To νέο concept album “The Coral Tombs” από τους Γερμανούς Ahab μόνο ενθουσιασμό μπορεί να προκαλέσει. Παίζοντας funeral doom με progressive και death metal στοιχεία, οι Ahab με κάνουν να σκέφτομαι για τη μουσική σε ένα γενικότερο πλαίσιο.
Η μουσική για πολλούς, συμπεριλαμβανομένου του γράφοντα, μπορεί να εκληφθεί ως μία σειρά συναισθημάτων, αναμνήσεων, ακόμα και εικόνων. Ο σκοπός ενός concept album είναι ακριβώς αυτός. Να δημιουργεί μία ιστορία που μπορεί να φέρει αυτές τις εικόνες στο μυαλό του ακροατή. Άλλες φορές μπορεί να είναι πιο άμεσο, όπως το “Operation: Mindcrime” των Queensryche και η ιστορία της Nikki και του Dr.X. Άλλες πιο έμμεσο και αόριστο όπως το “Kid A” των Radiohead. Μπορεί ακόμα να πάρει και τη μορφή μίας σειράς αυτοτελών ιστοριών/τραγουδιών, όπως το “A Raven That Refused To Sing” του Steven Wilson.
Όλη η αισθητική στη μουσική και τη θεματολογία των Ahab έχει να κάνει με το σκοτεινό κομμάτι της θάλασσας.
Οι Ahab ξεκινούν το μακρινό 2004 στο Heidelberg της Γερμανίας, κυκλοφορώντας την πρώτη τους full length δουλειά “The Call Of The Wretched Sea” το 2006. Είναι σαφές ότι όλη τους η αισθητική έχει να κάνει με το σκοτεινό κομμάτι της θάλασσας. Αυτό φαίνεται και από την προέλευεση του ονόματός τους. Πρόκειται για τον Captain Ahab, τον παρανοϊκό καπετάνιο από το Moby Dick του Herman Melville.
Το πρώτο τους album, λοιπόν, βασίζεται σε ιστορίες από το συγκεκριμένο βιβλίο. Συνεχίζοντας με το “Divinity Of The Oceans” το 2009, δίνοντας μία πιο κυριολεκτική πτυχή, διηγούνται την πραγματική βύθιση του φαλαινοθηρικού από μία φάλαινα φυσητήρα. Πηγή έμπνευσης και για το βιβλίο.
Μετά, το “The Giant“, που βγαίνει το 2012, μπαίνει σε ακόμα πιο σκοτεινά μονοπάτια. Αντλεί έμπνευση από το “The Narrative Of Arthur Gordon Pym” του Edgar Allan Poe. Πρόκειται για τη μία και μοναδική νουβέλα του, η οποία αφηγείται την ιστορία του Grampus, ενός πλοίου που ναυαγεί και οδηγεί το πλήρωμα στα άκρα, περιλαμβάνοντας ανταρσία, ακόμα και κανιβαλισμό. Το 2015, κυκλοφορούν το “The Boats Of The Glen Carrig”, ονομαζόμενο από την νουβέλα τρόμου του William Hope Hodgson. Εκείνη, περιγράφει σε πρώτο πρόσωπο την περιπέτεια ενός ναύτη που επιζεί από ένα ναυάγιο σε μία σωσίβια λέμβο.
Ο δίσκος ξεκινάει δυναμικά, μαυρίζοντας τα πάντα γύρω μας με τα ουρλιαχτά και τα υπερβολικά χαμηλά και απόκοσμα growls του Daniel Droste
Και φτάνουμε στο 2023, όταν οι Ahab ανακοινώνουν την κυκλοφορία του “The Coral Tombs” με τη Napalm Records. Μας δίνουν, βέβαια, μία γεύση με το single και animation video του το “Prof. Arronax’ Descent into the Vast Oceans”, με την συμμετοχή μελών των Ultha. Αλλά για τη διήγηση της ιστορίας, πρέπει να το πάρουμε από την αρχή.
Το “The Coral Tombs” ξεκινάει δυνατά με το “Prof. Arronax’ Descent into the Vast Oceans”. Τα πάντα γύρω μας μαυρίζουν με τα ουρλιαχτά του Daniel Droste, σε συνδυασμό με τα υπερβολικά χαμηλά και απόκοσμα growls του. Στα 8 του λεπτά, έχουμε κατέβει με ιλιγγιώδη ταχύτητα σε ανεξερεύνητα βάθη. Η ατμόσφαιρα να αλλάζει από καθαρή αγωνία σε μία περίεργη ηρεμία.
Οι μελωδίες των κιθαρών του Daniel και του Chris Hector το επιτυγχάνουν σε κάθε ευκαιρία, κάνοντας το βάρος της μουσικής τους ασήκωτο στο “Colossus Of The Liquid Graves”, το δεύτερο single. Οι αρμονίες είναι περίπλοκες, θυμίζοντας σε αρκετά σημεία πρώιμους Opeth. με το μπάσο του Stephan Wandernoth να ελίσσεται εξαιρετικά, κάνοντας τις σχεδόν τσεκουριές του Cornelius Althammer στα τύμπανα να ακούγονται ακόμα πιο δυνατά.
Όσον αφορά το “Mobilis in Mobili”, το τελευταίο single και video τους, δίνει μία ακόμα πιο έντονη αίσθηση τρόμου. Οι μοναχικές νότες του μεταλλόφωνου στην αρχή δίνουν την θέση τους σε ένα πραγματικά γιγάντιο riff, έχοντας από κάτω τα σφυροκοπήματα των μποτών των τυμπάνων. Σε αυτό το track, η φωνή του Daniel Droste είναι σε χαμηλότερη συχνότητα από ποτέ. Παράλληλα, το σημείο με τα guitar solos δείχνει πόσο καθαρές μπορεί να είναι οι κιθάρες, ακόμα και σε τόσο χαμηλά κουρδίσματα.
Το όμνυμωμο τραγούδι του "A Coral Tomb", κρατιέται αριστουργηματικά σε πολύ χαμηλές δυναμικές, κάνοντας πιο έντονα τα συναισθήματα της απόγνωσης και του πένθους
Εν συνεχεία, το ακόμα πιο αργόσυρτο “The Sea As A Desert” αναδεικνύει το πόσο η εναλλαγή φωνητικών, από χαμηλά growls σε καθαρά λυρικά, μπορεί να κάνει πολύ πιο εμφανείς τις διαφορετικές πτυχές ενός 10λεπτου τραγουδιού. Το ομότιτλο, έτι πιο αργό, “A Coral Tomb” είναι η προσωπικά αγαπημένη στιγμή του δίσκου. Κρατιέται αριστουργηματικά σε πολύ χαμηλές δυναμικές, κάνοντας πιο έντονα τα συναισθήματα της απόγνωσης και του πένθους. Κυριώς, γιατί στιχουργικά περιγράφει την στιγμή που ο ήρωας βρίσκει έναν σύντροφό του νεκρό.
Το λίγο παραπάνω από 12 λεπτά “Ægri Somnia” φαίνεται να είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο πένθος και την συνειδητοποίηση του τέλους. Αυτό, δίνει την θέση του στο “The Mælstrom” και ένα πραγματικό requiem, κρατώντας διάφωνες νότες που εξαφανίζονται στα βάθη του ωκεανού.
Σίγουρα, τα concept albums δημιουργούν πάντα μία ευχάριστη περιέργεια. Είναι σαν ένα πιο πολύπλοκο βιβλίο, με πολύ λιγότερα λόγια αλλά νότες, κλίμακες, ηχητικά τοπία και ηχοχρώματα που «φτιάχνουν» ένα κόσμο που, πολλές φορές, «ζωντανεύει» περισσότερο από μία σελίδα.
Τελικά, οι Ahab το κάνουν πολλά χρόνια αυτό, κάθε φορά και λίγο καλύτερα. Το “The Coral Tombs” είναι ένα ολοκληρωμένο, σχολαστικά δουλεμένο και ηχητικά άρτιο για το είδος τους concept album. Τo προτείνω ανεπιφύλακτα σε όσους θέλουν να εξερευνήσουν την πιο σκοτεινή, αρκετά πιο τρομακτική πλευρά του ανεξερεύνητου ωκεανού της μουσικής τους.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Ahab
Album: The Coral Tombs
Label: Napalm Records
Release Date: 13/01/2023
Genre: Doom, Death Metal
1. Prof. Arronax’ Descent into the Vast Oceans
2. Colossus Of The Liquid Graves
3. Mobilis in Mobili
4. The Sea As A Desert
5. The Coral Tomb
6. Ægri Somnia
7. The Mælstrom
Producer: Ahab
Ahab: Daniel Droste (Φωνή, κιθάρες, πλήκτρα), Chris Hector (Κιθάρες), Stephan Wandernoth (Μπάσο), Cornelius Althammer (Τύμπανα)
Ahab
Το "The Coral Tombs" είναι ένα ολοκληρωμένο, σχολαστικά δουλεμένο και ηχητικά άρτιο concept album για τους Ahab.