Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν το glam metal κυριαρχούσε και το death metal έκανε ακόμα στα πρώτα του βήματα, μια νεαρή μπάντα από το Λίβερπουλ οδήγησε το είδος σε αχαρτογράφητα εδάφη με ένα άλμπουμ που θα έθετε νέα στάνταρντς. Με το “Symphonies of Sickness”, οι Carcass δημιούργησαν μια ηχητική εμπειρία που ήταν τόσο πρωτοποριακή όσο και γκροτέσκα. Για όσους τόλμησαν να το ακούσουν, έμοιαζε με εξερεύνηση μιας «ενοχλητικής» και «ακραία ακραίης» μουσικής.
Ωστόσο, η παραγωγή του ήταν κακή. Βασικά, κάκιστη. Ο τραγουδιστής και μπασίστας Jeff Walker, αργότερα κατηγόρησε τον μηχανικό ηχογράφησης ως «τεμπέλη» και «αδιάφορο». Παρά τις ατέλειες αυτές, το ντεμπούτο προσέλκυσε την προσοχή του σημαίνοντος παραγωγού του BBC, John Peel, ο οποίος έπαιξε κομμάτια όπως το “Genital Grinder” στην εκπομπή του, αγκαλιάζοντας το προκλητικό στυλ της μπάντας.
Όμως, το “Symphonies of Sickness” θα ήταν ένα εντελώς διαφορετικό «θηρίο». Έχοντας εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό πόσο από την Earache Records, οι Carcass μπόρεσαν να συνεργαστούν με τον Colin Richardson στα Slaughterhouse Studios στο East Yorkshire. Αυτό το στούντιο ήταν μια περίεργη επιλογή. Μια μικρή εγκατάσταση σε μια πόλη γνωστή περισσότερο για τις παμπ της παρά για την πρωτοποριακή μουσική παραγωγή. Για τους Carcass, αυτή η απομόνωση αποδείχτηκε ιδανική για τη δημιουργία του δεύτερου δίσκου τους.
Το “Symphonies of Sickness” είναι ένα άλμπουμ-γέφυρα μεταξύ του grindcore και του τεχνικού death metal
Ο Richardson, γνωστός από το θρυλικό “Hear Nothing, See Nothing, Say Nothing” των Discharge, ήταν ο ιδανικός συνεργάτης. Μοιραζόταν το πάθος της μπάντας για τη λεπτομέρεια και ήταν αποφασισμένος να προσφέρει την καθαρότητα και το βάθος που επιθυμούσαν. Σε αντίθεση με το “Reek of Putrefaction”, το οποίο ηχογραφήθηκε ζωντανά, ο Richardson ενθάρρυνε τους Carcass να δουλέψουν με πολυεπίπεδη κιθαριστική δουλειά, drop-ins και ακριβείς τεχνικές ηχογράφησης.
Οι ηχογραφήσεις στα Slaughterhouse Studios διήρκησαν τρεις εβδομάδες το καλοκαίρι του 1989. Για τους Walker, Steer και τον ντράμερ Ken Owen, αυτές ήταν μέρες υψηλής δημιουργικής έκφρασης. Δανείστηκαν εξοπλισμό από τους Napalm Death, συμπεριλαμβανομένου του drum set του Mick Harris και του εξοπλισμού μπάσου του Shane Embury, και βυθίστηκαν στη διαδικασία. Το στούντιό τους βρισκόταν απέναντι από ένα κλαμπ όπου σύχναζαν στρατιώτες και ντόπιοι, με αποτέλεσμα συχνά να παρατηρούν μεθυσμένους να καβγαδίζουν. Η αντίθεση μεταξύ των εστιασμένων ηχογραφήσεων των Carcass και της θορυβώδους νυχτερινής ζωής απ’ έξω, προσέθεσε μια σουρεαλιστική χροιά στις μέρες τους στο Driffield.
Ο Richardson είχε σημαντική επιρροή στην μπάντα, βοηθώντας τους να μετατρέψουν τις ακατέργαστες ιδέες τους σε συνεκτικό έργο. «Μας δίδαξε πώς να το κάνουμε σωστά», παραδέχτηκε αργότερα ο Walker. Αυτή η πειθαρχία δεν ήταν εύκολη για μια μπάντα που είχε συνηθίσει τον αυθορμητισμό των ζωντανών ηχογραφήσεων, αλλά μεταμόρφωσε τον ήχο τους. Η κιθαριστική δουλειά του Bill Steer έγινε πιο αιχμηρή, με σύνθετα riffs και σόλο που προμήνυαν τη μελλοντική κατεύθυνση της μπάντας.
Κομμάτια όπως το “Cadaveric Incubator of Endoparasites” ανέδειξαν την ικανότητα του Steer να συνδυάζει την ταχύτητα του grindcore με την τεχνική του death. Για τον Owen, τα sessions ήταν ευκαιρία να πειραματιστεί με double bass beats και πολύπλοκα fills, ανεβάζοντας το drumming του σε νέα ύψη. Αυτή η εξέλιξη έκανε το “Symphonies of Sickness” άλμπουμ-γέφυρα μεταξύ του grindcore και του τεχνικού death metal.
O αντίκτυπος των Carcass με το “Symphonies of Sickness” ήταν αναμφισβήτητος
Οι στίχοι του “Symphonies of Sickness” ξεπερνούσαν τα τυπικά δεδομένα του metal. Στο “Excoriating Abdominal Emanation”, ο Walker και ο Steer περιέγραψαν βίαιες, σχεδόν κλινικές σκηνές, με στόχο να προκαλέσουν σοκ. Ο Walker το χαρακτήρισε «ένα βίαιο κλύσμα» που έκανε τους ανθρώπους να ανατριχιάζουν, ενώ αντιδρούσε στη «νοοτροπία του αθλητή» που ένιωθαν ότι είχε εισχωρήσει στη metal σκηνή. Οι στίχοι βασίζονταν σε ιατρική ορολογία, με τον Walker να αντλεί έμπνευση από τα νοσηλευτικά βιβλία της αδερφής του. Τίτλοι όπως “Reek of Putrefaction” και “Crepitating Bowel Erosion” δεν ήταν απλώς σοκαριστικοί. Aποτελούσαν τη δική τους, μοναδική αισθητική.
Το εξώφυλλο του άλμπουμ ήταν εξίσου τολμηρό. Ένα κολάζ από σάρκα και αίμα που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Τα μεγαλύτερα δισκοπωλεία το απέρριψαν, αναγκάζοντας την Earache να το τροποποιήσει για ευρύτερη διανομή. Όμως ο Walker ήταν ανένδοτος: «Αν δεν μπορείτε να το χειριστείτε, μην το κοιτάτε ή ακούτε», δήλωσε, αναδεικνύοντας την αφοσίωση των Carcass στο όραμά τους.
Το “Symphonies of Sickness” σημείωσε καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία. Πουλώντας πάνω από 500.000 αντίτυπα παγκοσμίως, έφτασε σε αυτιά πολύ πέρα από το underground. Για ένα τόσο εξειδικευμένο είδος, αυτά τα νούμερα ήταν εντυπωσιακά. Οι Carcass, μαζί με μπάντες όπως οι Napalm Death και οι Bolt Thrower, βοήθησαν να οριστεί ένα νέο κύμα βρετανικού death metal, φέρνοντας το είδος στην «mainstream» συνείδηση. Παρ’ όλα αυτά, παρέμειναν αυθεντικοί. Ο Walker συχνά υποβάθμιζε την επιτυχία τους, δηλώνοντας ότι όταν έκαναν το “Symphonies”, μόνο «μερικές εκατοντάδες άνθρωποι» ενδιαφέρονταν. Ωστόσο, ο αντίκτυπος ήταν αναμφισβήτητος.
Η έντονη ενέργεια του “Symphonies of Sickness” δεν ξεθώριασε από τον χρόνο
Στα επόμενα χρόνια, οι Carcass εξελίχθηκαν περαιτέρω. Άλμπουμ όπως το “Necroticism – Descanting the Insalubrious” και το “Heartwork” έφεραν την μπάντα πιο κοντά στο μελωδικό death metal. Όμως, το “Symphonies of Sickness” παραμένει ένα μοναδικό ορόσημο. Είναι ένα άλμπουμ που συνδυάζει ωμότητα και εκλέπτυνση, με μια έντονη ενέργεια που δεν ξεθώριασε από τον χρόνο.
Περισσότερες από τρεις δεκαετίες αργότερα, το “Symphonies of Sickness” στέκεται ως απόδειξη ενός οράματος άκρως τολμηρού. Επίσης αναδεικνύει την ασυμβίβαστη επιθυμία των Carcass να δημιουργούν προκλητική τέχνη. Για όσους είναι πρόθυμοι να κάνουν το βήμα, αποτελεί μια διεστραμμένη συμφωνία που συνεχίζει να συγκινεί.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Carcass
Album: Symphonies of Sickness
Label: Earache Records
Release Date: 04/11/1989
Genre: Death Metal, Grindcore
1. Reek of Putrefaction
2. Exhume to Consume
3. Excoriating Abdominal Emanation
4. Ruptured in Purulence
5. Empathological Necroticism
6. Embryonic Necropsy and Devourment
7. Swarming Vulgar Mass of Infected Virulency
8. Cadaveric Incubator of Endoparasites
9. Slash Dementia
10. Crepitating Bowel Erosion
Producer: Colin Richardson
Carcass: Jeff Walker (Φωνή, μπάσο), Ken Owen (Τύμπανα), Bill Steer (Κιθάρα, φωνή)
Bandcamp | Deezer | Facebook | Instagram | ReverbNation | SoundCloud | Spotify | Tidal | X/Twitter | YouTube