Αν σκεφτούμε άλμπουμ που έχουν διχάσει τη heavy metal κοινότητα, ο νους θα πάει, φυσικά, στο “X-Factor”, στο “Roots” ή ακόμα και στο “Cold Lake” των Celtic Frost. Φυσικά, σε αυτή τη λίστα θα δεσπόζουν με την παρουσία τους και οι Metallica με τα “Load” και “ReLoad”. Το “ReLoad”, ως διάδοχος του “Load”, σηματοδότησε την περαιτέρω διερεύνηση μιας μπάντας που εξερευνούσε νέα ηχητικά εδάφη. Μια κατεύθυνση που ήταν τόσο γενναία όσο και περίεργη για όσους τους ακολουθούσαν από τις thrash-metal ρίζες τους.
Μέχρι τη στιγμή που οι Metallica κυκλοφόρησαν το “The Black Album”, είχαν ήδη επαναπροσδιορίσει το heavy metal, ξεπερνώντας τα όρια του thrash και περνώντας στο mainstream. Η επιτυχία του “The Black Album” τους επέτρεψε να κινηθούν πέρα από τις νόρμες του thrash, μια παρόρμηση που μεταφέρθηκε στα “Load” και “ReLoad”. Σε όλο αυτό να προσθέσουμε ότι εκείνη την εποχή το τοπίο του είδους άλλαζε ραγδαία, με την άνοδο του grunge να «πιέζει»· οι Metallica αισθάνθηκαν υποχρεωμένοι να καινοτομήσουν. Αυτή η τάση είχε ως αποτέλεσμα το “Load” και, αργότερα, το “ReLoad”, άλμπουμ που τους απομάκρυναν από τις thrash ρίζες τους και τους σύστησαν σε έναν πιο heavy rock ήχο.
Ο παραγωγός Bob Rock, ο οποίος εργάστηκε στα “Load” και “ReLoad”, βοήθησε καθοριστικά το συγκρότημα να ξεπεράσει αυτή την υφολογική μετάβαση. «Απλά κάνουν αυτό που αισθάνονται ότι είναι σωστό για αυτούς», σχολίαζε ο Rock, υπογραμμίζοντας την εμπιστοσύνη του στις επιλογές των Metallica. Ο Rock σημείωσε επίσης ότι οι Metallica δεν μπήκαν στο στούντιο με ένα προκαθορισμένο όραμα. Αντίθετα, άφησαν τη δημιουργική διαδικασία να εξελιχθεί φυσικά, με τελικό αποτέλεσμα ένα άλμπουμ που αποτυπώνει τις εξελισσόμενες καλλιτεχνικές τάσεις του συγκροτήματος.
Τα “Load” και “ReLoad” δεν σηματοδότησαν μόνο αλλαγή στον ήχο των Metallica· αντιπροσώπευαν επίσης μια ριζική αλλαγή στην εικόνα τους
Το υλικό για το “ReLoad” σχεδιάστηκε αρχικά κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του “Load”, αλλά το συγκρότημα αποφάσισε να κυκλοφορήσει τα τραγούδια ξεχωριστά για να αποφύγει ένα υπερβολικά μεγάλο διπλό άλμπουμ. Στις αρχές του 1997, επανεξέτασαν ημιτελή κομμάτια και προχώρησαν σε ουσιαστικές αλλαγές στις αρχικές ηχογραφήσεις, ενσωματώνοντας νέους ήχους και ενορχηστρώσεις. Ειδικότερα, η διαδικασία περιελάμβανε αντισυμβατικά όργανα, όπως το hurdy-gurdy στο “Low Man‘s Lyric”, το οποίο πρόσθεσε έναν ζοφερό, φολκ τόνο. Η πρόθεση του Hetfield ήταν να δημιουργήσει έναν «διαλυμένο, άστεγο ήχο» για το τραγούδι, κάτι που θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πέτυχε.
Στο “ReLoad”, οι επιρροές κυμαίνονται από τη guttural bluesy αιχμή στο “Devil‘s Dance” μέχρι την ψηλό-gothic, μελαγχολική ατμόσφαιρα του “The Memory Remains”. Η guest εμφάνιση της Marianne Faithfull έφερε ένα απροσδόκητο βάθος και συναίσθημα στο κομμάτι. Η φωνή της Faithfull συμπλήρωσε τους στίχους του Hetfield, δημιουργώντας μια ωδή στη ξεθωριασμένη φήμη.
Τα “Load” και “ReLoad” δεν σηματοδότησαν μόνο αλλαγή στον ήχο των Metallica· αντιπροσώπευαν επίσης μια ριζική αλλαγή στην εικόνα τους. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, οι Metallica εμφανίζονταν σε διαφημιστικές φωτογραφίες με κοντά μαλλιά και eyeliner, μια αισθητική απόφαση που εξέπληξε τους thrash-metal οπαδούς τους. Επιπλέον, το εξώφυλλο του άλμπουμ προκάλεσε διαμάχες. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Andres Serrano, γνωστός για το προκλητικό του έργο, δημιούργησε εξώφυλλα που χρησιμοποιούσαν σωματικά υγρά. Το εξώφυλλο του “ReLoad”, με τίτλο “Piss and Blood XXVI”, ήταν ενδεικτικό αυτής της αμφιλεγόμενης προσέγγισης. Ενώ ορισμένα μέλη του συγκροτήματος, όπως ο Kirk Hammett, αγκάλιασαν το έργο του Serrano, ο Hetfield το θεώρησε μια περιττή πρόκληση.
Το “ReLoad”, ενώ ήταν μια εμπορική επιτυχία, παρέμενε ένα κριτικό αίνιγμα
Στο “ReLoad” βρίσκουμε κομμάτια που ξεχώρισαν, καθένα από τα οποία έδειχνε την πρόθεση των Metallica να ξεφύγουν από την πεπατημένη. Το εναρκτήριο κομμάτι, “Fuel”, παραμένει βασικό στις συναυλίες τους και αγαπημένο κομμάτι των οπαδών για το σκληρό riff και τους στίχους του. Ο στίχος, «Give me fuel, give me fire, give me that which I desire», μετατράπηκε σε μια κραυγή συσπείρωσης. Ενώ συνθέσεις όπως τα “The Memory Remains” και “The Unforgiven II” είδαν τους Metallica να εξερευνούν θέματα φήμης, λύπης και λύτρωσης. Το “The Unforgiven II” συνέχισε την αφήγηση του προκατόχου του, εμβαθύνοντας σε θέματα ανθρώπινης σύνδεσης. Έτσι οι Metallica κατάφεραν να συνδέσουν το “ReLoad” με τις προηγούμενες δουλειές τους, ενώ παράλληλα προχώρησαν το δημιουργικό τους ταξίδι.
Παράλληλα, τα “Low Man’s Lyric” και “Fixxxer” ταξίδεψαν τους Metallica σε αχαρτογράφητα μουσικά εδάφη. Με το hurdy-gurdy να παρέχει ένα απόκοσμο σκηνικό, το “Low Man’s Lyric” μετέφερε έναν ρουστίκ ήχο, ενώ το “Fixxxer” έκλεισε το άλμπουμ με ένα επικό, slow-groove τζαμάρισμα. Τέτοια κομμάτια έδειχναν ότι οι Metallica ήταν περισσότερο από πρόθυμοι να λυγίσουν τον καθιερωμένο ήχο τους προς όφελος νέων πειραματισμών.
Με την κυκλοφορία του, το “ReLoad”, ενώ ήταν μια εμπορική επιτυχία, παρέμενε ένα κριτικό αίνιγμα. Έκανε ντεμπούτο στο νούμερο ένα του Billboard 200 και τελικά έγινε τριπλά πλατινένιο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ οι εμπορικές του επιδόσεις ήταν εντυπωσιακές, το άλμπουμ έλαβε ανάμεικτες κριτικές τόσο από οπαδούς όσο και κριτικούς. Για μερικούς ακροατές, το “ReLoad” ήταν συναρπαστικό, ενώ για άλλους, σηματοδότησε μια θλιβερή απομάκρυνση από τις thrash-metal ρίζες του συγκροτήματος.
Το “ReLoad” μπορεί να μην ικανοποίησε κάποιους, αλλά έδειξε την προθυμία των Metallica να προκαλέσουν τον εαυτό τους καλλιτεχνικά
Τα μέλη του συγκροτήματος έχουν από τότε αναστοχαστεί αυτή την περίοδο με ένα μείγμα υπερηφάνειας και επιφύλαξης. Ο ίδιος ο Hetfield περιέγραψε την εποχή των “Load” και “ReLoad” ως μια περίοδο συμβιβασμού, σημειώνοντας ότι δεν ήταν απόλυτα άνετος με κάποιες από τις δημιουργικές κατευθύνσεις που ακολουθήθηκαν. «Μερικές φορές, πράγματι, δεν ένιωθα απόλυτα σωστό αυτό που κάναμε», δήλωσε ο Hetfield, αναφερόμενος στην προθυμία του να υποστηρίξει το όραμα του Lars Ulrich και του Kirk Hammett.
Αν και το “ReLoad” δεν είχε απήχηση σε όλους, ο αντίκτυπός του έχει διαρκέσει. Ο Matt Heafy των Trivium εξήρε την ποιότητα παραγωγής και το ηχητικό βάθος του άλμπουμ, τα οποία θεωρεί μερικά από τα καλύτερα στην ιστορία του metal. Το “ReLoad” μπορεί να μην ικανοποίησε κάποιους, αλλά έδειξε την προθυμία των Metallica να προκαλέσουν τον εαυτό τους καλλιτεχνικά, ανεξάρτητα από τις προσδοκίες των οπαδών.
Όσοι, λόγω της επετείου κυκλοφορίας του, αποφασίσουν να το ξανακούσουν, ίσως καταλάβουν ότι είναι αξιοσημείωτα καλύτερο από ό,τι θυμούνταν. Όπως δήλωσε ο Hetfield: «Πάντα μισούσαμε κάθε είδους κανόνες ή κάθε προσπάθεια να μας κατηγοριοποιήσουν ή να μας εγκλωβίσουν με οποιονδήποτε τρόπο». Το μείγμα του “ReLoad” από hard/heavy rock, southern επιρροές και στιχουργική ενδοσκόπηση απέδειξε ότι μία από τις μεγαλύτερες μπάντες στην ιστορία δεν φοβήθηκε να αψηφήσει το ύφος που την είχε φτάσει εκεί.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Metallica
Album: ReLoad
Release Date: 18/11/1997
Genre: Hard Rock, Heavy Rock, Heavy Metal
1. Fuel
2. The Memory Remains
3. Devil’s Dance
4. The Unforgiven II
5. Better Than You
6. Slither
7. Carpe Diem Baby
8. Bad Seed
9. Where the Wild Things Are
10. Prince Charming
11. Low Man’s Lyric
12. Attitude
13. Fixxxer
Producer: James Hetfield, Bob Rock, Lars Ulrich
Metallica: James Hetfield (Φωνή, κιθάρα), Kirk Hammett (Κιθάρα), Jason Newsted (Μπάσο), Lars Ulrich (Τύμπανα)
Metallica (OW) | Deezer | Facebook | Instagram | Live Metallica | Spotify | TikTok | Twitter | YouTube