Αρχικά μια εξειδικευμένη μουσική υποκουλτούρα στη Νότια Κορέα τη δεκαετία του 1990, η κορεατική ποπ, ή K-pop, εξελίχθηκε σε παγκόσμιο πολιτιστικό φαινόμενο. Με κολλητικά hooks, άρτιες χορογραφίες, εντυπωσιακές εμφανίσεις και καλοφτιαγμένα μουσικά βίντεο, η K-pop αναδιαμόρφωσε τα όρια της pop μουσικής και της πολιτιστικής της επιρροής.
Σήμερα, συγκροτήματα όπως οι BTS και οι BLACKPINK κυριαρχούν στα charts του Billboard. Διαθέτουν τεράστιο και αφοσιωμένο κοινό, ενώ συνεισφέρουν δισεκατομμύρια δολάρια στην παγκόσμια οικονομία. Πέρα από τη μουσική, η K-pop επηρεάζει την πολιτική, τα κινήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τον ακαδημαϊκό χώρο, αναδεικνύοντας τον εκτεταμένο αντίκτυπό της.
Η κοινωνιολόγος του Yale, Grace Kao, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ακαδημαϊκής έρευνας για την K-pop. Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας και διευθύντρια του Κέντρου Εμπειρικής Έρευνας στη Διαστρωμάτωση και την Ανισότητα (CERSI), η Kao συνάντησε τη συγκεκριμένη μουσική μέσα από μια εμφάνιση των BTS στο Saturday Night Live το 2019. Η εμπειρία αυτή πυροδότησε την περιέργειά της και την ώθησε να ερευνήσει την κοινωνιολογική σημασία του είδους.
Το έργο της Kao εξετάζει πώς η K-pop επηρεάζει τις κοινότητες Ασιατικοαμερικανών και μειονοτήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αναδεικνύει τον μετασχηματιστικό της ρόλο στην ενίσχυση της ταυτότητας. Σύμφωνα με την Kao, εμφανίσεις όπως το ντεμπούτο των BTS στο SNL ήταν καθοριστικές για την ασιατική εκπροσώπηση. Έδωσαν στους καλλιτέχνες της Ανατολικής Ασίας πλατφόρμα για να τραγουδήσουν σε μη δυτικές γλώσσες.
Η Kao επίσης ασκεί κριτική στη μουσική κατανάλωση που διαμορφώνεται από αλγόριθμους
Η έρευνα της Kao εστιάζει στη σύνδεση της K-pop με κοινωνικά και πολιτικά κινήματα. Για παράδειγμα, ανέλυσε ένα tweet των BTS το 2021 που υποστήριζε το κίνημα #StopAsianHate. Με εκατομμύρια retweets, το μήνυμα αυτό ανέδειξε την επιρροή της K-pop ως καταλύτη για κοινωνική δράση. Η Kao υποστηρίζει ότι τα fandoms της K-pop συμβάλλουν ενεργά στην αντιμετώπιση της ξενοφοβίας. Χρησιμοποιούν την προβολή τους για να ενισχύσουν την ευαισθητοποίηση.
«Πολλοί από εμάς που μελετάμε τους Ασιάτες Αμερικανούς παρατηρούμε συχνά ότι είναι αποδεκτό να κοροϊδεύονται τα πολιτιστικά τους στοιχεία», σημειώνει η Kao. Τα fandoms έχουν απαντήσει δυναμικά, ενισχύοντας την υπεράσπιση της διαφορετικότητας. Αυτή η αλλαγή αποτυπώνεται σε γεγονότα όπως η επίσκεψη των BTS στον Λευκό Οίκο, που σηματοδότησε σημαντική πολιτιστική πρόοδο.
Σε συνεργασία με τον εθνομουσικολόγο Wonseok Lee, η Kao εξερευνά τις βαθιές συνδέσεις της K-pop με διάφορα μουσικά είδη. Από την αμερικανική μαύρη μουσική, όπως η R&B και το χιπ χοπ, έως τη synth-pop της δεκαετίας του 1980 και την ιαπωνική city-pop, η K-pop είναι ένα πολυσύνθετο μουσικό είδος που αντλεί επιρροές από παγκόσμια κλίμακα.
Οι τρέχουσες έρευνές της επικεντρώνονται στην εξέλιξη της και τους δεσμούς της με το New Wave και τη reggae. Αυτή η διεπιστημονική προσέγγιση τονίζει τη ρευστότητα και την προσαρμοστικότητα της K-pop. Μέσα από το σεμινάριο της Kao στο Yale με τίτλο “Race and Place in British New Wave, K-pop, and Beyond”, οι φοιτητές εξετάζουν τη μουσική ως αντανάκλαση κοινωνικών αξιών και ταυτοτήτων. Η Kao τους προτρέπει να αναλύσουν την ποπ κουλτούρα με κριτική ματιά.
Το έργο της Grace Kao αναδεικνύει τις δυνατότητες της K-pop, ιδίως για τις ασιατικοαμερικανικές κοινότητες
Η Kao επίσης ασκεί κριτική στη μουσική κατανάλωση που διαμορφώνεται από αλγόριθμους. Παρατηρεί ότι οι φοιτητές δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν διακριτά είδη, καθώς η αλγοριθμική προσέγγιση ενοποιεί τις προτιμήσεις. Μέσω του μαθήματός της, η Kao επιδιώκει να καλλιεργήσει μια βαθύτερη κατανόηση της μουσικής ως πολιτιστικού εργαλείου.
Το έργο της Grace Kao αναδεικνύει τις δυνατότητες της K-pop, ιδίως για τις ασιατικοαμερικανικές κοινότητες. Πέρα από τις πιασάρικες μελωδίες και τις εντυπωσιακές εμφανίσεις, το είδος αυτό προωθεί την εκπροσώπηση και την υπεράσπιση. Η K-pop λειτουργεί επίσης ως αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης, δείχνοντας τη σημασία της στον σύγχρονο κόσμο.
Για όσους ενδιαφέρονται να γνωρίσουν το είδος, η Kao προτείνει συγκροτήματα όπως οι SEVENTEEN, ENHYPEN, Super Junior και TRENDZ, πέρα από τους BTS και τις BLACKPINK. Καθώς η K-pop συνεχίζει να εξελίσσεται, η πολιτιστική και κοινωνική της επίδραση φαίνεται να αυξάνεται διαρκώς, ξεπερνώντας τα όρια και επαναπροσδιορίζοντας παγκόσμιες αντιλήψεις.