayer μέχρι τότε. Ο δίσκος έγινε χρυσός σε Ηνωμένες Πολιτείες και Καναδά, επιβεβαιώνοντας τη θέση της μπάντας ως μιας από τις πιο σημαντικές δυνάμεις του metal. Οι κριτικοί της εποχής το υποδέχτηκαν με θετικά σχόλια, τονίζοντας την ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και τη μελωδία. Περιοδικά όπως το Rolling Stone στάθηκαν στην ικανότητα των Slayer να εξελίσσονται χωρίς να χάνουν την επιθετικότητα που τους χαρακτήριζε. Ο Steve Huey από το AllMusic το περιέγραψε ως «το πιο προσιτό τους άλμπουμ, που δείχνει όλο το εύρος των δυνατοτήτων τους με μια καθαρή παραγωγή».
Το “Seasons in the Abyss” έχει αποκτήσει μυθική φήμη μέσα στα χρόνια, όχι επειδή γέρασε καλά, αλλά επειδή παραμένει ζωντανό. Ο τρόπος που ισορροπεί την ταχύτητα, τη μελωδία και τα σκοτεινά του θέματα συνεχίζει να επηρεάζει μπάντες σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Συγκροτήματα όπως οι Lamb of God, Gojira και Slipknot το έχουν αναφέρει ως καθοριστική επιρροή στη δική τους πορεία. Κομμάτια όπως τα “War Ensemble” και “Dead Skin Mask” παραμένουν σταθερά στις ζωντανές εμφανίσεις των Slayer, ενώ ολόκληρος ο δίσκος εξακολουθεί να θεωρείται σημείο αναφοράς για το πώς το thrash μπορεί να είναι ταυτόχρονα ακραίο και μελετημένο.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Slayer
Album: Seasons in the Abyss
Label: Def American
Release Date: 09/10/1990
Genre: Thrash Metal
1. War Ensemble
2. Blood Red
3. Spirit In Black
4. Expendable Youth
5. Dead Skin Mask
6. Hallowed Point
7. Skeletons Of Society
8. Temptation
9. Born Of Fire
10. Seasons In The Abyss
Producer: Rick Rubin, Any Wallace, Slayer
Slayer: Tom Araya (Φωνή, μπάσο), Kerry King (Κιθάρα), Jeff Hanneman (Κιθάρα), Dave Lombardo (Τύμπανα)
Slayer (OW) | Bandcamp | Deezer | Facebook | Instagram | ReverbNation | SoundCloud | Spotify | Tidal | Twitter | VEVO | YouTube