Γνωρίζετε αν παραμονή του Halloween του σωτήριου έτους 2000, έχει κυκλοφορήσει πιο ταιριαστό άλμπουμ από το “Midian” των Cradle of Filth; Βάζω το κεφάλι μου σε οποιαδήποτε γκιλοτίνα εκεί έξω πως όχι. Έτσι λοιπόν στις 30 του Οκτώβρη πριν από χρόνια, οι πύλες της Midian άνοιξαν και μέσω της παρέας του Dani Filth. Όλα τα τέρατα ξεπετάχθηκαν μέσα από τα ηχεία του κάθε ανυποψίαστου ακροατή.
Στην τέταρτη δισκογραφική τους προσπάθειά οι Cradle of Filth έπαιζαν στο χεράκι τους τα μυστικά της διαφήμισης. Το Halloween ήταν η ιδανική ημέρα (ή μάλλον νύχτα) για να παρουσιάσουν στους fans -και όχι μόνο- το νέο τους τερατούργημα.
Πριν φθάσουμε όμως στα τέλη του Οκτώβρη, είχε προηγηθεί η Πρωταπριλιά. Τότε, η μπάντα από το Ίπσουιτς είχε κάνει μια ανακοίνωση για την κυκλοφορία ενός ψεύτικου άλμπουμ με τίτλο “Victorian England Under Martian Rule” σε διπλό cd και τετραπλό βινύλιο. Ως guests αναφέρονταν οι Rob Halford, Diamanda Galas, King Diamond. Τα διαβολάκια είχαν σκαρφιστεί μέχρι και το playlist… με θέμα τους δεινόσαυρους και το βιβλίο του Wells, “Ο Πόλεμος των Κόσμων“! Το αστείο είναι ότι πολλοί το έχαψαν.
Φθάνουμε λοιπόν στην πιο spooky ημέρα του χρόνου και την κυκλοφορία του άλμπουμ που θα έδινε στους Cradle of Filth την ευκαιρία να υπογράψουν με μια πολυεθνική εταιρεία και να ξεχυθούν στις μεγάλες αγορές.
Ο δίσκος των Cof τριγυρνάει γύρω από τη μυστηριώδης πόλη Midian που περιέγραψε ο Clive Barker στο “Cabal”
Επισκεπτόμαστε τον ψυχίατρό μας και είμαστε έτοιμοι να καταδυθούμε στο “Midian”. Ερχόμαστε πρόσωπο με πρόσωπο με τις ιστορίες του και το κυριότερο, τους “χαρακτήρες” του.
Oh sweet Midian, I burn for thee at heart!
Don’t despair me, Come bare me on wings
of graveyard robbed leather to where pleasure
rings deep secrets in spurts after dark
Ποια είναι η μυστηριώδης πόλη που ονομάζεται Midian; Αυτό το φανταστικό μέρος αναφέρεται στο βιβλίο του Clive Barker που ονομάζεται “Cabal” και είναι το 6ο στη σειρά “Τα Βιβλία του Αίματος”. Είναι η πόλη η οποία παρέχει καταφύγιο σε επικίνδυνα τέρατα και φρικιά που φέρουν το όνομα “NightBreed“. Αν γνωρίζετε μια ταινία του 1990 με αυτόν ακριβώς τον τίτλο τότε πετύχατε διάνα. Έχει να κάνει με τα σκοτεινά οράματα του Clive Barker.
Ο δίσκος των Filth τριγυρνάει γύρω από αυτό το concept. Το 2012 στο “Empire” o Dani Filth είχε πει πως φυσικά και είναι μεγάλος fan του Barker και αυτών που εκπροσωπεί. Πρόσθεσε πως το “Midian” είναι και δεν είναι concept. Το κεντρικό κομμάτι που αναφέρει ξεκάθαρα τη Midian είναι αυτό που κλείνει και το δίσκο (Tortured Soul Asylum). Τα υπόλοιπα τραγούδια είναι σαν μια συλλογή ιστοριών χωρίς χρονολογική σειρά γύρω από τα τέρατα που ενεδρεύουν στις σκοτεινές γωνίες αυτής της μυθικής πόλης.
Ο δίσκος των Cof τριγυρνάει γύρω από τη μυστηριώδης πόλη Midian που περιέγραψε ο Clive Barker στο “Cabal”
Το “Cthulhu Dawn” είναι το μοναδικό τραγούδι που ξεφεύγει. Όπως είναι ξεκάθαρο και από τον τίτλο, πραγματεύεται την επίσης σκοτεινή μυθολογία του Κθούλου. Στο “Her Ghost in the Fog” -το οποίο είναι από τα καλύτερα τραγούδια των βρετανών extreme metallers και δικαίως διαφημίστηκε τόσο- έχουμε την τραγική ιστορία του βιασμού και φόνου μιας κοπέλας. Ο αγαπημένος της παίρνει τελικά εκδίκηση και αυτοκτονεί για να τον στοιχειώνει για πάντα “her ghost in the fog“.
Στο hit-άκι του “Midian” και στα “Death Magick for Adepts” και “Tortured Soul Asylum” οι Cradle of Filth κρύβουν ένα guest. Έναν άσσο στο μανίκι τους. Σε αυτά τα τρία τραγούδια κάνει αφήγηση ο ανατριχιαστικός Doug Bradley. Δε σηκώνω κουβέντα για τον φρικιαστικό Pinhead του “Hellraiser“. Το ενδιαφέρον είναι πως ο Bradley είχε παίξει και στο “NightBreed” σαν Dirk Lylesberg. Ήταν σα να επαναλάμβανε τον ρόλο του κατά μια έννοια. Η ατάκα του στο “Ghost in the fog” φέρνει Pinhead αναμνήσεις. Το “But oh, no tears please” κλείνει το μάτι στο “No tears, please. It’s a waste of good suffering” που είχε ξεστομίσει ο Pinhead στο πρώτο Hellraiser.
Αυτή ήταν η πρώτη αλλά όχι η τελευταία συνεργασία τους. Έκανε διάφορες αφηγήσεις για 3 ακόμα άλμπουμ και μια συλλογή των CoF. Μάλιστα, τους επισκέπτονταν τακτικά στο στούντιο.
Στο “Godspeed on the Devil’s Thunder” του 2008 τα αφηγηματικά μέρη ήταν να τα αναλάβει ένας άλλος θρύλος του horror. Ο λόγος για τον Tony Todd που είχε υποδυθεί τον Candyman. Όμως ο ρόλος του Gilles De Rais παραήταν extreme για τον κύριο Todd που αποχώρησε λόγω περιεχομένου. Έτσι λοιπόν έφεραν και πάλι τον Bradley. Τα ντοκουμέντα με τον Todd υπάρχουν ακόμα στα χέρια του frontman των Cradle of Filth.
To αγαπημένο τραγούδι από το Midian του εγκέφαλου των CoF, Dani Filth, είναι όμως “Tortured Soul Asylum”
Οι Cradle of Filth πετάνε σπόντες και σε άλλα τραγούδια. Στο “Lord Abortion” η Toni King, η σύζυγος του Dani Filth, ρωτάει “Care for a little necrophilia, hmm?“. Είναι ένα γνέψιμο στην ταινία”Brazil” του Terry Gilliam.
Αγαπημένο τραγούδι του εγκέφαλου των Filth είναι όμως το “Tortured Soul Asylum“. O Dani Filth έχει πει και στο παρελθόν πόσο ευχάριστες αναμνήσεις έχει από την περίοδο των ηχογραφήσεων του “Midian”. “Τότε ξεκίνησε μια πολύ ωραία σχέση με τα Parkgate Studios. Και να μην έβγαινε καλό το Midian, πάλι θα είχαμε περάσει σούπερ” έχει δηλώσει ένα από τα πιο ταλαντούχα λαρύγγια της metal μουσικής. Εκείνο το καλοκαίρι, βρέθηκε στην ευχάριστη θέση να γίνει πατέρας.
Στα Parkgate που βρίσκονται στην εξοχή, οι Cradle of Filth ηχογράφησαν και τα δυο επόμενα τους άλμπουμ. Όπως λέει ο Dani Filth, το “Midian” ήταν η αρχή για τις καλές παραγωγές της μπάντας. Το “Midian” έχει καλή, ακριβή παραγωγή από τον έμπειρο στη δουλειά του John Fryer. Οι φήμες τον θέλουν να προσλαμβάνεται γιατί ήταν ο παραγωγός των HIM στο “Razorblade Romance“. Αυτό που δε μπορώ να δεχθώ σε μια τέτοια παραγωγή είναι ο μπερδεμένος ήχος από τις κιθάρες σε σημεία που μόνο σαν “νιανιά” μπορώ να τον αποκαλέσω. Καθαρά θέμα mixing.
Μεταγραφές υψηλού επιπέδου ήταν ο Martin Powell, βιολιστής των My Dying Bride που ανέλαβε τα πλήκτρα και ο Adrian Erlandsson, ντράμερ των At the Gates. Ο τελευταίος όχι μόνο μπήκε στα παπούτσια του πρώην βασανιστή των τυμπάνων Nick Barker, αλλά τον ξεπέρασε κιόλας.
Το “Midian” είναι μια σκάλα λιγότερο ακραίο από τα προηγούμενα
Το “At the Gates of Midian” είναι σαν ένα inside joke διότι τότε τυπικά βρίσκονταν ακόμα στις τάξεις της σουηδικής death metal υπερμπάντας. Πρόσθεσε σαν guest και την ξακουστή Sarah Jezebel Deva στα γυναικεία φωνητικά και είσαι σίγουρος ότι αυτό είναι το καλύτερο line up των Cradle of Filth στην καριέρα τους.
Αυτός που ξεπέρασε τον εαυτό του είναι και ο κοντούλης τύπος πίσω από το μικρόφωνο. Ακούς τον Dani Filth και σκέφτεσαι πως γίνεται να έχει προσθέσει και άλλες φωνές στο ρεπερτόριό του. Ουρλιάζει, βρυχιέται, ψιθυρίζει, προσπαθώντας να σκαρφιστεί διάφορους τρόπους για να μην ακούγεται μονοδιάστατος σε σημεία που υπερβάλλει και κουράζει κάπως. Οι στίχοι όμως είναι η σπεσιαλιτέ του και ειλικρινά σε ήθελε να είσαι με το ένα χέρι στην air guitar και το άλλο χέρι στο λεξικό τότε. Φυσικά δίνουν πόντους στο τελικό εγχείρημα.
Το “Midian” είναι μια σκάλα λιγότερο ακραίο από τα προηγούμενα. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα ακούσεις κάτι “βουτυρένιο”. Είναι επίσης λιγότερο συμφωνικό, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην horror ατμόσφαιρα. Το “Saffron’s Curse” είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα του ήχου τους που τότε άρχιζε να αλλάζει. Χαλάει το μαύρο κραγιόν στα χείλη των παλιών οπαδών τους από τους μορφασμούς της δυσαρέσκειας.
Το σκοτεινό παραμύθι του “Midian” ξεδιπλώνεται με την στενή συνεργασία των πλήκτρων με τις κιθάρες. Προσωπικά πιστεύω πως το άλμπουμ είναι περισσότερο κιθαριστικό. Δε γίνεται να μην απολαύσεις τις δισολίες του “Death magick…” ή τα κιθαριστικά σόλο του κινηματογραφικού “Αmor e Morte“. Άξιο αναφοράς και το ρυθμικό “Tearing the veil of Grace“.
Πάντως την παραμονή του Halloween το 2000 η ιστορία ανέδειξε τους Cradle of Filth θριαμβευτές
Η καθολική επιτυχία των δυο προηγούμενων κυκλοφοριών είχε φέρει άλλο αέρα στις τάξεις των Filth που είχαν την απόλυτη αρτιστική ελευθερία. Φαινόταν στον ορίζοντα πως μπάντα και εταιρεία θα έπαιρναν διαφορετικούς δρόμους μετά το “Midian” και πως αυτό θα ήταν το τελευταίο άλμπουμ στη Music For Nations.
Αν και αρκετά ακραίο άλμπουμ, κατάφερε και σκαρφάλωσε στο Νο63 των βρετανικών chart. Μετά το “Midian” η συνεργασία με την Epic Records, παράρτημα της τεράστιας Sony ήταν γεγονός και έδωσε πρεστίζ σε μια extreme metal μπάντα όπως οι Cradle of Filth. Το τι συνέβη αργότερα στο σχήμα από τις φτωχογειτονιές του Ίπσουιτς, είναι μια άλλη ιστορία και λιγότερο παραμυθένια. Πάντως την παραμονή του Halloween το 2000 η ιστορία ανέδειξε τους Cradle of Filth θριαμβευτές.
ΥΓ. To “Her Ghost in the Fog” έχει παίξει στο soundtrack της ταινίας “Ginger Snaps” αλλά και στο soundtrack του video game με τίτλο “Brutal Legend“. Υπεύθυνος για το βιντεοκλίπ του είναι ο Alex Chandon o οποίος βρίσκεται και πίσω από την ταινία με τίτλο “Cradle of Fear” που έχει παίξει ο Dani Filth.
ΥΓ1. Ο J.K. Potter έβαλε το χεράκι του στο artwork, ένας ακόμα καλλιτέχνης που η μπάντα και ιδιαίτερα ο τραγουδιστής, δηλώνει οπαδός.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Cradle of Filth
Album: Midian
Label: Music for Nations
Release Date: 30/10/2000
Genre: Black Metal, Symphonic Black Metal, Extreme Symphonic Metal, Extreme Gothic Metal
1. At the Gates of Midian
2. Cthulhu Dawn
3. Saffron’s Curse
4. Death Magick for Adepts
5. Lord Abortion
6. Amor e Morte
7. Creatures That Kissed in Cold Mirrors
8. Her Ghost in the Fog
9. Satanic Mantra
10. Tearing the Veil from Grace
11. Tortured Soul Asylum
Producer: John Fryer
CoF: Dani Filth (Φωνή), Gian Pyres (Κιθάρα), Robin Graves (Μπάσο), Martin Powell (Πλήκτρα), Sarah Jezebel Deva (Φωνή), Paul Allender (Κιθάρα), Adrian Erlandsson (Τύμπανα)
Cradle of Filth (OW) | Bandcamp | Deezer | Facebook | Instagram | SoundCloud | Spotify | Tidal | Twitter | YouTube