Therion: The Ageless Beauty In Black | Feature
Η ιστορία των Therion ξεκινάει στα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Τότε που ο Christopher Johnsson δημιούργησε τους Blitzkrieg στη Σουηδία. Με δειλά τα πρώτα τους μουσικά βήματα και επιρροές από μπάντες, όπως οι Metallica και οι Μotorhead, έκαναν κάποιες ηχογραφήσεις και μόνο δύο συναυλίες. Η “ζωή” τους ήταν σύντομη, αφού λίγο μετά διαλύθηκαν.
Το 1989, ήταν η χρονιά, που η μπάντα πήρε την τελική της μορφή. Μετονομάστηκε σε Megatherion, εμπνευσμένο από το δίσκο των Celtic Frost και σε Therion λίγο αργότερα. Οι Τherion αποτελούνταν από τον Johnsson και τον Peter Hansson στις κιθάρες, με τους ντράμερ και τους μπασίστες να αλλάζουν.
Οι αλλαγές στο όνομα της μπάντας και στη σύνθεσή της δεν ήταν οι μόνες που έγιναν εκείνη την εποχή. Πλέον ήθελαν πολλά παραπάνω από αυτά που είχαν κάνει οι Blitzkrieg στη σύντομη διαδρομή τους. Συνέχισαν λοιπόν, να δημιουργούν μουσική με κύριο στόχο τη δισκογραφία. Το 1990 κυκλοφόρησε το πρώτο EP τους, με τίτλο “Time Shall Tell“. Αν και ήταν η πρώτη δισκογραφική απόπειρα, ήταν και αυτό που δημιούργησε τη συνεργασία τους με τη Deaf Records. Μόλις για ένα δίσκο και με κακές σχέσεις μεταξύ τους, οι Therion, ως death metal μπάντα, συνέχισαν στην Active Records.
Από αυτήν την εταιρεία κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος των Therion, με τίτλο “Beyond Sanctorum“, το 1992. Εκεί συναντάμε τους πρώτους πειραματισμούς τους και πιο δουλεμένα φωνητικά. Έχοντας ήδη τριβές μεταξύ τους, και ενώ οι προγραμματισμένες συναυλίες συνεχίζονταν, ο Forss και ο Hansson αποχωρούν. Τις θέσεις τους παίρνουν νέα πρόσωπα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η νέα σύνθεσή τους φαίνεται και στον ήχο και ένα χρόνο μετά βγαίνει το “Symphony Masses: Ho Dragon Ho Megas“. Η ιδιαιτερότητα στον ήχο τους αναδείκνυε τις δοκιμές που έκαναν εκείνη την περίοδο. Από το death metal, σε πιο doom πλευρές, με στοιχεία heavy metal αλλά και jazz επιρροές.
Οι Therion δεν είχαν καταφέρει να κάνουν μεγάλες πωλήσεις με τα πρώτα άλμπουμ τους, στο εσωτερικό της μπάντας εξακολουθούσαν να υπάρχουν εντάσεις και τα μέλη συνέχιζαν να αλλάζουν
Όμως, όπως συμβαίνει πάντα, τα χρήματα και οι πωλήσεις είναι πάνω από την έμπνευση πολλές φορές. Οι Therion δεν είχαν καταφέρει να κάνουν μεγάλες πωλήσεις με τα πρώτα άλμπουμ τους. Και στο εσωτερικό της μπάντας εξακολουθούσαν να υπάρχουν εντάσεις και τα μέλη συνέχιζαν να αλλάζουν. Από την Active πήγαν στη Megarock Records, αλλά και εκεί δεν άλλαξαν τα πράγματα.
Το 1994, όμως, ήρθε η πρόταση της Nuclear Blast, που πολλά συγκροτήματα θα ήθελαν να είναι στη θέση τους. Και αυτή σηματοδότησε τη νέα τους αρχή. Από το πρώτο τους single, που κυκλοφόρησε με την εταιρεία, ο ήχος τους είχε αλλάξει. Οι Therion είχαν ήδη εμπλουτίσει τη μουσική τους με φωνές σοπράνο. Όλες αυτές οι αλλαγές οδήγησαν σε έναν δίσκο-σταθμό για αυτούς, το “Theli“. Έτσι, άνοιξαν το δρόμο για τη συμφωνική πορεία, που ακολουθούν έως και σήμερα!
Στα επόμενα άλμπουμ τους, με κυρίαρχο το πιο εμπόρικό τους, “Vovin“, άρχισαν να δουλεύουν πιο επαγγελματικά, παρά τις συγκρούσεις. Τότε, ηχογράφησαν για πρώτη φορά με πραγματική ορχήστρα σε στούντιο, με χορωδία, και μαζί με τις Martina Hornbacher Astner και Sarah Jezebel Deva στα φωνητικά, ολοκλήρωσαν το δίσκο, που τους απέφερε χιλιάδες πωλήσεις στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο.
Πραγματοποίησαν ευρωπαϊκή περιοδεία με τους Moonspell και μαζί με τον Karppinen στα ντραμς, που επέστρεψε στην μπάντα, οι Therion είδαν επιτέλους τις προσπάθειές τους να αποδίδουν. Και ο Johnsson, έχοντας πάρει το boost που χρειαζόταν, δημιουργεί αστείρευτα, και το 1999 κυκλοφόρησε ο δίσκος “Deggial“. Πιο συμφωνικός ήχος, δημιουργικές συνθέσεις και οι Σουηδοί έκλεισαν για πρώτη φορά περιοδεία ως πρώτο όνομα.
Με σταθερούς και παθιασμένους ακροατές και με σταθερά αυξημένες πωλήσεις δισκογραφικά, ο Johnsson θέλησε να κάνει τον ήχο πιο συμφωνικό. Ξεκίνησε να γράφει τραγούδια βασισμένα στην αρχαία σκανδιναβική μυθολογία, στην κουλτούρα τους και στο “Yggdrasil“. Το 2001, αυτά κυκλοφόρησαν ως ολοκληρωμένος δίσκος, με τίτλο “Secret of the Runes“. Οι Therion συνέχισαν να γράφουν και να παίζουν ανά τον κόσμο.
Στις αρχές του 2000, ο Christopher Johnsson δήλωσε ότι οι Therion είχαν αρκετά κομμάτια έτοιμα για τα επόμενα δισκογραφικά βήματά τους
Στις αρχές του 2000, ο Christopher Johnsson δήλωσε ότι είχαν αρκετά κομμάτια έτοιμα για τα επόμενα δισκογραφικά βήματά τους. Και, όντως, τα περισσότερα από αυτά περιέχονταν στους δύο δίσκους, που κυκλοφόρησαν παράλληλα, το “Lemuria” και το “Sirius B” το 2004. Τότε ήταν πιο ξεκάθαρη από ποτέ η εξέλιξη αλλά και η κατεύθυνση της μπάντας. Μεγαλύτερες και πολυπληθέστερες παραγωγές, και 106 συναυλίες σε διάστημα δύο ετών.
Το κοινό και η ενέργειά τους αυξανόταν χρόνο με το χρόνο και δίσκο με το δίσκο. Tο 2006 κυκλοφόρησαν τη συλλογή DVD, “Celebrators of Becoming“, με υλικό από τις συναυλίες τους, στιγμιότυπα από βίντεο κλιπ και σχόλια, live cd από τη μεγάλη συναυλία τους στην πόλη του Μεξικού και το πρώτο art movie που δημιούργησαν, με τίτλο “The Golden Embrace“.
Αεικίνητοι και γεμάτοι έμπνευση, οι Therion συνέχισαν να κυκλοφορούν νέα τραγούδια και δίσκους. Όπως συνέχισαν να περιοδεύουν μόνοι τους ή μαζί με καταξιωμένες μπάντες του είδους. Παρουσίασαν το show “Therion Goes Classic“, με κομμάτια σπουδαίων κλασικών μουσικών αλλά και ένα μέρος με δικές τους συνθέσεις, πλαισιωμένες από συμφωνική ορχήστρα, με τη μεγάλη τους συναυλία στη Ρουμανία να κυκλοφορεί και αυτή σε DVD.
Το 2007, συμπλήρωσαν τα 20 χρόνια πορείας και τα γιόρτασαν με μία ακόμα ευρωπαϊκή περιοδεία. Εκεί υπήρχε μία ιδιαιτερότητα, το κοινό συμμετείχε ενεργά ψηφίζοντας τα κομμάτια του setlist! Δεν έκαναν μόνο αυτό, όμως! Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και το “Gothic Kabbalah“, ένα άλμπουμ για το οποίο δούλεψαν πραγματικά σαν ομάδα, όπως είχε δηλώσει και ο Mats Leven, με έμφαση στον ήχο και όχι τόσο στα φωνητικά, και με το οποίο οι ακροατές τους στην Ελλάδα αυξήθηκαν!
Μετρώντας χρόνια σημαντικής εμπειρίας και δισκογραφίας πια, οι Therion είχαν καταφέρει να συγκαταλέγονται στις σπουδαίες μπάντες της συμφωνικής metal σκηνής
Μετρώντας χρόνια σημαντικής εμπειρίας και δισκογραφίας πια, οι Therion είχαν καταφέρει να συγκαταλέγονται στις σπουδαίες μπάντες της συμφωνικής metal σκηνής. Και μάλιστα να διατηρούν ακόμα την αίγλη και τη δίψα τους για μουσική. Το μόνο σημείο που δεν τα είχαν καταφέρει (και ούτε έχει συμβεί έως σήμερα) είναι η μια διατήρηση σταθερών μελών στη μπάντα για αρκετό καιρό. Ο Johan Koleberg και ο Nalle Påhlsson ήταν ο νέος ντράμερ και ο νέος μπασίστας αντίστοιχα και ακολούθησε ο Thomas Vikström ως τραγουδιστής.
Σε φάση προσαρμογής και ένωσης, και μαζί με τους Christian Vidal στην κιθάρα και Snowy Shaw στα φωνητικά, κυκλοφόρησαν το Sitra Ahra και γύρισαν την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. Ολοκληρωτικά έτοιμοι για νέα πράγματα, και με τον Johnsson πάντοτε δυναμικά στο τιμόνι της μπάντας, συμμετείχαν σε μεγάλα παγκόσμια φεστιβάλ, και έψαχναν διαρκώς να υλοποιήσουν νέες ιδέες, όπως το επιτραπέζιο παιχνίδι που κυκλοφόρησε και αφορούσε την μπάντα με βάση το “Sitra Ahra“.
Παράλληλα, η Lori Lewis, που ήδη συνεργαζόταν καιρό μαζί τους, έγινε σταθερό μέλος των Therion, λίγο πριν την έναρξη της επετειακής περιοδείας για τα 25 χρόνια τους. Ακολούθησε ένα ακόμα art project, όπως τα χαρακτηρίζει ο Johnsson, το “Les Fleurs du Mal“, που εκτός από το νέο τους δίσκο, περιείχε οπτικοποιήσεις και έξτρα γραφικά.
Οι στάσεις στη Λατινική Αμερική ήταν και οι τελευταίες ζωντανές εμφανίσεις της Lori Lewis με τους Therion, με τη Sandra Laureano να παίρνει τη θέση της
Προσηλωμένοι, όπως πάντα, στις συναυλίες τους σε όλον τον κόσμο, τη βιντεοσκόπηση και την κυκλοφορία σε DVD κάποιων εξ αυτών, αλλά και σε ένα ακόμα εγχείρημα, μία rock όπερα. Οι στάσεις στη Λατινική Αμερική ήταν και οι τελευταίες ζωντανές εμφανίσεις της Lori Lewis με την μπάντα, με τη Sandra Laureano να παίρνει τη θέση της, και να ταξιδεύει με τους Therion στην Κίνα, και με τις Isa García Navas και Chiara Malvestiti σε ολόκληρη τη Ρωσία για πρώτη φορά από το ξεκίνημά τους.
Όμως, αυτές δεν ήταν οι μόνες αλλαγές μελών στο συγκρότημα. Ο Sami Karppinen επέστρεψε (ξανά!), την ίδια περίοδο που αποχώρησε ο Johan Koleberg και τον αντικατέστησε ο Fredrik Andersson. Τότε ήταν και η πρώτη φορά που ο Johnsson δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της μπάντας, δηλαδή στις φιλοδοξίες του. Το πρόβλημα υγείας δεν του άφηνε περιθώριο να παίζει, ειδικά ζωντανά, και έτσι τα όποια (πολλά) σχέδια για συναυλίες αναβλήθηκαν.
Εν τω μεταξύ, αν και δεν μπορούσε να παίξει, μπορούσε να προγραμματίσει τα επόμενα βήματα των Therion. Βήματα, που εσώκλειαν πολλές νέες συναυλίες και το show τους, με επίκεντρο το συνδυασμό της rock μουσικής με την όπερα. Στο σχήμα μπαίνει και η Rosalía Sairem στα φωνητικά, που ως τότε χάριζε η Linnéa Vikström και λίγο καιρό αργότερα ξεσπά η πανδημία.
Ομοίως με το σύνολο των καλλιτεχνών, έτσι και οι Therion ανέβαλαν τα σχέδιά τους για δύο περίπου έτη, αλλά όχι και την έμπνευσή τους. Έτσι, μόλις στις πρώτες ημέρες του 2021 κυκλοφόρησαν το πρώτο μέρος της τριλογίας, με τίτλο Leviathan, και πριν μόλις δύο μήνες βγήκε και το “Leviathan II“. Με επιρροές από την πορεία τους ως τώρα, οι Therion συνοψίζουν μουσικά και φωνητικά όσα τους έκαναν να ξεχωρίζουν έως σήμερα. Το “Leviathan III” που ακολούθησε, ολοκλήρωσε την τριλογία Leviathan με εντυπωσιακό τρόπο.