Ξυπνάς. Χαιρετάς τους γείτονές σου, φιλάς τη γυναίκα και τα παιδιά σου, πηγαίνεις στη δουλειά και χαμογελάς όταν χρειάζεται. Κάπου, ένας άγνωστος τρώει ποπ κορν και σε παρακολουθεί την ώρα που βουρτσίζεις τα δόντια σου. Όλα αυτά ακολουθούν ένα σχέδιο που κάποιος άλλος έχει ορίσει. Στην ταινία “The Truman Show”, σε σκηνοθεσία Peter Weir, ο Jim Carrey παίζει τον Truman Burbank: τον πρώτο άνθρωπο που μεγάλωσε ολόκληρη τη ζωή του μέσα σε μια τηλεοπτική προσομοίωση. Η πόλη του είναι σκηνικό. Οι φίλοι του είναι ηθοποιοί. Ο ουρανός πάνω του είναι μια τεχνητή κατασκευή. Ο ίδιος αγνοεί την αλήθεια. Όμως εμείς την ξέρουμε — και κάπου εκεί ξεκινά το πρόβλημα.

Από το πρώτο καρέ, η ταινία χρησιμοποιεί την αίσθηση οικειότητας σαν εργαλείο. Το Seahaven είναι μια ουτοπία φτιαγμένη με ακρίβεια, σχεδιασμένη για να κρατά τον Truman ήρεμο και το κοινό ενθουσιασμένο. Όμως, όσο εκείνος αρχίζει να παρατηρεί ρωγμές στην καθημερινότητά του, το “The Truman Show” στρέφει το ερώτημα προς εμάς. Τι ονομάζουμε πραγματικότητα; Ποιος κρατά το τιμόνι στις ζωές μας; Και μέχρι πού ανεχόμαστε να μας παρακολουθούν, αρκεί όλα να φαίνονται ευχάριστα;

Το τηλεοπτικό πείραμα ως καθρέφτης της κοινωνίας

Αυτό που στην αρχή μοιάζει με ασυνήθιστη κωμωδία, σταδιακά αποκαλύπτεται ως ένα σχόλιο με ουσιαστικό βάθος και απάντηση στο ερώτημα. Η ταινία εξετάζει ζητήματα όπως η παρακολούθηση, τα όρια της ενημέρωσης και η ατομική αυτονομία. Αν και η κεντρική της ιδέα σήμερα μοιάζει γνώριμη — και λόγω της επίδρασης που άσκησε — την εποχή της προβολής της ξεχώριζε. Η λεγόμενη reality TV μόλις είχε αρχίσει να εμφανίζεται. Παρ’ όλα αυτά, το “The Truman Show” εντόπισε από νωρίς τον μηχανισμό της συνεχούς έκθεσης και την ανάγκη του κοινού για «αληθινό» περιεχόμενο, έστω και αν αυτό είναι τελείως σκηνοθετημένο.

Αυτό που κρατά το “The Truman” Show τόσο καθηλωτικό δεν είναι η πλοκή του· ο θεατής γνωρίζει εξαρχής ότι ο Truman παρακολουθείται. Το ενδιαφέρον βρίσκεται στην επίμονη εστίαση στη συνενοχή όλων. Το κοινό της ταινίας, όπως και οι θεατές στην πραγματική ζωή, δεν βλέπει απλώς την καθημερινότητά του. Συγκινείται, ταυτίζεται μαζί του και συνειδητά επιτρέπει τη διατήρηση της ψευδαίσθησης. Η ταινία ασχολείται με τον τρόπο που τα μέσα ενημέρωσης διαμορφώνουν τη σχέση μας με την πραγματικότητα. Αναδεικνύει μια αντίφαση: το κοινό διψά για αληθινές εμπειρίες, αλλά καταναλώνει ό,τι μοιάζει αληθινό, χωρίς να είναι. Οι συναισθηματικές στιγμές παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να προκαλούν συγκίνηση, όχι κατανόηση. Έτσι, η αυθεντικότητα γίνεται είδος προς πώληση. Με αυτό τον τρόπο, το “The Truman Show” φανερώνει πώς η ψυχαγωγία μπορεί να φτάσει στο σημείο να εμπορεύεται ακόμα και την ιδιωτική ζωή ενός ανθρώπου.

The Truman Show: Τότε φαντασία, σήμερα πραγματικότητα

Στο κέντρο αυτού του πειράματος βρίσκεται ο Christof, τον οποίο υποδύεται ο Ed Harris. Είναι ο εμπνευστής της εκπομπής και λειτουργεί σαν θεότητα. Υποστηρίζει ότι νοιάζεται για τον Truman, ότι τον φροντίζει και του προσφέρει έναν πιο ασφαλή κόσμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ζωή έξω από το πλατό είναι απρόβλεπτη και επικίνδυνη. Ωστόσο, η σχέση του με τον Truman ισορροπεί διαρκώς ανάμεσα στη φροντίδα και τον απόλυτο έλεγχο. Αυτή η ένταση καθορίζει όχι μόνο τον χαρακτήρα του Christof, αλλά και τα βασικά ερωτήματα της ταινίας. Η λογική πίσω από τις πράξεις του στηρίζεται σε έναν είδος αυταρχισμού με καλές προθέσεις. Αν ο κόσμος έξω προκαλεί φόβο, ίσως η λύση να είναι η κατασκευή ενός ελεγχόμενου περιβάλλοντος από την αρχή.

Αυτό, όμως, γεννά ένα άλλο βασικό ερώτημα: καλύτερος κόσμος για ποιον; Σίγουρα όχι για τον Truman. Αυτό που ξεκινά σαν μια φαινομενικά ακίνδυνη κατασκευή, καταλήγει σε σοβαρό ηθικό ζήτημα. Όσο η ψευδαίσθηση παρατείνεται, τόσο περισσότερο χάνει κάθε μέτρο. Οι σχέσεις του Truman, ακόμη και ο γάμος του, έχουν στηθεί για χάρη του σεναρίου. Οι επιλογές του, οι προτιμήσεις του και οι φόβοι του προκύπτουν όχι από εμπειρίες, αλλά από τις αποφάσεις ενός παραγωγού.

Κι όμως, ο Truman δεν εμφανίζεται σαν κάποιος που απλώς δέχεται όσα συμβαίνουν γύρω του. Από το πρώτο σημάδι — ένα φως που πέφτει απ’ τον ουρανό — κάτι μέσα του αλλάζει. Στην αρχή παραξενεύεται. Στη συνέχεια, παρατηρεί συνεχώς μικρές ασυνέπειες. Οι λεπτομέρειες δεν ταιριάζουν πια με όσα ξέρει. Η ταινία παρακολουθεί αυτή την εσωτερική του μετάβαση με προσοχή. Η απογοήτευσή του δυναμώνει σταδιακά, χωρίς υπερβολές ή απότομες κορυφώσεις. Όταν αρχίζει να δοκιμάζει τα όρια του κόσμου του, το κοινό καταλαβαίνει πλήρως το γιατί. Δεν σοκάρεται. Θέλει να δει αν θα τα καταφέρει. Και κάπου εκεί, η οπτική αλλάζει. Ο θεατής δεν μένει πια απλός παρατηρητής. Σταδιακά μετακινείται και μπαίνει στη θέση του Truman.

Η ερμηνεία του Jim Carrey αξίζει ξεχωριστής αναφοράς. Εκείνη την περίοδο ήταν γνωστός για την έντονη κωμική του ενέργεια. Εδώ, όμως, χρησιμοποιεί αυτή την ενέργεια με τρόπο πιο εσωτερικό. Η εξέλιξη του χαρακτήρα του — από έναν απλό άντρα των προαστίων σε κάποιον που διεκδικεί την αλήθεια — βασίζεται στην ικανότητά του να συνδυάζει αθωότητα με έναν υπόκωφο φόβο. Δεν προκαλεί έκπληξη που η πιο χαρακτηριστική του ατάκα, «Καλημέρα, και σε περίπτωση που δεν σε δω: καλησπέρα, καλησπέρα και καληνύχτα», βγαίνει με τέτοια ανεπιτήδευτη ευγένεια. Είναι μια φράση που χρησιμοποιεί καθημερινά χωρίς δεύτερη σκέψη. Ωστόσο, στο τέλος αποκτά άλλο νόημα. Γίνεται ένα προσωπικό σύνθημα πριν το μεγάλο βήμα.

Έχει ενδιαφέρον ότι η ταινία άφησε το αποτύπωμά της και στην ψυχιατρική. Το λεγόμενο “Truman Syndrome” περιγράφει μια διαταραχή όπου το άτομο πιστεύει πως η ζωή του καταγράφεται και προβάλλεται κρυφά. Η συγκεκριμένη περίπτωση εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη βιβλιογραφία μετά την κυκλοφορία της ταινίας. Το ότι μια κινηματογραφική ιδέα κατάφερε να περάσει τα όρια της μυθοπλασίας και να καταγραφεί ως ψυχική διαταραχή δείχνει πόσο έντονη είναι η επιρροή της.

Αυτό που προσφέρει τελικά το “The Truman Show” δεν μοιάζει με κλασική δυσοίωνη ιστορία. Αντίθετα, λειτουργεί σαν ανοιχτή πρόκληση προς τον θεατή. Θέτει ερωτήματα για το πόσο επιμελημένη είναι η πραγματικότητά μας. Ποιος καθορίζει την αφήγηση που ακολουθούμε; Και γιατί παραχωρούμε τόσο εύκολα την ελευθερία μας για χάρη της ασφάλειας; Η φράση του Christof — «Αποδεχόμαστε την πραγματικότητα του κόσμου που μας παρουσιάζεται» — λειτουργεί σαν σχόλιο. Δεν περιγράφει απλώς μια κατάσταση· επισημαίνει και τη συνενοχή μας.

Ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την επιθυμία για διαφυγή

Ως πολιτιστικό αποτύπωμα, η ταινία έχει αντέξει στον χρόνο με τρόπο μοναδικό. Κατάφερε να προβλέψει έναν κόσμο γεμάτο εικόνες, πληροφόρηση και διαρκή έκθεση. Έναν κόσμο όπου η προσωπική ταυτότητα αρχίζει να συγχέεται με την ανάγκη για δημόσια αποδοχή. Στο περιβάλλον αυτό, η προβολή της ιδιωτικής ζωής γίνεται κάτι το αναμενόμενο. Άνθρωποι δέχονται να ζουν μπροστά σε κάμερες, αρκεί να τους βλέπουν. Σήμερα, αυτή η λογική έχει περάσει στην καθημερινότητα. Πολλοί, όπως οι λεγόμενοι influencers, επιλέγουν οι ίδιοι να μετατρέψουν τη ζωή τους σε ένα είδος reality. Και όσο αθώο κι αν φαίνεται αυτό, ενισχύει σταδιακά την ιδέα πως η παρακολούθηση είναι φυσιολογική. Μια ιδέα που δύσκολα αμφισβητείται πια.

Εκεί όπου η γραμμή ανάμεσα στον θεατή και το πρόσωπο που παρακολουθεί διαλύεται, το “The Truman Show” επιμένει να αφήνει ένα άνοιγμα. Παράλληλα με την κριτική του, προσφέρει και κάτι πιο ανθρώπινο. Πρότεινε, έστω και με δισταγμό, ότι υπάρχει η δυνατότητα διαφυγής. Ότι κάποιος μπορεί τελικά να φύγει από το σκηνικό και να διεκδικήσει τη ζωή του. Και ο Truman το κάνει. Όχι με μια κλιμακωτή ομιλία ή ένα συναισθηματικό αντίο, αλλά με ένα ήσυχο νεύμα και μια πόρτα που κλείνει πίσω του. Είναι μια στιγμή που δεν είναι ούτε θριαμβευτική ούτε τραγική — απλώς απαραίτητη.

Artist: Morrissey

Album: I Am Not a Dog on a Chain

Label: BMG

Release Date: 20/03/2020

Genre: Indie Rock

Movie: The Truman Show

Year: 1998

Genre: Comedy, Satire, Drama

Director: Peter Weir

Jim Carrey, Laura Linney, Noah Emmerich, Natascha McElhone, Holland Taylor, Ed Harris

Share.
Χρησιμοποιούμε cookies για να εξατομικεύουμε το περιεχόμενο και τις διαφημίσεις, να παρέχουμε λειτουργίες κοινωνικών μέσων και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Μοιραζόμαστε επίσης πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του ιστότοπού μας με συνεργάτες μας στα κοινωνικά μέσα, τη διαφήμιση και την ανάλυση δεδομένων. View more
Cookies settings
Αποδοχή
Απόρριψη
Πολιτική Απορρήτου
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Όροι Χρήσης

Η εταιρεία DEPART (εφεξής «Εταιρεία»), ιδιοκτήτρια του παρόντος διαδικτυακού τόπου (εφεξής «Διαδικτυακός Τόπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες της υπό τους κάτωθι όρους χρήσης. Η Εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να ενημερώνει ή να τροποποιεί τους όρους χρήσης οποτεδήποτε χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Παρακαλείστε να ελέγχετε τακτικά τους όρους χρήσης για τυχόν αλλαγές.Η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου συνιστά αποδοχή των παρακάτω όρων.

1. Χρήση του Διαδικτυακού Τόπου

Η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτυακού Τόπου υπόκεινται στους παρόντες όρους χρήσης. Οι χρήστες οφείλουν να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους αυτούς. Σε περίπτωση που δεν συμφωνούν, καλούνται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών ή του περιεχομένου του Διαδικτυακού Τόπου.

2. Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας

Όλο το περιεχόμενο του Διαδικτυακού Τόπου, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, γραφικών, εικόνων και αρχείων, αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του DEPART και προστατεύεται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία. Η αναπαραγωγή, διανομή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου για εμπορικούς σκοπούς απαγορεύεται χωρίς την έγγραφη άδεια της Εταιρείας.Επιτρέπεται η αποθήκευση και χρήση τμημάτων του περιεχομένου αποκλειστικά για προσωπική και μη εμπορική χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι διατηρείται η ένδειξη προέλευσης από τον Διαδικτυακό Τόπο.

3. Ευθύνη Χρήστη

Οι χρήστες φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται στον Διαδικτυακό Τόπο ή στην Εταιρεία λόγω αθέμιτης ή κακής χρήσης του περιεχομένου ή των υπηρεσιών του.

4. Περιορισμός Ευθύνης

To DEPART δεν φέρει ευθύνη για οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση ζημία προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου. Το περιεχόμενο παρέχεται «ως έχει» και χωρίς εγγύηση ως προς την ακρίβεια, την πληρότητα ή τη διαθεσιμότητά του. Η Εταιρεία δεν εγγυάται ότι οι υπηρεσίες θα παρέχονται αδιάλειπτα ή χωρίς σφάλματα.

5. Υπερσύνδεσμοι (Links)

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να περιέχει συνδέσμους προς άλλους ιστότοπους. Το DEPART δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο, τις υπηρεσίες ή την πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων των ιστότοπων αυτών. Ο χρήστης έχει την ευθύνη να ενημερώνεται για τους όρους χρήσης των εν λόγω ιστότοπων.

6. Cookies

Ο Διαδικτυακός Τόπος ενδέχεται να χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας πλοήγησης. Ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει τον περιηγητή του ώστε να απορρίπτει τα cookies ή να ειδοποιείται για τη χρήση τους. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο privacy@depart.gr.

7. Εφαρμοστέο Δίκαιο και Δικαιοδοσία

Οι παρόντες όροι διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Οποιαδήποτε διαφορά προκύψει από τη χρήση του Διαδικτυακού Τόπου, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας.

Επικοινωνία

Για οποιαδήποτε ερώτηση ή ζήτημα που άπτεται νομικών ή ηθικών θεμάτων, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Εταιρεία μέσω email στο privacy@depart.gr.
Save settings
Cookies settings
Exit mobile version