Στη σκανδιναβική μυθολογία, ο Völundr ήταν ο σιδηρουργός των θεών, ένας τεχνίτης που μετέτρεπε το μέταλλο σε μύθο. Η ιστορία του μιλά για έναν δημιουργό που αιχμαλωτίστηκε, προδόθηκε και τελικά εκδικήθηκε μέσα από την ίδια του την τέχνη, σφυρηλατώντας όπλα από τα οστά των θυμάτων του. Αιώνες αργότερα, στην καρδιά της Σουηδίας, ο Peter Tägtgren μοιάζει να κληρονόμησε κάτι από εκείνον τον αρχαίο σιδηρουργό. Το Abyss Studio είναι για εκείνον το σφυρί και ο άκμονας, με τα οποία λιώνει τον ακατέργαστο ήχο του βορρά και τον σμιλεύει σε κάτι πιο βαρύ, πιο καθαρό και πιο αληθινό από ποτέ. Από το σκοτεινό μεγαλείο του “Enthrone Darkness Triumphant” μέχρι την ψυχρή μεγαλοπρέπεια του “At the Heart of Winter”, κάθε άλμπουμ που γεννήθηκε εκεί κουβαλά κάτι από τη φωτιά του.
Dark Funeral: The Secrets of the Black Arts
Το “The Secrets of the Black Arts” είναι το σημείο όπου οι Dark Funeral περνούν από υπόσχεση σε πράξη: πρώτο full-length, ισχυρό line-up (Ahriman/Blackmoon στις κιθάρες, Themgoroth στη φωνή/μπάσο, Equimanthorn στα τύμπανα) και κομμάτια που ορίζουν τον ρυθμό και την αισθητική του σουηδικού black metal. Η ταχύτητα, το διαρκές ξύσιμο και τα αλύπητα blasts συνυπάρχουν με καθαρές, μινόρε γραμμές και χωρίς σκόπιμη «ομίχλη» από synths. Το καθοριστικό βήμα όμως έγινε όταν η μπάντα απέρριψε το αρχικό session στο Unisound και ξαναηχογράφησε στο Abyss με τον Peter Tägtgren. Εκείνος έδωσε το πλαίσιο που έλειπε: παραγωγή ωμή αλλά ευκρινής, κιθάρες ως «τοίχος» χωρίς να καταπνίγουν φωνή και ρυθμική βάση, τύμπανα με βάθος και παρουσία, μπάσο που ακούγεται και στηρίζει. Το αποτέλεσμα δεν είναι over-polished, είναι άκρως λειτουργικό, επιθετικό και μεταφέρει την ψυχρή ατμόσφαιρα χωρίς να χάνεται η δομή. Με τον Tägtgren στο τιμόνι, ο δίσκος απέκτησε τον ήχο που του άξιζε και έγινε αναφορά για το πώς το ακραίο μπορεί να ηχογραφείται καθαρά χωρίς να εξημερώνεται.

Children of Bodom: Follow the Reaper
Όταν οι Children of Bodom μπήκαν στο Abyss Studio για να ηχογραφήσουν το “Follow the Reaper”, ήξεραν ότι ήθελαν να ξεφύγουν από τον ήχο των δύο πρώτων τους δίσκων. Ο Peter Tägtgren ήταν το πρόσωπο-κλειδί που μπορούσε να τους πάει εκεί. Μέσα στο στούντιό του, ο Tägtgren έδωσε σχήμα σε έναν ήχο που ισορροπεί ανάμεσα στη φρενήρη τεχνική και τη μελωδική ακρίβεια. Ο ήχος του άλμπουμ είναι σχεδόν χειρουργικός: οι κιθάρες του Laiho διαπερνούν τα πλήκτρα του Warman χωρίς ποτέ να χαθούν, τα τύμπανα έχουν βάθος και ρυθμική καθαρότητα, και τα φωνητικά αποκτούν μια μεταλλική ισορροπία ανάμεσα σε οργή και έλεγχο. Ο Tägtgren ήξερε πότε να αφήσει το χάος να μιλήσει και πότε να το μαζέψει, δίνοντας στο άλμπουμ μια ενιαία ροή που το κάνει να ακούγεται σαν έργο ενστίκτου και πειθαρχίας μαζί.
Amon Amarth: Once Sent From The Golden Hall
Στο Abyss Studio του Peter Tägtgren, στα τέλη του ’97, πέντε Σουηδοί μπήκαν να ηχογραφήσουν τον πρώτο τους δίσκο χωρίς να γνωρίζουν ότι ετοίμαζαν κάτι ιστορικό. Ο Tägtgren, ήδη γνωστός, κατάλαβε αμέσως πως οι Amon Amarth κουβαλούσαν έναν επικό χαρακτήρα που έπρεπε να αποτυπωθεί με δύναμη, όχι με «σκέτη καφρίλα». Έτσι γεννήθηκε ένας ήχος βαρύς αλλά καθαρός, ωμός αλλά γεμάτος αέρα, όπου οι κιθάρες θυμίζουν επίθεση και τα φωνητικά του Hegg ηχούν σαν κραυγές μάχης. Ο Tägtgren έστησε την παραγωγή σαν πεδίο σύγκρουσης: οι ρυθμοί του Martin Lopez, οι μελωδίες των Mikkonen και Hannson, όλα δεμένα με ακρίβεια χωρίς να χαθεί η ένταση της πρώτης ύλης. Το “Once Sent from the Golden Hall” ήταν το σημείο όπου ο Tägtgren απέδειξε πως το μελωδικό death metal μπορούσε να έχει και πειθαρχία και πάθος, χωρίς να χρειάζεται να διαλέξει ανάμεσα στα δύο.
Immortal: At the Heart of Winter
Στο κατώφλι του 1999, όταν το black metal βίωνε την πιο αμφιλεγόμενη φάση του, οι Immortal μπήκαν στο Abyss Studio του Peter Tägtgren για να γράψουν έναν δίσκο που θα το ξαναέβαζε στον παγωμένο του θρόνο. Ο Tägtgren, με το χαρακτηριστικό του αυτί για καθαρότητα μέσα στο χάος, κατάλαβε ότι το συγκρότημα δεν χρειαζόταν να αλλάξει, απλώς να ακουστεί όπως του άξιζε. Έδωσε χώρο στις κιθάρες να δημιουργήσουν ολόκληρα τοπία, μετατρέποντας το “At the Heart of Winter” σε έναν ήχο που ήταν ταυτόχρονα τραχύς και επιβλητικός, με riff που έμοιαζαν να κόβουν τον αέρα του Blashyrkh στα δύο. Το παίξιμο του Abbath απέκτησε βάθος, οι ρυθμοί έγιναν πιο στιβαροί, και η ψυχρή ατμόσφαιρα του άλμπουμ αντί να πνιγεί μέσα στην παραγωγή, αντιθέτως, αναδείχθηκε. Ο Tägtgren κατάφερε να κρατήσει την πρωτόγονη ενέργεια των Immortal, δίνοντάς της όμως τεχνική συνοχή και κρυστάλλινη δύναμη.
Dimmu Borgir: Enthrone Darkness Triumphant
Το “Enthrone Darkness Triumphant” σήμανε μια στροφή όχι μόνο για τους Dimmu Borgir, αλλά και για τον τρόπο που το black metal μπορούσε να ηχογραφηθεί. Στο Abyss Studio, ο Peter Tägtgren κατάφερε κάτι που μέχρι τότε έμοιαζε αδιανόητο: να διατηρήσει τη δυσοίωνη ατμόσφαιρα του είδους, ενώ ταυτόχρονα της έδωσε βάθος, όγκο και ευκρίνεια. Ο ήχος του δίσκου είναι το αποτέλεσμα μιας ισορροπίας που μόνο εκείνος μπορούσε τότε να πετύχει, αρκετά καθαρός για να αναδεικνύει τα συμφωνικά στοιχεία, αλλά αρκετά «βρόμικος» για να μην «προδώσει» το black metal. Ο Tägtgren έβγαλε τη μπάντα από το στενό πλαίσιο του underground και απέδειξε ότι το είδος μπορούσε να σταθεί σε διεθνή σκηνή χωρίς να χάσει την ουσία του.