Πριν το “Extreme Aggression”, οι Kreator είχαν ήδη καταφέρει να χτίσουν ένα πολύ γερό όνομα στην ευρωπαϊκή thrash σκηνή. Το 1989, όμως, αποφάσισαν κάπως να άλλαξαν ρότα. Μετακόμισαν στην Καλιφόρνια, πήραν νέο κιθαρίστα και μπήκαν σε στούντιο με Αμερικανό παραγωγό. Η μπάντα από το Essen είχε έναν στόχο: να ακουστεί στην αμερικανική σκηνή με τους δικούς της όρους. Όταν το “Extreme Aggression” κυκλοφόρησε, το σχέδιο είχε αρχίσει να αποδίδει.
Τίποτα στη διαδρομή προς το “Extreme Aggression” δεν ήταν στρωμένο με ροδοπέταλα. Οι πρώτες ηχογραφήσεις ξεκίνησαν στη Γερμανία, αλλά σταμάτησαν απότομα λόγω εντάσεων και έντονης απογοήτευσης από το υλικό. Ο Mille Petrozza, χωρίς να χάσει χρόνο, πήρε την απόφαση να μεταφέρει την παραγωγή στην Καλιφόρνια. Παράλληλα, άλλαξε το lineup της μπάντας. Ο Jörg Trzebiatowski αποχώρησε και στη θέση του ήρθε ο Frank “Blackfire” Gosdzik, που είχε ήδη κάνει αίσθηση με τους Sodom. Με αυτή τη νέα σύνθεση, ο ήχος των Kreator έγινε πιο συγκροτημένος, χωρίς όμως να θυσιάζεται η χαρακτηριστική του ένταση.
Από την Ευρώπη στο Χόλιγουντ
Οι αλλαγές δεν περιορίστηκαν στην ένταξη ενός νέου μέλους. Η ηχογράφηση στα στούντιο Cherokee και E.Q. Sound, στο Χόλιγουντ, σηματοδότησε την πρώτη σοβαρή είσοδο των Kreator στην καρδιά της αμερικανικής metal βιομηχανίας. Η επιλογή δεν έγινε στην τύχη. Η συνεργασία με τον Randy Burns, παραγωγό γνωστό από τη δουλειά του με τους Death και Megadeth, ενίσχυσε τη στρατηγική τους κατεύθυνση. Οι Kreator ήθελαν έναν πιο καθαρό ήχο, χωρίς να χαθεί η ένταση που τους χαρακτήριζε. Το αποτέλεσμα δικαίωσε την απόφασή τους: το άλμπουμ διατήρησε την επιθετική τους ταυτότητα, ενώ ταυτόχρονα πλησίασε τα στάνταρ παραγωγής του αμερικανικού thrash.
Το “Extreme Aggression” δεν έχει το lo-fi χάος του “Pleasure to Kill”, όμως ο ήχος του παραμένει αδυσώπητος. Αυτή τη φορά, όμως, η ωμή ενέργεια παίρνει μορφή πιο συγκεκριμένη. Οι Kreator οργανώνουν τη σύνθεση με μεγαλύτερη ακρίβεια και με πιο σταθερό ρυθμό. Τα “Love Us or Hate Us” και “Stream of Consciousness” ξεχωρίζουν για τη σαφή δομή τους και τον ξεκάθαρο προσανατολισμό τους. Το πρώτο ξεκινά με μία από τις πιο χαρακτηριστικές φράσεις της μπάντας, συνοψίζοντας την αμετακίνητη στάση τους απέναντι σε κάθε είδους εξωτερική πίεση. Οι θεματικές στους στίχους εστιάζουν σε ζητήματα κοινωνικής πίεσης, απορρίπτοντας κάθε είδους φαντασιακή διαφυγή. Η οργή εδώ παρουσιάζεται με τρόπο εστιασμένο, χωρίς να χάνει τη δυναμική της.

Από εμπορικής πλευράς, το άλμπουμ έδωσε στους Kreator την πρώτη σοβαρή ώθηση προς το αμερικανικό metal mainstream. Για γερμανικό thrash, αυτό που πέτυχαν ήταν και το μέγιστο που μπορούσε να συμβεί το 1989. Το MTV Headbanger’s Ball πρόβαλε το βίντεο του “Betrayer”, το οποίο είχε γυριστεί μερικώς στην Αθήνα — μια απροσδόκητη επιλογή που τελικά ταίριαξε στο κλίμα του κομματιού. Η τηλεοπτική προβολή, σε συνδυασμό με την υπογραφή στην Epic Records, τους έφερε σε επαφή με κοινό που τους αγνοούσε ή τους είχε κατατάξει αποκλειστικά στο Ευρωπαϊκό underground.
Έχει ενδιαφέρον ότι το αρχικό εξώφυλλο – μια περίπλοκη απεικόνιση δαίμονα που αυτοδιαμελίζεται – αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή. Αντικαταστάθηκε από μια λιτή φωτογραφία της μπάντας. Η πιο συγκρατημένη επιλογή είχε ξεκάθαρη στρατηγική λογική. Το ζητούμενο δεν ήταν πια το σοκ. Στόχος ήταν να παρουσιαστούν οι Kreator ως συγκρότημα με σοβαρή παρουσία σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό. Σε αυτό το περιβάλλον, η εικόνα λειτουργούσε συχνά ως εισιτήριο.
Αυτό που δίνει στο “Extreme Aggression” τη δική του θέση μέχρι σήμερα δεν περιορίζεται στη συνοχή ή τις εκτελέσεις. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γεννήθηκε. Οι Kreator ήταν μια γερμανική thrash μπάντα που προσπαθούσε να εισχωρήσει σε μια σκηνή με αμερικανική κυριαρχία. Το έκαναν με ωμότητα, τεχνική ακρίβεια και ξεκάθαρο σχέδιο. Ήθελαν να εξελιχθούν και να διευρύνουν το πεδίο τους, χωρίς να απομακρυνθούν από όσα τους καθόριζαν.
Πειθαρχία χωρίς συμβιβασμούς
Η αλλαγή του εξωφύλλου δεν ήταν η μόνη κίνηση με συμβολικό βάρος. Ολόκληρο το “Extreme Aggression” αντανακλά μια περίοδο εσωτερικής μετάβασης και εξωτερικής διεύρυνσης. Η συνοχή των τραγουδιών και η στιβαρότητα στις εκτελέσεις προκύπτουν μέσα από απαιτητικές συνθήκες. Οι Kreator έπρεπε να κινηθούν σε νέα εδάφη, σε μια σκηνή όπου κυριαρχούσαν αμερικανικά ονόματα. Για να μπουν, δεν αρκούσε η ορμή. Χρειάζονταν τεχνική ακρίβεια, πειθαρχία και ένα ξεκάθαρο πλάνο. Στόχος τους ήταν να μεγαλώσουν με τρόπο που δεν θα αλλοίωνε την ταυτότητά τους.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προσαρμογής, έχει σημασία και το τι επέλεξαν να αφήσουν απ’ έξω. Το “Extreme Aggression” δεν στηρίχθηκε σε «ευκολίες» του crossover. Δεν σχεδιάστηκε για να ακουστεί στο ραδιόφωνο και δεν μαλάκωσε για να προσεγγίσει νέο κοινό. Οι Kreator διατήρησαν τη σκληρότητά τους, αλλά βρήκαν τρόπο να εκφραστούν με μεγαλύτερη σαφήνεια. Αυτή η ισορροπία, ανάμεσα στη βία του ήχου και τη συνειδητή έκφραση, είναι που δίνει στο άλμπουμ το ειδικό βάρος του μέσα στην ιστορία του thrash.
Το “Extreme Aggression” δεν έγινε κλασικό επειδή φώναξε πιο δυνατά από τους υπόλοιπους. Έγινε επειδή έδειξε πώς μια μπάντα μπορεί να σταθεί σε ξένο έδαφος χωρίς να αλλοιώσει τον πυρήνα της. Οι Kreator, το 1989, επαναδιατύπωσαν το αμερικάνικο thrash με τη δική τους γλώσσα. Το άλμπουμ αποτυπώνει μια κρίσιμη μετάβαση: από την αντίδραση στη θέση, από την ακατέργαστη πρόθεση στη συνειδητή κατεύθυνση. Για όσους προσπαθούν να καταλάβουν πώς μεταφράζεται η επιβίωση σε ανταγωνιστικό περιβάλλον, το “Extreme Aggression” παραμένει χρήσιμο ως παράδειγμα. Χωρίς θόρυβο, αλλά με αποτέλεσμα.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Kreator
Album: Extreme Aggression
Label: Epic Records
Release Date: 19/06/1989
Genre: Thrash Metal
1. Extreme Aggressions
2. No Reason to Exist
3. Love Us or Hate Us
4. Stream of Consciousness
5. Some Pain Will Last
6. Betrayer
7. Don’t Trust
8. Bringer of Torture
9. Fatal Energy
Producer: Randy Burns
Kreator: Mille Petrozza (Φωνή, Κιθάρα), Jörg Tritze (Κιθάρα), Rob Fioretti (Μπάσο), Ventor (Τύμπανα)
Kreator (OW) | Facebook | Instagram | X/Twitter | SoundCloud | Spotify | YouTube | Deezer