Η κυκλοφορία του “Schizophrenia” ήταν ένα κομβικό σημείο στην άνοδο των Sepultura από τους κακόφημους δρόμους του Belo Horizonte σε ένα από τα συγκροτήματα με τη μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο του metal. Εκείνη την εποχή, η βραζιλιάνικη metal σκηνή αποτελούταν από ορμητικά αλλά κάπως «ατελή» σχήματα. Η πρώτη τους δουλειά έδειχνε δυνατότητες αλλά έφερε επίσης σημάδια μιας μπάντας που ακόμα έψαχνε το δρόμο της. Το “Schizophrenia”, ωστόσο, ήταν τελείως διαφορετική ιστορία. Ήταν δίσκος όπου οι Sepultura άρχισαν να αφήνουν το death metal και να πηγαίνουν περισσότερο προς το thrash.
Μέχρι το 1987, οι Sepultura είχαν ήδη κυκλοφορήσει το πρώτο τους άλμπουμ, το “Morbid Visions”. Παρότι φανέρωνε ψήγματα αυτού που θα γίνονταν στο μέλλον, η προσθήκη του Andreas Kisser ήταν καταλυτική. Ήταν αυτό που άναψε μια δημιουργική σπίθα και μεταμορφωσε τη μουσική τους. Η χημεία μεταξύ Kisser και Max Cavalera, έφερε μια φρασκάδα στον ήχο τους, με τον Kisser να εισάγει ένα μελωδικό αλλά επιθετικό κιθαριστικό στυλ που έγινε θεμελιώδες για την ταυτότητα των Sepultura. Η είσοδος του Kisser επέτρεψε επίσης στο συγκρότημα να εξερευνήσει νέα μουσικά εδάφη, με τον Andreas να φέρνει επιρροές από ευρωπαϊκές thrash μπάντες όπως οι Kreator και οι Destruction, συνδυάζοντας τες με τις βραζιλιάνικες ρίζες των Sepultura.
Η ηχογράφηση του “Schizophrenia” στη Βραζιλία δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Οι πόροι ήταν λιγοστοί και ο εξοπλισμός φτωχός σε σύγκριση με τα στούντιο στις Ηνωμένες Πολιτείες ή την Ευρώπη. Παρά τους περιορισμούς αυτούς, οι Sepultura κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα άλμπουμ που ήταν ταυτόχρονα ωμό και εκπληκτικά εξελιγμένο. Με κομμάτια όπως το “From the Past Comes the Storms” και το “Escape to the Void”, εξαπέλυσαν έναν ήχο aggressive αλλά και πολυεπίπεδο, οδηγούμενο από σφιχτά riffs και τύμπανα που σε τραβούσαν μια φρενήρη δίνη.
Εκείνες τις μέρες, οι βραζιλιάνικες metal μπάντες σπάνια έφταναν στο διεθνές κοινό. Το ταξίδι απαιτούσε κάτι περισσότερο από ταλέντο- απαιτούσε ανθεκτικότητα και τύχη. Για τους Sepultura, αυτή ήρθε με την ανταλλαγή κασετών με ανθρώπους από τη Νέα Υόρκη, εκεί όπου οπαδοί και δημοσιογράφοι μοιράζονταν demo κασέτες από κάθε γωνία του πλανήτη. Οι πρώτες κασέτες των Sepultura έφτασαν στον Monte Conner, στέλεχος Roadrunner Records, χάρη στους Don Kaye και Borivoj Krgin, οι οποίοι ήταν φανατικοί υποστηρικτές της underground metal σκηνής. Ο Conner γοητεύτηκε από την ενέργεια της μπάντας, και παρά το γεγονός ότι δεν είχε δει ποτέ τους Sepultura ζωντανά, πείστηκε αρκετά από το ”Schizophrenia” για να τους υπογράψει στην Roadrunner Records, δίνοντας ουσιαστικά στη μπάντα τη μεγάλη της ευκαιρία.
Ο τίτλος του δίσκου, “Schizophrenia”, αντικατόπτριζε την ψυχική κατάσταση της μπάντας. Ένα χαοτικό μείγμα μουσικής επιθετικότητας και αυτο-αναστοχασμού. Συμβόλιζε τη διπλή τους ταυτότητα ως τοπικοί ήρωες στη Βραζιλία και ανερχόμενοι παγκόσμιοι ηγέτες του thrash metal. Το εξώφυλλο του άλμπουμ, ένα παραμορφωμένο πρόσωπο παγιδευμένο στη δίνη της τρέλας, αποτύπωνε οπτικά τον εξελισσόμενο ήχο της μπάντας, ο οποίος ταλαντευόταν μεταξύ ζοφερής ατμόσφαιρας και ιλιγγιώδους ταχύτητας.
Αυτή η μετάβαση δεν ήταν μόνο μουσική, ήταν και στιχουργική. Ενώ μέχρι τότε μιλούσαν κυρίως για αποκρυφιστικά θέματα, το “Schizophrenia” βρήκε τους Sepultura να καταπιάνονται με ευρύτερα υπαρξιακά θέματα. Τραγούδια όπως το “To the Wall” και το “Escape to the Void” εξερευνούν θέματα εξέγερσης και επιβίωσης. Αρκετά λογικό αν αναλογιστούμε τις εμπειρίες των Sepultura σε μια χώρα γεμάτη πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις.
Αυτό που πραγματικά ξεχώρισε το Schizophrenia ήταν το φιλόδοξο εύρος του. Το ορχηστρικό κομμάτι του άλμπουμ, “Inquisition Symphony”, αποτελεί προοίμιο του μουσικού τους οράματος. Σε αντίθεση με τις περισσότερες thrash μπάντες της εποχής, οι Sepultura τόλμησαν να ενσωματώσουν κλασικές επιρροές στη δουλειά τους. Αυτή η σύνθεση, ένα απόκοσμο και πολύπλοκο κομμάτι, δείχνει τη μπάντα να πειραματίζεται με τη δομή και τη μελωδία, υπονοώντας την κατεύθυνση που θα αγκάλιαζαν πλήρως σε μελλοντικά άλμπουμ όπως τα “Beneath the Remains” και “Arise”. Παρένθεση, να ακούσετε τη διασκευή των Apocalyptica.
Όταν η Roadrunner διένειμε διεθνώς το “Schizophrenia”, σύστησε τους Sepultura σε ακροατές που δεν τους είχαν ακούσει ποτέ μέχρι τότε. Ο ήχος τους ήταν ξεχωριστός, διαμορφωμένος από τη σκληρή πραγματικότητα του περιβάλλοντός τους και ποτισμένος με μια έντονη αίσθηση επιτακτικότητας. Αυτά τα δύο στοιχεία έκαναν τους Sepultura αμέσως αγαπητούς. Ωστόσο, ο δρόμος του δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Η επικοινωνία ήταν δύσκολη, καθώς μόνο ο Max μιλούσε στοιχειώδη αγγλικά και η μετάφραση των συμβολαίων στα πορτογαλικά ήταν ένα γραφειοκρατικό εμπόδιο. Αλλά η αφοσίωση της μπάντας δεν κλονίστηκε ποτέ, και όταν υπέγραψαν με την Roadrunner, οι Sepultura ήταν έτοιμοι να κατακτήσουν σκηνές πέρα από τη Βραζιλία.
Η κυκλοφορία του “Schizophrenia” ήταν σημαντική όχι μόνο λόγω της μουσικής του καινοτομίας αλλά και λόγω του πολιτιστικού του αντίκτυπου. Για μια βραζιλιάνικη μπάντα το να εισχωρήσει στην παγκόσμια metal σκηνή τη δεκαετία του ‘80 ήταν σχεδόν ανήκουστο. Ωστόσο, το “Schizophrenia” το κατέρριψε, αποδεικνύοντας ότι η σπουδαία μουσική μπορεί να ξεπεράσει τα σύνορα. Αυτή η επιτυχία ήταν λόγος υπερηφάνειας για τους Βραζιλιάνους, οι οποίοι είδαν την άνοδο των Sepultura ως απόδειξη της ανερχόμενης metal σκηνής της χώρας τους.
Τελικά, το “Schizophrenia” είναι ένα σύμβολο του ταξιδιού των Sepultura από την αφάνεια στην παγκόσμια φήμη. Αντιπροσωπεύει μια μπάντα στο κατώφλι του μεγαλείου, αποτυπώνοντας τη φιλοδοξία που θα τους ωθούσε μπροστά στα επόμενα χρόνια. Σήμερα, το άλμπουμ στέκεται ως μνημείο του πνεύματος του thrash metal, ένας άγριος και ανυποχώρητος ήχος που σφυρηλατήθηκε στις φωτιές του Belo Horizonte αλλά προοριζόταν για την παγκόσμια σκηνή.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Sepultura
