Το πρώτο album των Black Sabbath που κυκλοφόρησε πριν από 50 και πλέον χρόνια αποτελεί την «επίσημη» απαρχή του heavy metal. Οι μουσικές καινοτομίες που συναντούμε εντός του είναι αμέτρητες: από τα βαριά του riffs, στη φωνή-Κόμης Δράκουλας του Ozzy Osbourne και σίγουρα το μακάβριο του εξώφυλλο.
Ένας τόσο σκοτεινός δίσκος δε θα μπορούσε να έχει διαφορετικό εξώφυλλο. Όλες οι μουσικές του αρετές, όλα τα κρυμμένα του μηνύματα έχουν καταφέρει να αποτυπωθούν σε έναν πίνακα ζοφερής ομορφιάς, που παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα artworks στην ιστορία της rock και metal μουσικής.

Ο Keith “Keef” Macmillan, δημιουργός του εξωφύλλου, είχε μόλις ξεκινήσει τη συνεργασία του με την Vertigo, τη δισκογραφική μέσω της οποίας κυκλοφόρησε ο δίσκος, όταν του ανατέθηκε το project. Επηρεασμένος από τον σουρεαλισμό και την τέχνη του René Magritte, άντλησε έμπνευση από μια έκθεση του Βέλγου καλλιτέχνη στην οποία είχε παρευρεθεί ένα χρόνο νωρίτερα.
Για το σκηνικό της φωτογράφισης επιλέχθηκε ο νερόμυλος Mapledurham Watermill στο Oxfordshire της Αγγλίας, μια τοποθεσία που με τη φθαρμένη και στοιχειωμένη αισθητική της ταίριαζε απόλυτα με την ατμόσφαιρα του άλμπουμ. Ο ίδιος ο Macmillan θυμάται πως το μέρος τότε έμοιαζε πολύ πιο άγριο και ερειπωμένο, με την πυκνή βλάστηση να του δίνει έναν ιδιαίτερα απόκοσμο χαρακτήρα.
Το εξώφυλλο του ομώνυμου δίσκου των Black Sabbath βοήθησε μέγιστα στη διαχρονικότητά του
Το μοντέλο που ποζάρει στο εξώφυλλο είναι η Louisa Livingstone, η οποία τότε ήταν μόλις 18 ετών. Η επιλογή της δεν ήταν τυχαία: το μικρό της ανάστημα (μόλις 1,52μ.) έκανε το τοπίο να φαίνεται ακόμα πιο επιβλητικό. Η φωτογράφιση πραγματοποιήθηκε ένα κρύο, ομιχλώδες πρωινό, με τον Macmillan να χρησιμοποιεί dry ice και μηχανές καπνού για να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα.
Μια λεπτομέρεια που για χρόνια γέννησε φήμες ήταν η παρουσία μιας μαύρης γάτας στην αγκαλιά της Livingstone. Ο ίδιος ο Macmillan επιβεβαίωσε ότι είχε φέρει έναν ζωντανό μαύρο γάτο στη φωτογράφιση, αλλά η Livingstone δεν θυμάται να κρατάει κάποιο ζώο, αποδίδοντας την ψευδαίσθηση στην τοποθέτηση των χεριών της.
Το εξώφυλλο του “Black Sabbath” πυροδότησε δεκάδες θεωρίες συνωμοσίας: ότι η γυναίκα στο εξώφυλλο ήταν πραγματική μάγισσα, ότι η φωτογραφία τραβήχτηκε σε τελετή μαύρης μαγείας ή ακόμα και ότι το φάντασμα της εμφανίστηκε μόνο όταν εμφανίστηκε το φιλμ. Αυτοί οι μύθοι, αν και αναπόδεικτοι, ενίσχυσαν τη μυθολογία του δίσκου και την επιδραστικότητά του.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ίδιοι οι Black Sabbath δεν είχαν καμία ανάμειξη στον σχεδιασμό του εξωφύλλου. Η Vertigo ανέθεσε εξ ολοκλήρου τη δημιουργική κατεύθυνση στον Macmillan, και το τελικό αποτέλεσμα τους παρουσιάστηκε λίγο πριν την κυκλοφορία του δίσκου. Αν και το εξώφυλλο τους άρεσε, δεν συνέβη το ίδιο με το εσωτερικό του gatefold, όπου είχε τοποθετηθεί ένας ανεστραμμένος σταυρός – μια επιλογή που προκάλεσε αντιδράσεις τόσο από τους Sabbath όσο και από συντηρητικά μέσα της εποχής.
Το εξώφυλλο του “Black Sabbath” είναι ένα έργο τέχνης που συμπυκνώνει όλη την αισθητική του metal
Η Livingstone, μετά τη συμμετοχή της στη φωτογράφιση, ακολούθησε καριέρα στη μουσική, αλλά όχι στο metal. Αντιθέτως, ασχολήθηκε με την ambient ηλεκτρονική μουσική και σήμερα ηχογραφεί με το καλλιτεχνικό όνομα Indreba. Παρά την εμβληματική της παρουσία στο εξώφυλλο, δεν έγινε ποτέ οπαδός των Black Sabbath, δηλώνοντας πως προτιμούσε συγκροτήματα όπως οι Rolling Stones, οι Cream και οι Beatles.

Το εξώφυλλο του “Black Sabbath” είναι ένα έργο τέχνης που συμπυκνώνει όλη την αισθητική του metal, θέτοντας τις βάσεις για το σκοτεινό και απόκοσμο εικαστικό σύμπαν που ακολούθησε. Πενήντα και πλέον χρόνια μετά, εξακολουθεί να στοιχειώνει το βλέμμα όσων το αντικρίζουν, παραμένοντας αναπόσπαστο κομμάτι της μουσικής ιστορίας.
Artist: Sober On Tuxedos
Album: Good Intentions
Label: Heaven Music
Release Date: 11/12/2020
Genre: Nu Metal, Metalcore
Artist: Black Sabbath