Οι Bruit είναι μία μπάντα που έκανε τους πάντες να δώσουν προσοχή σε αυτό που έκαναν από την πρώτη στιγμή. Η ιδιοσυγκρασία της μουσικής τους εκδηλώνεται μέσα από ορχηστρικά αποσπάσματα και θυελλώδη crescendos, ο σκοπός των οποίων είναι να κινήτοποιήσουν συναισθηματικά τον ακροατή, και τα οποία εσωκλείουν έναν συμβολισμό σε διαρκή διαλεκτική μορφή. Το ηχοτοπίο της μουσικής τους είναι τόσο δυστοπικό όσο και φωτεινό με τον πιο έντονο τρόπο. Με δεδομένη την πρόσφατη κυκλοφορία του EP, Apologie du temps perdu Vol. 1, καθώς και την περιοδεία του, αξιοποιήσαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε μαζί τους για το σκεπτικό πίσω από τη δουλειά τους, καθώς και για τις υπόλοιπες πτυχές που συναποτελούν αυτό που είναι οι Bruit ως δημιουργική δύναμη.
Γεια σας και καλώς ήρθατε στο DEPART! Ελπίζω να είστε όλοι καλά και να απολαμβάνετε μια καλή ξεκούραση μετά την περιοδεία σας. Με τί ασχολείστε αυτόν τον καιρό;
Γεια! Είμαστε όλοι καλά, ευχαριστούμε! Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα διάλειμμα. Το 2022 ήταν μια έντονη χρονιά, και αυτό που σχεδιάζουμε τώρα είναι να ξεκινήσουμε σιγά σιγά να γράφουμε το δεύτερο άλμπουμ την άνοιξη.
Έχετε μόλις ολοκληρώσει την πρώτη σας εκτενή περιοδεία. Πώς το βιώσατε; Ήταν μια εμπειρία που σας άλλαξε; Και αν ναι, με ποιό τρόπο;
Ήταν μια πολύ ιδιαίτερη εμπειρία, αυτό είναι σίγουρο. Όλοι έχουμε κάνει στο παρελθόν κάποιες αρκετά εκτενείς περιοδείες με διαφορετικά projects, αλλά όλες εμπεριείχαν με κάποιο τρόπο τον παράγοντα δουλειά. Εννοώ πως ήταν περιπτώσεις σαν αυτές που επιστρέφεις σπίτι, συνήθως κλείνεις την πόρτα σου και σκέφτεσαι κάτι άλλο. Αυτή η περιοδεία κανονικά ήταν να πραγματοποιηθεί την άνοιξη του 2022, συμπεριλαμβάνοντας περίπου 20 ημερομηνίες, αλλά καθώς ο χρόνος περνούσε. Mαζεύτηκαν όλα μαζί. Kαταλήξαμε να κάνουμε διπλή δουλειά μαζεμένη και να επικεντρώνουμε όλη τη χρονιά γύρω απο την μπάντα. Αποτέλεσμα, η κυκλοφορία του single τον προηγούμενο Δεκέμβρη και του ambient EP τον Ιανουάριο του 2023.
Την περασμένη χρονιά βυθιστήκαμε πραγματικά στην εξέλιξη της μπάντας. Ήμασταν συνεχώς απασχολημένοι. Όταν παίζεις με μια νέα μπάντα που δημιουργεί μουσική με ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία. Ξαφνικά βρίσκεσαι με διαθέσιμο χρόνο τον οποίο μπορείς να αφιερώσεις αποκλειστικά σε αυτήν. Αυτό σου επιτρέπει να το κάνεις όπως πρέπει και σοβαρά. Να δώσεις σημασία σε λεπτομέρειες που υπό άλλες συνθήκες δε θα μπορούσες αν το project αποτελούσε περισσότερο ένα είδος χόμπυ, και όλο αυτό προσφέρει μια έντονη αίσθηση ικανοποίησης.
Οδήγησε όλο αυτό στο να ανακαλύψετε πτυχές του εαυτού σας; Σας έμαθε καινούρια πράγματα;
Νομίζω πως όλοι μάθαμε πολλά. Όταν έχεις τον απαραίτητο χρόνο ώστε να κάνεις κάποια πράγματα δίνοντας τον καλύτερό σου εαυτό ως ομάδα, ο ένας υποστηρίζει τον άλλον. Να πω επίσης πως αυτή τη χρονιά είδαμε πολλούς σημαντικούς μουσικούς επι τω έργω. Ήταν πραγματική πρόκληση να παίξουμε μαζί με καλλιτέχνες που θαυμάζουμε, ή σε θρυλικά φεστιβάλ όπως το Roadburn ή το ArcTanGent.
Η περιοδεία με τους EZ3kiel και τους Amenra ήταν αυτή που πιθανότατα μας έμαθε τα περισσότερα, καθώς και το ότι είδαμε τόσο έμπειρες μπάντες να παίζουν ξανά και ξανά με διαφορετικά line up και υπό διαφορετικές συνθήκες, με τον περίγυρο αυτών των συγκροτημάτων να είναι απόλυτα φιλικός προς τις μπάντες που άνοιγαν τις συναυλίες. Νομίζω πως τόσο από την ανθρώπινη όσο και απο την τεχνική άποψη είμασταν αρκετά τυχεροί που ήρθαμε σε επαφή με κάποια παραδείγματα προς μίμηση.
Η μουσική των Bruit είναι πολλά παραπάνω από απλή μουσική. Πίσω της υπάρχουν πάντα συγκεκριμένες ιδέες και συμβολισμοί. Ποιό είναι το σκεπτικό πίσω από αυτό που δημιουργείτε; Tι επιθυμείτε να εκφράσετε;
Όταν γράφουμε μουσική μαζί, πάντα έχουμε δύο στόχους. Αρχικά, προσπαθούμε να συνθέσουμε οι ίδιοι κάτι σαν αυτό που θα θέλαμε να ακούσουμε τυχαία να παίζει όταν ανοίξουμε το ραδιόφωνο. Δεύτερον, προσπαθούμε να δώσουμε πνοή σε αυτή τη μουσική με το να της δώσουμε μια πρόσθετη διάσταση που να αποτελεί το νόημα πίσω από κάθε ήχο. Όλα γίνονται με βάση το να υπάρχει ένας λόγος πίσω από το κάθε τι. Γι αυτό σκεφτόμαστε τα διαφορετικά συναισθήματα που θα δημιουργήσουν οι διάφοροι ήχοι σύμφωνα με το θέμα του κάθε κομματιού.
Πιστεύουμε πως το κοινό των BRUIT εκτιμά το γεγονός πως η μουσική μας είναι γεμάτη μηνύματα και σύμβολα
Είναι πολύ δύσκολο να προσανατολίσεις τη σύνθεση της μουσικής γύρω από ένα φωνητικό sample που μεταδίδει ένα μήνυμα, ή να τμηματίσεις ένα άλμπουμ σαν να είναι παζλ ώστε να αφηγείται μια ιστορία, και νομίζω πως το κοινό μας πραγματικά εκτιμά το γεγονός πως η μουσική μας είναι οπλισμένη με μηνύματα και σύμβολα. Αυτό ψάχνουμε και οι ίδιοι όταν ανακαλύπτουμε έναν καλλιτέχνη. Έχει κάποιο προσωπικό νόημα γι’ αυτούς αυτό που κάνουν; Ζούν σύμφωνα με αυτό που εκφράζουν; Υπάρχει συγκεκριμένη σκοπιμότητα πίσω απο μια σύνθεση ή είναι απλά το αποτέλεσμα ενός τυχαίου jam μεταξύ των μουσικών;
Μπορώ να αντιληφθώ πως είστε λάτρεις διάφορων ειδών εξοπλισμού και τεχνικών ηχογράφισης. Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια γύρω από το πως τα ενσωματώνετε αυτά στη μουσική σας; Πώς προσεγγίζετε τη σύνθεση νέας μουσικής;
Θεωρούμε πως η διαδικασία επηρεάζει κατά πολύ το αποτέλεσμα, και πως η καλλιτεχνική δημιουργικότητα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Νομίζω πως αντλούμε έμπνευση από την ιδέα να ενσταλάξουμε ένα σύνολο νοημάτων με συνοχή που διαπερνά όλες τις παραμέτρους που βρίσκονται εντός του ελέγχου μας. Γι’ αυτό τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε έχουν τόση συμβολική αξία όση και η μελωδία ενός κομματιού, ή ο τρόπος που επιλέγουμε να διανέμουμε τη μουσική μας.
Η γενική ιδέα είναι να αλληλεπιδρούν όλα μεταξύ τους με άξονα μια συγκεκριμένη συλλογιστική. Η υφή, η φυσική μορφή, το θέμα, το artwork. Για παράδειγμα, η προσέγγιση της σύνθεσης γράφοντας σημειώσεις σε χαρτί για το “La sagesse de nos Aïeux” δεν ήταν μια επιλογή που έγινε με γνώμονα τη διευκόλυνση , αλλά αυτό άσκησε σημαντική επιρροή στο τελικό αποτέλεσμα.
Οι συνθέσεις σας είναι μακροσκελή ορχηστρικά αποσπάσματα. Πώς διαχειρίζεστε τη ζωντανή τους απόδοση; Υπάρχουν άλλες δυσκολίες που αντιμετωπίζετε σε μια τέτοια συνθήκη;
Ναι, βέβαια. Πρώτα απ’όλα, υπάρχουν πολυεπίπεδες διατάξεις στις συνθέσεις μας, πρόσθετες λήψεις, κλασσικά όργανα που δεν παίζουμε οι ίδιοι, ήχοι από synthesizer κλπ. Πρέπει λοιπόν να ξεδιαλέξουμε τι από αυτά θα κρατήσουμε και τι όχι όταν είναι να παίξουμε λαιβ, καθώς και τι θα περαστεί να παίζει ως sample. Έπειτα, το δυσκολότερο κομμάτι των λαιβ εκτελέσεων είναι ο έλεγχος των crescendo.
Όταν έχεις ένα μακροσκελές ορχηστρικό κομμάτι, πρέπει πάντα να διατηρείς ένα περιθώριο ώστε να κρατάς το κοινό σε αγωνία. Ένα δεκάλεπτο τραγούδι πρέπει να ακούγεται σύντομο, και πρέπει να διαχειριστείς τα διάφορα επίπεδα έντασης με τέτοιο τρόπο ώστε να μην καταρρεύσει όλη η δομή του κομματιού. Είναι κάτι που απαιτεί πολλή προετοιμασία πριν την περιοδεία.
Bruit σημαίνει θόρυβος. Πώς έχει εφαρμογή ο θόρυβος ως έννοια στη μουσική σας; Μπορεί ο θόρυβος να είναι κάτι θετικό; Ζούμε στην εποχή του θορύβου;
Υπάρχουν τόσο αφηρημένα νοήματα γύρω απο το θόρυβο. Είναι δύσκολο να έχει κανείς μια ξεκάθαρη γνώμη πάνω σε αυτές τις ερωτήσεις. Οι βιομηχανικές κοινωνίες μας είναι δομημένες πάνω στην εκτετάλλευση των μηχανών, μεταξύ άλλων. Ξεκάθαρα ζούμε σε μια θορυβώδη κοινωνία. Μπορούν οι διάφοροι θόρυβοι να οργανωθούν πραγματικά σε μουσική, ή είναι απλά υποπροιόντα χωρίς καμία χρηστική αξία ως προς τη δημιουργία ενός αρμονικού αποτελέσματος; Από την άλλη, η μουσική που δημιουργείται απο τον πολιτισμό μας είναι υπεράνω των θορύβων της καθημερινής ζωής; Ο συγγραφέας Théophile Gautier έχει πει πως “η μουσική είναι ο πιο δυσάρεστος θόρυβος”.
Στους Bruit έχουμε την αρχή να μην κλείνουμε καμία πόρτα, δοκιμάζοντας όλους τους πιθανούς ήχους αμερόληπτα
Στους Bruit έχουμε την αρχή να μην κλείνουμε καμία πόρτα. Δεν εγκρίνουμε ούτε αποκλείουμε κάτι εκ των προτέρων. Δοκιμάζουμε όλους τους πιθανούς ήχους αμερόληπτα. Είναι κάτι παρόμοιο με αυτό που ισχύει με τον μουσικό εξοπλισμό. Παίρνουμε ως προυπόθεση πως η αξία ενός εργαλείου ξεπερνά τόσο τον ορισμένο σκοπό του όσο και τη συνθήκη μέσα στην οποία συνήθως χρησιμοποιείται. Αν ένας ήχος έχει τη σωστή αίσθηση, το αν είναι αρμονικός, ενοχλητικός, ή παράταιρος δεν έχει καμία σημασία. Πάντα δοκιμάζουμε κάθε ιδέα που έχουμε και μερικές φορές βρισκόμαστε μπροστά σε ευχάριστες εκπλήξεις.
Ποια είναι δύο βιβλία και δύο ταινίες που θεωρείτε ότι όλοι θα έπρεπε να διαβάσουν και να δούν αντίστοιχα και γιατί;
Νομίζω ένα απο τα βιβλία είναι το Sapiens του Yuval Noah Harari, επειδή είναι αρκετά ευκολοδιάβαστο και επειδή αποτυπώνει μια έξυπνη και λεπτομερή ματιά στην ανθρώπινη ιστορία. Ανάμεσα στα βιβλία- αριστουργήματα συγκαταλέγω και το Nausea του Sartres. Πολύ πιο περίπλοκο και δριμύ, αλλά με σπάνιο λογοτεχνικό και φιλοσοφικό βάθος.
Aν πιστέψουμε τη φήμη, τότε μία ταινία crossover μεταξύ των franchise G.I. Joe και Transformers βρίσκεται στα πλάνα της Paramount,
Όσο για το σινεμά, μια ταινία που με συνεπήρε πρόσφατα είναι το Midsommar του Ari Aster. Μία ταινία που δύσκολα κατηγοριοποιείται αισθητικά, και με νόημα που με προβληματίζει μέχρι σήμερα. Προσοχή όμως αν κάποιος είναι ευαίσθητος σε εικόνες βίας. Εναλλακτικά, θα μπορούσα να προτείνω το Grande Bellezza του Paolo Sorrentino, επειδή είμαι λάτρης όλων των ταινιών του, και επειδή η συγκεκριμένη είναι ο τέλειος συνδυασμός αισθητικής κομψότητας, ποίησης και φιλοσοφίας.
Σας ευχαριστώ πολύ που αφιερώσατε χρόνο να απαντήσετε τις ερωτήσεις. Θα θέλατε να μοιραστείτε κάτι άλλο με τους αναγνώστες;
Κι εμείς ευχαριστούμε! Θα σταματήσουμε εδώ, καθώς έχουμε χρησιμοποιήσει αρκετό από το χρόνο το δικό σας και των αναγνωστών. Ευχαριστούμε για τη συζήτηση. Πραγματικά ελπίζουμε να έρθουμε και να παίξουμε στην Ελλάδα στην επόμενη περιοδεία μας. Fingers crossed! Nα είστε καλά.