Entombed: Left Hand Path | Καμία προσαρμογή, καμία απολογία
Στον αποκρυφισμό, ο όρος Left Hand Path περιγράφει μια φιλοσοφία που απορρίπτει τη συμμόρφωση, τα δόγματα και την υποταγή σε εξωτερικές αρχές. Αντίθετα, το Right Hand Path προάγει την τάξη και τη θρησκευτική υπακοή. Αυτή η διάκριση δεν αφορά το καλό και το κακό, αλλά την επιλογή ανάμεσα στην υπακοή και την προσωπική ελευθερία. Όσοι ακολουθούν τον Left Hand Path επιλέγουν να ορίζουν οι ίδιοι τους κανόνες της ζωής τους και να τους τηρούν, χωρίς να υπολογίζουν τις συνέπειες. Οι Entombed ενσωμάτωσαν αυτήν τη στάση στον πυρήνα της καλλιτεχνικής τους ταυτότητας.
Η γέννηση ενός ήχου
Το 1990, οι Entombed κυκλοφόρησαν το “Left Hand Path” με στόχο να διαμορφώσουν μια ταυτότητα εντελώς διαφορετική από ό,τι είχε ακουστεί μέχρι τότε στο death metal. Ο ήχος του άλμπουμ ήταν ωμός, ο τόνος ξεκάθαρα επιθετικός, και η παραγωγή χωρίς καμία διάθεση εξωραϊσμού. Η μπάντα απομακρύνθηκε συνειδητά από την τεχνική ακρίβεια του αμερικανικού ήχου, αγνόησε τις εμπορικές προσδοκίες και κινήθηκε προς μια δική της κατεύθυνση. Η ηχογράφηση στο Sunlight Studio εκείνον τον χειμώνα στόχευε στη σύγκρουση.
Για να καταλάβει κανείς γιατί το “Left Hand Path” έχει τέτοια σημασία, πρέπει να ξεχάσει τη ρομαντική εικόνα του ιδιοφυούς που απλώς πατάει “rec” και γράφει ιστορία. Το άλμπουμ δεν γεννήθηκε από τύχη. Ήταν το αποτέλεσμα μιας εσκεμμένης στροφής, της εμμονής μιας παρέας εφήβων με τον ακραίο ήχο και μιας αλυσίδας από μικρές ή μεγάλες αποφάσεις. Κάθε βήμα, από τις πρώτες πρόβες μέχρι το στούντιο, χτίστηκε με σκοπό. Το τελικό αποτέλεσμα ανακάτεψε τα νερά της underground σκηνής.
Πριν τους Entombed, υπήρχαν οι Nihilist. Μια μπάντα που είχε ήδη κερδίσει σεβασμό στην underground σκηνή, όμως οι εσωτερικές εντάσεις δεν άργησαν να φέρουν ρήξεις. Ο Nicke Andersson, ιδρυτικό μέλος, επέλεξε να μην τις διαχειριστεί. Αντί γι’ αυτό, αποχώρησε και λίγο αργότερα σχημάτισε τους Entombed. Κράτησε τον ίδιο βασικό κορμό, με εξαίρεση ένα μέλος, για να αφήσει πίσω το πρόβλημα. Η αλλαγή δεν περιορίστηκε στο όνομα· ήταν ένας τρόπος να ξαναρχίσουν με δικούς τους όρους.
Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η απουσία ενός βασικού μέλους. Ο Leif “Leffe” Cuzner είχε ήδη μετακομίσει στον Καναδά, αλλά πρόλαβε να αφήσει κάτι πιο ουσιαστικό από το παίξιμό του. Είχε διαμορφώσει τον εκρηκτικό ήχο που θα καθόριζε την ταυτότητα της μπάντας. Ήταν ο πρώτος που άνοιξε στο τέρμα κάθε ρύθμιση στο πετάλι παραμόρφωσης Boss HM-2. Έτσι, μετέτρεψε τα συνηθισμένα riff σε κάτι που θύμιζε ηχητικό γυαλόχαρτο. Οι υπόλοιποι πήραν την ιδέα και την απογείωσαν.
Sunlight Studio: ωμότητα χωρίς φτιασίδια
Η ηχογράφηση έγινε στο Sunlight Studio της Στοκχόλμης, με τον Tomas Skogsberg να έχει την ευθύνη της παραγωγής. Τότε, το στούντιο του Skogsberg δεν ήταν γνωστό για δουλειές στο metal. Ήταν ένας μικρός χώρος, με εξοπλισμό που δύσκολα θα ικανοποιούσε ακόμη και μια μέτρια punk μπάντα. Αυτό, όμως, δεν τον εμπόδισε. Ό,τι δεν διέθετε σε μηχανήματα, το αναπλήρωνε με διάθεση για πειραματισμό. Δεν τον ενδιέφερε η καθαρότητα του ήχου· στόχευε στην ωμότητα που γράφεται απευθείας στην ταινία.

Οι ηχογραφήσεις έγιναν γρήγορα. Τα χρήματα δεν ήταν πολλά, αλλά τελικά αυτό λειτούργησε υπέρ τους. Η πίεση της στιγμής έβγαλε ένταση και χαρακτήρα. Τα κομμάτια δεν ηχογραφήθηκαν με γνώμονα την τελειότητα που τότε κυριαρχούσε αλλού. Έτσι, διαμόρφωσαν μια προσέγγιση καθαρά σκανδιναβική. Ο ήχος έφερνε κάτι από την ορμή του hardcore, την ατμόσφαιρα του doom και τη βία του old-school. Την ώρα που στη Φλόριντα κυνηγούσαν την τεχνική ακρίβεια, η Σουηδία απαντούσε με έναν ήχο που θύμιζε το θύμιζε το κλίμα, παγωμένο.
Το “Left Hand Path” δεν γράφτηκε για να παίξει στα ραδιόφωνα ή να μπει στα charts. Φτιάχτηκε για να ταρακουνήσει. Για να σοκάρει, να τρομάξει και να πάει κόντρα σε κάθε προσδοκία. Οι Entombed πήραν το υπόβαθρό τους από το punk και το ακραίο metal και έφτιαξαν κομμάτια που δεν ακολουθούσαν κανέναν κανόνα. Δεν βασίστηκαν μόνο στην ένταση. Πείραξαν τον ρυθμό, άλλαξαν τη ροή, μπέρδεψαν τη δομή. Τη μια στιγμή έχεις φρενήρη ρυθμό, την επόμενη όλα επιβραδύνουν σαν να πέφτεις σε τοίχο.
Πάρτε για παράδειγμα το ομώνυμο κομμάτι. Στα μισά, ο ρυθμός πέφτει και μπαίνει αυτούσιο το θέμα από το “Phantasm”. Το “Phantasm” (1979) είναι ένα παράξενο cult φιλμ τρόμου με έντονη ατμόσφαιρα, μινιμαλιστικό score και την ανατριχιαστική φιγούρα του Tall Man. Το απόσπασμα αξιοποιείται από τους Emntombed για να χτίσει μια σκοτεινή ένταση που σε αιφνιδιάζει. Ακόμα κι όσοι αγνοούν την πηγή, νιώθουν τη μεταστροφή. Το σημείο υπάρχει για να διαλύσει κάθε αίσθηση ασφάλειας.
Άλλα κομμάτια όπως τα “Drowned” και “Supposed to Rot” δεν προσφέρουν κανένα μελωδικό καταφύγιο. Δεν έχουν ρεφρέν, ούτε στηρίζονται σε γνώριμες φόρμες. Κινούνται ευθεία, με ωμό και ασφυκτικό ρυθμό. Η δύναμή τους κρύβεται στην απόλυτη λιτότητα και την άρνηση κάθε περιττής λεπτομέρειας. Μέσα σε αυτά τα τραγούδια γεννήθηκε ένας νέος τρόπος να ακούγεται το death metal. Την περίοδο των ηχογραφήσεων, τα περισσότερα μέλη δεν είχαν καν περάσει τα είκοσι. Αυτό αντί για να τους περιορίσει, τους απελευθέρωσε. Δεν ένιωθαν υποχρέωση να τιμήσουν κάποια παράδοση. Δεν τους ένοιαζε η τελειότητα. Η απειρία τους σήμαινε λιγότερες δεύτερες σκέψεις. Έπαιζαν όπως ένιωθαν και το αποτέλεσμα ήταν κάθε κομμάτι να ακούγεται σαν έκρηξη ανάγκης.
Η σκιά του ντεμπούτου
Αυτή η ωμή ενέργεια δεν πέρασε απαρατήρητη από το κοινό. Χωρίς υποστήριξη μεγάλης δισκογραφικής ή τηλεοπτικής προβολή στο MTV, το “Left Hand Path” κυκλοφόρησε χέρι με χέρι. Εξαπλώθηκε με ταχύτητα μέσα από τους κύκλους ανταλλαγής κασετών και γρήγορα έγινε σημείο αναφοράς στη death metal σκήνη. Επηρέασε συγκροτήματα σε όλη την Ευρώπη αλλά και σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Ιαπωνία. Και παρότι η εκτός Σουηδία επίδρασή του δεν φάνηκε άμεσα στις πωλήσεις, αποτυπώθηκε στο πόσοι τους «αντέγραψαν». Κιθαρίστες σε όλο τον κόσμο έψαχναν πετάλια Boss HM-2. Νέα συγκροτήματα άρχισαν να κουρδίζουν πιο χαμηλά και να γράφουν πιο ωμά. Έδωσαν προτεραιότητα στην υφή του ήχου και όχι στην τεχνική. Στην πορεία, οι Entombed εξελίχθηκαν σε σταθερό σημείο προσανατολισμού για έναν ολόκληρο ήχο.
Η επιτυχία του “Left Hand Path” έβαλε τους Entombed σε δύσκολη θέση. Οι επόμενοι δίσκοι πήγαν αλλού, απογοητεύοντας αρκετούς παλιούς οπαδούς. Όμως η τάση να αλλάζουν ήταν πάντα εκεί. Το “Left Hand Path” γεννήθηκε μέσα από τη διάλυση ενός άλλου project. Η αλλαγή ήταν απόφαση, όχι σύμπτωμα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Andersson αργότερα δημιουργήσε τους Hellacopters. Κάποια άλλα μέλη ακολούθησαν δικά τους πρότζεκτ. Όμως, κανένα από αυτά δεν κατάφερε να απομακρυνθεί πραγματικά από το ντεμπούτο των Entombed. Είτε τους άρεσε είτε όχι, το “Left Hand Path” έμεινε ως το έργο που τους όρισε.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Entombed
Album: Left Hand Path
Label: Earache Records
Release Date: 04/06/1990
Genre: Death Metal
1. Left Hand Path
2. Drowned
3. Revel in Flesh
4. When Life Has Ceased
5. Supposed to Rot
6. But Life Goes On
7. Bitter Loss
8. Morbid Devourment
9. Abnormally Deceased
10. The Truth Beyond
Producer: Tomas Skogsberg
Entombed: Lars-Göran Petrov (Φωνή), Uffe Cederlund (Κιθάρα, μπάσο), Alex Hellid (Κιθάρα), Nicke Andersson (Τύμπανα, κρουστά)
Facebook | Instagram | Deezer | ReverbNation | SoundCloud | Spotify | Tidal | YouTube