Ένα από τα πράγματα που με ενθουσιάζουν και ειλικρινά απολαμβάνω στο χώρο της μουσικής είναι η ανακάλυψη σχημάτων και καλλιτεχνών/-ιδων σε συναυλίες. Οι Gemma ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία καθώς η πρώτη μου επαφή με εκείνους ήταν επί το έργον τους, όταν μοιράστηκαν τη σκηνή του Frida με τους Thrax Panx. Γοητεία και ανατριχίλα με το πρώτο άκουσμα. Ο ήχος τους συνδυάζει ακαθόριστες παραδοσιακές μελωδίες με ατμοσφαιρικά και electro εφέ οπότε ήταν κάτι σαν μονόδρομος η έλξη για μένα. Έτσι, όταν έφτασε στα αυτιά μου το νέο τους album “Δρόμοι“, το ανέλαβα με συνοπτικές διαδικασίες. Πιο έτοιμη από ποτέ να αφουγκραστώ σπιθαμή προς σπιθαμή τις συνθέσεις τους. Συνθέσεις που αρνούνται πεισματικά να προσαρμοστούν σε καλούπια.
Το album “Δρόμοι” ξεκινάει με τον ψυχεδελικό τρόπο που έχει ήδη υποσχεθεί, ή αλλιώς μαρτυρήσει, το εξώφυλλο του δίσκου. Λουσμένο με μπλε αποχρώσεις κατά κύριο λόγο, προμηνύει μία ψυχρότητα στο περιεχόμενο αλλά και μία γαλήνη. Με αυτόν τον τρόπο οι Gemma επιλέγουν να ξεκινήσουν τον δίσκο “Δρόμοι”, αξιοποιώντας electro ηχοκύματα και ατμοσφαιρικές μελωδίες. Ακολουθεί το κομμάτι “Μασέτι“. Στα δικά μου αυτιά, αποτελεί αναδρομή στο μακρινό παρελθόν και τα στοιχεία που συμπεριλαμβάνουν οι Gemma σε αυτό, οδηγούν σε μελωδίες βγαλμένες από την Ήπειρο αλλά σε πιο γρήγορο tempo. Όσον αφορά τα στοιχεία που προκαλούν αυτήν την αίσθηση, είναι η απαλή και μελαγχολικά χρωματισμένη χροιά, οι μπασογραμμές επιλεγμένες από μινόρε κλίμακα, οι στίχοι που εξιστορούν τον πόνο του απωθημένου και τα κρουστά που μοιάζουν με εκσυγχρονισμένο τουμπερλέκι.
Ήδη από την αρχή του "Δρόμοι" οι Gemma με τους πειραματισμούς τους διεγείρουν παραπάνω από μία αισθήσεις
Ο ηλεκτρονικός ήχος έχει εδραιωθεί για τα καλά και αν κρίνουμε από τη συχνότητα και τον βαθμό με τα οποία τον συναντάμε, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί βασικό στοιχείο των Gemma. Στο κομμάτι “Δρόμοι”, τα φωνητικά, οι μελωδίες και οι στίχοι μας θυμίζουν μπάντες – πυλώνες της ελληνόφωνης ροκ σκηνής, όπως Ξύλινα Σπαθιά, Ενδελέχεια και Υπόγεια Ρεύματα. Μάλιστα, το συγκεκριμένο κομμάτι επιφυλάσσει και ένα bonus solo στα synths που το κάνει να ακούγονται σαν πνευστό όργανο, ενισχύοντας την ψυχεδελική version του παραδοσιακού ήχου.
Για το κομμάτι “Κοντά“, το οποίο είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας των Gemma με τη Miss Zebra, το σχόλιο που έχω σχετίζεται με την αρμονία των στίχων και των μελωδιών. Οι εμπνευσμένοι από τα μυστήρια μονοπάτια της ύπαρξης στίχοι πλαισιώνονται από μελωδίες της μπάντας, οι οποίες αποπνέουν βάθος και ενισχύουν τη βύθιση των ακροατών/τριών στη σκέψη.
Οι Gemma μπορούμε να πούμε πως είναι μία ακόμη μπάντα που τολμά να αναμείξει την παραδοσιακή και τη σύγχρονη εποχή, να τις ενώσει με τον δικό της τρόπο και να μικρύνει το χάσμα ανάμεσά τους αναδεικνύοντας τα κοινά σημεία. Το κομμάτι “Ποτέ” με τις electro πινελιές του, τα synths που δίνουν ρεσιτάλ και την γαλήνια μα ταυτόχρονα εκρηκτική χροιά της Ευαγγελίας μας ταξιδεύει στο χρόνο, στις διαστάσεις και στη σκέψη.
Ακόμη, το “3,14” θα μπορούσε να είναι ο ήχος που συνοδεύει κάποιου είδους τελετουργία αφού οι μελωδίες ακροβατούν μεταξύ του trance festival και της παγανιστικής αισθητικής. Βέβαια και οι στίχοι που έχει επιλέξει η μπάντα να συνοδεύουν τις μελωδίες είναι γροθιά στο στομάχι και την ίδια την ύπαρξη. Θα ήθελα πολύ να μάθω ποιο ήταν το ερέθισμα των Gemma για τη δημιουργία του “3,14”.
Στο "Δρόμοι" συνυπάρχουν αρμονικά και αβίαστα η παράδοση με τον εκσυγχρονισμό, καθώς οι Gemma καταρρίπτουν το μουσικό χάσμα ανάμεσά τους
Λίγο πριν το τέλος, οι Gemma επιφυλάσσουν μία ακόμη προσθήκη στο μουσικό συνονθύλευμα “Δρόμοι”. Ανάμεσα στα electro και ψυχεδελικά ηχοχρώματα, η συμμετοχή του Μάριου Νταβέλη στα φωνητικά του τραγουδιού “Παραμύθι“, προσδίδει μία reggae πινελιά. Η προσθήκη αυτή, αγκαλιάζεται και εντάσσεται με ομαλό τρόπο. Το ύφος του συγκεκριμένου κομματιού ειδικά, αλλά και όλου του δίσκου γενικά, δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για πειραματισμούς και δοκιμές, στοιχεία τα οποία συναντάμε σε άρτια ισορροπία.
Τέλος, ως αποφώνηση του “Δρόμοι”, η μπάντα επιλέγει το κομμάτι “Σήμερα“. Πρόκειται για μία μακράς διαρκείας ατμοσφαιρική και electro-post loopο-ειδή μελωδία. Εύστοχη κίνηση των Gemma, καθώς η απλότητα και η ελαφρότητα των μελωδιών του “Σήμερα” αφήνουν χώρο και χρόνο να γίνει ανασκόπηση, συνειδητοποίηση και απορρόφηση όσων προηγήθηκαν.
Έχουμε γευτεί θρακιώτικη ψυχεδέλεια, έχουμε βυθιστεί με ηπειρώτικη doom – δύο έννοιες ταυτόσημες θα’ λεγε κανείς –, έχουμε μερακλώσει με stoner ρεμπέτικα… Electro Κρητικά όμως πρώτη φορά συναντάμε! Οι “Δρόμοι” των Gemma είναι από τους δίσκους που θα μπορούσα να ακούω άνετα για ώρες. Synths που προσφέρουν απλόχερα έμμετρη αναλογία electro μουσικής, φωνητικά που μοιάζουν με οικεία ακούσματα, τα οποία μας ακολουθούν από την εφηβεία και τα φοιτητικά χρόνια, μπασογραμμές που συνοδεύουν, καθοδηγούν και στηρίζουν τις συνθέσεις είναι ορισμένα από τα στοιχεία που συγκροτούν και απογειώνουν τους «Δρόμους».
Κλείνοντας, μπορώ να πω πως προσμένω ήδη την επόμενη κυκλοφορία και είμαι περίεργη να δω τον τρόπο που η μπάντα θα χαράξει τη μουσική της πορεία. Η ηχητική εξέλιξη φαντάζει ανοδική από τη στιγμή που έχουν τεθεί τόσο στιβαρά θεμέλια. Στην υγειά των ήδη υπαρχόντων αλλά και των αναδυόμενων «δρόμων» λοιπόν!
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Gemma
Album: Δρόμοι
Label: Joe Records
Release Date: 21/02/2024
Genre: Electronic, Post Rock, Psychedelic Rock
1. Χιόνι
2. Μασέτι
3. Δρόμοι
4. Κοντά ft. Miss Zebra
5. Ποτέ
6. 3,14
7. Παραμύθι feat. Marios Ntavelis
8. Σήμερα
Producer: Tricell (George Kaparos), Harvey Moof
Gemma: Ευαγγελία Δανίλη (Φωνή), Γιώργος Καπαρός (Κιθάρα), Αναστάσης Πασχίδης (Μπάσο), Νίκος Μαυρογιαννάκης (Τύμπανα), Αποστόλης Σπινθουράκης (Κρουστά)
Gemma
Οι «Δρόμοι» των Gemma είναι από τους δίσκους που θα μπορούσα να ακούω άνετα για ώρες. Στον δίσκο εμπερικλείονται μουσικά στοιχεία τα οποία αφενός συνδυάζονται με ενδιαφέροντα και εύστοχο τρόπο και αφετέρου αποπνέουν κάτι διαφορετικό, καθηλωτικό και μη συνηθισμένο για την ελληνική μουσική σκηνή.