Ο Serj Tankian, μιλώντας στο Kerrang, αποκάλυψε πως ορισμένα από τα τραγούδια του είχαν μείνει “μόνα” για πολύ καιρό. Ψάχνοντας στα αρχεία του, ο frontman των System of a Down εντόπισε ηχογραφήσεις που χρονολογούνται ακόμη και 20 χρόνια πίσω, οι οποίες είχαν εγκαταλειφθεί ή ξεχαστεί. Κάπου ανάμεσα σε δεκάδες ανεκμετάλλευτες ιδέες, γεννήθηκε το νέο του άλμπουμ, “Covers, Collaborations & Collages“, ένα έργο που ενώνει κομμάτια από διαφορετικές εποχές και διαθέσεις σε μια ενιαία καλλιτεχνική αφήγηση.
Ο ίδιος περιγράφει τη δημιουργία του σαν ένα παζλ: καθώς άκουγε παλιές ηχογραφήσεις, ανακάλυπτε ότι ορισμένα τραγούδια “ταιριάζουν” απρόσμενα μεταξύ τους, σαν να μοιράζονταν κοινό DNA. Αυτή η σύνδεση, όπως λέει, του θύμισε τη συλλογή “Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards” του Tom Waits, όπου διαφορετικές στιγμές της ζωής του καλλιτέχνη συνυπάρχουν αρμονικά. Παρά τον τίτλο που υποδηλώνει την ύπαρξη διάσπαρτου υλικού, ο δίσκος του Serj διαθέτει θεματική συνοχή.
Ανάμεσα στις πιο φορτισμένες στιγμές του βρίσκεται η διασκευή στο “Counting On You” του Chris de Burgh. Ο Serj Tankian εξηγεί ότι το τραγούδι, γραμμένο σαν διάλογος πατέρα και κόρης, αγγίζει την αγωνία για το μέλλον του πλανήτη: «Μιλάς στο παιδί σου και του λες “ελπίζω να κάνεις κάτι καλύτερο από εμάς”. Είναι μια προσωπική, ευάλωτη εξομολόγηση». Ο ίδιος τονίζει ότι αισθάνεται υποχρεωμένος να αναλογίζεται αν η γενιά του αφήνει έναν καλύτερο κόσμο απ’ ό,τι βρήκε. Το κοινωνικό σχόλιο είναι εμφανές και στο “Apocalyptic Dance“, όπου τραγουδά για έναν κόσμο γεμάτο ανισότητες, φτώχεια και ανασφάλεια: «Χτίζουμε αυτοκρατορίες, αλλά τελικά ζούμε γύρω από φωτιές στους δρόμους». Ο Tankian παραδέχεται πως δεν γνωρίζει αν η επόμενη γενιά θα καταφέρει να αλλάξει την πορεία, «αλλά ζει με αυτήν την ελπίδα».
Η συνεργασία του με τον Deadmau5 στο “A Seed” φέρνει μια ηλεκτρονική πινελιά στην κυκλοφορία. Ο ίδιος το περιγράφει ως πρόκληση που τον έβγαλε από το comfort zone του, κάτι που τον ενθουσίασε καλλιτεχνικά. Στο ευρύτερο πλαίσιο, ο Serj Tankian βλέπει το νέο άλμπουμ ως συνέχεια μιας πορείας που ξεκίνησε το 2007 με το “Elect The Dead“. Η σόλο διαδρομή του υπήρξε για εκείνον θεραπευτική, μια πορεία αυτοεπιβεβαίωσης και εξερεύνησης. «Το “Imperfect Harmonies” ήταν ένα καλλιτεχνικό πείραμα, ενώ το “Harakiri” με επανέφερε στο rock. Αυτή η ποικιλία με έκανε να επιστρέψω στους System με νέα οπτική».
Σήμερα, οι System of a Down ζουν μια από τις πιο αρμονικές περιόδους τους. «Δεν κάνουμε πια περιοδείες με πίεση. Διαλέγουμε λίγες συναυλίες, τις απολαμβάνουμε και ταξιδεύουμε με τις οικογένειές μας. Είναι πιο ανθρώπινο, πιο ζεστό». Το συγκρότημα ετοιμάζεται για μεγάλες εμφανίσεις το 2026, ενώ το εμβληματικό “Toxicity” θα κλείσει 25 χρόνια ζωής, γεγονός που ο Serj αντιμετωπίζει χωρίς νοσταλγία, προτιμώντας να εστιάζει στο παρόν και στο κοινό.
Μετά την αυτοβιογραφία του “Down With The System“, ο Tankian αισθάνεται ότι έχει αφήσει πίσω του παλιούς φόβους και αμφιβολίες. «Το γράψιμο ήταν κάθαρση. Έγραψα, το άφησα πίσω και προχώρησα». Τώρα πειραματίζεται με νέες μορφές τέχνης, από ζωγραφική μέχρι συμφωνικά έργα, αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Όταν τον ρωτούν αν φοβάται μήπως απογοητεύσει το κοινό του, απαντά με αφοπλιστική απλότητα: «Έχω φίλους που είναι χειρουργοί, εκείνοι πρέπει να φοβούνται. Εγώ γράφω μουσική!».
